5 min. čítanie

Logistika nábytku v e-commerce je výzvou. Ako ju zvláda Möbelix?

Nábytok nie je iba veľký, ale aj veľmi ťažký a náchylný na poškodenie. Jeho logistika je teda väčším orieškom, než sa vám môže na prvé zamyslenie zdať. Prečítajte si, aké výzvy číhajú na predajcov pri skladovaní a doručovaní nábytku a ako ich zvláda Möbelix, jeden z najväčších predajcov nábytku v EÚ.

Michal Toma Michal Toma
Freelance copywriter – odborník na techniku. Unikátna kombinácia, ktorú inde nenájdete
Logistika nábytku v e-commerce je výzvou. Ako ju zvláda Möbelix?
Zdroj: Depositphotos

Problémom nie sú len rozmery

Väčšina predajcov nábytku, vrátane Möbelix, má veľmi rozmanitý sortiment: od bytových doplnkov a dekorácií cez malý nábytok (poličky, skrinky a pod.) až po šatníkové skrine či celé kuchynské linky vrátane spotrebičov.

Pri malých zásielkach využívajú bežné kuriérske služby – tak ako iné e-shopy. Bežní kuriéri si však s nábytkom neporadia. Pre efektívny rozvoz malými dodávkami sú skrátka príliš veľké a často aj ťažké. Napríklad sedacie súpravy či veľké šatníkové skrine vážia bežne vyše 150 kg, pri kuchynských linkách je to aj 400 kg.

Nábytok je tiež krehký a náchylný na poškodenie. Balenie do hrubých vrstiev polystyrénu, ako sa to robí napríklad pri bielej technike, by bolo v tomto prípade neekonomické a neekologické vzhľadom na veľké plochy – a teda potrebu veľkého množstva obalového materiálu.

Manipulácia s nábytkom preto vyžaduje veľkú, a zo strany prepravcu, značnú opatrnosť. Zákazníkom sa určite nebude páčiť, ak si na komode nájdu obité rohy, škrabance alebo na vitríne prasknuté sklo. Na prepravu veľkých kusov nábytku teda predajcovia používajú prepracov špecializovaných na nadrozmernú prepravu, prípadne vlastné prepravné kapacity.

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Šimon Radil, vedúci e-commerce v Möbelix uvádza, že to je aj ich prípad: „V Möbelixe využívame na prepravu nábytku dlhoročného spoľahlivého zmluvného partnera. Úspešnosť doručenia na prvý pokus máme až 80 %. Vďačíme za to dlhoročnému spoľahlivému partnerovi, ale aj typu predávaného tovaru. Zákazníci pri nábytku totiž nezvyknú meniť adresu doručenia. Je to pochopiteľné, keďže skriňu či gauč si do práce poslať nenechajú a radšej obetujú deň dovolenky, aby si na ňu počkali doma.“

Dodáva však, že napriek tomu si zákazníci často odvážajú nábytok sami. „Až 50 % objednávok tvorí osobný odber. Polovica zákazníkov si teda pre nábytok príde priamo do predajne. Využívajú vlastné autá či dodávky, alebo si ich požičajú od známych či z požičovne. Aby sme im celý nákup zjednodušili, ponúkame im cenovo výhodné zapožičanie dodávky,“ vysvetľuje.

Dopravcovia sa do vynášania do bytu nehrnú

Zákazníci v prípade nadrozmerných zásielok očakávajú aj doplnkové služby – najmä vynesenie do bytu. To platí pre nábytok aj veľké spotrebiče ako chladnička, práčka či umývačka. Pri nich vítajú aj zapojenie a uvedenie do prevádzky, pri nábytku zase montáž.

Takéto doplnkové služby však stále nie sú štandardom, pretože nie všetci dopravcovia sú ochotní službu vynesenia do bytu poskytnúť. Problém spočíva v zodpovednosti za prípadné škody.

Áno, dopravcovia majú poistenie na poškodenie tovaru pri preprave. Toto poistenie však nekryje prípadné poškodenie zariadenia zákazníka v domácnosti. Pri manipulácii s veľkým nábytkom (napr. skriňou), hoci aj v rozloženom stave, ľahko oškrú či inak poškodia okolitý nábytok, zárubne, sklenené výplne alebo podlahy.

Týmto situáciám sa skrátka nedá úplne zabrániť a prípadné škody by musela uhradiť firma či konkrétny zamestnanec. Aj to je dôvod, prečo sa do vynášania nábytku dopravcovia príliš nehrnú a nechajú to radšej na zákazníka a výpomoc, ktorú si obstará vo vlastnej réžii.

„Zákazníkom poskytujeme 3 druhy služieb: samotnú dopravu, dopravu s vynesením a dopravu s vynesením aj montážou. Cca 95 % zákazníkov si však vyberá dopravu bez ďalších služieb. Motiváciou je snaha ušetriť, keďže vynesenie a montáž im dopravu niekoľkonásobne predraží. Tým, ktorí sú ochotní si priplatiť, vieme pomôcť aj s montážou plánovanej kuchyne vrátane osadenia a pripojenia spotrebičov, drezov a vodovodných batérií,“ uvádza Šimon Radil.

Zdroj: Depositphotos

Automatizácia áno, ale nie stopercentná

S rastúcim tlakom na znižovanie emisií a hroziacim obmedzením áut so spaľovacími motormi sa zrejme dočkáme prechodu na elektrický pohon aj v oblasti logistiky nadrozmerných produktov.

Určite to však nebude také jednoduché ako v prípade kuriérskych služieb. Prepravcovia nábytku sa totiž musia spoliehať na veľké nákladné automobily či kamióny. Tie sa pomaly začínajú objavovať aj v elektrických verziách, ale na rozdiel od osobných áut a dodávok stále chýba infraštruktúra.

Veľký nákladiak sa skrátka na bežný nabíjací hub pre elektromobily nezmestí, o kamiónoch nehovoriac. A tých pre nákladnú dopravu je žalostne málo – k marcu 2025 bol na Slovensku iba jeden, a to v Trnave.

S technologickými inováciami v skladoch je to o niečo lepšie. Aj predajcovia nábytku využívajú automatizáciu a robotizáciu, stále však narážajú na jej limity.

Radil vysvetľuje: „Proces skladovania a expedovania sa nám podarilo sčasti zautomatizovať. Tovar naskladňujú a vyskladňujú roboty, zamestnanci len lepia štítky. Žiaľ, pri nadrozmerných položkách narážame na obmedzenia. Vhodná technológia, ktorá by nám poskytla plne automatizovanú manipuláciu s veľkým nábytkom, zatiaľ nie je dostupná.“

Najlepším riešením je centralizácia

Výzvou je tiež skladovanie nábytku, práve kvôli jeho krehkosti a hmotnosti. Nedá sa uložiť na seba na palety ani naležato, inak by sa mohol poškodiť. Väčšina predajcov namiesto paliet používa tzv. korlety rôznych rozmerov.

„Jedna korleta zaberie plochu cca 3 paliet. Zmestia sa do nej iba 2 pohovky a na seba môžeme uložiť iba 2 korlety. Ak chceme mať na sklade 100 pohoviek z jedného farebného variantu, čo je zásoba pre 2 krajiny, potrebujeme plochu až 75 paliet. A to je iba jeden farebný variant. To znamená, že pre nábytok potrebujeme obrovskú skladovaciu plochu,“ približuje Radil.

Predajcovia s kamennými pobočkami sa vzhľadom na potreby veľkej plochy a počet produktových variantov nevyhnú centralizácii skladov. Möbelix prevádzkuje len na Slovensku 14 obchodných centier s nábytkom + 1 kuchynské štúdio, v Európe je to spolu vyše 100 pobočiek. Rozhodli sa preto vybudovať centrálny sklad pre celú Európu.

Radil si centralizáciu pochvaľuje: „Centrálny sklad nám poskytuje dostatok plochy, zjednodušuje logistické procesy a urýchľuje dopravu nábytku koncovým zákazníkom i do predajní. Vďaka nemu vieme garantovať doručenie nábytku a nadrozmerných zásielok už za 4 dni. Pri menších zásielkach sú to 3 dni.“

Centralizáciu by odporučil každému, kto rieši komplikovanú logisitiku s veľkým množstvom variantov nadrozmerných produktov. „Ak chcete v budúcnosti doručovať čo najrýchlejšie, centralizácia skladov je cesta. Stačí si zabezpečiť dostatočné skladové zásoby na jednom mieste a okolité regióny či štáty obslúžite do pár dní. Pri nábytku je to pre zákazníkov akceptovateľná dodacia doba,“ uzatvára Šimon Radil.

Zdieľať článok
Michal Toma
Freelance copywriter – odborník na techniku. Unikátna kombinácia, ktorú inde nenájdete

Som Michal Toma, freelance copywriter – odborník na techniku. Pracoval som 10 rokov ako (elektro)technik. Od r. 2018 ma živí copywriting a content marketing. Pre klientov z  blastí ako fotovoltika, elektromobilita, TZB, elektrotechnika či stroje píšem články, texty pre weby, e-shopy aj tlačoviny. Bez vaty, na základe faktov, zrozumiteľne aj pre bežných smrteľníkov. Takisto im pomáham s obsahovou stratégiou a námetmi na témy pre ich obsahový marketing. Či už samostatne, alebo prostredníctvom služby Bezstarostný blog, ktorá je šitá na mieru pre blogy na firemných weboch a e-shopoch. Na instagrame som rozbehol som vlastný projekt 111 tipov, ako lepšie písať. Okrem písania a obsahového marketingu sa venujem cyklistike, remeselnému pivu, štúdiu cudzích jazykov či komunálnej politike.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Inovatívny prístup k ochrane životného prostredia prostredníctvom recyklovateľných prepraviek 
2 min. čítanie

Inovatívny prístup k ochrane životného prostredia prostredníctvom recyklovateľných prepraviek 

V súčasnej dobe, keď je otázka ochrany životného prostredia dôležitejšia než kedykoľvek predtým, sa spoločnosť Mobilonline, líder na slovenskom trhu v oblasti predaja mobilných telefónov a  príslušenstva, rozhodla prijať zodpovedný prístup k ekologickej udržateľnosti. Nahradením  tradičných kartónových krabíc viacúčelovými boxami BITO MB. Mobilonline nielenže znižuje svoju  ekologickú stopu, ale tiež zefektívnil svoje logistické procesy a […]

Lucia Vondrová Lucia Vondrová
Doprava a administratíva, BITO Skladovacia technika s.r.o.
Prečítať článok
Úloha doručovateľských služieb spočíva v dostupnosti
9 min. čítanie

Úloha doručovateľských služieb spočíva v dostupnosti

V rozhovore s Andreou Szöllősovou, Commercial Director DPD SK, sa pozrieme na aktuálne trendy v logistike, význam otvorených sietí samoobslužných boxov a ich prínos pre e-commerce segment. Ako DPD reaguje na výzvy sezónnych špičiek, regionálne rozdiely v dopyte a meniace sa preferencie zákazníkov? Prečo je efektívne plánovanie a spolupráca na európskej úrovni kľúčom k úspechu a ako sa doručovacie služby […]

Michaela Španková Michaela Španková
Marketing and PR Manager
Prečítať článok
Packeta v roku 2024 posilnila pozíciu lídra. Má najväčšiu sieť výdajných miest a samoobslužných boxov
4 min. čítanie

Packeta v roku 2024 posilnila pozíciu lídra. Má najväčšiu sieť výdajných miest a samoobslužných boxov

Do funkcie nového CEO skupiny Packeta nastúpil v tomto roku Erich Čomor, ktorý si dal za cieľ „akcelerovať rast distribučnej aj partnerskej siete a posilniť pozíciu Packety ako prvej voľby zákazníkov a jednoznačnej jednotky v doručovaní zásielok.“  Noví majitelia skupiny Packeta, konzorcium CVC Capital Partners a Emma Capital s kapitálovou podporou R2G, priniesli investície a možnosti […]

Jana Szabóová Jana Szabóová
Senior B2B Specialist, Packeta
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+