
Problémom nie sú len rozmery
Väčšina predajcov nábytku, vrátane Möbelix, má veľmi rozmanitý sortiment: od bytových doplnkov a dekorácií cez malý nábytok (poličky, skrinky a pod.) až po šatníkové skrine či celé kuchynské linky vrátane spotrebičov.
Pri malých zásielkach využívajú bežné kuriérske služby – tak ako iné e-shopy. Bežní kuriéri si však s nábytkom neporadia. Pre efektívny rozvoz malými dodávkami sú skrátka príliš veľké a často aj ťažké. Napríklad sedacie súpravy či veľké šatníkové skrine vážia bežne vyše 150 kg, pri kuchynských linkách je to aj 400 kg.
Nábytok je tiež krehký a náchylný na poškodenie. Balenie do hrubých vrstiev polystyrénu, ako sa to robí napríklad pri bielej technike, by bolo v tomto prípade neekonomické a neekologické vzhľadom na veľké plochy – a teda potrebu veľkého množstva obalového materiálu.
Manipulácia s nábytkom preto vyžaduje veľkú, a zo strany prepravcu, značnú opatrnosť. Zákazníkom sa určite nebude páčiť, ak si na komode nájdu obité rohy, škrabance alebo na vitríne prasknuté sklo. Na prepravu veľkých kusov nábytku teda predajcovia používajú prepracov špecializovaných na nadrozmernú prepravu, prípadne vlastné prepravné kapacity.
Šimon Radil, vedúci e-commerce v Möbelix uvádza, že to je aj ich prípad: „V Möbelixe využívame na prepravu nábytku dlhoročného spoľahlivého zmluvného partnera. Úspešnosť doručenia na prvý pokus máme až 80 %. Vďačíme za to dlhoročnému spoľahlivému partnerovi, ale aj typu predávaného tovaru. Zákazníci pri nábytku totiž nezvyknú meniť adresu doručenia. Je to pochopiteľné, keďže skriňu či gauč si do práce poslať nenechajú a radšej obetujú deň dovolenky, aby si na ňu počkali doma.“
Dodáva však, že napriek tomu si zákazníci často odvážajú nábytok sami. „Až 50 % objednávok tvorí osobný odber. Polovica zákazníkov si teda pre nábytok príde priamo do predajne. Využívajú vlastné autá či dodávky, alebo si ich požičajú od známych či z požičovne. Aby sme im celý nákup zjednodušili, ponúkame im cenovo výhodné zapožičanie dodávky,“ vysvetľuje.
Dopravcovia sa do vynášania do bytu nehrnú
Zákazníci v prípade nadrozmerných zásielok očakávajú aj doplnkové služby – najmä vynesenie do bytu. To platí pre nábytok aj veľké spotrebiče ako chladnička, práčka či umývačka. Pri nich vítajú aj zapojenie a uvedenie do prevádzky, pri nábytku zase montáž.
Takéto doplnkové služby však stále nie sú štandardom, pretože nie všetci dopravcovia sú ochotní službu vynesenia do bytu poskytnúť. Problém spočíva v zodpovednosti za prípadné škody.
Áno, dopravcovia majú poistenie na poškodenie tovaru pri preprave. Toto poistenie však nekryje prípadné poškodenie zariadenia zákazníka v domácnosti. Pri manipulácii s veľkým nábytkom (napr. skriňou), hoci aj v rozloženom stave, ľahko oškrú či inak poškodia okolitý nábytok, zárubne, sklenené výplne alebo podlahy.
Týmto situáciám sa skrátka nedá úplne zabrániť a prípadné škody by musela uhradiť firma či konkrétny zamestnanec. Aj to je dôvod, prečo sa do vynášania nábytku dopravcovia príliš nehrnú a nechajú to radšej na zákazníka a výpomoc, ktorú si obstará vo vlastnej réžii.
„Zákazníkom poskytujeme 3 druhy služieb: samotnú dopravu, dopravu s vynesením a dopravu s vynesením aj montážou. Cca 95 % zákazníkov si však vyberá dopravu bez ďalších služieb. Motiváciou je snaha ušetriť, keďže vynesenie a montáž im dopravu niekoľkonásobne predraží. Tým, ktorí sú ochotní si priplatiť, vieme pomôcť aj s montážou plánovanej kuchyne vrátane osadenia a pripojenia spotrebičov, drezov a vodovodných batérií,“ uvádza Šimon Radil.

Zdroj: Depositphotos
Automatizácia áno, ale nie stopercentná
S rastúcim tlakom na znižovanie emisií a hroziacim obmedzením áut so spaľovacími motormi sa zrejme dočkáme prechodu na elektrický pohon aj v oblasti logistiky nadrozmerných produktov.
Určite to však nebude také jednoduché ako v prípade kuriérskych služieb. Prepravcovia nábytku sa totiž musia spoliehať na veľké nákladné automobily či kamióny. Tie sa pomaly začínajú objavovať aj v elektrických verziách, ale na rozdiel od osobných áut a dodávok stále chýba infraštruktúra.
Veľký nákladiak sa skrátka na bežný nabíjací hub pre elektromobily nezmestí, o kamiónoch nehovoriac. A tých pre nákladnú dopravu je žalostne málo – k marcu 2025 bol na Slovensku iba jeden, a to v Trnave.
S technologickými inováciami v skladoch je to o niečo lepšie. Aj predajcovia nábytku využívajú automatizáciu a robotizáciu, stále však narážajú na jej limity.
Radil vysvetľuje: „Proces skladovania a expedovania sa nám podarilo sčasti zautomatizovať. Tovar naskladňujú a vyskladňujú roboty, zamestnanci len lepia štítky. Žiaľ, pri nadrozmerných položkách narážame na obmedzenia. Vhodná technológia, ktorá by nám poskytla plne automatizovanú manipuláciu s veľkým nábytkom, zatiaľ nie je dostupná.“
Najlepším riešením je centralizácia
Výzvou je tiež skladovanie nábytku, práve kvôli jeho krehkosti a hmotnosti. Nedá sa uložiť na seba na palety ani naležato, inak by sa mohol poškodiť. Väčšina predajcov namiesto paliet používa tzv. korlety rôznych rozmerov.
„Jedna korleta zaberie plochu cca 3 paliet. Zmestia sa do nej iba 2 pohovky a na seba môžeme uložiť iba 2 korlety. Ak chceme mať na sklade 100 pohoviek z jedného farebného variantu, čo je zásoba pre 2 krajiny, potrebujeme plochu až 75 paliet. A to je iba jeden farebný variant. To znamená, že pre nábytok potrebujeme obrovskú skladovaciu plochu,“ približuje Radil.
Predajcovia s kamennými pobočkami sa vzhľadom na potreby veľkej plochy a počet produktových variantov nevyhnú centralizácii skladov. Möbelix prevádzkuje len na Slovensku 14 obchodných centier s nábytkom + 1 kuchynské štúdio, v Európe je to spolu vyše 100 pobočiek. Rozhodli sa preto vybudovať centrálny sklad pre celú Európu.
Radil si centralizáciu pochvaľuje: „Centrálny sklad nám poskytuje dostatok plochy, zjednodušuje logistické procesy a urýchľuje dopravu nábytku koncovým zákazníkom i do predajní. Vďaka nemu vieme garantovať doručenie nábytku a nadrozmerných zásielok už za 4 dni. Pri menších zásielkach sú to 3 dni.“
Centralizáciu by odporučil každému, kto rieši komplikovanú logisitiku s veľkým množstvom variantov nadrozmerných produktov. „Ak chcete v budúcnosti doručovať čo najrýchlejšie, centralizácia skladov je cesta. Stačí si zabezpečiť dostatočné skladové zásoby na jednom mieste a okolité regióny či štáty obslúžite do pár dní. Pri nábytku je to pre zákazníkov akceptovateľná dodacia doba,“ uzatvára Šimon Radil.