Zaujíma ma
11. februára 2019

Jakub Ovesný

Zakladateľ a majiteľ Roadcrossers production
11. februára 2019

Tvorba videa pre mobilné zariadenia

2 min čítania

Video na mobile? Ak sa pýtate, či má vôbec zmysel púšťať sa do tohto formátu, naša odpoveď je: „Rozhodne áno!“

Dnešní používatelia Facebooku pri prehliadaní Facebook feeds scrollujú obsah o 41 % rýchlejšie na mobile ako na počítači. Na video sa pozerajú 5-krát dlhšie ako na statické obrázky a podľa portálu eMarketer je viac ako 75 % pozretí videa práve na mobilných zariadeniach. Videá pozerané na mobiloch tak majú vynikajúcu príležitosť získať vysoký dosah (reach).

Nezáleží na tom, či ide o promo video, vzdelávacie video alebo animáciu, šancu netreba premeškať. Pokiaľ sa chcete vyhnúť dodatočným a nákladným úpravám už hotového videa, odporúčame vám zodpovedať si nasledujúce otázky skôr, než začnete video tvoriť.

Vertikálne = efektívnejšie

Je pre mobilné zariadenia lepšie vertikalne alebo horizontálne video? Ľudia zvyčajne držia svoje telefóny vertikálne. Vertikálne (4:5, 2:3 a 9:16) a štvorcové videá zaberajú viac miesta na obrazovke a tým pádom ponúkajú pôsobivejší zážitok.
Naopak, horizontálne videá (16:9) môžu fungovať dobre na landing page, prípadne na vašom firemnom blogu.

Vertikálne videá získavajú čoraz väčšiu popularitu.

Tento trend začínajú využívať napríklad tvorcovia hudobných videoklipov a my si tak o chvíľu budeme môcť pozrieť video akéhokoľvek interpreta na YouTube bez toho, aby sme si ho museli otáčať. Nie je to skvelé?

Tip: Premýšľate nad využitím klasického online spotu na mobilnom telefóne? Podľa kreatívnej strategičky Ginevri Capece Galeoty je vždy lepšie vytvoriť video pre mobil nanovo a nesnažiť sa upravovať už existujúci horizontálny formát.

Ak ale predsa len chcete prispôsobiť takýto spot pre mobilné zariadenia, Ginevra odporúča zmeniť pomer strán z 16:9 na 4:5 pre Instagram a na 2:3 pre Facebook.

Videá so zvukom sú univerzálnejšie

Čas a miesto, kde si ľudia videá pozerajú, sú rovnako dôležité. Či už doma, v aute, práci, so zapnutým alebo vypnutým zvukom – všetky tieto okolnosti treba brať do úvahy.
Automaticky prehrávané videá na Facebooku majú defaultne vypnutý zvuk. Až 85 % používateľov Facebooku je zvyknutých sledovať videá bez zvuku.

Preto je dôležité myslieť pri tvorbe video obsahu na to, aby bol zrozumiteľný aj bez zvuku. Video by tak malo prinášať rovnako kvalitný zážitok. To však neznamená, že zvuk sa stáva na mobilných zariadeniach zbytočným.

Videá so zvukom sú stále považované za relevantnejšie ako tie bez zvuku.

Napríklad používatelia Instagramu majú viac v obľube videá so zvukom. Až 60 % Instagram stories ads sú sledované nahlas.

Vďaka titulkom bude obsah zapamätatelnejší

Facebook zistil, že v rámci Veľkej Británie a Spojených Arabských Emirátov až 72 % ľudí sleduje videá na mobile počas nakupovania a 70 % počas presúvania sa z miesta na miesto? Aj títo sledovatelia môžu byť vašimi potenciálnymi zákazníkmi.
Aby sledovateľom neunikla podstata videa, pridajte doň titulky. Vďaka nim bude video efektívnejšie.
Podľa Facebooku, pridanie titulkov do video reklamám zvýšilo čas zobrazenia videa o 12 %. Čím dlhší čas je video zobrazené, tým dlhšie púta pozornosť diváka. Automaticky sa tak zvyšuje aj zapamätateľnosť jeho obsahu.
Pri tvorbe vášho promo videa odporúčám ukázať produkt alebo značku v prvých 5 sekundách a otitulkovať ho.

Nebojte sa experimentovať!

Ak chcete tvoriť videá pre mobilné zariadenia, smelo do toho! Skúšajte, testujte, hrajte sa! Vyskúšajte napríklad Full-screen formát, Instagram Stories Ads, interaktívne carousel reklamy, alebo 360 stupňové videá.

Práve 360 stupňové videá vzbudzujú vysokú interakciu s divákom – nabádajú ho k otáčaniu zariadenia, pretiahnutím prsta cez obsah… Podľa štatistík Facebooku z roku 2017 dokonca tento formát videa prináša 1,4 krát väčšiu radosť ako štandardné video. A aké formáty využívate vy?

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Jakub Ovesný

Zakladateľ a majiteľ Roadcrossers production

Zakladateľ produkčného štúdia Roadcrossers production. Prináša klientom moderné a štýlové videá, ktoré hodnoverne reprezentujú ich produkt alebo službu.

Tento článok prináša

Roadcrossers production je video/motion grafické štúdio, ktoré sa zaoberá produkciou animovaných a hraných videí a TV spotov.

Posledné
Obľubené
  • Kategórie

  • Podcasty





  • O nás

    Pravidlené novinky, rozhovory a dlhodobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.

  • Tlačové správy

  • Získaj novinky ako prvý

    Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.