6 min. čítanie

Stav slovenského e-commerce v roku 2024 a ako z toho vyťažiť pre svoj biznis (Mária Auxtová, Shoptet)

Slovenský e-commerce trh zažíva neustály rast, no podnikatelia v online svete čelia mnohým výzvam, ako je budovanie značky na trhoviskách či konkurencia v rôznych segmentoch. Kľúčom k úspechu je orientácia na kvalitu, efektivitu a využívanie lokálnych partnerov. Shoptet, ako popredná platforma na tvorbu e-shopov, ponúka slovenským e-shopárom nielen užívateľsky jednoduchý systém, ale aj silný ekosystém podpory, ktorý im pomáha rásť a odlíšiť sa na trhu. Aktuálne trendy v slovenskom e-commerce ukazujú, prečo je dôležité mať správne nástroje a odborníkov po svojom boku. Viac nám v štúdiu Ecommerce Bridge povedala Mária Auxtová, Country Manager Shoptet SK.

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
|
SLEDUJTE TENTO OBSAH Ako podcast

V rozhovore sa dozviete:

      • 01:44 Sú marketplaces pre Shoptet veľkou hrozbou?
      • 03:40 Aká je momentálna realita v počte e-shopov?
      • 05:47 Rozhoduje pri e-shope aj segment?
      • 07:18 Ako sa vie novovzniknutý e-shop odlíšiť?
      • 08:45 Sú budúcnosťou vlastné produkty?
      • 10:34 Je dôležité, na akom systéme máte e-shop postavený?
      • 14:04 Čo je Shoptet poradňa na Facebooku?
      • 16:03 Aká je rozdielová vec, na ktorú sa často zabúda?
      • 18:39 Existuje niekto v Shoptete, kto vie so všetkým pomôcť?
      • 21:03 Aké je momentálne rozdelenie Shoptetu?
      • 24:56 Bude lokálna podpora v budúcnosti kľúčová?
Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Slovenský e-commerce a výzvy trhovísk

Slovenskí zákazníci majú výraznú preferenciu nakupovať na slovenských webových stránkach. Napriek vzostupu online trhovísk slovenské e-shopy narážajú na problém, že tieto platformy neposkytujú dostatočný priestor na budovanie značky. Anonymita trhovísk je výraznou nevýhodou, čo je pre lokálny trh dôležité, keďže slovenskí zákazníci majú tendenciu klásť dôraz na lokalizáciu. Nezodpovedajúce jazykové preklady a slabá komunikácia spôsobujú, že tieto platformy nie sú pre slovenských zákazníkov vždy ideálne.

Vzhľadom na to by slovenské e-shopy mali využívať svoj lokálny potenciál a budovať dôveru s komunitou. Vytváranie kvalitného obsahu a aktívna interakcia so zákazníkmi sú kľúčové faktory, ktoré môžu odlíšiť e-shop od konkurencie.

Rýchly rast e-shopov počas a po pandémii

Počas pandémie zažil slovenský e-commerce prudký nárast, keďže mnoho nových e-shopov začalo fungovať. Tento trend pokračoval aj v roku 2023 a 2024. Počet e-shopov na platforme Shoptet dosiahol viac ako 6600 a počet stále rastie. V prvom kvartáli 2024 pribudlo 450 e-shopov, zatiaľ čo v druhom kvartáli ich bolo okolo 300. Tento pozitívny vývoj naznačuje silný záujem o online predaj na Slovensku.

Okrem rastu počtu e-shopov vzrástla aj priemerná hodnota objednávok a celkový obrat e-shopov. V porovnaní s minulým rokom vzrástol priemerný obrat o 7 %, zatiaľ čo priemerná hodnota objednávky sa v prvom kvartáli zvýšila o 8 % a v druhom kvartáli až o 18,5 %. Tieto čísla naznačujú, že spotrebitelia sú ochotní viac míňať na online nákupy.

Segmenty s výrazným rastom a poklesom

V druhom kvartáli 2024 zažil segment záhradkárstva a domácich potrieb výrazný nárast predaja, a to až o 50 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Tento rast sa dá čiastočne pripísať sezónnosti, ale aj tomu, že ľudia hľadajú produkty, ktoré môžu používať doma alebo na záhrade. Ďalšími silnými segmentmi sú kozmetika, drogéria a spotrebný tovar, ktoré už v minulom roku zaznamenali veľký úspech a tento trend pokračuje.

Na druhej strane, segment hudby a filmov zažíva pokles. V dôsledku rozšírenia streamovacích služieb zákazníci menej nakupujú fyzické nosiče ako CD alebo DVD. Záujem sa sústredí skôr na zberateľské edície alebo špeciálne vydania, ktoré stále majú svoju hodnotu, ale ide o nižšiu kategóriu s menším objemom predaja.

Ako sa odlíšiť na konkurenčnom trhu

Vysoká konkurencia v niektorých segmentoch, ako je záhradkárstvo, núti e-shopy hľadať spôsoby, ako sa odlíšiť. Odlíšenie spočíva najmä v dvoch hlavných faktoroch – odbornosti a kvalite. Majitelia e-shopov by sa mali snažiť stať odborníkmi v segmente, v ktorom pôsobia, a vytvárať kvalitný obsah, ktorý buduje dôveru u zákazníkov. Okrem toho by mali venovať pozornosť kvalite produktov, ktoré ponúkajú, či už ide o tovar od dodávateľov, alebo vlastné výrobky.

Vlastné produkty môžu byť cestou k diferenciácii, hoci nie je to ľahká úloha. Výroba vlastných produktov prináša výzvy, ale aj príležitosti, keďže originálne a kvalitné produkty sa na trhu nestratia. Tento prístup môže pomôcť odlíšiť e-shop v segmente, kde je mnoho podobných produktov od rovnakých dodávateľov.

Význam komunity a podpory

Shoptet za 15 rokov svojej existencie vybudoval silnú komunitu okolo svojich používateľov. Táto komunita poskytuje vzájomnú podporu prostredníctvom rôznych kanálov, ako je napríklad Shoptet poradňa na Facebooku. E-shopári si navzájom radia a zdieľajú skúsenosti, čo urýchľuje riešenie problémov a zvyšuje efektivitu. Okrem komunity poskytuje Shoptet aj rýchlu a efektívnu zákaznícku podporu, ktorá je kľúčová pre spokojnosť používateľov.

Zákaznícka podpora a partneri sú neoddeliteľnou súčasťou ekosystému Shoptetu. Majitelia e-shopov môžu využiť partnerov, ktorí im pomôžu s integráciou, marketingom alebo technickými nastaveniami. Táto podpora je pre začínajúcich podnikateľov neoceniteľná, pretože im umožňuje sústrediť sa na produkty a marketing, zatiaľ čo technické aspekty e-shopu spravujú profesionáli.

Lokálna prítomnosť a výhody pre slovenských podnikateľov

Jedným z hlavných benefitov Shoptetu na Slovensku je lokálna prítomnosť. Shoptet má na Slovensku svoj vlastný tím, ktorý sa stará o zákaznícku podporu, marketing a onboarding nových klientov. Tento prístup umožňuje lepšie porozumieť špecifikám slovenského trhu a poskytovať podporu priamo v slovenskom jazyku. Lokálni partneri sú lepšie oboznámení s potrebami slovenských e-shopov, čo je dôležité pri nastavovaní kampaní a služieb špecifických pre tento trh.

Aj keď sú český a slovenský trh v mnohých ohľadoch podobné, na Slovensku sú zákazníci menej náchylní sami si nastavovať e-shopy a radšej sa obracajú na partnerov. Preto Shoptet kladie veľký dôraz na spoluprácu s lokálnymi firmami a poskytovanie personalizovaných služieb.

Kvalita a efektivita ako cesta k úspechu

Kvalita a efektivita sú dvoma najdôležitejšími faktormi pre budúci úspech e-shopov. Nejde len o kvalitu samotných produktov, ale aj o kvalitu e-shopu, služieb a zákazníckeho servisu. Logistika, platobné brány a marketingové kampane by mali byť optimalizované tak, aby boli efektívne a flexibilné pre zákazníkov. Automatizácia a znižovanie nákladov sú tiež kľúčové aspekty, ktoré by mali podnikatelia zvážiť pri budovaní svojho e-shopu.

Shoptet v rámci tejto stratégie ponúka nové marketingové a logistické služby, ktoré majú pomôcť e-shopom rýchlo a efektívne doručovať tovar zákazníkom a spravovať kampane bez nadmerného úsilia. Týmto spôsobom Shoptet poskytuje nástroje na zlepšenie efektivity a zníženie nákladov, čo je nevyhnutné pre dlhodobý úspech v e-commerce.

Záver

Shoptet poskytuje slovenským podnikateľom robustný ekosystém podpory, ktorý zahŕňa lokálnych partnerov, komunitu a kvalitnú zákaznícku podporu. Využitie týchto zdrojov môže byť rozhodujúce pre úspech e-shopov v konkurenčnom prostredí. Kvalita a efektivita budú kľúčovými faktormi, ktoré budú formovať budúcnosť slovenského e-commerce.

Zdieľať článok
Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet

Už od puberty pracujem na vlastných projektoch. Veľmi skoro som pochopil, že robiť “weby pre klientov” je cesta do … nie úplne pre mňa. Tak som začal pracovať na vlastných projektoch. V 17 rokoch som mal portfólio asi 350 webov so zameraním na financie a poväčšine na českom trhu. Boli postavené na organickom vyhľadávaní zo Seznam.cz a keď trošku vylepšili algoritmus, weby “popadali”. Neskôr som sa zamestnal, okúsil prácu vo veľkej agentúre a aj na krásnej pozícii “IT project Manager”, kde by som vydržal do dôchodku, nebyť ambícií. Tak sme spoločne s agentúrou VISIBILITY rozbiehali affiliate sieť Dognet, ktorá úspešne operuje v CEE regióne už viac ako 10 rokov. Síce s VISIBILITY už sieť nepôsobí viac ako 4 roky, no jej kľúčová úloha pri štarte je nepopierateľná. Dognet má viacero podprojektov, ako napríklad knižky o online a affiliate marketingu Super Affiliate Academy, organizuje affiliate meetupy HotDognet (po celej CEE) a spolu organizoval affiliate konferenciu Affilhero. Robíme veľmi veľa pre edukáciu trhu. Medzičasom som spustil projekt Ecommerce Bridge, ktorý verím že v roku 2024 bude tak isto silne etablovaný v rámci CEE. Je to online magazín pre ecommerce scénu, eshopy a celkovo online podnikanie. Prevádzkujem tiež, asi jediné, Múzeum Mobilov v Európe. Som veľmi hrdý na to, akým spôsobom je celá firma a jej projekty postavené. Že už väčšinou nestoja na mojej osobe a mám úžasný team, ktorý vie viesť projekty aj bez môjho “mikromanažmentu”. Moje obľúbené motivačné bláboly: 👍 “Done is better than perfect” 👍 “Nestrelíš, nedáš gól” 👍 “Aj pád na hubu je krok vpred” 👍 “Veci treba robiť a nie sa o nich rozprávať” Ak si to dočítal až sem, gratulujem, máš veľa voľného času. Investuj ho do “strieľania” a nie krčmovým rečiam, ktoré ešte nikomu nepomohli.

Tento článok ti prináša

Shoptet

Shoptet je platforma pre e-shopy, ktorá ponúka komplexné riešenia pre vytvorenie a správu internetových obchodov. Súčasťou ich služieb je aj podpora marketingu a možnosť automatizácie mnohých procesov. Shoptet je aktívny na slovenskom a českom trhu a v súčasnosti pomáha podnikať viac ako 34 000 e-shopom.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Ako vie banka reálne a naozaj pomôcť e-commerce firme? (Pavol Bogár, Tatra banka)
5 min. čítanie

Ako vie banka reálne a naozaj pomôcť e-commerce firme? (Pavol Bogár, Tatra banka)

Bankové subjekty, telekomunikácie či poisťovne nie sú väčšinou príliš pozitívne témy na rozoberanie. Avšak v tomto prípade môže byť opak pravdou. Keď sa banka venuje aktivitám na pomoc podnikateľom a vyvinie pre nich celý ekosystém, zrazu to všetkým zúčastneným dáva zmysel. Ako pristupuje k financovaniu e-shopov Tatra banka, či je takéto financovanie možné len pre […]

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
Prečítať článok
Ako robí online marketing slovenský Decathlon? (Tomáš Obal, Decathlon)
6 min. čítanie

Ako robí online marketing slovenský Decathlon? (Tomáš Obal, Decathlon)

Nahliadnite do zákulisia marketingu a e-commerce jednej z popredných značiek športového vybavenia. Zistíte, aké stratégie používa pri cenovej politike, ako pristupuje k sezónnym kampaniam a zľavám, a aké technológie využíva na meranie úspešnosti kampaní, vrátane nového nástroja Amplitude. Dozviete sa tiež, prečo sa Decathlon na Slovensku vyhýba spolupráci s influencermi a namiesto toho sa orientuje […]

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+