V rozhovore sa dozviete:
- 01:26 Nie je ťažšie robiť e-shopy na mieru, ako predávať krabicu?
- 04:38 Ako urobiť správne zadanie, keď chcem e-shop?
- 07:52 A čo keď tomu niekto nerozumie vôbec?
- 11:25 Trvať na nezmyselných detailoch zbytočne predlžuje celý proces
- 15:00 Sú stále nejakí klienti takí, že si silou mocou presadzujú svoje?
- 17:37 Ktoré zložky firmy by mali byť pri zadaní prítomné?
- 22:43 Je nejaký checklist, aby sa na nič pri tvorbe nezabudlo?
- 24:16 Ako má klient odhadnúť časovú a finančnú náročnosť?
- 27:48 Je nejaký správny postup, ako pristupovať k funkcionalitám?
Nie je ťažšie robiť e-shopy na mieru, ako predávať krabicu?
Samozrejme je jednoduchšie zobrať kompletné riešenie, ktoré sa len čiastočne modifikuje, avšak je to omnoho menej pružné. Pri vzniku nejakých problémov neustála komunikácia s podporou, hľadanie riešení či video návodov skutočne nie je pre každého. Preto je tvorba webu na mieru dobrá cesta. Stále je to robené v zmysle, že človek si môže robiť čo najviac vecí sám, aby nebol odkázaný len na vývojára, no je tam aj značná miera individualizácie. CREATIVE sites pridáva aj projektový management a snaží sa byť klientom oporou nie len počas tvorby e-shopu.
Výsledok je následne efektívnejší. A hlavný rozdiel oproti krabicovému riešeniu je akýsi vyšší level. Na tom si človek vyskúša, či mu biznis bude fungovať a keď potrebuje viac prvkov alebo individualizáciu, vyberá si práve riešenie na mieru. Dalo by sa povedať, že riešenie na mieru je teda vhodné pre skúsenejších podnikateľov alebo ľudí, čo majú minimálne nejaký biznis už v kamennej prevádzke a vedia definovať, čo by presne potrebovali na e-shope.
Ako urobiť správne zadanie, keď chcem e-shop?
Dôležité je vedieť, že človek chce podnikať v online prostredí. Následne sú aj takí, ktorí majú kamennú prevádzku a chceli by potenciálne ísť do online. Požiadavky sa líšia a sú naozaj rôznorodé. Takéto zadanie by malo byť čo najpresnejšie, pretože vtedy je proces plynulý a nemusí sa realizovať množstvo úprav. Pokiaľ sa človek vyžíva v analytickej práci, určite sa v tomto procese nájde.
Človek by mal byť motivovaný sám, aby projekt prebehol čo najrýchlejšie. Má to dve podstatné roviny. Množstvo úprav stojí ďalšie peniaze navyše oproti pôvodnému dohodnutému plánu. Z druhej strany, pokiaľ web nie je spustený na čas, môžete prichádzať o príjmy, ktoré by ste mohli mať, keby všetko išlo tak, ako má.
A čo keď tomu niekto nerozumie vôbec?
Ideálne je sa pozrieť na webové stránky konkurencie. Môže to slúžiť ako odrazový mostík a inšpirácia, pokiaľ vôbec nemáte prehľad o možnostiach a schopnostiach webu. Najmä zahraničné firmy dávajú mnoho finančných prostriedkov do testovania UX a vývoja, preto je to dobrá východisková pozícia. E-shop nie je komplikovaný web. Väčšinou sa je jedná o štandardizované veci s prídavkom pár modulov na mieru podľa priania zákazníka. Celý tento proces sa dá ale robiť spoločne, aby na to klient nebol sám. Ale v komunite na Slovensku sa dá nájsť vždy nejaká pomoc, či už online alebo aj na konferenciách, čo môže byť pre mnohých inšpiráciou.
Trvať na nezmyselných detailoch zbytočne predlžuje celý proces
Na začiatku sa vždy v agentúre snažia zistiť, aké prvky sú pre klienta nevyhnuté a základné. Od toho sa ďalej odvíja, na čom budú prioritne pracovať. A taktiež v celkovom procese tvorby, kedy sa nájdu takéto požiadavky zo strany klienta, sa ho snažia v CREATIVE sites usmerňovať, aby bol projekt čo najviac úspešný. Niekedy sú tieto špeciálne prvky zapracovávané neskôr, aby bol spustený web a mohlo sa predávať. Všetko záleží od priorít a skutočnej využiteľnosti prvku.
Sú stále nejakí klienti takí, že si silu mocou presadzujú svoje?
Nie je to časté, ale samozrejme stále sa dá stretnúť aj s takýmito klientami. Úlohou agentúry je dať klientovi čo najlepšie odporúčania a know-how, aby všetko prebehlo správne. Na konci dňa to ale bude práve zákazník, ktorý rozhodne, čo a kedy sa bude realizovať. Aj keď to možno niekedy nemusí byť správne.
Ktoré zložky firmy by mali byť pri zadaní prítomné?
Určite je to potrebné, najmä pri väčších spoločnostiach. Každé oddelenie môže mať trošku iné potreby a navrhne veci, na ktoré by možno niekto iný nemusel myslieť. Preto je pri procese tvorby a už pri zadaní briefu potrebné komunikovať naprieč firmou. Samozrejme ale iba s relevantnými ľuďmi, aby tam nevnikalo milión poznámok. Jeden človek väčšinou nedokáže presne definovať všetky potreby. Ideálne je pri briefe dávať príklady, to dokáže veľmi pomôcť rýchlejšie prísť k výsledku.
Je nejaký checklist, aby sa na nič pri tvorbe nezabudlo?
Väčšinou to prebieha formou komunikácie klient – agentúra. Zvyknú sa pýtať mnoho otázok a niektoré sa môžu zdať, že boli položené aj viackrát. Ale je to práve z dôvodu, aby sa na nič nezabudlo. Nie je to jednotné a každý to má trošku inak. Práve preto je dôležité absolvovať úvodné sedenie.
Je nejaký správny postup, ako pristupovať k funkcionalitám?
Špeciálne prvky môžu byť buď úplne super, alebo úplný prepadák. Pokiaľ také niečo ešte na trhu nie je a nikto to nemá implementované, asi to má nejaký dôvod. To samozrejme nemusí znamenať, že je to hlúposť. Ale pravdepodobnosť, že to bude niečo unikátne a nikto to dovtedy nechcel, je veľmi malá. Nápady je dobré si zapisovať a následne konzultovať s vývojárom, aby ste si overili, či je to možné.