Práve preto sa v e-commerce svete čoraz častejšie skloňujú pojmy ako redizajn a migrácia e-shopu. Cieľom týchto aktivít je optimalizovať fungovanie a zlepšiť celkovú výkonnosť internetového obchodu. V čom vlastne spočívajú a ktoré dôležité zmeny sú ich súčasťou?
Rozdiel medzi redizajnom a migráciou
Mnohí prevádzkovatelia e-shopov si mýlia výrazy redizajn a migrácia. Poďme si ich preto v jednoduchosti vysvetliť.
Pod pojmom redizajn e-shopu sa myslí zmena vizuálnej identity, prípadne názvu e-shopu. Samotný CMS systém, na ktorom celý projekt beží, však ostáva nezmenený. Rovnako tak všetky pôvodné URL adresy zostávajú zachované.
Migrácia je o niečo náročnejší proces, pri ktorom sa celý e-shop takpovediac prenesie na iný CMS systém. Jej súčasťou je veľmi často aj redizajn, príp. rebrand. Zvyčajne sa menia aj všetky URL adresy a treba brať ohľad na správnu konfiguráciu jednotlivých súčastí. Aj malá chyba totiž môže vyústiť do vážnych problémov s funkčnosťou internetového obchodu a jeho pozíciami vo vyhľadávačoch.
Aké sú dôvody a ciele migrácie?
Medzi najčastejšie dôvody pre migráciu e-shopu patria nasledovné:
- e-shop nie je správne optimalizovaný pre mobilné zariadenia,
- základná štruktúra internetového obchodu je chaotická, zákazníci sa v ňom strácajú,
- e-shop je technologicky zastaralý a pomalý,
- aktuálny programátor vám nevie dorobiť požadované funkcie,
- chcete využívať pokročilejšie možnosti automatizácie,
- potrebujete sa viac venovať vášmu biznisu a nechce sa vám neustále riešiť zdĺhavé aktivity spojené s prevádzkou aktuálneho e-shopu.
Naša rada: Predtým, ako sa pustíte do migrácie a redizajnu, si poriadne zanalyzujte aktuálny stav. Spíšte si všetky nedostatky a nastavte ciele, ktoré by ste chceli dosiahnuť „rekonštrukciou“ vášho e-shopu. Keď budete mať ujasnené tieto fakty, oveľa jednoduchšie sa vám bude voliť ideálne riešenie pre vaše potreby.
Migrácia back-endu
Pod back-endom sa myslia všetky súčasti e-shopu, ktoré nie sú na prvý pohľad vidieť. Pri migrácii a redizajne je potrebné venovať pozornosť najmä týmto veciam.
Webhosting, zálohy, podpora
Zvoľte si spoľahlivý a rýchly webhosting. Nakonfigurujte si pravidelné zálohy a uistite sa, že nový poskytovateľ bude zabezpečovať kvalitnú podporu, na ktorú sa môžete za každých okolností spoľahnúť.
Migrácia dát
Vyšpecifikujte si, ktoré konkrétne dáta sa budú migrovať. Do nového e-shopu si preneste len to, čo budete naozaj potrebovať – napríklad produkty, zákaznícke kontá, objednávky či blogové články.
Praktický tip: Ak ste mali obsah na pôvodnom e-shope dobre vyladený z hľadiska SEO, snažte sa ho preniesť 1:1, bez vynechávania jeho súčastí. Neprídete tak o cenné pozície vo vyhľadávaní.
Konfigurácia prepojení
Pred migráciou si detailne zmapujte s akými internými a externými nástrojmi je váš e-shop prepojený. Môže ísť napríklad o analytické nástroje, online chaty, affiliate aplikácie, fakturačné a ERP systémy či portály dodávateľov. Na novej platforme bude potrebné opätovne nastaviť jednotlivé prepojenia.
Nastavenie procesov
V novom CMS systéme si budete musieť odznova nastaviť a vyladiť jednotlivé procesy – posielanie e-mailov po zadaní objednávky, registráciu zákazníkov, filtrovanie produktov a podobne. Tieto funkcionality nemusíte zachovať rovnaké ako v pôvodnom e-shope. Snažte sa ich vyladiť tak, aby boli ešte efektívnejšie.
Rada odborníka: Hľadajte taký CMS systém, ktorý bude mať vlastnú API. Vďaka nej si budete vedieť mnohé nastavenia procesov vykonávať aj sami, bez nutnosti kontaktovať poskytovateľa riešenia.
Migrácia front-endu
Pri migrácii front-endu sa zvyčajne vykonáva redizajn, prípadne rebranding. Jeho súčasťou sú najmä tieto kroky:
Návrh štruktúry
Vytvorte si novú štruktúru e-shopu. Jednotlivé stránky, kategórie a menu optimalizujte tak, aby boli maximálne prehľadné. V tomto smere je vhodná konzultácia s odborníkmi na UX, ktorí vám pomôžu do detailov vyladiť základnú kostru internetového obchodu.
Návrh dizajnu
V prípade dizajnu e-shopov zvyčajne platí, že menej je niekedy viac. Prvoradá je funkčnosť. V každom prípade, originálny dizajn vám pomôže odlíšiť sa od konkurencie. Nechajte si ho vytvoriť skúseným grafikom, ktorý ho prispôsobí pre jednotlivé rozmery obrazoviek počítačov, smartfónov či tabletov.
Vyladenie UX
Kľúčovou súčasťou redizajnu je UX optimalizácia. Spočíva v upravení pozícií jednotlivých prvkov a ich farebnosti, aby používateľský zážitok nebol ničím rušený. Správne vyladené UX vám prinesie viac objednávok.
Základom UX optimalizácie je podrobné testovanie. V tomto smere odporúčame využiť služby profesionálov.
Vyladenie SEO
Keď budete mať e-shop nahodený na novom CMS systéme, nezabudnite vykonať niekoľko dôležitých úprav a testov, ktoré prispejú k lepším pozíciám vo vyhľadávaní:
- po migrácii povoľte indexovanie nových stránok,
- skontrolujte robots.txt a sitemap.xml súbory,
- správne zmigrujte meta popisy a alt popisy obrázkov,
- správne nastavte H1 a H2 nadpisy,
- zrealizujte 301 presmerovania starých URL adries na nové URL adresy,
- nastavte stránkovanie, radenie a filtrovanie v kategóriách tak, aby boli indexovateľné,
- pridajte interné prelinkovania,
- skontrolujte rýchlosť cez Google PageSpeed a vykonajte potrebné optimalizácie.
Záver
Nezabúdajte, že migráciou a redizajnom vaša práca nekončí. Po úspešnom spustení e-shopu na novej platforme venujte veľa pozornosti testovaniu, meraniu, analyzovaniu a optimalizácii. Vyladíte tak aj tie najmenšie detaily a váš nový internetový obchod vám bude dlhodobo prinášať vynikajúce výsledky.