5 min. čítanie

Redizajn a migrácia e-shopu: Všetko, čo potrebujete vedieť

V posledných rokoch zaznamenal e-commerce na Slovensku významný rast. Až v roku 2022 zažil mierny pokles na úrovni 13 %. Na výkon e-shopov dnes vplývajú mnohé faktory. Medzi tie najvýznamnejšie patrí vojna, inflácia či energetická kríza. V čase neistoty však majú majitelia internetových obchodov veľkú šancu zainvestovať do rozvoja a predbehnúť tak konkurenciu, ktorá sa snaží ušetriť. 

Ivan Cingel Ivan Cingel
Chief Operating Officer v CREATIVE sites
Redizajn a migrácia e-shopu: Všetko, čo potrebujete vedieť

Práve preto sa v e-commerce svete čoraz častejšie skloňujú pojmy ako redizajn a migrácia e-shopu. Cieľom týchto aktivít je optimalizovať fungovanie a zlepšiť celkovú výkonnosť internetového obchodu. V čom vlastne spočívajú a ktoré dôležité zmeny sú ich súčasťou? 

Rozdiel medzi redizajnom a migráciou 

Mnohí prevádzkovatelia e-shopov si mýlia výrazy redizajn a migrácia. Poďme si ich preto v jednoduchosti vysvetliť. 

Pod pojmom redizajn e-shopu sa myslí zmena vizuálnej identity, prípadne názvu e-shopu. Samotný CMS systém, na ktorom celý projekt beží, však ostáva nezmenený. Rovnako tak všetky pôvodné URL adresy zostávajú zachované. 

Migrácia je o niečo náročnejší proces, pri ktorom sa celý e-shop takpovediac prenesie na iný CMS systém. Jej súčasťou je veľmi často aj redizajn, príp. rebrand. Zvyčajne sa menia aj všetky URL adresy a treba brať ohľad na správnu konfiguráciu jednotlivých súčastí. Aj malá chyba totiž môže vyústiť do vážnych problémov s funkčnosťou internetového obchodu a jeho pozíciami vo vyhľadávačoch. 

Aké sú dôvody a ciele migrácie? 

Medzi najčastejšie dôvody pre migráciu e-shopu patria nasledovné: 

  • e-shop nie je správne optimalizovaný pre mobilné zariadenia,
  • základná štruktúra internetového obchodu je chaotická, zákazníci sa v ňom strácajú,
  • e-shop je technologicky zastaralý a pomalý,
  • aktuálny programátor vám nevie dorobiť požadované funkcie,
  • chcete využívať pokročilejšie možnosti automatizácie,
  • potrebujete sa viac venovať vášmu biznisu a nechce sa vám neustále riešiť zdĺhavé aktivity spojené s prevádzkou aktuálneho e-shopu.  

Naša rada: Predtým, ako sa pustíte do migrácie a redizajnu, si poriadne zanalyzujte aktuálny stav. Spíšte si všetky nedostatky a nastavte ciele, ktoré by ste chceli dosiahnuť „rekonštrukciou“ vášho e-shopu. Keď budete mať ujasnené tieto fakty, oveľa jednoduchšie sa vám bude voliť ideálne riešenie pre vaše potreby.

Migrácia back-endu

Pod back-endom sa myslia všetky súčasti e-shopu, ktoré nie sú na prvý pohľad vidieť. Pri migrácii a redizajne je potrebné venovať pozornosť najmä týmto veciam

Webhosting, zálohy, podpora 

Zvoľte si spoľahlivý a rýchly webhosting. Nakonfigurujte si pravidelné zálohy a uistite sa, že nový poskytovateľ bude zabezpečovať kvalitnú podporu, na ktorú sa môžete za každých okolností spoľahnúť.

Migrácia dát 

Vyšpecifikujte si, ktoré konkrétne dáta sa budú migrovať. Do nového e-shopu si preneste len to, čo budete naozaj potrebovať – napríklad produkty, zákaznícke kontá, objednávky či blogové články. 

Praktický tip: Ak ste mali obsah na pôvodnom e-shope dobre vyladený z hľadiska SEO, snažte sa ho preniesť 1:1, bez vynechávania jeho súčastí. Neprídete tak o cenné pozície vo vyhľadávaní. 

Konfigurácia prepojení 

Pred migráciou si detailne zmapujte s akými internými a externými nástrojmi je váš e-shop prepojený. Môže ísť napríklad o analytické nástroje, online chaty, affiliate aplikácie, fakturačné a ERP systémy či portály dodávateľov. Na novej platforme bude potrebné opätovne nastaviť jednotlivé prepojenia. 

Týždenný podcast UPdate

Nastavenie procesov 

V novom CMS systéme si budete musieť odznova nastaviť a vyladiť jednotlivé procesy – posielanie e-mailov po zadaní objednávky, registráciu zákazníkov, filtrovanie produktov a podobne. Tieto funkcionality nemusíte zachovať rovnaké ako v pôvodnom e-shope. Snažte sa ich vyladiť tak, aby boli ešte efektívnejšie. 

Rada odborníka: Hľadajte taký CMS systém, ktorý bude mať vlastnú API. Vďaka nej si budete vedieť mnohé nastavenia procesov vykonávať aj sami, bez nutnosti kontaktovať poskytovateľa riešenia.

Migrácia front-endu 

Pri migrácii front-endu sa zvyčajne vykonáva redizajn, prípadne rebranding. Jeho súčasťou sú najmä tieto kroky: 

Návrh štruktúry 

Vytvorte si novú štruktúru e-shopu. Jednotlivé stránky, kategórie a menu optimalizujte tak, aby boli maximálne prehľadné. V tomto smere je vhodná konzultácia s odborníkmi na UX, ktorí vám pomôžu do detailov vyladiť základnú kostru internetového obchodu. 

Návrh dizajnu 

V prípade dizajnu e-shopov zvyčajne platí, že menej je niekedy viac. Prvoradá je funkčnosť. V každom prípade, originálny dizajn vám pomôže odlíšiť sa od konkurencie. Nechajte si ho vytvoriť skúseným grafikom, ktorý ho prispôsobí pre jednotlivé rozmery obrazoviek počítačov, smartfónov či tabletov. 

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Vyladenie UX

Kľúčovou súčasťou redizajnu je UX optimalizácia. Spočíva v upravení pozícií jednotlivých prvkov a ich farebnosti, aby používateľský zážitok nebol ničím rušený. Správne vyladené UX vám prinesie viac objednávok. 

Základom UX optimalizácie je podrobné testovanie. V tomto smere odporúčame využiť služby profesionálov. 

Vyladenie SEO

Keď budete mať e-shop nahodený na novom CMS systéme, nezabudnite vykonať niekoľko dôležitých úprav a testov, ktoré prispejú k lepším pozíciám vo vyhľadávaní: 

  • po migrácii povoľte indexovanie nových stránok,
  • skontrolujte robots.txt a sitemap.xml súbory,
  • správne zmigrujte meta popisy a alt popisy obrázkov,
  • správne nastavte H1 a H2 nadpisy,
  • zrealizujte 301 presmerovania starých URL adries na nové URL adresy,
  • nastavte stránkovanie, radenie a filtrovanie v kategóriách tak, aby boli indexovateľné,
  • pridajte interné prelinkovania,
  • skontrolujte rýchlosť cez Google PageSpeed a vykonajte potrebné optimalizácie. 

Záver

Nezabúdajte, že migráciou a redizajnom vaša práca nekončí. Po úspešnom spustení e-shopu na novej platforme venujte veľa pozornosti testovaniu, meraniu, analyzovaniu a optimalizácii. Vyladíte tak aj tie najmenšie detaily a váš nový internetový obchod vám bude dlhodobo prinášať vynikajúce výsledky.

Zdieľať článok
Ivan Cingel
Chief Operating Officer v CREATIVE sites

Ivan pôsobí v CREATIVE sites na pozícii COO a predstavuje “divokú” kombináciu manažéra a programátora v jednom. Zabezpečuje efektivitu a každodenný chod výkonných tímov, ktoré doručujú služby novým a existujúcim klientom. Zároveň sa už 9. rok podieľa na vývoji a smerovaní poprednej e-shop platformy na Slovensku pre ambicióznych e-shopárov – CREATIVE shop.

Tento článok ti prináša

CREATIVE sites

CreativeSites je špecialista na e-commerce, ktorý ponúka komplexné riešenia pre online obchod. Sú schopní vytvoriť profesionálny e-shop na svojej vlastnej platforme CREATIVE shop, ktorá je pripravená aj na expanziu na nové trhy. Ponúkajú aj služby v oblasti online marketingu a tvorby brandu.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
8 tipov pre optimalizáciu feedov a úspešnú online expanziu
7 min. čítanie

8 tipov pre optimalizáciu feedov a úspešnú online expanziu

Produktové feedy ostávajú pre mnoho e-shopov atraktívnou možnosťou prepojenia produktov v rámci ich online expanzie na nové trhy. Ako efektívne pracovať s feedmi a na čo si dať pozor? Preskúmajte svet produktových feedov a zistite, ako špecializované aplikácie menia pravidlá hry v oblasti správy feedov a uľahčujú e-shopom digitálnu expanziu.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+