4 min. čítanie

Dajte si pozor na písanie čiarok aj v online priestore

Čiarky. Postrach, ktorý zbiera svoje obete od uzákonenia pravidiel spisovnej slovenčiny. Nevyhneme sa jej ani v online priestoroch, keďže vládne krutým žezlom aj popisom produktov a zákazníckej komunikácií. 

Dajte si pozor na písanie čiarok aj v online priestore

Toto vyhlásené a obávané interpunkčné znamienko má totiž tri základné neúprosné funkcie – vyčleňovať, pripájať a odčleňovať. Našťastie sa so všetkými prípadmi pri tvorbe textov pre e-shopy nestretneme. Zozbierali sme však pre vás najčastejšie pasce, ktoré číhajú pri príprave obsahu pre túto oblasť. Bližšie sa pozrieme najmä na vyčleňovanie a písanie čiarky pred alebo a ako.

Čiarkami vyčleňujeme výrazy

Za výrazmi, ktoré nie sú vetnými členmi (citoslovcia, oslovenia, hodnotiace častice, kontaktové výrazy a vsuvky), sa čiarka píše.

  • Oslovenie: Milý zákazník, … 
  • Hodnotiaca častica: Bohužiaľ, tento tovar je vypredaný…, Ak bude tovar dodaný načas, tak, chvalabohu, vieme to doručiť do dvoch dní., …a, prirodzene, platba bude možná aj… 

Pozor! Ak sa hodnotiaca častica vzťahuje iba na jeden vetný člen, čiarku nepotrebujeme: Iste budete mať radosť z vianočných zliav.

  • Kontaktové výrazy: Prosíme vás, pochopte, že … Viete, snažili sme sa…, Predstavte si, ako zapnete…, Ako vidíte, všetko sme doručili… Pomôžte nám, prosíme vás, vylepšiť naše služby…
  • Vsuvky (parentézy): prinášajú síce závažnú (často subjektívne hodnotiacu) informáciu, ale pre pochopenie vety nie sú nevyhnutné. Táto stolička, zvláštnosť priamo z Egypta, bude opäť v ponuke od januára… V tomto prípade sa čiarka môže nahradiť zátvorkami či pomlčkami.
  • Rozvité výrazy v platnosti vetných členov, ako napríklad rektifikačné výrazy: Umelá, resp. mierne syntetická látka…, Doručíme to dnes, prípadne zajtra.
  • Vety v podraďovacom súvetí – vedľajšia veta sa vyčlení od hlavnej, prípadne nadradenej vety: Zaplatíte, kedy sa vám to bude hodiť… Ponúkame tovar, ktorý práve doručili, a ten, ktorý máme na sklade… Je biela, ako v katalógu… Prišli sme na to, ako spojiť… 
Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Nečudujeme sa, ak vás bolí hlava už teraz – a to sme sa vás rozhodli niekoľkými prípadmi sťa by z románov ani neobťažovať. Čiarky, bohužiaľ (hodnotiaca častica ?), nie sú o jednoduchosti a elegancii minimalizmu. Poďme sa ešte rýchlo pozrieť, kedy sa im nevyhneme pri pripájaní a odčleňovaní:

  • Čiarkou sa naznačuje, že bude nasledovať rovnorodý vetný člen, rovnocenná hlavná veta či rovnocenná vedľajšia vetaMáme v ponuke hračky, nafukovačky, postele a …, Máme na sklade zelený, modrý, biely, žltý a čierny variant… Môžete to využiť v dome, na dvore, pred domom, v záhrade, …
  • Čiarka sa nedáva, ak postupne rozvíjame: Biely nepremokavý gumový vršok.
  • Čiarka sa dáva, ak stupňujeme či odporujeme: Potrebným, ba nevyhnutným krokom pri objednávaní je registrácia… Sedačka je ťažká, ale okúzľujúca…
  • Čiarkou sa odčleňuje vytýčený, osamostatnený a pričlenený vetný člen: Dobré rady, tie pri širokom výbere potrebujeme najviac…

Pripájanie a odčleňovanie musí našťastie trápiť hlavne „serióznejších spisovateľov“. Hovoríte si „to je síce pekné, ale kedy dať či nedať čiarku pred ,ako‘ a ,alebo‘“? Vzdávame sa, nech sa páči, rýchlokurz ?.

Týždenný podcast UPdate

„Ako”

Čiarku píšeme:

  • ak spojka „ako” uvádza vedľajšiu vetu: Inštrukcie, ako poskladať stôl, nájdete na internete.
  • ak spojka „ako” uvádza prístavok: Máme na sklade záhradný nábytok, ako sedačky, hojdačky a stoly.
  • „tak – ako aj“, „ako – tak aj“: Tovar môžete zaplatiť prevodom vopred, ako aj na mieste.

Čiarku nepíšeme:

  • pri nevetnom prirovnaní: Nový model je lepší ako jeho predchodca…, Dostupné sú vo farbách ako biela, zelená a žltá.
  • ak stojí „ako” za hlavnou vetou samostatne bez vedľajšej vety: Chcete stroj vyskúšať sami? Vo videu vám ukážeme ako.
  • ak „ako” uvádza tesný prívlastok: Tovar ako nábytok a elektronika…
Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

„Alebo“ 

Čiarku píšeme:

  • v prípade, že sa vo viacnásobnom vetnom člene už použila tá istá alebo iná synonymná priraďovacia spojka (vtedy sa píše pred druhou a každou nasledujúcou spojkou), napr. či – alebo, buď – alebo, alebo – alebo či v priraďovacích súvetiach, ak takéto dvojité alebo trojité spojky pripájajú hlavné alebo rovnocenné vety: Či sa už rozhodnete investovať do kvality, alebo sa na čas uspokojte s…
  • keď „alebo“ nasleduje za vsunutou vedľajšou vetou: Napíšte nám, čo sa pokazilo, alebo pošlite video.
  • ak „alebo“ nasleduje za prístavkom: Zavolajte nám do zákazníckeho centra, ktoré zastihnete na tomto čísle, alebo nám napíšte email.

Čiarku nepíšeme:

  • Ak má „alebo“ pripájaciu funkciu: Či už sa snažíte skrášliť vašu domácnosť, doplniť zásoby alebo zariadiť novú miestnosť, zaplniť voľnú poličku alebo nahradiť starý model novým, naša ponuka je vám k dispozícii.
  • „Alebo“ vyjadruje vylučovaciu funkciu: Červený alebo modrý.
Zdieľať článok
Tento článok ti prináša

Paravan Interactive

Paravan Interactive je online marketingová agentúra s 19 ročnou históriou inovatívneho a efektívneho online marketingu. Ponúka služby ako SEO, Google Ads, Facebook Ads a mediálne plánovanie. Snaží sa odkrývať potenciál digitálneho marketingu a pomáhať svojim klientom byť viditeľnými a úspešnými v online prostredí.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Ako vytvoriť úspešný online kurz v 5 jednoduchých krokoch?
7 min. čítanie

Ako vytvoriť úspešný online kurz v 5 jednoduchých krokoch?

Online kurz je ideálny spôsob, ako odovzdať skúsenosti a zvýšiť svoj finančný rozpočet. Ako vytvoriť úspešný kurz? Okrem výberu správnej témy je dôležitá aj stratégia a plán. Kto je vaša cieľová skupina? Je o vami zvolenú tému záujem? Ako svoj kurz predať? Ako ho vylepšiť a posunúť na vyššiu úroveň? To všetko sa dozviete v […]

Martin Semerád Martin Semerád
Marketing SimpleShop
Prečítať článok
Prečo pri tvorbe blogov vždy citovať odborníkov?
3 min. čítanie

Prečo pri tvorbe blogov vždy citovať odborníkov?

Aktuálna situácia na trhu nie je vďaka využívaniu AI pre copywriterov najružovejšia. Každá firma si dvakrát premyslí, či sa jej oplatí investovať do kvalitného textu od odborníka, alebo jej postačí text vygenerovaný umelou inteligenciou. Aby ostala táto profesia naďalej na výslní, potrebuje nadstavbu v podobe niečoho, čo zatiaľ AI nedokáže ponúknuť. Pýtate sa, čo to je? […]

Andrea Bercik Andrea Bercik
Prečítať článok
Moc korektúry pri vytváraní kvalitných textov
3 min. čítanie

Moc korektúry pri vytváraní kvalitných textov

Jednou z najdôležitejších etáp pri tvorbe kvalitných textov pre rôzne formy komunikácie je korektúra. Nejde len o odstránenie gramatických chýb a pravopisných nedostatkov z webových stránok a blogov, ale týka sa aj tlačených propagačných materiálov a dokonca aj kníh. Vďaka korektúre bude váš text bezchybný, prehľadný a dôveryhodný.

Denisa Hajdúková Denisa Hajdúková
Copywriter
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+