Niektorí si mysleli, že kamenné prevádzky majú najlepšie roky za sebou a zákazníci budú nakupovať už iba online. Po eufórii posledných 2 rokov spôsobenej prudkým rastom, e-shopy zažívajú vytriezvenie a rast sa spomaľuje. Kamenné prevádzky sa transformujú a prichádzajú späť silnejšie ako kedykoľvek predtým. Spájajú to najlepšie z online a offline sveta.
Telefón namiesto pokladní a obchod s vyspelou technológiou
Najvýznamnejší open up tohto roka sa uskutočnil v historickom mrakodrape Edificio España v Madride. Obidva obchody majú spolu rozlohu 9 000 m², pričom predajná plocha predstavuje 5 000 m².
Spoločnosť Inditex vynakladá mimoriadne úsilie na vytvorenie nového obchodného konceptu pre spoločnosť Zara: nový štvorpodlažný obchod má mnoho nových prvkov, ktorých hlavným cieľom je čo najviac preklenúť priepasť medzi online a offline kanálmi. Napríklad bezhotovostné nakupovanie sa stáva normou vďaka priestranným samoobslužným pokladniam. Vďaka službe Pay&Go môžu zákazníci platiť mobilným telefónom odkiaľkoľvek v obchode naskenovaním QR kódov na oblečení.
Nová aplikácia tiež umožňuje zákazníkom vopred si rezervovať skúšobnú miestnosť alebo výrobok a vrátenie zásielky je teraz možné bez prítomnosti zamestnanca. Pri vstupe do obchodu sa návštevníkom na smartfóne zobrazí aj podrobná mapa obchodu. Na mape sa tiež zobrazí, kde sa konkrétny výrobok nachádza.
Obchod Zara vytvoril nové oddelenia: kozmetický kútik, športové oddelenie a po prvýkrát aj oddelenie so spodnou bielizňou. Doteraz bola línia spodnej bielizne dostupná len online. Toto silné digitálne prepojenie je zrejmé už z pôdorysu, takmer polovicu celej plochy netvorí maloobchodná plocha, ale veľký sklad, ktorý využívajú dva fyzické obchody a e-shop.
Je zarážajúce, že Inditex opäť tak výrazne investuje do kamenných predajní. V posledných dvoch rokoch pandémie si skupina utiahla opasok a zatvorila takmer tisíc obchodov. Spoločnosť zároveň výrazne investovala do online predaja, ktorý už tvorí štvrtinu všetkých tržieb. Postupne však chce módny gigant priniesť madridské novinky aj na ďalšie miesta, aby posilnil svoju omnichannel ponuku.