3 min. čítanie

Odvrátená tvár online nákupov. Centrá miest pustnú pre sklady predajcov

V centrách miznú kamenné obchody a nahrádzajú ich sklady, ktoré doručujú tovar až domov. Ľudia sa sťažujú na hluk i ďalšie zahlcovanie dopravy. Radnice si lámu hlavu, čo s tým.

Odvrátená tvár online nákupov. Centrá miest pustnú pre sklady predajcov

Rozmach online nákupov spôsobil, že podoba centier európskych a amerických miest sa mení. Maloobchodné priestory obchodov v tichosti preberajú minisklady, ktoré sa nazývajú dark stores. Pred ich vchodmi sa hemžia kuriéri, ich existenciu často naznačí len logo alebo QR kód. Mestá teraz riešia, čo s tým, informuje portál idnes.cz.

Distribučné centrá pre super rýchle dodávky potravín či ďalšieho tovaru, priestory niekedy využívajú aj na výdaj tovaru zákazníkom. Dráždi to však ľudí, ktorí v centrách miest bývajú a sťažujú sa na hluk či zvýšenú prevádzku elektrobicyklov a kolobežiek upchávajúcich ulice. Úrady riešia, či tieto prevádzky špecifikovať ako obchody, alebo ako priemyselné zariadenia, píše agentúra Bloomberg.

Úspech v tomto boji si ako jeden z prvých pripísal Paríž. Francúzsky najvyšší správny súd rozhodol, že dark stores sú sklady a umožnil tak radnici vykázať tieto prevádzky za hranice obytných zón. „Víťazstvo! Týchto strašiakov sa konečne zbavíme,“ napísal na sociálnej sieti námestník primátora pre mestské plánovanie Emmanuel Grégoire.

Podľa mnohých by mestá mali začať regulovať tento trend, v opačnom prípade sa im rozpadne komunitný život.

Pohodlie, ktoré zmení mestá

Sklady sa šíria aj v mestách po celých Spojených štátoch, financujú ich startupy ako Getir, Gopuff, Jokr a Gorillas. Len v samotnom New York City súperí o podiel na trhu sedem takýchto služieb. Od júla začali okupovať desiatky výkladov a počítajú s ďalšími stovkami prevádzok.

„Doručovanie do pätnástich minút zmenilo spôsob nakupovania,“ hovorí Zachary Dennett zo spoločnosti Jokr. Noví zákazníci podľa neho najskôr službu vyskúšajú, a na druhý deň už kupujú celý nákup online.

Online obchod a dodávky až do bytov menia aj taktiku kamenných predajní, ktoré sa snažia nalákať zákazníkov zážitkovým predajom alebo vlastnou zásielkovou službou. Dopyt po nákupnom pohodlí je zdanlivo bezodný, žiadne mesto však zatiaľ nenašlo spôsob, ako vyvážiť krátkodobý prínos osobného pohodlia zákazníkov s dlhodobými vplyvmi na život v meste. Presunom služieb z miesta predaja z ulice na prah ich domov sa narušil typický mestský ruch.

Zahlcovanie infraštruktúry

Ďalším problémom dodávok až do domu je zahltenie už tak zaťaženej infraštruktúry mopedmi, kolobežkami a robotmi, čo zhoršuje problém preplnených ulíc.

Dark stores majú vplyv aj na triedne rozvrstvenie spoločnosti. „Buď vám život umožňuje rozkazovať iným z pohodlia domova alebo kancelárie, alebo vám niekto hovorí, kde máte byť do 15 až 60 minút,“ opisuje nové triedne rozdelenie konzultant a investor v oblasti elektronického obchodu Web Smith.

Raketovo rastúci trh s týmito službami odráža, ako veľmi je pre ich obyvateľov prínosný, čo núti mestá akceptovať nový systém obchodu. Tak ako revolúcia v „práci z domu“, aj tento spôsob nákupov je niečím, čo ho robí atraktívnejším pre tých, ktorí si to môžu dovoliť. Otázkou je tiež, či nie je lepšie mať tiché centrá ako sociálnu interakciu nákupov vo forme výjazdov do obchodov na predmestiach.

credit: Tento článok priniesol Trend

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+