Je dobré uvedomiť si, že najlepšie je predchádzať tomu, aby zákazník košík opúšťal. To je ale dvojsečné, pretože veľa ľudí košík používa ako odkladisko zaujímavých produktov, potom si ich tam ide triediť a často vytriedi úplne všetko, čím košík opustí. Z užívateľského pohľadu to úplne splnilo účel ako odkladisko, ale z obchodného sa majitelia čudujú, prečo je také veľké percento opustenia košíka, aj keď je to vlastne normálne.
Je dôležité tiež rozlišovať o aký typ produktu ide. Na portáloch s online nákupom potravín budú opustené košíky v jednotkách percent, ale pri tovare, kde je dlhší rozhodovací cyklus, to bude väčšie percento.
Opusteniu košíka je možné predchádzať aj tak, že je košík prehľadný, teda podstavený podľa heuristík – ceny vpravo pod sebou, dole súčet všetkých cien a zliav, s jasným ďalším krokom, viditeľným počtom krokov v objednávke, zobrazením dôležitých informácií o produkte priamo v košíku (názov, variant, farba, termín dodania, počet kusov, cena za kus), možnosť odobratia produktu, možnosť volať na podporu, informácie o darčeku k produktu atď. Ak aj tak zákazník opustí košík, zostáva mu už len pripomínať, že tam niečo má.
Nestavte všetko na jednu kartu
Opustenie košíka v internetovom obchode je častým problémom, ktorý môže viesť k strate potenciálneho predaja. Existuje niekoľko efektívnych spôsobov, ako predísť opusteniu košíka a udržať používateľa angažovaného. Medzi ne patrí prehľadný a užívateľsky prívetivý košík, ktorý obsahuje všetky dôležité informácie o produktoch. Ďalšou možnosťou je použitie pop-up okien, ktoré sa zobrazia pri pokuse o opustenie stránky a upozornia používateľa na neukončený nákupný proces.
Mailingové stratégie pre opustené košíky tiež pomáhajú oživiť predaje tým, že používateľovi pripomínajú ich neukončený nákup prostredníctvom e-mailov. Navyše je dôležité umiestniť informáciu o obsahu košíka do hornej lišty menu, ktorá je štandardným umiestnením a uľahčuje používateľom prístup k týmto informáciám. Kombinácia týchto opatrení môže viesť k vyššiemu dokončeniu nákupného procesu a zníženiu opustených košíkov.
Pozor, máte nedokončený nákup!
V prípade, že má používateľ produkty v košíku, je možné mu túto informáciu pripomenúť ešte pred odchodom z webu. Reálne je táto funkcionalita postavená na vyjdení kurzora myši z daného okna/tabu prehliadača. Tým predpokladáme, že používateľ chce okno zavrieť alebo napísať inú URL adresu do adresného riadku, a teda že chce opustiť daný web.
Pri tomto správaní je preto možné užívateľovi zobraziť pop-up okno, v ktorom ho slušne informujeme v štýle: „Opúšťate náš e-shop? To nás mrzí. Len, prosím, nezabudnite, že máte v košíku vložené produkty.“ Tým užívateľa asertívne upozorníme na produkty v košíku vo chvíli, keď sa asi chystá opustiť náš e-shop.
Mailingové stratégie môžu zvýšiť predaje – viete, ako fungujú?
Aj tu ide o rovnakú situáciu, keď chceme používateľa upozorniť na tovar, ktorý vložil do košíka, ale nekúpil si ho. Túto formu spätného oslovenia je možné vykonať iba u návštevníkov, ktorí majú na danom e-shope svoj účet a sú k nemu v danej chvíli prihlásený. Týmto dokážeme identifikovať, že používateľ niečo vložil do košíka, ale nevykonal nákup.
V e-mailingovej stratégii sa táto situácia nazýva ako “mailing pre opustený košík” a má väčšinou nastavené pravidlá typu: prihlásený užívateľ, ktorý vložil tovar do košíka, bude oslovený mailom 7 dní po tom, čo si tovar do košíka vložil, ale nekúpil.
V obsahu mailu je uvedené kedy na danom e-shope bol, aké produkty za akú čiastku tam vložil a opäť nenásilnou formou, pripomenutím ho informujeme, či náhodou nezabudol na to, že si pred týždňom do košíka vložil tieto produkty.
Samozrejme, tá doba 7 dní môže byť variabilná na základe nákupného procesu daného produktu alebo služby. Pri rýchloobrátkovom tovare môžeme informovať už druhý deň, pri tovare, kde je nákupný proces dlhší, je to inak.
Odlíšenie od konkurencie sa nie vždy vypláca
Ikonu košíka nájdete väčšinou v pravej časti webu – ide o UX heuristiku, teda o užívateľský štandard. Využíva ju 99 % webov a používatelia tak aj na vašom webe očakávajú, že to bude rovnako.
Samozrejme, že na inom mieste by košík tiež dokázali nájsť, ale ide práve o užívateľskú prívetivosť, kedy im uľahčujeme pohyb na webe a dávame im informácie tam, kde ich v danej chvíli očakávajú.
Návštevníci webu predpokladajú, že na tomto mieste budú mať prehľad o tom, koľko tovaru v košíku je (malé číslo pri košíku) a niekedy aj o celkovej sume produktov v košíku (tá býva väčšinou pod ikonou košíka).