Čo je teda hnacou silou prudkého nárastu online nakupovania? Odpoveď nájdeme v kombinácii priaznivých podmienok, inovatívneho podnikania a digitálne zdatného obyvateľstva. Vďaka vysoko rozvinutej infraštruktúre je Litva schopná poskytovať bezproblémové online nakupovanie, ktorému sa mnohé iné krajiny nevyrovnajú.
Ako uvádza správa EMBANK: „Správa do roku 2024 poukazuje aspoň na jednu oblasť, v ktorej sa Európa môže vyrovnať Litve. Litva má najvyšší podiel online podnikov spomedzi všetkých krajín EÚ (39 %). Litva teraz predstihla Švédsko (38 %) a Dánsko (37 %), zatiaľ čo Rumunsko a Luxembursko majú najnižšie preferencie elektronického obchodu (po 13 %).“
Litovský e-commerce však nie je len o technológiách, ale aj o ľuďoch. Trh online obchodu v tejto krajine sa vyznačuje vysokou úrovňou digitálnej gramotnosti obyvateľov, pričom 95 % obyvateľov má prístup na internet. Online nakupujúci v krajine míňajú v priemere 800 EUR na osobu ročne.
Rozhodujúcu úlohu pri úspechu e-commerce v Litve zohrala vládna politika. Poskytovaním daňových stimulov a podporou iniciatív, ktoré podporujú inovácie, vláda podporila rast startupov a podnikanie. To viedlo k vzniku nových platforiem e-commerce, z ktorých mnohé získali medzinárodné uznanie.
Rozmach e-commerce v Litve predstavuje príležitosti na expanziu a rast. Vďaka svojej strategickej polohe medzi západnou Európou a východom ponúka krajina ideálne centrum pre spoločnosti, ktoré chcú preniknúť na obrovský spotrebiteľský trh v regióne. Okrem toho je Litva vďaka vysokokvalifikovanej pracovnej sile a konkurencieschopným nákladom na pracovnú silu atraktívnou destináciou pre investície.
Výhody pocítia aj spotrebitelia. Vďaka širokej ponuke produktov za konkurencieschopné ceny si môžu online nakupujúci užívať väčšie pohodlie a flexibilitu. Rozširovanie e-commerce podporuje aj hospodársku súťaž medzi maloobchodníkmi, čo podporuje inovácie a zlepšuje služby zákazníkom.
Prvenstvo Litvy v e-commerce je dôkazom pokrokového prístupu krajiny k digitálnemu obchodovaniu. Keďže sa podniky a spotrebitelia naďalej prispôsobujú tomuto rýchlo sa vyvíjajúcemu prostrediu, Litva je pripravená zostať lídrom v európskom sektore elektronického obchodu aj v nasledujúcich rokoch.