Ak zadáte do vyhľadávača slovo „influencer“, dovolíme si tvrdiť, že sa vám každý deň zobrazí viac a viac výsledkov. Deti uvádzajú slovo influencer ako svoje vysnené povolanie, ľudia sa nechávajú ovplyvniť ich správaním, sú vzormi pre masy a modernými mienkotvorcami. Kto je teda vo svojej podstate influencer a do akých kategórií ich možno pre lepšiu orientáciu zaradiť?
Pred viac ako dekádou nikto nemohol tušiť, že sociálne siete tak zásadne zmenia svet do podoby, v akej ho poznáme dnes. Nepoznali sme slovo influencer, neexistovalo ako povolanie a marketingové správanie záviselo skôr od klasickej reklamy, nie od osobnejšej propagácie jednotlivcov.
V súčasnosti hovoríme o boome influencerstva najmä medzi mileniálmi (narodení medzi rokmi 1981 – 1995) a generáciou Z (narodení po roku 1995).
Influencer predstavuje človeka, ktorý je aktívny na sociálnych sieťach a má schopnosť ovplyvňovať veľké množstvo ľudí, ktorí sledujú jeho správanie. Má dostatočne vysoký počet skutočných sledovateľov na to, aby si v online svete získal určitú formu autority a dokázal tak ovplyvniť ich nákupné rozhodnutia.
Dôležité je zároveň to, aby bol na sociálnych sieťach pravidelne a často aktívny a udržiaval tak so svojou komunitou určitý obojstranný druh vzťahu.
Značky už dávno zistili, že osobná recenzia dokáže predať oveľa viac produktov než tá najlepšie cielená reklama a influenceri sú kanál ako stvorený pre takýto druh marketingu. Značky sú ochotné zaplatiť im nemalé sumy za propagáciu.
Sociálne siete dnes podľa aktuálnych odhadov používa na pravidelnej báze takmer 45 % svetovej populácie – je preto prirodzené, že sa propagácia produktov a služieb presunula aj do tejto sféry. Podľa čoho však firmy, spoločnosti, ale aj jednotlivci vyberajú influencerov, ktorí sú vhodní pre ich marketingové účely?
Niet divu, že číslo je často prvý a rozhodujúci údaj, ktorý si firmy všímajú. A hoci treba myslieť aj na to, že nie všetky profily sledovateľov musia byť nutne skutoční ľudia (ktorí sú zároveň kúpyschopní), buďme úprimní – čím viac ľudí v internetovom publiku, tým lepšie. Počet sledovateľov je teda aj jedno z kritérií, podľa ktorého influencerov delíme na:
Hoci sa slovo influencer najčastejšie spája so sociálnou sieťou Instagram, toto povolanie môžeme deliť aj podľa contentu a spôsobu, akým ho vytvárajú a postujú. Nemalo by nás prekvapiť, že influenceri sú aj tí, ktorí pravidelne postujú na blogoch či Youtube. Ako teda základne delíme influencerov podľa kanálu, cez ktorý sa prihovárajú svojmu publiku?
Ako sa influencer dostal k počtu sledovateľov, ktoré svieti pri jeho používateľskom mene? Aké je jeho postavenie v spoločnosti, koľko ľudí po celom svete ho pozná a ako silný sklon majú ľudia napodobňovať jeho správanie? Na tieto otázky odpovedá nasledovné rozdelenie influencerov:
Samozrejme existujú okrem vyššie vymenovaného základného delenia influencerov aj iné spôsoby, ako ich priradiť do rôznych kategórií (napríklad podľa obsahu, ktorý pripravujú pre svoje publikum), takéto obsiahle delenie by však bolo na ďalší samostatný článok.
Podstatnou informáciou je, že dnes nájdeme pomocou menšieho prieskumu naozaj influencerov, ktorí sú (povedané ako klišé) ušití na mieru potrebám konkrétnych firiem. Vďaka prezentácii ich osobných skúseností s produktami dokážu veľmi rýchlo a efektívne zodvihnúť firmám predaje a zmeniť správanie svojich sledovateľov.
Dobrou správou zostáva, že mnoho influencerov sa najmä v poslednej dobe rozhodlo využiť obrovský dosah, ktorí majú, pre dobro veci. Zadarmo zdieľajú verejné zbierky, hovoria o dôležitých a často nekomfortných témach a snažia sa ľuďom prezentovať informácie, ktoré by sa k mnohým inak nedostali.
Vo full-service marketingovej agentúre Bragama pracujem ako Social Media Manager. Mám na starosti sociálne siete rôznych klientov, v spolupráci s ktorými vytváram stratégiu, obsah či texty príspevkov.
Sme mladá full-service marketingová agentúra sídliaca v Bratislave. Pre klientov tvoríme a realizujeme komplexné marketingové stratégie, ktoré majú zmysel.
Pravidlené novinky, rozhovory a dlhobobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.