
Základom celej kreatívy je originálna myšlienka, ktorá odlíši vašu firmu od konkurencie. To sa síce ľahko povie, no už ťažšie pretaví do reality. Svet je rýchly a zamýšľať sa niekoľko desiatok minút či dokonca hodín nad kreatívnym poňatím reklamy, je pre mnohých nepredstaviteľné. Veľké a kvalitné agentúry to robia, mnohí markeťací a majitelia biznisov však investíciu do kreatívy stále považujú za zbytočnosť.
Poďme si tak celú kreatívu rozmeniť na drobné a kvantifikovať, čo všetko dokáže v rámci reklamných kampaní priniesť.
Kreatíva a jej hlavný prínos
Určite sa zhodneme na tom, že neodškriepiteľnou výhodou kreatívy je jej zapamätateľnosť. Počuli ste niekedy niekoho jasať nad tým, ako videl online banner s fotkou topánok a nápisom „ZĽAVA 15 %“? Pravdepodobne, nie. A zhodou okolností, práve propagovanie zliav mnohí považujú za vrchol celej kreatívy, ktorý prináša najväčšie výsledky. A to je chyba.
Predstavte si však, že táto reklama na zľavu by bola poňatá nejakým vtipným spôsobom. Bolo by v nej niečo netradičné, unikátne. Niečo, čo púta pohľady. Ľudia denne vidia 200 ponúk na rôzne zľavy, ale unikátnych reklám je žalostne málo. A tak si ich pamätajú prirodzene. Vaša firma sa im vryje do pamäti. Možno nenakúpia hneď, no budú o vás vedieť. Máte našliapnuté k tomu, že keď raz váš produkt alebo službu budú potrebovať, spomenú si na vašu originálnu kampaň a zvážia nákup práve u vás.
Vyššie interakcie s kampaňou
Keď ľudí niečo zaujme, majú prirodzene tendenciu nejako reagovať. Málokto sa len zasmeje a ide ďalej. Pokiaľ sa jedná o Facebook či Instagram kampaň, ľudia zanechajú like, srdiečko, komentár. Zdieľajú reklamu so svojimi priateľmi. Jednoducho, zapájajú sa do komunikácie a budujú vašu social-proof.
Odpovedzte si, čo je pre vašu firmu lepšou vizitkou – reklama na Facebooku, ktorá má 1580 likov a 300 komentárov, alebo reklama s 2 likami a jedným haterským komentom?
Veľký organický dosah
Tým, že ľudia zdieľajú zaujímavú kreatívnu reklamu so svojimi priateľmi, budujú vám organický dosah. Kampaň sa dostáva k desiatkam, stovkám, tisíckam ďalších ľudí a vás to nestojí ani jediný cent naviac. Skvelé, nie? Kreatívne reklamy majú veľký potenciál stať sa virálnymi.
Vďaka veľkému dosahu majú kreatívne kampane skvelý potenciál v budovaní brand-awareness, alebo po našom, povedomia o značke. Kým klasická nekreatívna kampaň zasiahne pri danom rozpočte povedzme 5000 ľudí, kreatívna dokáže pri rovnakej sume zasiahnuť aj viac ako 8000 ľudí. 3000 oslovených ľudí naviac zadarmo, tomu by ste sa asi nebránili, že?
Nižšia cena za konverziu
Vo vysoko konkurenčnom módnom sektore môže jedna konverzia (preklik človeka z reklamy na webstránku) stáť aj 50 centov. To je celkom dosť. No viete, čo dokáže kreatívna kampaň? Tým, že s ňou interaguje oveľa viac ľudí a má veľký organický dosah, konverzia vás môže stáť napríklad len 10 centov. Výrazne tak zefektívnite míňanie vášho reklamného budgetu a dokážete ušetriť desiatky, stovky či dokonca tisícky eur, ktoré by ste bez kreatívy takpovediac spláchli do toalety.
Názorný príklad z praxe
Aby sme vyššie spomínané hlavné benefity kreatívnych kampaní presne kvantifikovali, môžeme sa pozrieť na reálne dáta. Napríklad, vezmime si čísla, ktoré vygenerovala kampaň pre značku Fiorangelo. Tá vyzerala takto.
Na prvý pohľad jednoduchý banner, za ktorým však v skutočnosti stáli hodiny kreatívnej tvorby. Jeho cieľom bolo osloviť ženy vo veku 35 – 50 rokov, zlepšiť brand awareness a získať konverzie v podobe preklikov na web. Kreatíva kampane spočívala v claime „Lebo láska k nim je navždy“ a fotke kabelky s topánkami, ktoré sa nosili v 70. – 90. rokoch minulého storočia. Teda v dobe, keď cieľová skupina mala 18, 20, 25 rokov.
“ Kým sa niekedy dostanete ku správnemu claimu, môžu prejsť nielen hodiny, ale aj dni. V tomto prípade sme predikciu virality odhadli správne, a to aj vďaka cieleniu a samotnému claimu, no z výsledkov sme boli veľmi prekvapení. Je úžasné, aký fame sme vytvorili okolo tejto nadčasovej kampane.” Boris Malcev – Creative Director at Monkeymedia
Táto kampaň vzbudila veľké vášne. Keď ju zahliadli ženy patriace do cieľovej skupiny, ihneď sa im vynorili spomienky na mladosť. Začali komentovať, zdieľať, interagovať v podobe likov. Príspevok bol propagovaný po dobu jedného mesiaca s rozpočtom 786 €, pričom za túto dobu získal 744 likov, 50 zdieľaní a 146 komentárov. No čo je hlavné, zasiahol až 93 000 ľudí, vďaka čomu sa brand-awareness značky Fiorangelo zlepšil za mesiac 1000-násobne v porovnaní s celým predchádzajúcim rokom!
Ako sa ale hovorí, z likov si chlebík nekúpime. Oveľa výpovednejším číslom sú preto unikátne návštevy webu pochádzajúce z kampane, ktorých bolo presne 11 142. No čo je hlavné, cenu za konverziu sa podarilo stlačiť na 7 centov! Len pre pripomenutie, priemerná cena za konverziu v tomto sektore je približne 25 – 45 centov.
Oplatí sa kreatíva aj vám?
Toto je už skôr taká básnická otázka na záver. Vyššie uvedené čísla totiž hovoria jasnou rečou. A nevyhovárajte sa. Kreatíva sa dá aplikovať v každom jednom sektore. Áno, aj vtedy, keď predávate plastové okná, kovové ploty alebo rezistory. Musí však byť uchopená za správny koniec a najmä šitá na mieru cieľovej skupine. A ako ste na tom vy? Vyhadzujete peniaze do vzduchu v podobe konvenčných nezaujímavých reklám, alebo z nich žmýkate plný potenciál prostredníctvom kreatívy?