
Prieskum sa uskutočnil na vzorke 500 respondentov slovenskej internetovej populácie z Slovenského národného panelu vo veku 15 a viac rokov. Stoja za ním agentúry ResSOLUTION Group a Nielsen.
Medzi mladými vo veku 15 – 34 rokov sledujú aspoň jedného influencera alebo známu osobnosť na sieťach viac než tri štvrtiny opýtaných. Neprekvapivo potom táto tendencia s vyšším vekom klesá, napríklad z používateľov nad 55 rokov veku sleduje influencerov len 17 %. Častejšie sledujú osobnosti na sieťach taktiež ženy.
Bežnou súčasťou obsahu zdieľaného na profiloch známych osobností sú dnes príspevky slúžiace k propagácii značiek, s ktorými majú tieto osobnosti nadviazanú platenú spoluprácu. Aký k nim majú Slováci, ktorí na sieťach influencerov sledujú, postoj?
28 % z nich v prieskume uviedlo, že im platené propagácie nevadia. Vo väčšej miere tak opäť odpovedali mladší respondenti. Opačný postoj zaujalo len 11 % vzorky. Najväčší podiel respondentov (49 %) však stojí niekde uprostred: niekedy im propagácia vadí a niekedy nie. Avšak spoľahnúť sa možno na to, že používatelia si také príspevky všímajú, pretože iba 2 % opýtaných, ktorí influencerov sledujú, uviedlo, že také príspevky nezachytili.
Ďalším pozitívnym poznatkom pre značky môže byť, že už 39 % sledujúcich niekedy kúpilo produkt alebo službu na základe odporučenia osobnosti na sociálnych sieťach. Pätina tak učinila viackrát a necelá pätina raz.
Trochu iná otázka však je, či sú pre sledujúcich príspevky vychádzajúce z platenej spolupráce dôveryhodné. 55 % totiž odpovedalo, že nie (42 % skôr nie a 13 % určite nie).
Niektorí influenceri a známe osobnosti využívajú sociálne siete tiež k podpore rôznych dobročinných projektov, či už ide o zviditeľnenie finančných zbierok, šírenie povedomia o témach z neziskového sektoru alebo podporu charitatívnych akcií. 70 % používateľov influencerov už také výzvy na ich profiloch zaznamenali. 29 % sledujúcich potom dobročinné projekty samo podporilo práve na základe výzvy influencera – 14 % dokonca viackrát a 15 % raz.
Tlačová správa
Európska komisia nedávno zverejnila správu o neférovom postoji influencerov. Tvorcovia si namiesto riadneho označenia “Platená spolupráca” volila iné formulácie, ako napríklad “spolupráca” (16 %), “partnerstvo” (15 %) alebo všeobecné poďakovanie partnerskej značke (11 %) a ukázalo sa, že až 4 z 5 influencerov porušujú pravidlá komerčného obsahu.