Čo je vlastne hashtag?
Pokiaľ ste sa s týmto pojmom zatiaľ stretli len zbežne, hashtag je vlastne fráza na začiatku označená symbolom mriežky „#“. V súčasnom ponímaní ide o kľúčové slovo, využívané na označovanie fotografií, článkov, dokumentov a ďalších typov obsahu. Vytvorením konkrétneho hashtagu môžete svoj príspevok (fotografiu, video, článok…) zviditeľniť medzi ľuďmi, ktorí sa zaujímajú o podobný obsah, ako je ten váš.
Na klávesnici ho zadáte veľmi jednoducho – v prípade Windowsu kombináciou AltGr (pravý Alt) + X a v prípade iOSu kombináciou Alt (ľavý Alt) + 3. Za symbol môžete zadať vaše kľúčové slovo, ale pozor – bez medzery a ideálne bez diakritiky. Pokiaľ ide o počet, napríklad, Instagram povoľuje najviac 30 hashtagov. Optimum je individuálne, ale k jednému príspevku sa odporúča cca 10 – 15 hashtagov.
#80´s
Tušili ste, že označovanie mriežkou, teda „hashtagovanie“, sa používalo už v roku 1988? Uľahčovalo totiž kategorizáciu rôznych položiek v IRC – Internet Relay Chat. Ľudia, ktorí v tom čase mali počítač a Internet, označovali hashtagmi obrázky, videá a ďalší obsah vo svojej chatovej skupine. Ich podstatou bolo jednoduchšie vyhľadávanie relevantného obsahu podľa zadaného kľúčového slova. Tento princíp využívajú hashtagy aj dnes. A ako sa hashtag dostal na sociálne siete?
Hoci je dnes najpoužívanejší na Instagrame, po prvýkrát uzrel svetlo sveta na Twitteri.
V roku 2007 ho uverejnil vo svojom tweete muž menom Chris Messina, produktový dizajnér, ktorý v tom čase pracoval v Silicon Valley. Twitter bol vo svojich začiatkoch, no Chris mal pocit, že je potrebné dať mu nejaký organizačný rámec. Riešením mal byť práve hashtag, ktorý označoval internetové chatovacie miestnosti. Verili by ste, že jeho nadriadení označovali v tom čase jeho nápad za hlúpy a neverili tomu, že by niečo také ľudia naozaj používali?
V núdzi spoznáš hashtag-a
Hoci to bude znieť bizarne, za masovejšie využívanie hashtagu „vďačíme“ aj veľkému požiaru v San Diegu v októbri 2007. Chrisov priateľ totiž prinášal aktuálne informácie o kritickej situácii prostredníctvom Twitteru, keď ho požiadal, aby k svojim tweetom pripájal aj #sandiegofire. Tento hashtag sa okamžite rozšíril a dokázal priam nemožné – ľudia sa prostredníctvom neho spojili a zdieľali si najdôležitejšie informácie o požiari.
Netrvalo dlho a hastagy sa stávali populárnymi u čoraz väčšieho počtu ľudí. O dva roky neskôr, v roku 2009, vypočul Twitter prosby svojich používateľov a oficiálne pridal funkciu vyhľadávania hashtagmi. O rok neskôr sa rozšírilo používanie hashtagov na Instagrame a v roku 2013 pridal funkciu klikateľných hashtagov aj Facebook.
Hashtag kraľuje Instagramu
Aj napriek tomu, že prvou platformou pre hashtagy bol Twitter a neskôr ich zaviedol aj Facebook, prvenstvo v ich využívaní zastáva nepochybne Instagram. Ľudia k svojim príspevkom pridávajú pomocou hashtagov kľúčové slová, ktoré vystihujú ich fotografiu. Vzhľadom na to, že hashtagy ponúkajú možnosť nájsť podobný obsah na Instagrame, využívajú ich mnohé značky, influenceri, ale aj bežní používatelia.
Pridávanie populárnych hashtagov totiž zvyšuje možnosť zviditeľnenia a získania nových followerov.
Pri niektorých fotografiách tak môžete vidieť skutočne veľké množstvo hashtagov – používateľom sa zrejme nedarí zaujať prirodzenou cestou, a tak sa snažia dostať svoj obsah k väčšiemu počtu ľudí aspoň pomocou populárnej mriežky.
Keďže je označovanie hashtagmi naozaj populárne, Instagram sa rozhodol posunúť ich používanie o úroveň vyššie. V súčasnosti je možné prezerať si instagramové príspevky podľa kľúčových tém, ktoré ľudí najviac zaujímajú. V ponuke nájdete fotografie označené hashtagmi, súvisiacimi s danou témou. V téme Krása nájdete napríklad obsah označený ako #beauty, #nails, #hair, #makeup a iné
Používanie hashtagov na Facebooku
Po vzore Instagramu využívajú mnohí ľudia hashtagy aj na Facebooku. V tomto prípade je však potrebné brať do úvahy odlišnosť týchto dvoch sociálnych sietí. Kým na Instagrame sa kocháme len vizuálne, a to pekným obsahom v podobe fotografií a videí, na Facebooku mámel informačne nasýtenejší obsah. Navyše, používanie hashtagov na Facebooku nemá takú tradíciu a silu ako na Instagrame – možnosť zviditeľnenia prostredníctvom kľúčového slova je tu preto omnoho nižšia.
Ak bude vaša komunikácia kvalitná, hashtagy na Facebooku potrebovať nebudete.
Neexistuje ale jednotný názor, či na Facebooku hashtagy používať alebo nie, dokonca aj odborníci sa v tejto problematike názorovo odlišujú. Ja osobne to klientom neodporúčam a skôr apelujem na to, aby bola komunikácia vždy prispôsobená charakteru danej sociálnej siete (inými slovami – nezdieľajte svoj obsah z Instagramu v rovnakom znení ako na Facebooku). Nie je to o hashtagoch, ale predovšetkým o cieľovej skupine a o posolstve, ktoré chcete odovzdať.
Spája v dôležitých momentoch
Využívanie hashtagu ukázalo svoju podstatu naplno v novembri 2015, kedy v dôsledku teroristického útoku v Paríži prišlo o život 129 ľudí. V priebehu 24 hodín od útoku vyjadrilo na sociálnych sieťach ľútosť a solidaritu viac ako 70 miliónov ľudí. Hlavnú myšlienku vyjadroval hashtag #prayforparis, ktorý sa stal virálnym a dominoval všetkým sociálnym sieťam. Často používané boli tiež označenia #paris, #jesuisparis alebo #france. Príspevky zaznamenali viac ako 430 miliónov interakcií a zrejme nebol nikto, kto by o udalosti prostredníctvom spomenutých hashtagov nevedel.
Ktoré hashtagy sa oplatí používať?
Ešte podstatnejšie, ako a kam hashtagy pridávať, je, ktoré z nich vôbec uvádzať pri príspevkoch. Ak je vaším cieľom zviditeľniť sa a získať viac followerov, určite by ste sa mali zamerať na zoznam najpoužívanejších hashtagov:
- #love
- #instagood
- #photooftheday
- #fashion
- #beautiful
- #happy
- #cute
- #tbt
- #like4like
- #followme
Ďalšie tipy môžete získať na stránke www.top-hashtags.com. Ak chcete využívať aj hashtagy v slovenčine, pokojne môžete (či už v kombinácii s angličtinou alebo bez nej). Rovnako môžete porovnať, koľko ľudí sleduje a vyhľadáva konkrétny hashtag a podľa toho sa rozhodnúť, či je to pre vašu komunikáciu relevantné.
Na záver by som ešte rada uviedla, že hoci využívanie tých správnych hashtagov môže pomôcť firmám posilniť povedomie o ich značke, nič však nemá taký účinok ako kvalitná komunikácia v kombinácii s presne špecifikovanou cieľovou skupinou. S hashtagmi sa teda oplatí pracovať – ale s rozumom. Veľa šťastia!