Banská Bystrica
24. Október udalosť už prebehla
Poprad
7. November udalosť už prebehla
Bratislava
3. December udalosť už prebehla
Žilina
13. Február už čoskoro
Prešov
6. Marec už čoskoro
Trnava
27. Marec už čoskoro
Liptovský Mikuláš
24. Apríl už čoskoro
Bardejov
15. Máj už čoskoro
Nitra
5. Jún už čoskoro
Košice
18. September už čoskoro
Banská Bystrica
2. Október už čoskoro
Trenčín
23. Október už čoskoro
Poprad
13. November už čoskoro
Bratislava
4. December už čoskoro
5 min. čítanie

Hashtag nie je pre každého. Kým ho použijete, zamyslite sa.

Spočiatku si mnohí mysleli, že ide len o chvíľkový trend mileniálov, no dnes ho aktívne používa celý svet. Známa mriežka nám učarovala natoľko, že ju často využívame aj tam, kde nemusíme. Stala sa takmer nutnosťou – ak váš príspevok nemá hashtag, akoby ani neexistoval. Musíme ho ale skutočne používať za každých okolností?

Lucia Víglašová Lucia Víglašová
Senior Social Media Manager vo Visibility
Hashtag nie je pre každého. Kým ho použijete, zamyslite sa.

Čo je vlastne hashtag?

Pokiaľ ste sa s týmto pojmom zatiaľ stretli len zbežne, hashtag je vlastne fráza na začiatku označená symbolom mriežky „#“. V súčasnom ponímaní ide o kľúčové slovo, využívané na označovanie fotografií, článkov, dokumentov a ďalších typov obsahu. Vytvorením konkrétneho hashtagu môžete svoj príspevok (fotografiu, video, článok…) zviditeľniť medzi ľuďmi, ktorí sa zaujímajú o podobný obsah, ako je ten váš.

Na klávesnici ho zadáte veľmi jednoducho – v prípade Windowsu kombináciou AltGr (pravý Alt) + X a v prípade iOSu kombináciou Alt (ľavý Alt) + 3. Za symbol môžete zadať vaše kľúčové slovo, ale pozor – bez medzery a ideálne bez diakritiky. Pokiaľ ide o počet, napríklad, Instagram povoľuje najviac 30 hashtagov. Optimum je individuálne, ale k jednému príspevku sa odporúča cca  10 – 15 hashtagov.

#80´s

Tušili ste, že označovanie mriežkou, teda „hashtagovanie“, sa používalo už v roku 1988? Uľahčovalo totiž kategorizáciu rôznych položiek v IRC – Internet Relay Chat. Ľudia, ktorí v tom čase mali počítač a Internet, označovali hashtagmi obrázky, videá a ďalší obsah vo svojej chatovej skupine. Ich podstatou bolo jednoduchšie vyhľadávanie relevantného obsahu podľa zadaného kľúčového slova. Tento princíp využívajú hashtagy aj dnes. A ako sa hashtag dostal na sociálne siete?

Hoci je dnes najpoužívanejší na Instagrame, po prvýkrát uzrel svetlo sveta na Twitteri.

V roku 2007 ho uverejnil vo svojom tweete muž menom Chris Messina, produktový dizajnér, ktorý v tom čase pracoval v Silicon Valley. Twitter bol vo svojich začiatkoch, no Chris mal pocit, že je potrebné dať mu nejaký organizačný rámec. Riešením mal byť práve hashtag, ktorý označoval internetové chatovacie miestnosti. Verili by ste, že jeho nadriadení označovali v tom čase jeho nápad za hlúpy a neverili tomu, že by niečo také ľudia naozaj používali?

Týždenný podcast UPdate

V núdzi spoznáš hashtag-a

Hoci to bude znieť bizarne, za masovejšie využívanie hashtagu „vďačíme“ aj veľkému požiaru v San Diegu v októbri 2007. Chrisov priateľ totiž prinášal aktuálne informácie o kritickej situácii prostredníctvom Twitteru, keď ho požiadal, aby k svojim tweetom pripájal aj #sandiegofire. Tento hashtag sa okamžite rozšíril a dokázal priam nemožné – ľudia sa prostredníctvom neho spojili a zdieľali si najdôležitejšie informácie o požiari.

Netrvalo dlho a hastagy sa stávali populárnymi u čoraz väčšieho počtu ľudí. O dva roky neskôr, v roku 2009, vypočul Twitter prosby svojich používateľov a oficiálne pridal funkciu vyhľadávania hashtagmi. O rok neskôr sa rozšírilo používanie hashtagov na Instagrame a v roku 2013 pridal funkciu klikateľných hashtagov aj Facebook.

Hashtag kraľuje Instagramu

Aj napriek tomu, že prvou platformou pre hashtagy bol Twitter a neskôr ich zaviedol aj Facebook, prvenstvo v ich využívaní zastáva nepochybne Instagram. Ľudia k svojim príspevkom pridávajú pomocou hashtagov kľúčové slová, ktoré vystihujú ich fotografiu. Vzhľadom na to, že hashtagy ponúkajú možnosť nájsť podobný obsah na Instagrame, využívajú ich mnohé značky, influenceri, ale aj bežní používatelia.

Pridávanie populárnych hashtagov totiž zvyšuje možnosť zviditeľnenia a získania nových followerov.

Pri niektorých fotografiách tak môžete vidieť skutočne veľké množstvo hashtagov – používateľom sa zrejme nedarí zaujať prirodzenou cestou, a tak sa snažia dostať svoj obsah k väčšiemu počtu ľudí aspoň pomocou populárnej mriežky.

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Keďže je označovanie hashtagmi naozaj populárne, Instagram sa rozhodol posunúť ich používanie o úroveň vyššie. V súčasnosti je možné prezerať si instagramové príspevky podľa kľúčových tém, ktoré ľudí najviac zaujímajú. V ponuke nájdete fotografie označené hashtagmi, súvisiacimi s danou témou. V téme Krása nájdete napríklad obsah označený ako #beauty, #nails, #hair, #makeup a iné

Používanie hashtagov na Facebooku

Po vzore Instagramu využívajú mnohí ľudia hashtagy aj na Facebooku. V tomto prípade je však potrebné brať do úvahy odlišnosť týchto dvoch sociálnych sietí. Kým na Instagrame sa kocháme len vizuálne, a to pekným obsahom v podobe fotografií a videí, na Facebooku mámel informačne nasýtenejší obsah. Navyše, používanie hashtagov na Facebooku nemá takú tradíciu a silu ako na Instagramemožnosť zviditeľnenia prostredníctvom kľúčového slova je tu preto omnoho nižšia.

Ak bude vaša komunikácia kvalitná, hashtagy na Facebooku potrebovať nebudete.

Neexistuje ale jednotný názor, či na Facebooku hashtagy používať alebo nie, dokonca aj odborníci sa v tejto problematike názorovo odlišujú. Ja osobne to klientom neodporúčam a skôr apelujem na to, aby bola komunikácia vždy prispôsobená charakteru danej sociálnej siete (inými slovami – nezdieľajte svoj obsah z Instagramu v rovnakom znení ako na Facebooku). Nie je to o hashtagoch, ale predovšetkým o cieľovej skupine a o posolstve, ktoré chcete odovzdať.

Týždenný podcast UPdate

Spája v dôležitých momentoch

Využívanie hashtagu ukázalo svoju podstatu naplno v novembri 2015, kedy v dôsledku teroristického útoku v Paríži prišlo o život 129 ľudí. V priebehu 24 hodín od útoku vyjadrilo na sociálnych sieťach ľútosť a solidaritu viac ako 70 miliónov ľudí. Hlavnú myšlienku vyjadroval hashtag #prayforparis, ktorý sa stal virálnym a dominoval všetkým sociálnym sieťam. Často používané boli tiež označenia #paris, #jesuisparis alebo #france. Príspevky zaznamenali viac ako 430 miliónov interakcií a zrejme nebol nikto, kto by o udalosti prostredníctvom spomenutých hashtagov nevedel.

Ktoré hashtagy sa oplatí používať?

Ešte podstatnejšie, ako a kam hashtagy pridávať, je, ktoré z nich vôbec uvádzať pri príspevkoch. Ak je vaším cieľom zviditeľniť sa a získať viac followerov, určite by ste sa mali zamerať na zoznam najpoužívanejších hashtagov:

  1. #love
  2. #instagood
  3. #photooftheday
  4. #fashion
  5. #beautiful
  6. #happy
  7. #cute
  8. #tbt
  9. #like4like
  10. #followme

Ďalšie tipy môžete získať na stránke www.top-hashtags.com. Ak chcete využívať aj hashtagy v slovenčine, pokojne môžete (či už v kombinácii s angličtinou alebo bez nej). Rovnako môžete porovnať, koľko ľudí sleduje a vyhľadáva konkrétny hashtag a podľa toho sa rozhodnúť, či je to pre vašu komunikáciu relevantné.

Na záver by som ešte rada uviedla, že hoci využívanie tých správnych hashtagov môže pomôcť firmám posilniť povedomie o ich značke, nič však nemá taký účinok ako kvalitná komunikácia v kombinácii s presne špecifikovanou cieľovou skupinou. S hashtagmi sa teda oplatí pracovať – ale s rozumom. Veľa šťastia!

 

Zdieľať článok
Lucia Víglašová
Senior Social Media Manager vo Visibility

Pracujem ako Social media manažér v agentúre Visibility. Starám sa o to, aby si klienti úspešne budovali svoju značku a efektívne komunikovali so svojou komunitou v online prostredí.

Tento článok ti prináša

Visibility

Visibility je online marketingová agentúra, ktorá ponúka širokú škálu služieb vrátane SEO, PPC, sociálnych médií, tvorby webových stránok, copywritingu, grafických služieb, brandingu, školení, emailového marketingu a marketingovej stratégie. Sú na trhu už 11 rokov a majú za sebou viac ako 1200 úspešných projektov.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Copywriting vs. Content Writing
3 min. čítanie

Copywriting vs. Content Writing

Každá spoločnosť, ktorá rieši e-commerce, musí rozlišovať content writing a copywriting. Hoci majú rôzne využitie a uplatňujú rôzne stratégie, oba sú nevyhnutné na pritiahnutie a zapojenie klientov. Tento článok vysvetľuje rozdiely medzi týmito štýlmi písania, aby vám pomohol robiť lepšie marketingové rozhodnutia.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Ako vytvoriť úspešný online kurz v 5 jednoduchých krokoch?
7 min. čítanie

Ako vytvoriť úspešný online kurz v 5 jednoduchých krokoch?

Online kurz je ideálny spôsob, ako odovzdať skúsenosti a zvýšiť svoj finančný rozpočet. Ako vytvoriť úspešný kurz? Okrem výberu správnej témy je dôležitá aj stratégia a plán. Kto je vaša cieľová skupina? Je o vami zvolenú tému záujem? Ako svoj kurz predať? Ako ho vylepšiť a posunúť na vyššiu úroveň? To všetko sa dozviete v […]

Martin Semerád Martin Semerád
Marketing SimpleShop
Prečítať článok
Prečo pri tvorbe blogov vždy citovať odborníkov?
3 min. čítanie

Prečo pri tvorbe blogov vždy citovať odborníkov?

Aktuálna situácia na trhu nie je vďaka využívaniu AI pre copywriterov najružovejšia. Každá firma si dvakrát premyslí, či sa jej oplatí investovať do kvalitného textu od odborníka, alebo jej postačí text vygenerovaný umelou inteligenciou. Aby ostala táto profesia naďalej na výslní, potrebuje nadstavbu v podobe niečoho, čo zatiaľ AI nedokáže ponúknuť. Pýtate sa, čo to je? […]

Andrea Bercik Andrea Bercik
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+