7 min. čítanie

Emócie na jeden klik – odkiaľ sa tu vzali emoji?

Ako to, že sa emoji stali takou neoddeliteľnou súčasťou nášho sveta? Neprejde deň (a možno ani hodina) bez toho, aby sme niektorý z tisícov symbolov reprezentujúcich emócie v online svete nepoužili v konverzácii alebo statuse. Pozrite sa s nami bližšie na tajomný svet týchto malých obrázkov, ktoré do chladného priestoru internetu vniesli trochu farebnosti. 

Martina Gáherová Martina Gáherová
Social Media Manager
Emócie na jeden klik – odkiaľ sa tu vzali emoji?

Oficiálne zdroje uvádzajú ako otca emoji Japonca Šigetaku Kurita, ktorý v roku 1999 navrhol dokopy 176 grafických symbolov predstavujúcich rozličné ľudské emócie a činnosti. Pôvodný emoji mal rozmer 12 × 12 pixelov, mal žltú farbu a mnoho z nich predstavovalo symboly blízke japonskej kultúre (klaňajúci sa muž, biely kvet, ramen či suši). Z Japonska sa pre svoju pohodlnosť a variabilitu rozšírili do celého sveta a všetkých operačných systémov.

Emoji tak postupne celkom vytlačili svojich predchodcov – emotikony, teda napodobeniny tvárí vytvorené len zo symbolov klávesnice. Dnes majú svoje vlastné referenčné stránky, na ktorých nájdete smajlíky na skopírovanie, ich významy, zmeny dizajnu, kódovanie či ďalšie informácie. 

Emócie na jeden klik

Zaujímavosťou je, že podľa výskumov používajú muži a ženy emoji rozlične. Možno ste to spozorovali aj vo svojich konverzáciách – ženy majú až o 11 % väčšiu pravdepodobnosť používania širokej škály emoji vo všetkých internetových správach. Naopak, muži inklinujú k používaniu zopár ustálených smajlíkov, ktoré majú „poruke“ a neustále sa k nim vracajú. 

Muži tiež neradi používajú emoji, ktoré by mohli vyjadrovať slabosť alebo strach. Podľa štúdie vykonanej spoločnosťou Brandwatch vyjadrí svoje negatívne emócie pomocou emoji až o 35 % menej mužov ako žien.

Rovnako prekvapivé čísla vyšli aj z výskumov profesionálnych komunikácií. Smajlíky v kancelárskych programoch ako Slack či Teams sú už samozrejmosťou – emoji medzi kolegami patria k bežnej rutine, ktorú všetci dobre poznáme.

Avšak až 60 % nových zamestnávateľov má tendenciu používať emoji už pri prvej konverzácii s potenciálnymi zamestnancami. Tento trend, ktorý evokuje akési poľudštenie pracovných komunikácií a prijímacích procesov, má rastúcu tendenciu s generáciou Z (ľudia narodení po roku 1995), ktorá sa postupne dostáva do produktívneho veku a pracovného procesu.

Používať ich má skutočne zmysel

Sami ste určite postrehli, že v rámci sociálnych sietí obsahujú takmer všetky texty minimálne jedno či viac emoji. Nie je to len preto, že sú skutočne populárne, ich používanie má aj marketingový zmysel

Ich úlohou je rozveseliť, ozvláštniť a v neposlednom rade emocionálne doplniť text. To sa však nestane, pokiaľ emoji používané vo vašom marketérskom texte nebudú dávať zmysel. Je dôležité, aby ste ich do textu vyberali s citom a podľa kontextu. Ideálne je vyhnúť sa tým s nejasným zmyslom alebo zobrazením. 

Rovnako by bolo vhodné, aby ste nepoužívali príliš vtipné emoji v texte s vážnym podtónom. Každý potrebuje raz za čas uverejniť text, ku ktorému sa jednoducho nehodia žmurkajúce emoji alebo emoji s vyplazeným jazykom. S ich používaním treba narábať citlivo a pokiaľ si niektorým z nich nie ste v texte istý, verte mi, radšej ho vynechajte úplne. 

Pozor aj na množstvo emoji, ktorými vyzbrojíte svoj text na sociálnych sieťach. Je pekné (dokonca možno povedať vkusné), ak začnete vhodným emoji nový odstavec textu alebo do vnútra textu zakomponujete zopár smajlíkov. Menej vhodné sú smajlíky za každým slovom či nezmyselné množstvo emoji na konci alebo začiatku textu. 

Ak sledujete veľa značiek na sociálnych médiách, všimli ste si, že stále viac z nich efektívne používa emoji. Podľa štúdie od WordStream môže použitie emoji v texte na sociálnych sieťach zvýšiť zapojenie až o 33 % v porovnaní s textami bez nich. Emoji totiž istým spôsobom poľudšťujú vašu značku a majú tendenciu oslovovať aj mladšie publikum, teda vašich budúcich potenciálnych zákazníkov. 

TIP: Vyberte zopár emoji, ktoré budete používať na pravidelnej báze. Pri ich výbere majte na mysli svoj branding, produkty, ktoré propagujete, ako aj farby svojej firmy či loga. Napríklad spoločnosť, ktorá má modré logo a pomocou sociálnych sietí si robí marketing pre predaj svojich zošitov, zápisníkov či diárov môže celkom legitímne a na pravidelnej báze používať napríklad sériu emoji kalendára, ceruzky, spinky, knižky či modrého emoji srdca.

Stanú sa kontroverznými? Vývojari si dávajú pozor

V roku 2022 môže byť aj taká zdanlivo neškodná téma, akou sa emoji zdajú byť, terčom útokov a polemík. Ako sme spomínali vyššie, pôvodné emoji mali len jednu žltú farbu, ktorá v mnohých evokovala belošskú farbu pokožky.

Ako reakcia na kritiku zo strany obyvateľov iných rás a etník vznikli emoji s rozličnými odtieňmi pokožky. Postupne ich dopĺňali tvárami s rôznymi typmi vlasov (kučeravé, krátke, dlhé, výlučne ryšavé či šedivé) a vo všetkých vekových kategóriách (bábätko, dieťa, mladý dospelý, dospelý, starec). A diferenciácia úspešne pokračovala, až sa dostala do dnešnej podoby. 

Medzi smajlíkmi tak nájdete kombinácie rodín a párov s rovnakými pohlaviami, rodín s jedným rodičom (otcom aj matkou), muža, ženu a vždy aj non-binárnu osobu pri každom povolaní, rase či etniku, ženu vo svadobnom obleku, muža vo svadobných šatách či muža s tehotenským bruškom, regionálne vlajky jednotlivých štátnych oblastí alebo páry zložené z ľudí s odlišnou farbou pokožky. Jazyk emoji sa vyvíja veľmi rýchlo, interaktívne a jeho tvorcovia nenechávajú nič na náhodu. 

Niektoré emoji zostávajú záhadou

Napríklad známe a veľmi často používané spojené dlane. Toto emoji doteraz nemá jeden jasný význam a ľudia ho používajú v rozličných spojitostiach. V niekom evokuje prioritne modlitbu, iní v rukách zase vidia pľacnutie si v prípade, že sa niečo dobré podarilo.

Podobne na tom je aj smajlík hnedej kôpky s očami. Oficiálne bolo toto emoji predstavené a používané ako kopček čokoládovej zmrzliny, povedzme si však narovinu, málokomu pri pohľade naň príde na chuť táto sladká letná pochúťka. Smajlík je svetovo používaný skôr ako zobrazenie kôpky exkrementov v prípade, že sa niečo nepodarí alebo na podporu sarkastického významu konverzácie. 

Baklažán, broskyňa a kvapky vody zase mávajú často sexuálne konotácie. V prenesenom význame sú používané v celosvetovom meradle. Zájdime však ešte ďalej.

Emoji kozy, jednoduché emoji tohto domáceho zvieraťa, v sebe skrýva anglický akronym. GOAT symbolizuje slovné spojenie greatest of all time (teda najlepší zo všetkých, pozn. redakcie). Chobotnica by zase mala pôvodne indikovať objatie (vďaka mnohým ramenám), a akýsi fúkajúci oblak prachu zase človeka, ktorý odniekiaľ zutekal tak rýchlo, že sa za ním len zvírila zem. 

Vedeli ste, že…?

…reč emoji je najrýchlejšie rastúcim jazykom sveta. Od jeho vzniku bolo vymyslených a naprogramovaných najviac nových smajlíkov, ktorí reprezentujú jednotlivé slová a pocity a v roku 2013 sa slovo emoji dokonca dostalo aj do najväčšieho slovníka na svete – Oxford Dictionary

…pôvodne slovo emoji pochádza z japonského jazyka a je voľným prekladom slovného spojenia obrazový charakter (obraz/obrázok – e, charakter – moji).  

…v roku 2022 existuje na svete dokopy presne 3 460 rôznych emoji symbolov. Za posledný rok ich pribudlo 107 (niektoré ešte nie sú dostupné pre všetky operačné systémy), medzi nimi napríklad fazuľky, tehotný muž, roztekajúci sa smajlík, emoji pozerajúci sa cez prsty či smajlík zahalený v oblakoch.

…Fínsko je prvou krajinou na svete, ktorá má svoje vlastné emoji, dokonca schválené vládou. Zobrazujú niektoré fínske zvyky a jedinečné predmety. Jedným z nich je napríklad emoji s názvom „nerozbitný“, ktorý symbolizuje známa a nezničiteľná Nokia 3310.

…najpopulárnejším emoji už niekoľko rokov po sebe je tvár, ktorá sa smeje so slzami. V tesnom závese za ňou sú klasické červené srdce, smajlík váľajúci sa od smiechu, palec hore, plačúci smajlík a dve spojené ruky. 

…jedným z prvých 176 emoji bol človek s rúškom na tvári? V Japonsku nosia ľudia pre dlhodobo zlú smogovú situáciu rúška na dennej báze už niekoľko desaťročí, preto bola maska jedným z prirodzených symbolov, ktorý sa dostal do sveta online emócií. 

…existuje svetový deň emoji? Každoročne si ho pripomíname 17. júla. Technológovia na oslavu tohto dňa väčšinou predstavia nové znaky, dátum však využívajú predovšetkým tvorcovia merchov, ktorí vo veľkom predávajú akékoľvek produkty spojené so svetoznámymi smajlíkmi. 17. júl bol vybraný preto, že je to presne dátum zobrazený na emoji kalendára v našich telefónoch. Všimli ste si to niekedy?

…za sekundu je len cez Meta aplikáciu Messenger poslaných skoro 3,5 milióna emoji po celom svete. Za deň sa tak tento počet vyšplhá na viac ako 5 miliárd poslaných tváričiek, zelenín, áut, športových náčiní či kusov oblečenia, to všetko vo forme malých emoji.

Zdieľať článok
Martina Gáherová
Social Media Manager

Vo full-service marketingovej agentúre Bragama pracujem ako Social Media Manager. Mám na starosti sociálne siete rôznych klientov, v spolupráci s ktorými vytváram stratégiu, obsah či texty príspevkov.

Tento článok ti prináša

Bragama

Bragama je reklamná agentúra, ktorá poskytuje komplexné marketingové riešenia ušité na mieru pre každého klienta. Sústredia sa na dlhodobú konzistenciu v komunikácii pre čo najlepšiu zapamätateľnosť značky klienta. Dbajú na transparentnú komunikáciu, rýchlosť realizácie a snažia sa byť strategickým partnerom pre svojich klientov.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+