Košice
19. Október udalosť už prebehla
Poprad
9. November udalosť už prebehla
Bratislava
5. December udalosť už prebehla
Bardejov
25. Január udalosť už prebehla
Žilina
15. Február udalosť už prebehla
Trnava
26. Marec už čoskoro
Zvolen
18. Apríl už čoskoro
Liptovský Mikuláš
9. Máj už čoskoro
Nitra
30. Máj už čoskoro
Košice
3. Október už čoskoro
Banská Bystrica
24. Október už čoskoro
Poprad
7. November už čoskoro
Bratislava
28. November už čoskoro
4 min. čítanie

Dizajn systémy zlepšujú zákaznícku skúsenosť

Dizajn systém je sada štandardov, kódu a rôznych komponentov, akými sa pristupuje k vytváraniu a používaniu dizajnu produktu, značky alebo spoločnosti. Vďaka správne zvolenému prístupu dokáže dizajn systém výrazne zlepšiť konzistentnosť, efektivitu, ale aj vnímanie brandu a lojalitu k značke. A to najdôležitejšie – používanie dizajn systému zlepšuje zákaznícku a používateľskú skúsenosť (UX – user experience). Ak je skúsenosť používateľa pozitívna, výsledkom je konverzia – sledovaný cieľ. Môže to byť napríklad vyplnenie formulára, prípadne kalkulačky alebo získanie kontaktného e-mailu. V prípade e-shopu hovoríme zväčša o objednávke. 

Peter Angelov Peter Angelov
UX Consultant
Dizajn systémy zlepšujú zákaznícku skúsenosť

Material Design je voľne dostupný dizajn systém z dielne Google, pomocou ktorého vznikajú používateľsky vyladené produkty. Zdroj: https://m3.material.io/ 

Čo je dizajn systém v praxi a ako ovplyvňuje UX?

Dizajn systémy v sebe zahŕňajú tri úrovne:

  • princípy (farby, typografia, tonalita, štýl prvkov),
  • komponenty (predpripravené vizuálne prvky, niektoré s už naprogramovaným správaním),
  • a dokumentáciu (detailné informácie o komponentoch aj o tom, ako ich správne i nesprávne používať). 

Ich prepojením vzniká sada, pomocou ktorej sa vytvára používateľské rozhranie  (UI – user interface) alebo iná, vizuálna časť produktu. V rámci neho osoba interaguje so systémom. Napríklad návštevník webu, používateľ aplikácie alebo pokojne aj obyvateľ mesta využívajúci hromadnú dopravu. 

Na základe interakcie s produktom nadobúda návštevník webu (alebo cestujúci v metre) určité dojmy, inak povedané používateľskú skúsenosť (UX – user experience). Tá môže byť pozitívna (na webe ľahko vyrieši svoj problém alebo dopyt, jeho cesta metrom je bezproblémová a pod.) alebo negatívna, kde je predpokladom napríklad odchod ku konkurencii alebo využitie inej formy dopravy. 

5 dôvodov, prečo mať dizajn systém

Existuje niekoľko možností, v akom rozsahu dizajn systém vytvárať alebo prispôsobiť takzvaný otvorený dizajn systém (voľne dostupný systém, v rámci ktorého si prispôsobíte štýl, typografiu a pod.). V ui42 máme za sebou úspešnú tvorbu komplet nových dizajn systémov (klient Asseco), rozšírenie existujúcich alebo implementáciu externých dizajn systémov v kombinácii s vytváraním nových prvkov na mieru (klient Essential Data). Aké benefity našim klientom prinášajú?

Dizajn systém vytvára konzistentnosť

Vďaka dizajn systému pôsobí produkt, značka či spoločnosť jednotne. A to aj naprieč rôznymi kanálmi (viď príklad vyššie). Zákazník sa tak dokáže jednoduchšie stotožniť so známymi prvkami a vnímať brand práve vďaka rozpoznávaniu prvkov. Konzistentnosť v rôznych prostrediach (web, aplikácia a pod.) pomáha zákazníkovi zorientovať sa a pohybovať sa v známom prostredí intuitívne, čo prispieva k lepšej zákazníckej skúsenosti.

Znásobte konverzný pomer na e-shope vďaka AI (Andrej Kajan, ui42)

Efektívnejšie procesy vďaka dizajn systému

S dizajn systémom sa veľké množstvo procesov rieši efektívnejšie. Príkladom je tvorba webstránky, propagačných tlačovín, nadizajnovanie kamennej predajne a podobne. Ak sa napríklad každý vizuál opiera o rovnaký základ, kde je presne definovaný každý prvok, šetrí to obvyklý čas venovaný grafickým návrhom. Obdobne je to aj v online. Prvok, ktorý má presne zadefinované parametre a dokonca aj správanie sa či vzájomné vzťahy, odbremeňuje dizajnéra webstránky, ktorý by inak riešil návrh od piky. Vzniká tak priestor pre iné dôležité úlohy a zvyšuje sa produktivita.

Jednoduchšia aktualizácia

S bodom vyššie súvisí aj to, ako efektívne sa riešia zmeny alebo aktualizácie v jednotlivých prostrediach, platformách alebo vizuáloch. Ak fungujú v rámci dizajn systému a sú implementované správne, postačí zmena na jednom mieste, ktorá sa prejaví všade, kde je potrebné. 

Dizajn systém rastie spolu s vami

Dizajn systém nie je uzatvorený. Ak potrebuje značka alebo produkt rásť, prirodzene vznikajú nové prvky, ktoré vytvárajú stále väčšiu množinu. Nové časti, funkcionalita alebo komponenty, ktoré vychádzajú z rovnakého základu, sa dokonca jednoduchšie implementujú a taktiež vnímajú v smere od zákazníka.

Vďaka dizajn systému je spolupráca jednoduchšia

Na tvorbe prostredí, či už digitálnych alebo fyzických, sa podieľa veľké množstvo vývojárov, odborníkov a taktiež tých, ktorí s nimi napokon pracujú. Ak prostredie vzniká na základe dizajn systému, o ktorom vedia všetci zúčastnení, výsledkom je efektívnejšia spolupráca (napríklad medzi webdizajnérom, programátorom, marketérom či dokonca aj externými pracovníkmi) bez zbytočnej straty času a zvýšených nákladov.

Výhody dizajn systému sú neodškriepiteľné. Ak chcete aj vy pracovať efektívnejšie, vystupovať konzistentne a zlepšiť zákaznícku skúsenosť, ktorá vedie k väčšiemu počtu nákupov a objednávok, začnite správne už od začiatku – kvalitným dizajn systémom

Zdieľať článok
Peter Angelov
UX Consultant

Peter Angelov začal v ui42 pracovať ako Projektový Manažér a Produktový Manažér redakčného systému BUXUS od ui42. Momentálne sa však naplno venuje dizajnu používateľskej skúsenosti ako UX designer. Tvorbe webov sa venuje už od základnej školy a skúsenosti nazbieral rokmi práce v medzinárodných firmách.

Tento článok ti prináša

ui42

ui42 je slovenská digitálna agentúra, ktorá pokrýva všetky základné oblasti online biznisu. Ponúka komplexné služby od programovania webov a webových aplikácií, cez user experience a performance marketing až po umelú inteligenciu. Sú one-stop shop pre váš online biznis.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Tipy pre e-shopy: Ako zvládnuť TOP sezónu?
4 min. čítanie

Tipy pre e-shopy: Ako zvládnuť TOP sezónu?

Kým leto skončí, každému marketérovi a majiteľovi e-shopu začína v hlave svietiť varovné svetlo. Ideme do sezóny! Posledný kvartál v roku je v e-commerce najnáročnejší. Vianoce a donekonečna skloňovaný Black Friday si preto vyžadujú poriadnu prípravu. Radi by ste do tohtoročnej sezóny išli naplno? V tom prípade nezanedbajte týchto päť dôležitých bodov.

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director, ui42
Prečítať článok
Čo musí spĺňať moderný web dizajn, ktorý predáva?
6 min. čítanie

Čo musí spĺňať moderný web dizajn, ktorý predáva?

Hovorí sa, že obal predáva. V online svete je tým obalom webstránka, konkrétne jej dizajn. Pri internetovom predaji platia úplne rovnaké pravidlá ako v reálnom svete. Kde by ste nakúpili radšej – v štýlovom, krásne vyvoňanom obchode, z ktorého už na prvý pohľad srší elegancia a luxus? Alebo v ošarpanej prevádzke s rozbitým výkladom a opadávajúcou omietkou? Práve preto by ste vzhľad vášho […]

Dominik Parajka Dominik Parajka
Content Marketing Specialist at Monkeymedia
Prečítať článok
Nepodceňujte používateľskú skúsenosť v nákupnom košíku
2 min. čítanie

Nepodceňujte používateľskú skúsenosť v nákupnom košíku

Máte nadupaný web, perfektný dizajn, super produkty aj ceny, no zákazníci aj napriek tomu opúšťajú nákupné košíky bez dokončenia platby? Pravdepodobne sa zasekli pri platobnom procese a klikli na konkurenciu, ktorá im nákup zjednodušila. Prečítajte si praktické rady, ako vylepšiť nákupný proces aj na vašom e-shope.  

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+