4 min. čítanie

Dizajn systémy zlepšujú zákaznícku skúsenosť

Dizajn systém je sada štandardov, kódu a rôznych komponentov, akými sa pristupuje k vytváraniu a používaniu dizajnu produktu, značky alebo spoločnosti. Vďaka správne zvolenému prístupu dokáže dizajn systém výrazne zlepšiť konzistentnosť, efektivitu, ale aj vnímanie brandu a lojalitu k značke. A to najdôležitejšie – používanie dizajn systému zlepšuje zákaznícku a používateľskú skúsenosť (UX – user experience). Ak je skúsenosť používateľa pozitívna, výsledkom je konverzia – sledovaný cieľ. Môže to byť napríklad vyplnenie formulára, prípadne kalkulačky alebo získanie kontaktného e-mailu. V prípade e-shopu hovoríme zväčša o objednávke. 

Peter Angelov Peter Angelov
UX Consultant
Dizajn systémy zlepšujú zákaznícku skúsenosť

Material Design je voľne dostupný dizajn systém z dielne Google, pomocou ktorého vznikajú používateľsky vyladené produkty. Zdroj: https://m3.material.io/ 

Čo je dizajn systém v praxi a ako ovplyvňuje UX?

Dizajn systémy v sebe zahŕňajú tri úrovne:

  • princípy (farby, typografia, tonalita, štýl prvkov),
  • komponenty (predpripravené vizuálne prvky, niektoré s už naprogramovaným správaním),
  • a dokumentáciu (detailné informácie o komponentoch aj o tom, ako ich správne i nesprávne používať). 

Ich prepojením vzniká sada, pomocou ktorej sa vytvára používateľské rozhranie  (UI – user interface) alebo iná, vizuálna časť produktu. V rámci neho osoba interaguje so systémom. Napríklad návštevník webu, používateľ aplikácie alebo pokojne aj obyvateľ mesta využívajúci hromadnú dopravu. 

Na základe interakcie s produktom nadobúda návštevník webu (alebo cestujúci v metre) určité dojmy, inak povedané používateľskú skúsenosť (UX – user experience). Tá môže byť pozitívna (na webe ľahko vyrieši svoj problém alebo dopyt, jeho cesta metrom je bezproblémová a pod.) alebo negatívna, kde je predpokladom napríklad odchod ku konkurencii alebo využitie inej formy dopravy. 

5 dôvodov, prečo mať dizajn systém

Existuje niekoľko možností, v akom rozsahu dizajn systém vytvárať alebo prispôsobiť takzvaný otvorený dizajn systém (voľne dostupný systém, v rámci ktorého si prispôsobíte štýl, typografiu a pod.). V ui42 máme za sebou úspešnú tvorbu komplet nových dizajn systémov (klient Asseco), rozšírenie existujúcich alebo implementáciu externých dizajn systémov v kombinácii s vytváraním nových prvkov na mieru (klient Essential Data). Aké benefity našim klientom prinášajú?

Dizajn systém vytvára konzistentnosť

Vďaka dizajn systému pôsobí produkt, značka či spoločnosť jednotne. A to aj naprieč rôznymi kanálmi (viď príklad vyššie). Zákazník sa tak dokáže jednoduchšie stotožniť so známymi prvkami a vnímať brand práve vďaka rozpoznávaniu prvkov. Konzistentnosť v rôznych prostrediach (web, aplikácia a pod.) pomáha zákazníkovi zorientovať sa a pohybovať sa v známom prostredí intuitívne, čo prispieva k lepšej zákazníckej skúsenosti.

|

Znásobte konverzný pomer na e-shope vďaka AI (Andrej Kajan, ui42)

Efektívnejšie procesy vďaka dizajn systému

S dizajn systémom sa veľké množstvo procesov rieši efektívnejšie. Príkladom je tvorba webstránky, propagačných tlačovín, nadizajnovanie kamennej predajne a podobne. Ak sa napríklad každý vizuál opiera o rovnaký základ, kde je presne definovaný každý prvok, šetrí to obvyklý čas venovaný grafickým návrhom. Obdobne je to aj v online. Prvok, ktorý má presne zadefinované parametre a dokonca aj správanie sa či vzájomné vzťahy, odbremeňuje dizajnéra webstránky, ktorý by inak riešil návrh od piky. Vzniká tak priestor pre iné dôležité úlohy a zvyšuje sa produktivita.

Jednoduchšia aktualizácia

S bodom vyššie súvisí aj to, ako efektívne sa riešia zmeny alebo aktualizácie v jednotlivých prostrediach, platformách alebo vizuáloch. Ak fungujú v rámci dizajn systému a sú implementované správne, postačí zmena na jednom mieste, ktorá sa prejaví všade, kde je potrebné. 

Dizajn systém rastie spolu s vami

Dizajn systém nie je uzatvorený. Ak potrebuje značka alebo produkt rásť, prirodzene vznikajú nové prvky, ktoré vytvárajú stále väčšiu množinu. Nové časti, funkcionalita alebo komponenty, ktoré vychádzajú z rovnakého základu, sa dokonca jednoduchšie implementujú a taktiež vnímajú v smere od zákazníka.

Vďaka dizajn systému je spolupráca jednoduchšia

Na tvorbe prostredí, či už digitálnych alebo fyzických, sa podieľa veľké množstvo vývojárov, odborníkov a taktiež tých, ktorí s nimi napokon pracujú. Ak prostredie vzniká na základe dizajn systému, o ktorom vedia všetci zúčastnení, výsledkom je efektívnejšia spolupráca (napríklad medzi webdizajnérom, programátorom, marketérom či dokonca aj externými pracovníkmi) bez zbytočnej straty času a zvýšených nákladov.

Výhody dizajn systému sú neodškriepiteľné. Ak chcete aj vy pracovať efektívnejšie, vystupovať konzistentne a zlepšiť zákaznícku skúsenosť, ktorá vedie k väčšiemu počtu nákupov a objednávok, začnite správne už od začiatku – kvalitným dizajn systémom

Zdieľať článok
Peter Angelov
UX Consultant

Peter Angelov začal v ui42 pracovať ako Projektový Manažér a Produktový Manažér redakčného systému BUXUS od ui42. Momentálne sa však naplno venuje dizajnu používateľskej skúsenosti ako UX designer. Tvorbe webov sa venuje už od základnej školy a skúsenosti nazbieral rokmi práce v medzinárodných firmách.

Tento článok ti prináša

ui42

ui42 je slovenská digitálna agentúra, ktorá pokrýva všetky základné oblasti online biznisu. Ponúka komplexné služby od programovania webov a webových aplikácií, cez user experience a performance marketing až po umelú inteligenciu. Sú one-stop shop pre váš online biznis.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Ako využiť Graphical User Interfaces v e-commerce
3 min. čítanie

Ako využiť Graphical User Interfaces v e-commerce

Dobre navrhnuté grafické používateľské rozhrania (Graphical User Interfaces, skrátene GUI), ktoré slúžia ako most medzi používateľmi a online nákupnými zážitkami, sú základným kameňom úspešných e-commerce platforiem. S premyslene navrhnutými vizuálnymi a interaktívnymi prvkami zjednodušujú orientáciu na platforme a transakcie. Silné GUI nielen zvyšuje zapojenie používateľov, ale tiež zvyšuje mieru konverzie vytvorením intuitívneho nákupného prostredia, ktoré […]

Redakcia Redakcia
Tipy pre e-shopy: Ako zvládnuť TOP sezónu?
4 min. čítanie

Tipy pre e-shopy: Ako zvládnuť TOP sezónu?

Kým leto skončí, každému marketérovi a majiteľovi e-shopu začína v hlave svietiť varovné svetlo. Ideme do sezóny! Posledný kvartál v roku je v e-commerce najnáročnejší. Vianoce a donekonečna skloňovaný Black Friday si preto vyžadujú poriadnu prípravu. Radi by ste do tohtoročnej sezóny išli naplno? V tom prípade nezanedbajte týchto päť dôležitých bodov.

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director, ui42
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+