Zaujíma ma
17. decembra 2018

Martina Korchňáková Barteková

Online marketérka Viamedia
17. decembra 2018

Čo je to Google reklama a ako sa delí

4 min čítania

Google určite pozná každý. Google AdWords hovorí niečo minimálne tým, ktorí už počuli o online marketingu. Na začiatok si však ujasnime, že názov Google AdWords sa už nepoužíva – bol nahradený novým, sviežejším pomenovaním – Google Ads. Čo všetko tento názov zastrešuje? Aké typy reklám je možné vytvárať vďaka Googlu?

Ak hovoríme o Google reklame, môžeme myslieť vyhľadávanie priamo na Googli, bannery zobrazené na rôznych stránkach alebo aj video reklamy na Youtube. Rozoberme si to postupne.

Vyhľadávacia sieť

Spadajú sem Google reklamy, ktoré sa objavujú na Googli, alebo u jeho partnerov. Zobrazujú sa po zadaní vyhľadávacieho dopytu, vo výsledkoch vyhľadávania. V hornej časti väčšinou môžete vidieť prvé 2-3 výsledky, ktoré sú platené, a teda sú výsledkom vytvorených Google kampaní. Zvyšné inzeráty sú tzv. organické – prirodzené.

Pri zadaní kľúčového slova prebehne vždy aukcia, do ktorej vstupuje niekoľko kritérií. Reklamy s najlepšími výsledkami sa zobrazujú najvyššie.

To, čo sa zobrazí závisí od viacerých podmienok. Prvým je zadané kľúčové slovo, ktoré sa zhoduje s kľúčovým slovom zadaným v Google Ads kampaniach. Je potrebné dať si pozor na zakázané kľúčové slová, ktoré Google nepodporuje a keď ich použijete, reklamy vám zablokuje. Tiež je dôležitý bid – ponúkaná maximálna cena za kliknutie, respektíve konverziu, ktorá je v kampaniach nastavená. Ak máte vhodné kľúčové slová a nastavené optimálne ceny, stále je tu ešte jeden dôležitý faktor, a to skóre kvality. Reklamy musia byť spojené s tým, čo propagujú, musia byť relevantné, s vysokou očakávanou mierou prekliku a mala by odkazovať na web s dobrými skúsenosťami so vstupnou stránkou.

„Must be“ vo vyhľadávacej sieti sú: základné nastavenie kampaní, vytvárenie reklamných skupín, do ktorých sa dajú kľúčové slová a vymyslia sa reklamy. Samozrejme existuje množstvo jednoduchých aj pokročilejších nastavení a stratégií ako takú kampaň skompilovať. Každá agentúra má svoje know-how a štýl, ktorým tvorí.

Neexistuje jediný správny návod, ktorý zabezpečí úspešnosť kampaní.

Do reklám sa dajú vložiť aj rôzne rozšírenia, ako napríklad – zavolanie priamo do firmy len kliknutím na reklamu. Tiež sa vám môže zobraziť mapa a trasa ako sa dostanete do danej spoločnosti.

Obsahová sieť

Alebo aj display kampane, sú ďalším typom Google reklám, ktoré ste už určite videli, len možno neviete ako fungujú. Ide o obsahovú sieť, kde sú rekalmy vo forme bannerov – obrázkov. Bannery majú určité pravidlá – sú dané ich rozmery, musia obsahovať logo, a tiež sú podmienky, čo bannery nemôžu obsahovať.
Reklamy sa zobrazujú na rôznych weboch podľa toho ako sú zacielené. Bannery vieme zobrazovať ako vyhľadávaciu sieť – cez kľúčové slová, čo je však asi voľba s najslabšou výkonnosťou. Efektívnejšie sú kampane zamerané na záujmy používateľov, alebo na témy, ktorým sa daný web venuje. Bannery sa môžu nastaviť aj ako remarketing – oslovujú používateľov, ktorí navštívili váš web, alebo dokonca vložili tovar do košíka, ale nakoniec ho nekúpili.

Video reklama – Youtube

Youtube je videoportál, ktorý je medzi mladými ľuďmi veľmi obľúbený a dostáva sa mu oveľa väčšej pozornosti ako televízii. Preto inzerovanie v tejto platforme je viac než žiadúce. Reklamy sú vo forme videa, ktoré môže mať rôznu dĺžku. Základnými typmi YouTube reklám sú True-view, Discovery a Bumper ads. Výhodou pri videoreklamách je, že sa neplatí za náhodné spustenie reklamy, ale iba ak si používateľ pozrie 30 sekúnd z videa ak je dlhšie, alebo ak nemá pol minúty musí si ho pozrieť celé. Platí sa aj ak sa vykoná interakcia s nejakými prvkami reklamy – väčšinou je to klik.

Nákupy – Shopping ads

Zobrazujú sa vo výsledkoch Google vyhľadávaní ako obrázky produktov. Pri obrázkoch sa zobrazuje aj názov, cena a iné parametre, ktoré si môže používateľ pozrieť predtým ako na reklamu klikne.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt google shopping ads

Tieto kampane sú na Slovensku menej známe, nakoľko nie sú sprístupnené. Ak však podnikáte na iných – zahraničných trhoch, alebo spravujete kampane napríklad aj v Českej republike, či Poľsku, shopping reklamy môžete využívať. Zoznam všetkých krajín aj s informáciami o Nákupoch v Google si môžete pozrieť TU.

Pred spustením reklám

Skôr než spustíte akúkoľvek kampaň, zamyslite sa najprv nad základnými otázkami:

  • Čo? – formátov je niekoľko: textové reklamy, bannery (statické, animované…), krátke video, videá tvoriace storytelling…
  • Akými kanálmi? – rozhodnúť sa, cez čo sa bude inzerovať: vyhľadávacia či obsahová sieť, YouTube…
  • Komu? – pri všetkých typoch Google reklám je potrebné si uvedomiť koho chceme osloviť
  • Ako? – podľa toho v akom nákupnom cykle je potenciálny zákazník: akvizičné kampane, remarketingové reklamy, dynamický remarketing…
  • Kedy? – ide o kampaň na aktuálny výpredaj, Black Friday, alebo na dlhšie obdobie?
  • Za koľko? – väčšinou otázka na klienta, respektíve dohoda medzi klientom a správcom kampaní…

Po vytvorení reklám na Googli a ich spustení ale všetka práca nekončí. Kampane je potrebné sledovať a optimalizovať podľa aktuálnej výkonnosti = upravovať cenové ponuky, vylučovať kľúčové slová, ktoré nie sú relevantné pre daný biznis, hľadať nové možnosti alebo pridávať nové dostupné nastavenia. Google neustále inovuje a vylepšuje svoje služby a každý rok spustí niekoľko desiatok noviniek. Úlohou marketérov je okrem nastavovaní a spravovaní kampaní aj sledovanie týchto aktualít a vzdelávanie sa.

Autor článku

Martina Korchňáková Barteková

Online marketérka Viamedia

Junior online marketérka, pôsobiaca vo Viamedii od januára 2018.

Tento článok prináša

Sme digitálna agentúra s dlhoročnými skúsenosťami v online svete. Patríme medzi šiestich kľúčových partnerov Googlu na Slovensku. Ku každému klientovi pristupujeme profesionálne a individuálne.

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.