Ecommerce v Turecku zažíva rýchly rast. Ministerstvo obchodu uviedlo, že online výdavky sa minulý rok viac ako zdvojnásobili, čo bolo spôsobené infláciou a významným autonómnym rastom. Očakáva sa, že tento trend bude pokračovať. V súčasnosti je v tureckom e-commerce aktívnych takmer 560 000 spoločností. A aby vláda ochránila domáce podniky pred rastúcou konkurenciou zo zahraničných online obchodov, prijíma nové opatrenia.
Už od 21. augusta sa clo na európske balíky zvýši z 18 na 30 %. Pre balíky mimo EÚ sa clo, ktoré je aktuálne na úrovni 30 %, zdvojnásobí na 60 %. To sa vzťahuje na tovar, ktorý je tureckým zákazníkom doručovaný poštou alebo expresnou zásielkou.
Mení sa aj hranica oslobodenia od daní na medzinárodné objednávky – z pôvodných 150 eur sa znižuje na 30 eur. To znamená, že tureckí spotrebitelia pocítia vyššie náklady na menšie online objednávky zo zahraničia. Cieľom je odradiť zákazníkov hľadať tovar v zahraničí a uprednostniť domáce podniky.
Krajina zavedie aj dodatočnú daň na tovar, ktorý spadá pod zákon o špeciálnej spotrebnej dani, ako sú luxusné produkty, ktoré budú podliehať fixnej dani vo výške 20 %.
Aj tu je vidieť, ako známi ázijskí giganti valcujú predaje. Pripravované regulácie sú reakciou na praktiky predajcov ako Temu a AliExpress. Európska únia už predstavila plán na oslobodenie od dovozného cla pre balíky do 150 eur z krajín mimo Únie do marca 2028.