2 min. čítanie

Zmena dovozného cla začína naberať reálne kontúry

Európsky parlament pracuje na zmene pravidiel DPH pre e-commerce dovozy. Na stole je návrh na zrušenie hranice 150 eur pre dovozné clo. Hoci rokovania stále prebiehajú, už sa rozhodlo, že tieto zmeny nadobudnú účinnosť do marca 2028.

Zmena dovozného cla začína naberať reálne kontúry
Zdroj: Depositphotos

Aktuálne pravidlá DPH a ich dôsledky

Podľa súčasných predpisov EÚ sú výrobky dovážané z krajín mimo Európskej únie, napríklad od amerických alebo čínskych online predajcov, predmetom dovozného cla. Existuje však výnimka pre objednávky do 150 eur.

Táto hranica umožnila mnohým medzinárodným predajcom, najmä tým na platformách ako AliExpress a Temu s ich typicky nízkymi cenami produktov, vyhnúť sa plateniu dovozných ciel.

Štúdia Európskeho parlamentného výskumného servisu ukázala, že hranica 150 eur motivuje obchodníkov k podhodnocovaniu svojho tovaru. Tým, že „podlezú“ ceny, znížia poplatky za DPH a vyhnú sa colným povinnostiam. To znamená stratu príjmov pre EÚ, no zároveň to vytvára nerovné podmienky pre miestne podniky, ktoré dodržiavajú daňové pravidlá.

Zrušenie 150-eurovej hranice by zároveň mohlo mať za následok aj úbytok administratívy, pretože všetok dovážaný tovar by musieť prejsť systémom Import One-Stop Shop (IOSS) EÚ. Momentálne je riadenie rôznych dovozných ciel a DPH požiadaviek naprieč viacerými trhmi nočnou morou pre logistiku. S jednotným systémom by dropshipperi mohli ťažiť z jednoduchších procesov, čo potenciálne zníži čas a zdroje vynaložené na súlad s predpismi.

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Vplyv na dropshipping podnikanie

Zmenu by mohli pocítiť podniky zameraných na dropshipping model. Dropshipperi v EÚ často bojujú s konkurenciou zo strany spomínaných medzinárodných predajcov, ktorí svoj tovar takmer za likvidačné ceny. Keď však predajcovia mimo EÚ pocítia dopady daní, mohla by sa eliminovať nespravodlivá konkurencia podhodnotených dovozov, čím by sa vyrovnali konkurenčné podmienky.

Zároveň je však dôležité poznamenať, že zrušenie limitu môže viesť k zvýšeniu nákladov pre spotrebiteľov, keďže dovozné clo sa bude uplatňovať na všetky nákupy bez ohľadu na hodnotu. Dropshipperi budú musieť tieto zmeny transparentne komunikovať svojim zákazníkom a prípadne upraviť svoje cenové stratégie, aby zostali konkurencieschopní.

Hoci k navrhovaným zmenám v Európskom parlamente ešte prebiehajú rokovania, očakávaná implementácia do marca 2028 poskytuje online biznisu dostatok času na prípravu.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Instagram spúšťa Edits. Čo prináša nový nástroj na úpravu videí?
3 min. čítanie

Instagram spúšťa Edits. Čo prináša nový nástroj na úpravu videí?

Instagram oficiálne predstavil Edits – svoju vlastnú aplikáciu na úpravu videí. Ocenia ju najmä tvorcovia obsahu a malé značky, ktoré chcú škálovať svoju videoprodukciu. Ide o priamu odpoveď na obľúbený nástroj CapCut, ktorý spadá pod ByteDance. V čom sa tieto aplikácie líšia a aký potenciál majú pre e-commerce?

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Chceš vedieť, ako sa (ne)zmení SEO po nástupe AI? Pridaj sa na webinár 13. 5. 2025 s TOP SK/CZ SEO špecialistami!
3 min. čítanie

Chceš vedieť, ako sa (ne)zmení SEO po nástupe AI? Pridaj sa na webinár 13. 5. 2025 s TOP SK/CZ SEO špecialistami!

Optimalizácia pre vyhľadávače sa neustále vyvíja – a rok 2025 nie je výnimkou. Zatiaľ čo ceny za kliky v PPC kampaniach rastú a zisky z nich klesajú, SEO ostáva kanálom, ktorý môže prinášať dlhodobé výsledky pri nižších nákladoch. Nie je to však automatické – vyžaduje si znalosť aktuálnych trendov, schopnosť reagovať na zmeny algoritmov a […]

Michal Král Michal Král
E-commerce konzultant, Eshopový kráľ
Prečítať článok
Slovenský e-commerce rastie, ale inak. Priemerná objednávka zdražela, najväčší dopyt je po každodenných produktoch
3 min. čítanie

Slovenský e-commerce rastie, ale inak. Priemerná objednávka zdražela, najväčší dopyt je po každodenných produktoch

Internetové nákupy na Slovensku napriek rozbehnutej konsolidácii narástli aj v prvom kvartáli tohto roka o +3 %. Je to síce nižší rast ako v poslednom kvartáli minulého roka, keď sme zaznamenali nárast až +6 %, avšak potvrdilo sa, že slovenský e-commerce naďalej rastie. Darilo sa najmä každodenným produktom v kategóriách drogéria a potraviny. A čo […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+