3 min. čítanie

Chcete predávať na Vinted? Pozor na podvodníkov

Internetové podvody sú veľmi obľúbenou formou ziskuchtivých zlodejov, ktorí sa znažia dostať k vašim peniazom. V poslednom období sa podvodníci zamerali na portály, ktoré slúžia na nákup, výmenu alebo predaj tovaru. Kým Bazoš je v merku podvodníkov už dávnejšie, spoločnosť Vinted v poslednom období zaznamenáva stále viac pokusov o podvodné konanie. Tieto rady vám prináša Eva Marková a portál preventista.sk, ktorý sa venuje internetovej bezpečnosti.

Chcete predávať na Vinted? Pozor na podvodníkov

Marketplace Vinted

Vinted je litovský marketplace, ktorý poskytuje užívateľom možnosť predaja, nákupu a výmenu tovaru – vo väčšine prípadov sa jedná o oblečenie alebo doplnky. Vinted má v súčasnosti viac ako 75 miliónov registrovaných používateľov v Európe a Severnej Amerike a je prítomný na 18 trhoch.

Od mája tohto roku bolo zaznamenaných niekoľko pokusov o podvodné konanie. Na tieto aktivity súvisiace práve s portálom Vinted.sk už upozornila aj Polícia SR, ktorá zdieľala na svojom Facebooku príspevok.

Ako to celé prebieha

Samotný útok prebieha tak, že si útočník vyberie potenciálnu obeť, ktorá v rámci portálu predáva tovar. Obeťami zvyčajne bývajú noví užívatelia, ktorí práve inzerovali svoju ponuku. Správami priamo na portáli alebo v aplikácii Vinted presvedčí obeť, že si daný produkt chce zakúpiť a v prvom kroku vyžiada emailovú adresu. Dôveryhodnosť nadobúda zaslaním snímky obrazovky, v ktorej sa píše, že predávajúci je povinný poskytnúť emailovú adresu v chate a tiež to, že dostane email, v ktorom môže potvrdiť objednávku. Útočník sa taktiež snaží vyvolať pocit urgencie vetouPredávajúci musí prijať objednávku e-mailom do 3 hodín„.

Obrázok 1 Ukážka konverzácie z aplikácie Vinted

Následne na danú emailovú adresu útočník zašle správu, ktorej ukážku vidieť nižšie:

Obrázok 2 Ukážka podvrhnutej emailovej správy

Email obsahuje odkaz (tlačidlo „Potvrdiť objednávku“), ktorý po otvorení vyžaduje zadanie údajov o platobnej karte z dôvodu zaslania peňazí za tovar na účet. Po zadaní platobných údajov môžete v krátkej dobe očakávať nechcený prevod peňazí na účet podvodníka.

Pri akýchkoľvek tlačidlách alebo odkazoch v emailových správach si vždy najprv overte, kam daný odkaz naozaj smeruje priložením kurzoru. Legitimitu webovej stránky si môžete overiť napríklad v nástroji https://urlscan.io/, ktorý taktiež poskytuje vytvorenie snímky danej webovej stránky. Už na prvý pohľad email obsahuje syntaktické a gramatické chyby. Tiež si môžeme všimnúť, že text nachádzajúci sa v päte emailovej správy nie je v slovenskom, ale slovinskom jazyku – toto útočníkom celkom nevyšlo :-).

Pri takýchto emailových správach je taktiež dôležité všímať si odkiaľ prichádzajú. To, či je emailová adresa legitímna si vieme overiť na rôznych webových stránkach, napríklad https://verifalia.com/validate-email:

Obrázok 3 Overenie emailovej adresy

Výsledok overenia potvrdzuje, že daná emailová adresa je „nedoručiteľná“, a teda s najväčšou pravdepodobnosťou nelegitímna. V dnešnej dobe je obzvlášť dôležité byť obozretný pri práci s internetom a emailovou schránkou. Nie nadarmo sa vraví, že človek je najslabším článkom bezpečnosti. Nikdy nezadávajte údaje o svojej platobnej karte, pokiaľ naozaj nechcete niečo zaplatiť, nezdieľajte citlivé údaje, sledujte gramatiku a syntax emailových správ, a overujte si odkazy a odosielateľa.

Nečinnosťou takéto praktiky nepriamo podporujeme

Nenechajte podobné pokusy bez odozvy. Aj keď sa vám podarilo prekuknúť zámer podvodníkov, ostatní užívatelia podobné šťastie mať nemusia. Všetky takéto útoky nahláste prevádzkovateľovi portálu a príslušným orgánom. Zo skúsenosti je známe, že podvody do sumy 266€ nie sú klasifikované ako trestný čin.

Z toho dôvodu by bolo možné vec posúdiť “len” ako priestupok podľa ustanovenia § 50 ods. 1 zákona o priestupkoch. Trestné oznámenie, resp. oznámenie o spáchaní priestupku môžete podať na najbližšom obvodnom oddelení Policajného zboru SR. Vo všeobecnosti je však známe, že takéto podvody orgány činné v trestom konaní objasnia vo veľmi malých percentách prípadov.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Vrátenie tovaru v Nemecku sa drží na 11 %
2 min. čítanie

Vrátenie tovaru v Nemecku sa drží na 11 %

Pre e-commerce hráčov je výzva nájsť balanc medzi ústretovosťou voči zákazníkom a udaržaním vratiek v rozumnej hladine. Online nakupujúci v Nemecku vracajú 11 % svojich nákupov, ako ukázal prieskum, nemeckého digitálneho združenia Bitkom.

Prečítať článok
Český zákazník začína byť opäť lojálny, o to zložitejšie však je si jeho dôveru získať
4 min. čítanie

Český zákazník začína byť opäť lojálny, o to zložitejšie však je si jeho dôveru získať

Česká e-commerce sa po dvoch rokoch červených čísel opäť nadychuje. Zákazníci však boli nútení prispôsobiť inflácii svoje rozpočty a nákupné zvyklosti – a mnoho nových návykov si uchovajú aj tento rok, keď očakávajú reálny rast miezd. Skip Pay v rámci svojho panelu pravidelne nakupujúcich zákazníkov analyzoval spotrebiteľské správanie – zákazníci sú pripravení byť opäť lojálni, […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+