
Český ecommerce zažil počas pandémie doslova žatvu. Spotrebitelia často nemali inú možnosť ako nakupovať prostredníctvom e-shopov, ktoré získali mnoho nových zákazníkov. Získavanie nových klientov však neprinášalo vždy len pozitívne účinky. Mnohé elektronické obchody neboli pripravené na takýto prílev zákazníkov a rast svojich spoločností a boli nútené fungovať na hranici svojich možností. “Pomerne rýchly rast v tomto období mohol byť na úkor kvality služieb, ktoré boli e-shopy schopné poskytovať. Prevádzkovatelia elektronického obchodu sa tešili zo zvýšeného predaja a menej pozornosti venovali plánovaniu a zabezpečeniu udržateľného rastu do budúcnosti.” hovorí Matej Kapošváry, CEO spoločnosti Shopsys.

zdroj: Shopcamp.cz
Zisky a expanziu e-shopov nahradili červené čísla a prepúšťanie
Stredoeurópsky trh elektronického obchodu v súčasnosti prechádza bolestivým vytriezvením, pričom českí prevádzkovatelia elektronického obchodu čelia slabším než očakávaným výsledkom a zápasia s nižšími ziskami. Dôraz na ďalší rast začína byť vytláčaný prioritou zabezpečiť, aby si e-shopy dokázali udržať nielen svoje miesto na trhu, ale predovšetkým svojich zákazníkov.
“Stále platí, že udržať si existujúcich klientov je lacnejšie ako získavať nových,” hovorí Kaposváry a dodáva: “Mnohí prevádzkovatelia e-shopov sú v červených číslach aj kvôli zlému plánovaniu. Počas pandémie zaznamenali tieto spoločnosti obrovské medziročné nárasty a s vedomím, že to takto pôjde ďalej, zabudli na zadné vrátka.” Práve tieto spoločnosti čelia problémom, ktoré v niektorých prípadoch môžu viesť až k prepúšťaniu. Spoločnosti elektronického obchodu však čelia aj veľkej výzve do budúcnosti, ktorou je potreba udržať si kvalitných a kľúčových zamestnancov, ktorých je v súčasnosti nedostatok.

zdroj: Shopcamp.cz
ShopCamp sa chystá pomôcť preklenúť náročné obdobie českého ecommerce
V súčasnosti by e-shopy mali venovať pozornosť tomu, ako prežiť v súčasnej kríze a poučiť sa z nej pre nasledujúce roky. Doslova, ako sa odraziť a postaviť na nohy a ako lepšie plánovať. Príležitosť dozvedieť sa, ako čeliť novému štandardu a bojovať s krízou, bude mať e-commerce konferencia ShopCamp, na ktorej vystúpia napríklad Marek Liška z Reflex Capital, ktorý má dlhoročné skúsenosti s riadením ľudských zdrojov, Jan Kvasnička, ktorý sa špecializuje na UX, a zástupcovia e-shopov, medzi nimi Ovečkárna.cz, či Adam Pýcha zastupujúci Knihy Dobrovský. Deviaty ročník konferencie ShopCamp sa uskutoční 8. septembra 2022 v Prahe a bude pozostávať z 12 prednášok. Na účasť na podujatí sa záujemcovia musia iba zaregistrovať na webovej stránke konferencie, pričom e-shopisti, t. j. majitelia alebo zamestnanci e-shopov, majú vstup zdarma. Registráciu spúšťame dnes 7. júna 2022 o 14.00