Zaujíma ma
25. októbra 2022

Lukáš Bureš

Founder, CEO a Marketing Manager EVOLUTION MARKETING
25. októbra 2022

Ako využiť analýzu kľúčových slov?

3 min čítanie

Kvalitná analýza kľúčových slov je pre SEO základ. Ale nielen pre neho. Často sa v praxi stretávam s tým, že analýza kľúčových slov je buď zle urobená, alebo nie je dostatočne využívaná. Ako ju teda správne používať?

Pred spracovaním analýzy je dôležité odpovedať si na základné otázky

  1. Na čo má konkrétne analýza kľúčových slov slúžiť? Je veľký rozdiel, či ju spracovávate pre PPC špecialistu, alebo pre kompletnú textáciu webu. Dôležitú úlohu zohráva aj to, s akým rozsahom prác do budúcnosti počítate.
  2. Koľko energie a času do analýzy môžete vložiť? Mali by ste vychádzať z prostého faktu, že ak očakávate, že vám napríklad SEO privedie naozaj vysoké tržby, pravdepodobne by ste mali aj pomerne dosť peňazí vložiť do „kľúčovky“.
  3. Kto bude následne s analýzou pracovať? Tu prichádza občas kameň úrazu. V praxi sme sa stretli s tým, že firma prišla s výborne pripravenou analýzou od agentúry, ale pretože s agentúrou už ďalej nespolupracovali, vo firme s analýzou nikto nepracoval.

Tvorba webu

Ak ste mali to šťastie a analýzu ste si nechali vypracovať pred tým, než ste začali tvoriť web, využite analýzu kľúčových slov už na tvorbu názvov kategórií a pomenovanie jednotlivých podstránok (alebo dokonca celého projektu a webu).

Textácia webu

Copywriting by mal z pohľadu SEO zahŕňať samozrejme aj Title, Meta description, pomenovanie obrázkov a ich popisky. Rozložte kľúčové slová tak, aby boli prirodzene na webe, ale zároveň tak, aby ste dostatočne obsiahli všetky najdôležitejšie.

Vždy hovorím, že konkrétne otázky vo vyhľadávačoch by mali viesť na vaše konkrétne stránky. Ak máte obchod s mäsom, iná podstránka by sa mala zobraziť napr. na „obchod s mäsom“ a iná na „bravčové mäso“. Je to síce logické, ale často sa tu chybuje.

Linkbuilding

Áno, v rámci linkbuildingu skutočne záleží aj na tom, z akého článku a konkrétnych slov vedie odkaz. Linkujte z výrazov, ktoré sú určené pre konkrétne podstránky.

Textácia reklám

Keď viete, že je váš web skvele dohľadateľný na „stoly z masívu“, ale zle dohľadateľný na „nábytok z masívu“, je lepšie pri kampaniach používať prvý výraz. Časť ľudí totiž v budúcnosti do vyhľadávačov položí práve tú otázku, ktorú vo vašej reklame videli alebo počuli. A nechcete nahrať konkurencii ďalších zákazníkov, však?

Katalógové listy a ďalšie materiály

Ak viete, že vo vyhľadávaní prevažuje neodborný výraz, ktorý popisuje váš výrobok, nebojte sa ho použiť aj v katalógových listoch. Dá sa napr. napísať „Výrobok XY (hovorovo ZZ)“. Ľudia totiž potrebujú vedieť, že kupujú skutočne to, čo chcú. Nie vždy sa v odborných názvoch orientujú. Zjednodušte im tak orientáciu vo vašom tovare.

Strategické rozhodnutia

Ak analýza kľúčových slov obsahuje aj počty vyhľadávania výrazov v jednotlivých mesiacoch, môžete si v tabuľke rozfiltrovať aj jednotlivé typy výrobkov alebo služieb v rámci ročných období. Možno sa budete čudovať, že zákazníci niečo vyhľadávajú výrazne skôr, než by ste očakávali.

To, čo kupujeme v októbri, vyhľadávame často v septembri alebo auguste. Ako to využiť? Nielen že si môžete na dané obdobie pripraviť PPC kampane alebo články na blog s určitým predstihom, ale môžete robiť aj ďalšie strategické rozhodnutia. Napríklad kedy prísť s novým výrobkom na trh.

Ďalej môže analýza pomôcť aj s tým, čo klienti skutočne chcú. Je možné, že budú vyhľadávať „modré kachle“ častejšie ako „biele kachle“. Máte ich aj v tých vyhľadávanejších farbách, veľkostiach, typoch alebo značkách?

PPC kampane

Aj dobrý človek na PPC bude rád, keď mu uľahčíte vymýšľanie a dodáte mu kvalitnú analýzu kľúčových slov, ktorá bude jednoduchými filtrami využiteľná aj pre neho. Pre PPCčkarov filtrujeme väčšinou podľa dôležitosti jednotlivých kľúčových slov.

V rámci PPC a SEO by som sa ešte rád zmienil o možných stratégiách, ktoré môžu vylepšiť výkon kampaní najmä tam, kde sú nižšie rozpočty. Jedna z nich je, že reklamu vo vyhľadávacej sieti zapnete na výrazy, na ktoré sa nezobrazujete (alebo veľmi zle). Tam, kde ste vidieť, sa totiž o časť tržieb postará organika.

Druhá stratégia je, že sa zameriate na výrazy, z ktorých potenciálne môžete zarobiť najviac peňazí a ostatné odstrihnete. Ide často o tie drahšie alebo lepšie namaržované veci, ale môže ísť aj o niečo, pri čom je vysoká pravdepodobnosť nákupu viacerých kusov alebo následných služieb. Často používanou stratégiou býva aj súbor viacerých slov s nízkou hľadanosťou a nižšou cenou kliknutia.

Ako vidíte, využitie analýzy kľúčových slov je širšie, než by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Či už sa na spracovanie analýzy kľúčových slov vrhnete sami, alebo si ju necháte spracovať od marketingovej agentúry, mala by vám slúžiť dlhšiu dobu.

Druhá vec je, že rovnako, ako sa vyvíja jazyk a produkty, tak sa vyvíja aj vyhľadávanie na internete a vyhľadávacie dopyty. Preto je dobré robiť analýzu aspoň raz za tri roky opäť.

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Lukáš Bureš

Founder, CEO a Marketing Manager EVOLUTION MARKETING

Lukáš Bureš založil marketingovú agentúru EVOLUTION MARKETING. Venuje sa hlavne marketingovým stratégiám a plánom.

Tento článok prináša

EVOLUTION MARKETING je marketingová agentúra z Brna. Pre svojich klientov tvorí marketingové stratégie, plány, spravuje PPC reklamy a sociálne siete, pracuje na SEO a spracováva rôzny typy analýz a auditov.


Posledné
Obľúbené