Košice
19. Október udalosť už prebehla
Poprad
9. November udalosť už prebehla
Bratislava
5. December udalosť už prebehla
Bardejov
25. Január udalosť už prebehla
Žilina
15. Február udalosť už prebehla
Trnava
26. Marec už čoskoro
Zvolen
18. Apríl už čoskoro
Liptovský Mikuláš
9. Máj už čoskoro
Nitra
30. Máj už čoskoro
Košice
3. Október už čoskoro
Banská Bystrica
24. Október už čoskoro
Poprad
7. November už čoskoro
Bratislava
28. November už čoskoro
5 min. čítanie

Ako vyzerá slovenský e-commerce trh – rýchly prehľad

Na Slovensku máme už viac ako 11 tisíc e-shopov. Z roka na rok narástol počet internetových obchodov takmer o 20 %. Odhadované tržby za rok 2017 sú vo výške 937 miliónov eur, čo zas predstavuje medziročný nárast o 15 %. V tomto roku očakávame ešte vyššie čísla. Premýšľate nad založením vlastného e-shopu? Prinášame vám všeobecný prehľad zo slovenskej e-commerce scény i zákulisia. Na záver e-commerce trendy, ktoré sa vám oplatí nasledovať, ak chcete, aby bol váš e-shop úspešný.

Miroslav Kráľ Miroslav Kráľ
CEO at Besteron
Ako vyzerá slovenský e-commerce trh – rýchly prehľad

Čo nakupujú Slováci online a prečo

Široký výber. Možnosť porovnania produktov a ich cien s konkurenciou. Dokonca lepšie ceny ako v kamennej predajni. Stačí pohodlne a rýchlo nakúpiť z domu, kam vám tovar aj dovezú. Online si postupne zvykli nakupovať aj staršie generácie. Hoci slovenská e-commerce zaznamenáva neskutočný nárast, ešte stále je na trhu priestor pre nové online obchody. Premýšľate, v ktorej oblasti podnikať?

Podľa prieskumu Heuréky Slováci online najčastejšie (nie prekvapivo) nakupujú elektroniku. Nasledujú nákupy v kategórii dom a záhrada, kozmetika a zdravie, oblečenie, šport, knihy a hry. Obrovský nárast za posledný rok zaznamenal segment jedla a nápojov – až +57 %. Pri zakladaní e-shopu si teda môžete zvoliť jednu z dvoch ciest. Buď budete nasledovať dav a skočíte do vysoko konkurenčného segmentu, alebo si skúsite vytipovať kategóriu produktov, ktorá má potenciál a porastie v budúcnosti.

Najväčší e-shop hráči na slovenskom trhu

Koncom minulého roka robila agentúra Ipsos prieskum obľúbenosti e-shopov. Väčšina z nás ich dobre pozná a pomerne často u nich nakupuje. Prečo? Pretože za roky pôsobenia zdokonalili svoj zákaznícky servis, rozšírili portfólio produktov a investovali do marketingu, aby sa ľuďom vryli do pamäti.

Slováci (najmä mladšia generácia) si podľa prieskumu osvojili aj nakupovanie zo zahraničia.

Takže teraz, keď sa povie kúpa elektroniky online, aký e-shop vám napadne? Pravdepodobne Alza.sk, Hej.sk, Mall.sk či Nay.sk. Chcete knižky? Martinus. Parfémy? Notino. Oblečenie? Bonprix alebo ZOOT. Topánky? Deichmann. Lekáreň? Drmax. Potraviny? Tesco. A mohli by sme pokračovať. Všetky tieto značky buď začali ako kamenné predajne, alebo si postupom času vybudovali odberné miesta.

Amazon, eBay či AliExpress sú giganty, ktorých sa obáva nejeden slovenský internetový obchod. Preto si treba budovať brand a lojálnu zákaznícku základňu už teraz.

Firmy zo slovenského e-commerce zákulisia

Aby mohli e-shopy predávať, potrebujú iné spoločnosti, ktoré im pomôžu s rôznymi aspektmi online podnikania. Sú nimi napr. logistické a kuriérske spoločnosti, platobné brány, ekonomické informačné systémy, marketingové agentúry, a tiež e-commerce platformy.

Pri tvorbe e-shopu si štandardne vyberáte z 3 CMS riešení (redakčných systémov). Ktoré to sú?

  1. Open source platformy zahraničného pôvodu – PrestaShop, Shopify, WooCommerce a ďalšie,
  2. Lacnejšie e-shopy na prenájom, ako sú Shoptec, Webareal, Atomer a i.,
  3. Drahšie riešenia na mieru, napr. od CreativeSites, UI42, Riešenia.com a pod.

Každé má svoje pre a proti. Niektoré najväčšie e-shopy si postupom času vybudujú vlastný tím vývojárov.

Čo sa týka platobných brán, tak u nás dominujú Besteron, GoPay, prípadne platobné brány od jednotlivých bánk. Ponúkajú vám rôzne platobné metódy – platby kartou, cez internet banking, okamžité online platby, resp. platby cez elektronické peňaženky. Vždy si najprv overte kompatibilitu platobnej brány a vášho e-shop systému.

 


Ilustračný obrázok : Inline platba Besteron v e-shope Novesta

Ekonomika eshopu

Pri určitom objeme zisku budete riešiť aj ekonomický softvér, ktorý vám pomôže s účtovníctvom, vedením skladu, fakturáciou a pod. Automatizácia je dôležitý krok v živote e-shopu. Pred výberom informačného systému sa znovu uistite, že prepojenie s vaším CMS bude možné. Aké ekonomické softvéry používajú e-shopy na Slovensku? Je ich skutočne dosť, napr. Pohoda, Omega od KROS, MRP, profit365, Money S3 a S4 od spoločnosti Solitea a ďalšie.

Pokiaľ riešite dopravu pre zákazníka, tak sa pravdepodobne nevyhnete spolupráci so Slovenskou poštou. Ak však chcete niečo rýchlejšie a spoľahlivejšie, využite buď kuriérske spoločnosti ako GLS, DPD, DHL či UPS, alebo alternatívu osobného odberu – výdajné miesta napr. od Zásielkovne.

Ilustračný obrázok: Možnosti dopravy v e-shope

Väčšina e-shopov si uvedomuje, že v česko-slovenskom „online rybníku“ pláva až príliš veľa rýb. Aké možnosti má slovenský e-shop udržať svoje podnikanie ? Je to jednoznačne expanzia do Maďarska a Rumunska. Tieto trhy v sebe skrývajú obrovský potenciál, expanziu však odporúčame len dobre etablovaným e-shopom.

5 trendov, ktoré sa vám oplatí nasledovať

  1. Mobile First. Pri tvorbe grafického návrhu začnite od mobilného rozhrania. Ukázalo sa, že v roku 2017 narástla návštevnosť slovenských e-shopov z mobilných zariadení na 48%. To je naozaj vysoké číslo, ktoré tento rok ďalej rastie. Preto mnoho firiem a dizajnérov vytvára návrhy webov spôsobom – najskôr mobil, potom desktop. Zvyšuje sa tak percento dokončených nákupov cez mobilné zariadenia.
  2. Doručenie v rovnaký deň. Rýchlosť rozhoduje o vašom úspechu. Svet sa zrýchľuje, ľudia sú netrpezliví. Chcú mať všetko hneď, aj keď nakúpia online. Slováci nie sú iní. Najväčší hráči to pochopili. Preto napr. upozorňujú, na ktorej prevádzke si môžete tovar vyzdvihnúť skôr, alebo majú v ponuke expresného večerného kuriéra.
  3. Kamenné predajne, resp. osobný odber. Kuriéri sú často nevyspytateľní a na poštu sa vašim zákazníkom čakať nechce. Neradi platia zbytočné poplatky za dopravu, preto preferujú osobný odber v predajni, kam tovar navyše jednoducho vrátia, ak im nesedí. Presne takto rozmýšľajú vaši potenciálni zákazníci. Presne preto potrebujete min. výdajňu tovaru.
  4. Personalizovaná komunikácia. Uvedomte si, že o svojich zákazníkoch viete množstvo informácií. Tak prečo posielate všetkým to isté? Vidíte zákazníkove bývalé nákupy a preferencie. Vidíte, na ktoré kampane a zľavy reaguje. Stačí zopár technických nastavení a viete zákazníkovi posielať iba ponuky a informácie, ktoré ho reálne zaujímajú.
  5. Obrazové a hlasové vyhľadávanie. Technológie pomaly, ale isto smerujú aj na Slovensko. Môžeme očakávať, že aj pravidlá SEO sa zmenia a vyhľadávače budú fungovať inak. E-shopy sa budú musieť prispôsobiť ďalším novým trendom, ako sú vyhľadávanie pomocou hlasu či obrázkov.

Tých trendov je, samozrejme, ďaleko viac. Ale niektoré ešte nie sú úplne na vzostupe, aspoň nie na Slovensku. Kto vie, možno sa čochvíľa objaví novšia technológia, ktorá zmení online nakupovanie, ako ho poznáme.

Zdieľať článok
Miroslav Kráľ
CEO at Besteron

Vášnivý online podnikateľ, CEO modernej platobnej brány Besteron a personálny riaditeľ Expandeco. V e-commerce sa pohybujem už viac ako 16 rokov a cítim sa v ňom ako ryba vo vode, za tú dobu sa mi podarilo vybudovať niekoľko úspešných projektov. Pred 9 rokmi sme založili Expandeco, ktoré pomáha e-shopom s expanziou do zahraničia. Som tiež CEO a spolumajiteľ platobnej brány Besteron, mesačne spracujeme viac ako milión platieb, pričom za rok 2022 cez nás prešlo takmer 280 miliónov €. Z predošlých projektov spomeniem portál na vytváranie eventov a predaj vstupeniek Tickpo, ktorý neskôr odkúpil predpredaj.sk a svojho času slušne fungujúci eshop Topanky.sk, ktorý bol po pár rokoch predaný značke Novesta. Rád stojím pri zrode nových projektov, ktorým dodám svoje know-how a pushnem ich tým správnym smerom.

Tento článok ti prináša

Besteron

Besteron je moderná platobná brána a POS terminál, ktorý ponúka riešenia pre e-shopy aj kamenné prevádzky. S viac ako 8 rokmi skúseností a miliónmi spracovaných transakcií, Besteron ponúka spoľahlivé a efektívne platobné riešenia. Ponúka rôzne platobné metódy vrátane platby kartou a bankového prevodu. Besteron sa zaviazal poskytovať jednoduché a výhodné riešenia pre svojich zákazníkov, čo zahŕňa jednoduchú implementáciu, prispôsobené riešenia a vždy výhodné ceny. S viac ako 2500 spokojnými zákazníkmi, Besteron je dôveryhodným partnerom pre váš biznis.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
10 výziev k akcii (CTA), ktoré zvýšia vaše konverzie
3 min. čítanie

10 výziev k akcii (CTA), ktoré zvýšia vaše konverzie

Poznáte ten pocit, keď si čítate zaujímavý článok, pozriete si pútavý obrázok, prejdete všetkým obsahom a… necháte za sebou len tichú prehliadku? Toto je bežná realita na dnešnom webe, kde nás bombardujú informáciami. Ale čo keby to mohlo byť inak? Čo keby sme dokázali premeniť pasívnych návštevníkov na aktívnych účastníkov?

Andrej Kajan Andrej Kajan
CEO
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+