
Čo nakupujú Slováci online a prečo
Široký výber. Možnosť porovnania produktov a ich cien s konkurenciou. Dokonca lepšie ceny ako v kamennej predajni. Stačí pohodlne a rýchlo nakúpiť z domu, kam vám tovar aj dovezú. Online si postupne zvykli nakupovať aj staršie generácie. Hoci slovenská e-commerce zaznamenáva neskutočný nárast, ešte stále je na trhu priestor pre nové online obchody. Premýšľate, v ktorej oblasti podnikať?
Podľa prieskumu Heuréky Slováci online najčastejšie (nie prekvapivo) nakupujú elektroniku. Nasledujú nákupy v kategórii dom a záhrada, kozmetika a zdravie, oblečenie, šport, knihy a hry. Obrovský nárast za posledný rok zaznamenal segment jedla a nápojov – až +57 %. Pri zakladaní e-shopu si teda môžete zvoliť jednu z dvoch ciest. Buď budete nasledovať dav a skočíte do vysoko konkurenčného segmentu, alebo si skúsite vytipovať kategóriu produktov, ktorá má potenciál a porastie v budúcnosti.
Najväčší e-shop hráči na slovenskom trhu
Koncom minulého roka robila agentúra Ipsos prieskum obľúbenosti e-shopov. Väčšina z nás ich dobre pozná a pomerne často u nich nakupuje. Prečo? Pretože za roky pôsobenia zdokonalili svoj zákaznícky servis, rozšírili portfólio produktov a investovali do marketingu, aby sa ľuďom vryli do pamäti.
Slováci (najmä mladšia generácia) si podľa prieskumu osvojili aj nakupovanie zo zahraničia.
Takže teraz, keď sa povie kúpa elektroniky online, aký e-shop vám napadne? Pravdepodobne Alza.sk, Hej.sk, Mall.sk či Nay.sk. Chcete knižky? Martinus. Parfémy? Notino. Oblečenie? Bonprix alebo ZOOT. Topánky? Deichmann. Lekáreň? Drmax. Potraviny? Tesco. A mohli by sme pokračovať. Všetky tieto značky buď začali ako kamenné predajne, alebo si postupom času vybudovali odberné miesta.
Amazon, eBay či AliExpress sú giganty, ktorých sa obáva nejeden slovenský internetový obchod. Preto si treba budovať brand a lojálnu zákaznícku základňu už teraz.
Firmy zo slovenského e-commerce zákulisia
Aby mohli e-shopy predávať, potrebujú iné spoločnosti, ktoré im pomôžu s rôznymi aspektmi online podnikania. Sú nimi napr. logistické a kuriérske spoločnosti, platobné brány, ekonomické informačné systémy, marketingové agentúry, a tiež e-commerce platformy.
Pri tvorbe e-shopu si štandardne vyberáte z 3 CMS riešení (redakčných systémov). Ktoré to sú?
- Open source platformy zahraničného pôvodu – PrestaShop, Shopify, WooCommerce a ďalšie,
- Lacnejšie e-shopy na prenájom, ako sú Shoptec, Webareal, Atomer a i.,
- Drahšie riešenia na mieru, napr. od CreativeSites, UI42, Riešenia.com a pod.
Každé má svoje pre a proti. Niektoré najväčšie e-shopy si postupom času vybudujú vlastný tím vývojárov.
Čo sa týka platobných brán, tak u nás dominujú Besteron, GoPay, prípadne platobné brány od jednotlivých bánk. Ponúkajú vám rôzne platobné metódy – platby kartou, cez internet banking, okamžité online platby, resp. platby cez elektronické peňaženky. Vždy si najprv overte kompatibilitu platobnej brány a vášho e-shop systému.
Ilustračný obrázok : Inline platba Besteron v e-shope Novesta
Ekonomika eshopu
Pri určitom objeme zisku budete riešiť aj ekonomický softvér, ktorý vám pomôže s účtovníctvom, vedením skladu, fakturáciou a pod. Automatizácia je dôležitý krok v živote e-shopu. Pred výberom informačného systému sa znovu uistite, že prepojenie s vaším CMS bude možné. Aké ekonomické softvéry používajú e-shopy na Slovensku? Je ich skutočne dosť, napr. Pohoda, Omega od KROS, MRP, profit365, Money S3 a S4 od spoločnosti Solitea a ďalšie.
Pokiaľ riešite dopravu pre zákazníka, tak sa pravdepodobne nevyhnete spolupráci so Slovenskou poštou. Ak však chcete niečo rýchlejšie a spoľahlivejšie, využite buď kuriérske spoločnosti ako GLS, DPD, DHL či UPS, alebo alternatívu osobného odberu – výdajné miesta napr. od Zásielkovne.
Ilustračný obrázok: Možnosti dopravy v e-shope
Väčšina e-shopov si uvedomuje, že v česko-slovenskom „online rybníku“ pláva až príliš veľa rýb. Aké možnosti má slovenský e-shop udržať svoje podnikanie ? Je to jednoznačne expanzia do Maďarska a Rumunska. Tieto trhy v sebe skrývajú obrovský potenciál, expanziu však odporúčame len dobre etablovaným e-shopom.
5 trendov, ktoré sa vám oplatí nasledovať
- Mobile First. Pri tvorbe grafického návrhu začnite od mobilného rozhrania. Ukázalo sa, že v roku 2017 narástla návštevnosť slovenských e-shopov z mobilných zariadení na 48%. To je naozaj vysoké číslo, ktoré tento rok ďalej rastie. Preto mnoho firiem a dizajnérov vytvára návrhy webov spôsobom – najskôr mobil, potom desktop. Zvyšuje sa tak percento dokončených nákupov cez mobilné zariadenia.
- Doručenie v rovnaký deň. Rýchlosť rozhoduje o vašom úspechu. Svet sa zrýchľuje, ľudia sú netrpezliví. Chcú mať všetko hneď, aj keď nakúpia online. Slováci nie sú iní. Najväčší hráči to pochopili. Preto napr. upozorňujú, na ktorej prevádzke si môžete tovar vyzdvihnúť skôr, alebo majú v ponuke expresného večerného kuriéra.
- Kamenné predajne, resp. osobný odber. Kuriéri sú často nevyspytateľní a na poštu sa vašim zákazníkom čakať nechce. Neradi platia zbytočné poplatky za dopravu, preto preferujú osobný odber v predajni, kam tovar navyše jednoducho vrátia, ak im nesedí. Presne takto rozmýšľajú vaši potenciálni zákazníci. Presne preto potrebujete min. výdajňu tovaru.
- Personalizovaná komunikácia. Uvedomte si, že o svojich zákazníkoch viete množstvo informácií. Tak prečo posielate všetkým to isté? Vidíte zákazníkove bývalé nákupy a preferencie. Vidíte, na ktoré kampane a zľavy reaguje. Stačí zopár technických nastavení a viete zákazníkovi posielať iba ponuky a informácie, ktoré ho reálne zaujímajú.
- Obrazové a hlasové vyhľadávanie. Technológie pomaly, ale isto smerujú aj na Slovensko. Môžeme očakávať, že aj pravidlá SEO sa zmenia a vyhľadávače budú fungovať inak. E-shopy sa budú musieť prispôsobiť ďalším novým trendom, ako sú vyhľadávanie pomocou hlasu či obrázkov.
Tých trendov je, samozrejme, ďaleko viac. Ale niektoré ešte nie sú úplne na vzostupe, aspoň nie na Slovensku. Kto vie, možno sa čochvíľa objaví novšia technológia, ktorá zmení online nakupovanie, ako ho poznáme.