Banská Bystrica
24. Október udalosť už prebehla
Poprad
7. November udalosť už prebehla
Bratislava
3. December udalosť už prebehla
Prešov
6. Marec už čoskoro
Trnava
27. Marec už čoskoro
Liptovský Mikuláš
24. Apríl už čoskoro
Bardejov
15. Máj už čoskoro
Nitra
5. Jún už čoskoro
Košice
18. September už čoskoro
Banská Bystrica
2. Október už čoskoro
Trenčín
23. Október už čoskoro
Poprad
13. November už čoskoro
Bratislava
4. December už čoskoro
5 min. čítanie

Ako napísať dobrý SEO článok: Prinášame praktický manuál

Tvorba blogu má svoju špecifickú štruktúru. Ako však napísať dobrý článok pre ľudí aj vyhľadávače? Pozrime sa na to.

Lucia Čakyová Lucia Čakyová
Copywriter
Ako napísať dobrý SEO článok: Prinášame praktický manuál

1. Kľúčové slová používajte s mierou

Na základe analýzy kľúčových slov zvoľte hlavné kľúčové slovo (key word = KW), ktoré je zároveň témou článku a 2-3 vedľajšie kľúčové slová. Hlavné KW by sa v článku malo nachádzať minimálne 5-krát, z toho 1-krát v nadpise, 1-krát v perexe a 2 až 3-krát v tele článku (z toho raz v podnadpise a raz v prvom odseku).

Nepreháňajte to s frekvenciou kľúčových slov v článku. Trefne použité kľúčové slová prinesú webu pozitívne výsledky. Prehnané opakovanie je pre čitateľa neprirodzené a negatívne hodnotené algoritmami Googlu.

2. Chytľavý nadpis článku

Vymyslieť zaujímavý nadpis nemusí byť trápenie. Skúste sa držať niekoľkých základných pravidiel a pôjde vám to ľahšie. V nadpise nazývame veci pravými menami, ktoré ľudia reálne zadávajú do vyhľadávania. Nepatria tu idiómy ani eufemizmy (príklad: napíšeme kúpeľňa, nie „oáza pokoja pre telo i dušu”).

Pri tvorbe nadpisu sa snažíme vzbudiť v čitateľovi zvedavosť a umiestniť sa vo výsledkoch vyhľadávania čo najvyššie. Vhodným prostriedkom na dosiahnutie tohto cieľa je vložiť do nadpisu hlavné KW.

Ako na dobrý nadpis?

  • používajte čísla5 spôsobov, ako ušetriť a dostať rodinný rozpočet pod kontrolu
  • používajte príslovky vzbudzujúce záujemAko získať študentskú pôžičku? Všetko sa dá vybaviť online alebo Prečo je sporenie potrebné? Dôležitá je pravidelnosť
  • ponúkajte tipy – 4 užitočné tipy, ako ušetriť peniaze počas koronakrízy

Nadpis sa môže pokojne skladať z dvoch krátkych viet. Musí byť stručný, chytľavý a výstižný. Odporúčaná dĺžka nadpisu je 50 až 100 znakov vrátane medzier. Rozsah znakov môžete kontrolovať napríklad prostredníctvom stránky wordcounter.net.

Ten pocit, keď konečne vymyslím dobrý nadpis

3. Perex ako trailer k filmu

Cieľom perexu (podtitulu) je čitateľovi v krátkosti predstaviť tému. Odporúčame písať ho na záver, keď je článok hotový. Vhodná stratégia je vysvetliť titulok úplne a následne ponúknuť novú otázku s prísľubom vysvetlenia v tele článku.

Ďalšou možnosťou je čitateľovi poskytnúť krátky (a zaujímavý) úryvok z textu bez vysvetľovania kontextu. Krátka ukážka môže človeka motivovať prečítať si celý článok. Podobne ako keď vidí trailer k filmu. Na záver nezabudnite pridať CTA (výzva na akciu).

Výzva na akciu je krátky apel vyzývajúci čitateľov na vykonanie určitej akcie (dočítanie článku do konca). Môžete použiť slovné spojenia ako napríklad Viac sa dozviete v článku alebo Riešenie nájdete v článku

Perex by mal obsahovať hlavné KW aj za cenu, že sa bude rovnako opakovať v nadpise. Môžete použiť aj ďalšie varianty kľúčového slova, ktoré by ľudia mohli zadávať do vyhľadávania. Podtitul má mať dĺžku 120-160 znakov vrátane medzier.  

4. Telo článku

Štandardná dĺžka tela sú 1-2 normostrany (pomôcka normostrana.sk). Text štruktúrujte pomocou podnadpisov a krátkych odsekov. Dĺžka odstavca by nemala mať viac ako 3-5 riadkov. Vyhnite sa dlhočizným 15-riadkovým odsekom. Boldujte dôležité pasáže a kľúčové slová, zároveň sa to snažte nepreháňať so zvýrazňovaním.

Je vhodné použiť rôzne prvky na upútanie pozornosti čitateľa ako napríklad bodový zoznam, tabuľky, grafy či obrázky. Vďaka nim bude článok vizuálne atraktívnejší. Využívajte spätné odkazy slúžiace na budovanie interného a externého linkbuildingu. 

Článok môžete uzavrieť tým, že pointu zopakujete ešte raz. V závere máte priestor na nenútenú reklamu. Môžete pridať kontakt + ďalšie spôsoby zisťovania informácií (Facebook, Instagram, Youtube) a motivovať čitateľa k využitiu služieb.

Rýchle tipy pre písanie:

  • píšte jednoducho – ako pre žiakov siedmeho ročníka
  • používajte menej negatívnych viet 
  • krátke vety sú cesta – žiadne krkolomné súvetia
  • škrtajte, škrtajte a ešte raz škrtajte (skráťte článok najviac ako sa dá)
  • vždy si po sebe skontrolujte text (aj dvakrát) – najmä mená, dátumy, názvy
  • keď to nejde, dajte si kávu (alebo čaj). Zmeňte činnosť (kreslite si, choďte na prechádzku)
  • vyspite sa na to

Takto štruktúrovaný článok by ste asi nechceli čítať

Takto je to lepšie

5. Média k článku 

K blogu so štandardnou dĺžkou 300 500 slov odporúčame pridať minimálne tri obrázky vystihujúce obsah textu. Pozor, na obrázky musíte mať práva. Môžete čerpať voľne použiteľné obrázky z fotobánk ako napríklad pexels.com, pixabay.com, freeimages.com či unsplash.com. Ideálna šírka obrázku je 1200 px.

Nebojte sa využiť voľne dostupné zdroje umožňujúce embedovanie (Youtube, Instagram, Twitter). Ideálne sú vlastné fotografie.

6. Najčastejšie chyby v blogoch

Mojimi očami prešlo množstvo článkov. Často sa nich opakovali rovnaké chyby. Tu je niekoľko z nich:

  • bodka na konci nadpisu
  • medzera medzi koncom vety a otáznikom 
  • text nebol členený na krátke odseky
  • príliš zložité vety a súvetia, v ktorých sa každý stratí
  • slovná vata, klišé a trpný rod
  • silné slová a superlatívy – najlepší, všetko, každý
  • čechizmy – skvelý, dotaz, doporučujem, prádlo…
  • raz tykanie, raz vykanie
  • príliš veľakrát použité slová vám/vás (niekedy dokonca s veľkým V -> článok nie je osobný list)

Ako spozorovať slovnú vatu? 

Slovná vata neprináša nové informácie ani pridanú hodnotu. Používa sa najmä v hovorovej reči. Často ide o zbytočné prídavné mená, básnické otázky, balast. Príklad: Pýtate sa, prečo je to tak? Ďalšie príklady slovnej vaty: však, avšak, tento, táto, tiež, aj, tá atď. Ľudia na slovnú vatu vôbec nemajú čas. 

7. Nadpis a popis pre vyhľadávače

Po dokončení článku odporúčame vytvoriť meta nadpis a meta popis pre vyhľadávače. Vkladajú sa do špeciálnych pluginov v redakčnom systéme alebo priamo do prostredia systému. Informujte sa u svojho správcu webu alebo si prostredie trochu preklikajte a nájdite priestor na meta tagy v administrácii.

Meta nadpis sa väčšinou zhoduje s hlavným nadpisom článku. Ak je to potrebné, trochu ho skráťte. Na záver môžete pridať názov stránky. Ideálna dĺžka je 50-60 znakov s medzerami. Meta popis stručne opisuje obsah článku. Jeho úlohou je podnietiť človeka ku kliknutiu vo vyhľadávači. Ideálna dĺžka meta popisu sa stále mení. Skúste sa držať v rozpätí 150-160 znakov.

V rámci redakčného systému WordPress máme najradšej plugin Yoast SEO. 

TIP: Pri tvorbe článku majte na pamäti, že ho píšete pre reálnych ľudí, nie pre vyhľadávače. Zamerajte sa na tvorbu kvalitného obsahu. Prineste informácie, ktoré ľudí naozaj zaujímajú. Takýto článok ľudia s radosťou prečítajú do konca.

Článok je teraz pripravený a vy môžete veselo kliknúť na tlačidlo publikovať 🙂

Zdieľať článok
Lucia Čakyová
Copywriter

Lucia si lásku k písmenkám a nadšenie pre online marketing vypestovala na vysokej škole. Kariéra copywriterky bola preto prirodzenou voľbou. Okrem toho má na starosti emailing, ktorého cieľom je neskončiť v spame 🙂

Tento článok ti prináša

Targetovo

Targetovo je férová online marketingová agentúra zameraná na dosahovanie výsledkov v oblasti online marketingu. Klientom pomáha rásť v online svete prostredníctvom platenej reklamy, SEO, email marketingu, sociálnych sietí, grafického dizajnu či tvorby dlhodobej stratégie. V portfóliu nájdete značky ako KÄRCHER, Panakeia, Nutiva, Valachshop, Vaskonáradie, Axa Property a ďalších. Ako jedna z mála agentúr z východné Slovenska sme získali DIGITAL PIE v kategórií performance za rok 2023. Ak hľadáte kvalitný marketing, pridajte sa k targetovo.sk.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Copywriting vs. Content Writing
3 min. čítanie

Copywriting vs. Content Writing

Každá spoločnosť, ktorá rieši e-commerce, musí rozlišovať content writing a copywriting. Hoci majú rôzne využitie a uplatňujú rôzne stratégie, oba sú nevyhnutné na pritiahnutie a zapojenie klientov. Tento článok vysvetľuje rozdiely medzi týmito štýlmi písania, aby vám pomohol robiť lepšie marketingové rozhodnutia.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+