4 min. čítanie

Výsledky E-shop Barometer 2023: Slovenské e-shopy medziročne rástli, koncom roka očakávajú vyššie tržby

V posledných rokoch sa sektor e-commerce musel popasovať s viacerými výzvami. Napriek skromným očakávaniam sú však tohtoročné výsledky prekvapivo optimistické.

Výsledky E-shop Barometer 2023: Slovenské e-shopy medziročne rástli, koncom roka očakávajú vyššie tržby

V posledných rokoch sa sektor e-commerce musel popasovať s viacerými výzvami. Napriek skromným očakávaniam sú však tohtoročné výsledky prekvapivo optimistické. Viac ako tri štvrtiny respondentov potvrdzujú rast alebo stabilný stav v porovnaní s predchádzajúcim rokom, aj vďaka efektívnejším kampaniam či zvýšenému záujmu spotrebiteľov. Vyplýva to z výsledkov 8. ročníka prieskumu E-shop Barometer, ktorý realizovali agentúra ui42 v spolupráci s KPMG na Slovensku  na vzorke 107 respondentov.

V medziročnom porovnaní cítiť závan optimizmu

Po konzervatívnych očakávaniach z predošlého ročníka, kedy len málo cez 10 % e-shopov zaznamenalo medziročný rast tržieb a 36 % stagnáciu, prichádza pre e-commerce dobrá správa. Viac než tri štvrtiny respondentov už v tejto chvíli vie, že zaznamenali rast alebo sú na tom porovnateľne ako v predchádzajúcom roku. Výraznejší nárast tržieb (26 % – 50 %) hlási 17 % e-shoperov a o niečo nižší (menej ako 25 % rast) takmer polovica z nich. Dôvodom, prečo e-shopy rastú, sú podľa prieskumu efektívnejšie kampane, vyšší záujem o produkty a služby a taktiež vyššia priemerná hodnota nákupu. Tie e-shopy, ktoré zaznamenali medziročný pokles tržieb, označili, že išlo o menej ako 25 %.

Problémy s cashflow a výrazné investície do reklamy 

Po uplynulom roku, kedy e-commerce z veľkej časti zasahovala inflácia, nedostatok tovaru a rastúce ceny za energie, vstupovali v roku 2023 do hry aj iné faktory. V najväčšej miere, v takmer 40-percentnom zastúpení, označili e-shopy za najväčšiu výzvu cashflow. V tesnom závese sa potýkali s nedostatočným záujmom o svoje predajné portfólio. V tomto smere však v porovnaní s predošlým rokom nastal pozitívny obrat, keďže v roku 2022 považovalo za najväčší problém pokles záujmu o produkty / služby až 53 % e-shopov. 

Napriek tomu, slovenské e-shopy pokračovali vo svojich investičných aktivitách. V najväčšej miere to bolo, ako už býva zvykom, do reklamy a komunikácie. Hovoríme o vyše 75 % respondentoch. Ďalšou veľkou položkou v poradí boli ľudský kapitál, zmeny v predajnom portfóliu a investície do CMS (redakčného systému e-shopového riešenia), všetky v približne tretinovom zastúpení. 

Aby si e-shopy svojich zákazníkov udržali i naďalej, takmer 62 % z nich si zakladá najmä na kvalitných produktoch. Viac než polovica sa snaží vyladiť svoj zákaznícky servis, vrátane reklamácií a takmer polovica samotné riešenie – prehľadný a funkčný e-shop

Čo odrážajú prípravy na TOP sezónu v roku a Black Friday? 

Posledný kvartál v roku je v e-commerce náročný. Aj v tomto smere z prieskumu vyplynulo, že tento rok e-shopy očakávajú vyšší nárast tržieb, než v prípade toho predošlého. Kým v roku 2022 očakával najväčší podiel opýtaných mierny pokles obratu, v roku 2023 sa misky váh naklonili v prospech mierneho nárastu. V miere do 25 % ho očakáva štvrtina opýtaných a takmer 17 % odhaduje dokonca viac než 25 % rast. 

Z prieskumu vzišiel aj prekvapivý fakt, že len polovica respondentov sa na Vianoce a Black Friday či Cyber Monday pripravuje špeciálnymi akciami alebo kampaňou. Ako vrchol roka ho označilo menej ako desatina opýtaných. 28 % e-shopov sa zameriava na celoročný chod biznisu, ktorému prispôsobujú aj akcie a kampane vo svojej réžii. 

„V ui42 posledné roky vnímame narastajúci záujem e-shopov o zlepšenie celkového zážitku z nakupovania. Či už je to vo forme zákazníckej podpory, lepšieho UX alebo odporúčania relevantných produktov. V konečnom dôsledku to potvrdzuje aj prieskum, v ktorom až 28 % e-shopov povedalo, že sa zameriava na celoročný chod biznisu,“ skonštatoval Robo Háger, Marketing Director ui42.

Pozitívne výsledky sa odrážajú aj na ambíciách expandovať do zahraničia

Viac ako 60 % e-shopov vyjadrilo v prieskume ambíciu rozšíriť svoje podnikanie aj na zahraničné trhy, pričom cez 33 % z nich to má v pláne už v budúcom roku. Druhá polovica z nich ešte zatiaľ nemá konkrétnu predstavu.

V porovnaní s minulým rokom klesla aj miera tých, ktorí uvažujú nad predajom alebo nástupníctvom (približne 25 % opýtaných).

„Ambície rozširovať sa do zahraničia a očakávania rastu tržieb odzrkadľujú pozitívny rok v e-commerce. Napriek tomu, že e-shopy mali pre tento rok konzervatívne očakávania, takmer 80 % respondentov zaznamenalo rast alebo sú na tom medziročne rovnako. Ani vysoká miera inflácie v uplynulom roku výrazne neoslabila dopyt spotrebiteľov a taktiež neodradila e-shopy od investícií do reklamy, ľudských zdrojov či technológií,“ hodnotí Ivana Mazániková, partnerka zodpovedná za sektor maloobchodu, KPMG na Slovensku.

O prieskume

Prieskum E-shop Barometer 2023 uskutočnila spoločnosť KPMG na Slovensku v spolupráci s agentúrou ui42 formou online dotazníka na vzorke 107 respondentov, tentokrát aj so spoluúčasťou partnerov E-commerce Bridge a Shoptet. Oslovení boli zástupcovia slovenských e-shopov, ktorí ponúkajú široké spektrum produktov a služieb pre koncových spotrebiteľov a firmy. Medzi respondentami boli zástupcovia etablovaných, ako aj začínajúcich e-shopov. Zber dát prebehol na prelome november – december 2023.

Celý prieskum nájdete tu: E-shop Barometer 2023 (kpmg.com)

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
AI asistent Rufus: Nová éra reklamy na Amazon Ads
2 min. čítanie

AI asistent Rufus: Nová éra reklamy na Amazon Ads

Amazon opäť rozširuje svoje reklamné možnosti. Generatívny AI asistent Rufus začína integrovať sponzorované príspevky priamo do zákazníckych konverzácií. Aj keď táto funkcia je zatiaľ dostupná len v USA, ide o dôležitý trend, ktorý môžeme v budúcnosti očakávať aj na európskych trhoch.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+