Banská Bystrica
24. Október udalosť už prebehla
Poprad
7. November udalosť už prebehla
Bratislava
3. December udalosť už prebehla
Zvolen
23. Január udalosť už prebehla
Žilina
13. Február udalosť už prebehla
Trnava
27. Marec už čoskoro
Liptovský Mikuláš
24. Apríl už čoskoro
Bardejov
15. Máj už čoskoro
Nitra
5. Jún už čoskoro
Košice
18. September už čoskoro
Banská Bystrica
2. Október už čoskoro
Trenčín
23. Október už čoskoro
Poprad
13. November už čoskoro
Bratislava
4. December už čoskoro
3 min. čítanie

Tieto Vianoce budú skôr o zážitkoch, ukazuje prieskum

Fyzický, alebo zážitkový darček? Tento rok v prieskume Deloitte spotrebitelia jasne ukázali to, čo ich láka. Stále viac uprednostňujú zážitky – ich nákup oproti minulému roku vzrástol o 16 %. Klasické darčeky zatiaľ stagnujú a väčšina zákazníkov sa orientuje na lacnejšie značky. Prieskum z amerického trhu odhaľuje zaujímavý pohľad na zmeny vo vianočnom nakupovaní a ich význam pre e-commerce.

Tieto Vianoce budú skôr o zážitkoch, ukazuje prieskum
Zdroj: DALL·E

Napriek opatrnosti rastú sviatočné rozpočty

Priemerný spotrebiteľ plánuje minúť 1 778 USD, čo predstavuje 8 % medziročný nárast. Za tým stojí najmä pozitívnejší pohľad na ekonomiku (nárast o 9 %) a očakávanie vyšších cien (70 % opýtaných). Zákazníci však zostávajú pragmatickí – takmer dve tretiny z nich preferujú cenovo dostupnejšie značky a aktívne vyhľadávajú zľavy.

Zdroj: Deloitte

Zážitky sa dostávajú do popredia s medziročným nárastom o 16 %, zatiaľ čo výdavky na klasické darčeky mierne klesajú (-3 %). Rastie aj záujem o nedarčekové nákupy, ako sú vianočné dekorácie či sviatočné oblečenie (+9 %).

Zdroj: Deloitte

Prieskum Deloitte zdôrazňuje, že zákazníci počas tejto sviatočnej sezóny uprednostňujú výhodné nákupy. Na to, aby sa zákazník dostal k lepšej cene, využíva rôzne stratégie, ako napríklad čakanie na zľavy, prechod na lacnejšie značky alebo obchody, privátne značky či obmedzenie darčekov pre seba. Mnohí tiež sústreďujú svoje výdavky na výpredaje v októbri a novembri, aby čo najviac ušetrili.

Pritom 48 % ľudí nakupuje cez smartfóny a 13 % využíva sociálne siete. Tento trend vedú najmä mladšie generácie ako Gen Z a Mileniáli.

Zaujímavým trendom je skorší začiatok nákupnej sezóny. Až 38 % zákazníkov plánuje využiť októbrové zľavy, čo je výrazný nárast oproti minuloročným 24 %. Najrušnejším obdobím však stále zostáva koniec novembra.

Cena je čoraz dôležitejšia

Až 76 % manažérov očakáva, že zákazníci uprednostnia lacnejšie alternatívy. Pre e-commerce to znamená potrebu sústrediť sa na konkurencieschopné ceny a vlastné značky, pričom si môžu udržať zákazníkov pomocou lepších vernostných programov a pohodlného nakupovania cez viaceré kanály.

Medzi najžiadanejšie darčeky stále patria odevy a doplnky, potraviny a nápoje a zážitkové darčeky ako vstupenky či wellness služby. Zaujímavý je pokles popularity darčekových kariet (-12 %).

Zdroj: Deloitte

Sviatočné stretnutia zostávajú dôležitou súčasťou osláv – štvrtina opýtaných plánuje organizovať stretnutia s priemerným rozpočtom 261 dolárov.

Ako to využiť v ďalšej sezóne

Spotrebitelia menia svoje návyky a očakávajú viac – od výhodných cien po unikátne zážitky. Aby obchodníci uspeli, musia sa prispôsobiť novým trendom, byť tam, kde zákazníci nakupujú a ponúkať hodnotu, ktorá ich presvedčí. Skúste v budúcom roku myslieť na tieto štyri kľúčové kroky, ako sa pripraviť na sezónu:

  • Skúste spustiť zľavové akcie v predstihu a udržať ich atraktivitu až do novembra.
  • Dávajte dôraz na zážitkové darčeky a cenovo dostupné alternatívy.
  • Venujte pozornosť mobilným platformám a sociálnym sieťam.
  • Prehodnoťte vernostné programy, aby ste si udržali zákazníkov citlivých na cenu.
Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Prieskum o zákazníckej skúsenosti Slovákov odhaľuje dôležité oblasti. Ako to využiť v e-commerce?
5 min. čítanie

Prieskum o zákazníckej skúsenosti Slovákov odhaľuje dôležité oblasti. Ako to využiť v e-commerce?

Zákazníci sú náročnejší než kedykoľvek predtým. Očakávajú rýchlosť, pohodlie a zároveň osobný prístup. Ak chcete osloviť zákazníkov, nestačí len predávať – oplatí sa budovať vzťahy a prinášať hodnotu, inak riskuje stratu lojality. Prieskum zákazníckej skúsenosti KPMG Customer Experience Excellence 2024 odhaľuje, ktoré faktory dnes rozhodujú o úspechu značiek a ako sa im prispôsobiť. Aké ponaučenia […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+