Napriek opatrnosti rastú sviatočné rozpočty
Priemerný spotrebiteľ plánuje minúť 1 778 USD, čo predstavuje 8 % medziročný nárast. Za tým stojí najmä pozitívnejší pohľad na ekonomiku (nárast o 9 %) a očakávanie vyšších cien (70 % opýtaných). Zákazníci však zostávajú pragmatickí – takmer dve tretiny z nich preferujú cenovo dostupnejšie značky a aktívne vyhľadávajú zľavy.
Zážitky sa dostávajú do popredia s medziročným nárastom o 16 %, zatiaľ čo výdavky na klasické darčeky mierne klesajú (-3 %). Rastie aj záujem o nedarčekové nákupy, ako sú vianočné dekorácie či sviatočné oblečenie (+9 %).
Prieskum Deloitte zdôrazňuje, že zákazníci počas tejto sviatočnej sezóny uprednostňujú výhodné nákupy. Na to, aby sa zákazník dostal k lepšej cene, využíva rôzne stratégie, ako napríklad čakanie na zľavy, prechod na lacnejšie značky alebo obchody, privátne značky či obmedzenie darčekov pre seba. Mnohí tiež sústreďujú svoje výdavky na výpredaje v októbri a novembri, aby čo najviac ušetrili.
Pritom 48 % ľudí nakupuje cez smartfóny a 13 % využíva sociálne siete. Tento trend vedú najmä mladšie generácie ako Gen Z a Mileniáli.
Zaujímavým trendom je skorší začiatok nákupnej sezóny. Až 38 % zákazníkov plánuje využiť októbrové zľavy, čo je výrazný nárast oproti minuloročným 24 %. Najrušnejším obdobím však stále zostáva koniec novembra.
Cena je čoraz dôležitejšia
Až 76 % manažérov očakáva, že zákazníci uprednostnia lacnejšie alternatívy. Pre e-commerce to znamená potrebu sústrediť sa na konkurencieschopné ceny a vlastné značky, pričom si môžu udržať zákazníkov pomocou lepších vernostných programov a pohodlného nakupovania cez viaceré kanály.
Medzi najžiadanejšie darčeky stále patria odevy a doplnky, potraviny a nápoje a zážitkové darčeky ako vstupenky či wellness služby. Zaujímavý je pokles popularity darčekových kariet (-12 %).
Sviatočné stretnutia zostávajú dôležitou súčasťou osláv – štvrtina opýtaných plánuje organizovať stretnutia s priemerným rozpočtom 261 dolárov.
Ako to využiť v ďalšej sezóne
Spotrebitelia menia svoje návyky a očakávajú viac – od výhodných cien po unikátne zážitky. Aby obchodníci uspeli, musia sa prispôsobiť novým trendom, byť tam, kde zákazníci nakupujú a ponúkať hodnotu, ktorá ich presvedčí. Skúste v budúcom roku myslieť na tieto štyri kľúčové kroky, ako sa pripraviť na sezónu:
- Skúste spustiť zľavové akcie v predstihu a udržať ich atraktivitu až do novembra.
- Dávajte dôraz na zážitkové darčeky a cenovo dostupné alternatívy.
- Venujte pozornosť mobilným platformám a sociálnym sieťam.
- Prehodnoťte vernostné programy, aby ste si udržali zákazníkov citlivých na cenu.