3 min. čítanie

Tieto Vianoce budú skôr o zážitkoch, ukazuje prieskum

Fyzický, alebo zážitkový darček? Tento rok v prieskume Deloitte spotrebitelia jasne ukázali to, čo ich láka. Stále viac uprednostňujú zážitky – ich nákup oproti minulému roku vzrástol o 16 %. Klasické darčeky zatiaľ stagnujú a väčšina zákazníkov sa orientuje na lacnejšie značky. Prieskum z amerického trhu odhaľuje zaujímavý pohľad na zmeny vo vianočnom nakupovaní a ich význam pre e-commerce.

Tieto Vianoce budú skôr o zážitkoch, ukazuje prieskum
Zdroj: DALL·E

Napriek opatrnosti rastú sviatočné rozpočty

Priemerný spotrebiteľ plánuje minúť 1 778 USD, čo predstavuje 8 % medziročný nárast. Za tým stojí najmä pozitívnejší pohľad na ekonomiku (nárast o 9 %) a očakávanie vyšších cien (70 % opýtaných). Zákazníci však zostávajú pragmatickí – takmer dve tretiny z nich preferujú cenovo dostupnejšie značky a aktívne vyhľadávajú zľavy.

Zdroj: Deloitte

Zážitky sa dostávajú do popredia s medziročným nárastom o 16 %, zatiaľ čo výdavky na klasické darčeky mierne klesajú (-3 %). Rastie aj záujem o nedarčekové nákupy, ako sú vianočné dekorácie či sviatočné oblečenie (+9 %).

Zdroj: Deloitte

Prieskum Deloitte zdôrazňuje, že zákazníci počas tejto sviatočnej sezóny uprednostňujú výhodné nákupy. Na to, aby sa zákazník dostal k lepšej cene, využíva rôzne stratégie, ako napríklad čakanie na zľavy, prechod na lacnejšie značky alebo obchody, privátne značky či obmedzenie darčekov pre seba. Mnohí tiež sústreďujú svoje výdavky na výpredaje v októbri a novembri, aby čo najviac ušetrili.

Pritom 48 % ľudí nakupuje cez smartfóny a 13 % využíva sociálne siete. Tento trend vedú najmä mladšie generácie ako Gen Z a Mileniáli.

Zaujímavým trendom je skorší začiatok nákupnej sezóny. Až 38 % zákazníkov plánuje využiť októbrové zľavy, čo je výrazný nárast oproti minuloročným 24 %. Najrušnejším obdobím však stále zostáva koniec novembra.

Cena je čoraz dôležitejšia

Až 76 % manažérov očakáva, že zákazníci uprednostnia lacnejšie alternatívy. Pre e-commerce to znamená potrebu sústrediť sa na konkurencieschopné ceny a vlastné značky, pričom si môžu udržať zákazníkov pomocou lepších vernostných programov a pohodlného nakupovania cez viaceré kanály.

Medzi najžiadanejšie darčeky stále patria odevy a doplnky, potraviny a nápoje a zážitkové darčeky ako vstupenky či wellness služby. Zaujímavý je pokles popularity darčekových kariet (-12 %).

Zdroj: Deloitte

Sviatočné stretnutia zostávajú dôležitou súčasťou osláv – štvrtina opýtaných plánuje organizovať stretnutia s priemerným rozpočtom 261 dolárov.

Ako to využiť v ďalšej sezóne

Spotrebitelia menia svoje návyky a očakávajú viac – od výhodných cien po unikátne zážitky. Aby obchodníci uspeli, musia sa prispôsobiť novým trendom, byť tam, kde zákazníci nakupujú a ponúkať hodnotu, ktorá ich presvedčí. Skúste v budúcom roku myslieť na tieto štyri kľúčové kroky, ako sa pripraviť na sezónu:

  • Skúste spustiť zľavové akcie v predstihu a udržať ich atraktivitu až do novembra.
  • Dávajte dôraz na zážitkové darčeky a cenovo dostupné alternatívy.
  • Venujte pozornosť mobilným platformám a sociálnym sieťam.
  • Prehodnoťte vernostné programy, aby ste si udržali zákazníkov citlivých na cenu.
Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
SEO sa zmenilo. Ste pripravení?
3 min. čítanie

SEO sa zmenilo. Ste pripravení?

Vaši konkurenti už bodujú na ChatGPT, Reddite a v AI vyhľadávačoch, zatiaľ čo vy stále budujete spätné odkazy a optimalizujete pre Google. Mladší používatelia dnes začínajú s hľadaním informácií na sociálnych sieťach, nie na tradičných vyhľadávačoch. Ak vaša SEO stratégia nefunguje aj mimo Google, uniká vám zásadná zmena v tom, ako ľudia reálne vyhľadávajú informácie.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge