SMART (SMART goals, SMART ciele) je rámec na stanovenie efektívnych cieľov. Ide o skratku z anglických slov
Specific (konkrétny): Ciele by mali byť jasné a presné, nie vágne.
Measurable (merateľný): Mali by ste byť schopní určiť alebo aspoň mať nejaký spôsob merania pokroku.
Achievable (dosiahnuteľný): Ciele by mali byť realistické a dosiahnuteľné vzhľadom na vaše zdroje a obmedzenia.
Relevant (relevantný): Cieľ by mal byť v súlade so širšími cieľmi a mal by byť zmysluplný.
Time-bound (časovo obmedzený): Pre dosiahnutie cieľa by mal byť stanovený konkrétny časový rámec.
Tento rámec pomáha pri vytváraní dobre definovaných cieľov. Navyše, zvyšuje pravdepodobnosť ich dosiahnutia. Napríklad namiesto “Chcem zvýšiť predaj” bude SMART cieť znieť takto: “Zvýšim mesačné príjmy z predaja o 15 % v nasledujúcom štvrťroku prostredníctvom uvedenia dvoch nových produktových radov a rozšírenia našej e-mailovej marketingovej kampane”.
Používanie cieľov SMART môže zlepšiť sústredenie, zvýšiť motiváciu a poskytnúť jasnú cestu k úspechu v osobnom aj pracovnom kontexte. Pomáhajú premeniť nejasné zámery na konkrétne akčné plány.