Banská Bytrica
2. Október udalosť už prebehla
Trenčín
23. Október udalosť už prebehla
Poprad
6. November udalosť už prebehla
Bratislava ⭐
3. December Streda 17:00
Žilina
22. Január už čoskoro
Prešov
12. Február už čoskoro
Nitra
5. Marec už čoskoro
Michalovce
26. Marec už čoskoro
Zvolen
16. Apríl už čoskoro
Trnava
7. Máj už čoskoro
Bardejov
11. Jún už čoskoro
Košice
24. September už čoskoro
Trenčín
8. Október už čoskoro
Poprad
22. Október už čoskoro
Banská Bystrica
12. November už čoskoro
⭐ Bratislava
3. December už čoskoro
3 min. čítanie

Čo je hoax?

V súčasnom kontexte sociálnych sietí ľudia za hoax považujú informácie, s ktorými sa buď nestotožňujú, alebo ktoré odporujú ich videniu sveta. Svet nie je čiernobiely, ty máš svoj názor, ja mám svoj názor, pravda je relatívna a podobné frázy nás chcú presvedčiť, že nemôžeme spoľahlivo určiť pravosť a pravdivosť informácií.

Čo je hoax?

Hoax je nepravdivá informácia

Hoax je široko propagovaná nepravda, ktorá je vytvorená na to, aby vyvolala reflexívne a bezmyšlienkovité prijatie čo najväčším počtom ľudí.

Podvodníci a falzifikátori vymýšľajú svoje diela tak, aby odolali najvyššiemu stupňu kontroly, čo je pre danú oblasť prirodzené. Hoaxéri sú presvedčení, či už oprávnene, alebo nie, že ich prezentácie nebudú podrobené žiadnej kontrole. 

Takúto istotu majú preto, lebo ich výtvory patria do sveta pojmov, ktoré sú pre názory obetí na realitu zásadné, ale ktorých pravdivosť a dôležitosť prijímajú bez argumentov a dôkazov, a preto ich nikdy nespochybňujú.

Hoax sa často stane virálnym

Falošné správy sa často stávajú virálnymi. Šírenie prostredníctvom sociálnych sietí sa stáva najčastejšou formou propagácie týchto informácií. Výskumom sa zistilo, že nepravdivé politické informácie majú tendenciu šíriť sa trikrát rýchlejšie ako iné nepravdivé správy. Za šírenie hoaxov sú zodpovední predovšetkým ľudia.

Hoci sa fake news šírili v histórií vždy, pojem „falošné správy“ bol prvýkrát použitý v 90. rokoch 19. storočia, keď sa v novinách začali objavovať “senzačné správy”. Dalo by sa povedať, že ide ekvivalent k dnešným clickbaitom. 

Tendencia ľudí šíriť falošné informácie súvisí s ľudským správaním. Výskumy ukazujú, že  ľudí priťahujú udalosti a informácie, ktoré sú prekvapivé a nové a v dôsledku toho spôsobujú v mozgu vysoké vzrušenie. To zabraňuje ľuďom aby sa zastavili a pravosť informácií si overili. Ľudí priťahujú senzácie

Výsledkom je, že okolo falošnej správy sa vytvárajú masívne online komunity bez predchádzajúceho overenia faktov alebo pravdivosti informácií. Na tomto základe potom vznikajú ďalšie stupne šírenia falošných informácií napr. konšpiračné teórie. Úzka skupina ľudí, ktorá zdieľa podobný názor je presvedčená, že odhalila zatajované informácie a pozná skutočnú “exkluzívnu” pravdu. Podpora komunity v nich môže vyvolávať pocity jedinečnosti a nadradenosti voči ostatným neinformovaným jedincom.

zdroj: RTVS

Pomoc pri rozpoznávaní hoaxov

Medzinárodná federácia knižničných asociácií a inštitúcií (IFLA) zverejnila zhrnutie, ktoré má ľuďom pomôcť pri rozpoznávaní falošných správ:

  • Overte si zdroj informácií, aby ste pochopili jeho poslanie a účel.
  • Čítajte viac ako len titulok, aby ste pochopili celý príbeh.
  • Overte si autorov, aby ste zistili, či sú skutoční a dôveryhodní.
  • Posúďte podporné zdroje, aby ste sa uistili, že podporujú tvrdenia.
  • Skontrolujte dátum uverejnenia, aby ste zistili, či je príbeh relevantný a aktuálny.
  • Preskúmajte svoje vlastné predsudky, aby ste zistili, či neovplyvňujú váš úsudok.
  • Pýtajte sa odborníkov, aby ste získali potvrdenie od nezávislých ľudí s vedomosťami.

Nikdy v histórií neboli ľuďia zaplavovaní takým objemom správ ako je tomu dnes. Internet sa stal hlavným zdrojom informácií. Náš mozog sa musí vysporiadať s obrovským množstvom podnetov a mnohí sa niekedy pristihnú pri bezmyšlienkovitom scrollovaní obrazovky. Je náročné overovať si každú informáciu, ktorá sa snaží o našu pozornosť. 

Určite používate nástroj, ktorý chráni vaše údaje pred škodlivým malwarom. Aký nástroj používate, aby ste chránili seba pred škodlivými informáciami? 

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Sociálne siete ovládli objavovanie produktov. YouTube, TikTok a Instagram tvoria 60 % všetkých hľadaní
2 min. čítanie

Sociálne siete ovládli objavovanie produktov. YouTube, TikTok a Instagram tvoria 60 % všetkých hľadaní

Firmy investujú 90 % svojich SEO rozpočtov do Googlu, no zákazníci hľadajú inde. Analýza 1,5 miliardy vyhľadávaní od agentúry Rise at Seven ukazuje, že Google má už len 34,5 % z celkového objemu vyhľadávania. Zvyšok je zásluha YouTubu, TikToku a Instagramu.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge Europe
Chcete uspieť na severskom trhu? Zistite, čo je pre škandinávcov najdôležitejšie pri nákupe zo zahraničia
3 min. čítanie

Chcete uspieť na severskom trhu? Zistite, čo je pre škandinávcov najdôležitejšie pri nákupe zo zahraničia

Až 78 % zákazníkov v severských krajinách za posledný rok urobilo nákup v zahraničí. Počet oproti minulému roku vzrástol o štyri percentuálne body. Výsledky priniesla jesenná správa PostNord E-commerce in the Nordics 2025. Najobľúbenejšou destináciou zostáva Čína s 30 % podielom. Hlavným dôvodom je jednoznačne cena – uvádza ju viac než polovica nakupujúcich.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge Europe