3 min. čítanie

Čo je hoax?

V súčasnom kontexte sociálnych sietí ľudia za hoax považujú informácie, s ktorými sa buď nestotožňujú, alebo ktoré odporujú ich videniu sveta. Svet nie je čiernobiely, ty máš svoj názor, ja mám svoj názor, pravda je relatívna a podobné frázy nás chcú presvedčiť, že nemôžeme spoľahlivo určiť pravosť a pravdivosť informácií.

Čo je hoax?

Hoax je nepravdivá informácia

Hoax je široko propagovaná nepravda, ktorá je vytvorená na to, aby vyvolala reflexívne a bezmyšlienkovité prijatie čo najväčším počtom ľudí.

Podvodníci a falzifikátori vymýšľajú svoje diela tak, aby odolali najvyššiemu stupňu kontroly, čo je pre danú oblasť prirodzené. Hoaxéri sú presvedčení, či už oprávnene, alebo nie, že ich prezentácie nebudú podrobené žiadnej kontrole. 

Takúto istotu majú preto, lebo ich výtvory patria do sveta pojmov, ktoré sú pre názory obetí na realitu zásadné, ale ktorých pravdivosť a dôležitosť prijímajú bez argumentov a dôkazov, a preto ich nikdy nespochybňujú.

Hoax sa často stane virálnym

Falošné správy sa často stávajú virálnymi. Šírenie prostredníctvom sociálnych sietí sa stáva najčastejšou formou propagácie týchto informácií. Výskumom sa zistilo, že nepravdivé politické informácie majú tendenciu šíriť sa trikrát rýchlejšie ako iné nepravdivé správy. Za šírenie hoaxov sú zodpovední predovšetkým ľudia.

Hoci sa fake news šírili v histórií vždy, pojem “falošné správy” bol prvýkrát použitý v 90. rokoch 19. storočia, keď sa v novinách začali objavovať “senzačné správy”. Dalo by sa povedať, že ide ekvivalent k dnešným clickbaitom. 

Tendencia ľudí šíriť falošné informácie súvisí s ľudským správaním. Výskumy ukazujú, že  ľudí priťahujú udalosti a informácie, ktoré sú prekvapivé a nové a v dôsledku toho spôsobujú v mozgu vysoké vzrušenie. To zabraňuje ľuďom aby sa zastavili a pravosť informácií si overili. Ľudí priťahujú senzácie

Výsledkom je, že okolo falošnej správy sa vytvárajú masívne online komunity bez predchádzajúceho overenia faktov alebo pravdivosti informácií. Na tomto základe potom vznikajú ďalšie stupne šírenia falošných informácií napr. konšpiračné teórie. Úzka skupina ľudí, ktorá zdieľa podobný názor je presvedčená, že odhalila zatajované informácie a pozná skutočnú “exkluzívnu” pravdu. Podpora komunity v nich môže vyvolávať pocity jedinečnosti a nadradenosti voči ostatným neinformovaným jedincom.

zdroj: RTVS

Pomoc pri rozpoznávaní hoaxov

Medzinárodná federácia knižničných asociácií a inštitúcií (IFLA) zverejnila zhrnutie, ktoré má ľuďom pomôcť pri rozpoznávaní falošných správ:

  • Overte si zdroj informácií, aby ste pochopili jeho poslanie a účel.
  • Čítajte viac ako len titulok, aby ste pochopili celý príbeh.
  • Overte si autorov, aby ste zistili, či sú skutoční a dôveryhodní.
  • Posúďte podporné zdroje, aby ste sa uistili, že podporujú tvrdenia.
  • Skontrolujte dátum uverejnenia, aby ste zistili, či je príbeh relevantný a aktuálny.
  • Preskúmajte svoje vlastné predsudky, aby ste zistili, či neovplyvňujú váš úsudok.
  • Pýtajte sa odborníkov, aby ste získali potvrdenie od nezávislých ľudí s vedomosťami.

Nikdy v histórií neboli ľuďia zaplavovaní takým objemom správ ako je tomu dnes. Internet sa stal hlavným zdrojom informácií. Náš mozog sa musí vysporiadať s obrovským množstvom podnetov a mnohí sa niekedy pristihnú pri bezmyšlienkovitom scrollovaní obrazovky. Je náročné overovať si každú informáciu, ktorá sa snaží o našu pozornosť. 

Určite používate nástroj, ktorý chráni vaše údaje pred škodlivým malwarom. Aký nástroj používate, aby ste chránili seba pred škodlivými informáciami? 

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Instagram spúšťa Edits. Čo prináša nový nástroj na úpravu videí?
3 min. čítanie

Instagram spúšťa Edits. Čo prináša nový nástroj na úpravu videí?

Instagram oficiálne predstavil Edits – svoju vlastnú aplikáciu na úpravu videí. Ocenia ju najmä tvorcovia obsahu a malé značky, ktoré chcú škálovať svoju videoprodukciu. Ide o priamu odpoveď na obľúbený nástroj CapCut, ktorý spadá pod ByteDance. V čom sa tieto aplikácie líšia a aký potenciál majú pre e-commerce?

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Chceš vedieť, ako sa (ne)zmení SEO po nástupe AI? Pridaj sa na webinár 13. 5. 2025 s TOP SK/CZ SEO špecialistami!
3 min. čítanie

Chceš vedieť, ako sa (ne)zmení SEO po nástupe AI? Pridaj sa na webinár 13. 5. 2025 s TOP SK/CZ SEO špecialistami!

Optimalizácia pre vyhľadávače sa neustále vyvíja – a rok 2025 nie je výnimkou. Zatiaľ čo ceny za kliky v PPC kampaniach rastú a zisky z nich klesajú, SEO ostáva kanálom, ktorý môže prinášať dlhodobé výsledky pri nižších nákladoch. Nie je to však automatické – vyžaduje si znalosť aktuálnych trendov, schopnosť reagovať na zmeny algoritmov a […]

Michal Král Michal Král
E-commerce konzultant, Eshopový kráľ
Prečítať článok
Slovenský e-commerce rastie, ale inak. Priemerná objednávka zdražela, najväčší dopyt je po každodenných produktoch
3 min. čítanie

Slovenský e-commerce rastie, ale inak. Priemerná objednávka zdražela, najväčší dopyt je po každodenných produktoch

Internetové nákupy na Slovensku napriek rozbehnutej konsolidácii narástli aj v prvom kvartáli tohto roka o +3 %. Je to síce nižší rast ako v poslednom kvartáli minulého roka, keď sme zaznamenali nárast až +6 %, avšak potvrdilo sa, že slovenský e-commerce naďalej rastie. Darilo sa najmä každodenným produktom v kategóriách drogéria a potraviny. A čo […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+