3 min. čítanie

Ako napísať zavináč na klávesnici?

Zavináč? Nie, nemáme na mysli druh ryby. Ani pochúťku v slanom náleve z čias komunistických staničných bufetov. Hovoríme o označení pre znak @, ktorý najčastejšie používame v kontexte elektronickej pošty. Skúsme si dnes niečo povedať o znaku, ktorý je našou každodennou súčasťou.

Ako napísať zavináč na klávesnici?

Ako sa píše zavináč na Windows zariadení

Na slovenskej klávesnici sa zavináč píše: CTRL + ALT + V

Iný spôsob ako sa dá zavináč tiež napísať: Pravý ALT + V alebo ALT + 64

Na anglickej klávesnicí sa zavináč píše: Shift + 2 alebo Shift + `

Ako napísať zavináč na Mac zariadení

Na Mac zariadení sa zavináč dá napísať: Shift +

Stručný pôvod znaku @

Zavináč sa stal symbolom modernej elektronickej komunikácie. Taliani mu hovoria slimák, Holanďania opičí chvost, Číňania malá myš. Je nevyhnutnou podmienkou elektronickej komunikácie vďaka e-mailovým adresám alebo na sociálnych sieťach ako zavináč @ tag na Instagrame. Elegantný znak bol dokonca zaradený do stálej zbierky Múzea moderného umenia.

Pôvod samotného symbolu je trochu záhadou. Jedna z teórií hovorí, že ho vynašli stredovekí mnísi, ktorí hľadali skratky pri prepisovaní rukopisov. Alebo vzniklo z francúzskeho slova „at“ – á – a pisári v snahe o efektívnosť obtáčali hrot pera okolo hornej a bočnej časti. 

Jeho prvé použitie je zdokumentované už v roku 1536 v liste Francesca Lapiho, florentského obchodníka, ktorý použil @ na označenie jednotiek vína nazývaných amfory.

Neskôr tento symbol získal významné postavenie v obchode. Obchodníci tento symbol používali na zápis ceny za kus. Napríklad, ryba 5@1, čiže 5 rýb, každá ryba za 1€, spolu teda 5€. Zavináč @ bol úspešný a na komerčných písacích strojoch sa používal už okolo roku 1880. Význam sa nezmenil a vyjadroval cenu výrobku za kus.

Novodobá história znaku

V roku 1971 riešil počítačový vedec Ray Tomlinson zložitý problém ako spojiť ľudí, ktorí programujú počítače medzi sebou. V tom čase bol každý programátor pripojený k určitému počítaču prostredníctvom telefónneho spojenia a diaľkopisu – v podstate klávesnice so zabudovanou tlačiarňou. 

Tieto počítače však neboli navzájom prepojené, čo sa vláda USA snažila odstrániť, keď si najala spoločnosť BBN Technologies, pre ktorú Tomlinson pracoval, aby pomohla vyvinúť sieť s názvom Arpanet. Táto sieť je niečo ako predchodca internetu.

Týždenný podcast UPdate

Tomlinsonovou úlohou bolo vymyslieť, ako posielať správy naprieč sieťou medzi počítačmi. Používal pri tom adresy, ktoré sa skladali z dvoch častí. Prvá bolo meno používateľa a druhá časť bolo identifikačné číslo počítača. Aby tieto dve časti rozdelil, rozhodol sa použiť znak zavináč. 

„Hľadal som hlavne symbol, ktorý sa príliš nepoužíval,“ povedal pre Smithsonian. „A nebolo veľa možností – výkričník alebo čiarka. Mohol som použiť znamienko rovnosti, ale to by nedávalo veľký zmysel.“ Tomlinson sa rozhodol pre znak @. Pomocou svojho systému si poslal e-mail, ktorý putoval z jedného diaľkopisu cez Arpanet späť na iný diaľkopis.

Vďaka tejto správe sa znak @, ktorý takmer upadol do zabudnutia, stal základom výmeny informácií a symbolom spájania ľudí.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
AI reklama vo veľkom štýle. Čo sa môžu slovenské e-shopy naučiť od Alibaby a Tencentu?
4 min. čítanie

AI reklama vo veľkom štýle. Čo sa môžu slovenské e-shopy naučiť od Alibaby a Tencentu?

Čínski technologickí giganti ako Alibaba, Tencent či JD.com dnes jasne ukazujú, že umelá inteligencia už nie je výsadou technických oddelení alebo pilotných projektov. Stáva sa bežnou súčasťou predaja a online reklamy. Pomáha lepšie cieliť, automatizovať kampane a zvyšovať výkon. A hoci tieto firmy pôsobia v Ázii, ich prístup môže byť cennou inšpiráciou aj pre české […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Návštevnosť z platených kanálov medziročne vzrástla, ale konverzie z nej klesli
4 min. čítanie

Návštevnosť z platených kanálov medziročne vzrástla, ale konverzie z nej klesli

Rok 2025 prináša nenápadné, ale zásadné zmeny v digitálnom správaní zákazníkov. Najnovšia správa od Contentsquare mapuje správanie používateľov na 6 000 weboch a potvrdzuje, že v roku 2025 nejde len o to, koľko ľudí na web príde, ale ako veľmi sa im tam chce zostať. Cesta od prvej návštevy po opakovaný nákup je dnes nevyspytateľná. Každá […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+