Výskum identifikuje niekoľko spôsobov, ktorými reklama prispieva k spoločenskému prospechu. Patrí medzi ne podpora financovania charitatívnych účelov a zvyšovanie povedomia o dôležitých témach.
Názor verejnosti na spoločenský dopad reklamy sa výrazne zmenil. Kým v roku 2021 verilo v pozitívny vplyv reklamy 34 % ľudí, na začiatku roka 2024 tento podiel vzrástol na 44 %. Zmena vnímania je obzvlášť zreteľná medzi mladšími ľuďmi a príslušníkmi etnických menšín.
Medzi ľuďmi vo veku 18 až 34 rokov verí v schopnosť reklamy prinášať pozitívne zmeny až 50 %, zatiaľ čo medzi osobami vo veku 55 a viac rokov je to iba 28 %. Rozdiely sú tiež viditeľné medzi rôznymi etnickými skupinami. Kým 37 % respondentov bielej pleti považuje reklamu za hnaciu silu spoločenských zmien, tento názor zdieľa až 58 % respondentov z etnických menšín.
Tieto údaje naznačujú rastúci optimizmus ohľadom reklamy ako nástroja spoločenských zmien, najmä medzi mladšími generáciami a etnickými menšinami.
Okrem toho môže reklama zohrávať úlohu pri presadzovaní lepších životných podmienok a podpore zdravšieho životného štýlu. Slúži tiež ako platforma na zvýšenie povedomia o ekologických a sociálne zodpovedných výrobkoch či služieb.
Reklama má tiež silu spájať ľudí pri významných kultúrnych udalostiach a zážitkoch. Zohráva kľúčovú úlohu pri podpore inkluzívnejšej spoločnosti tým, že predstavuje rozmanitosť a spochybňuje stereotypy. Tieto rôzne aspekty poukazujú na mnohostranný vplyv reklamy na sociálny pokrok a blahobyt spoločnosti.
Výdavky na charitatívnu reklamu
V rokoch 2021 až 2023 charitatívne organizácie v Spojenom kráľovstve zvýšili svoj rozpočet na reklamu o 64 %. Analýza spoločnosti Nielsen ukázala, že z celkových 872 miliónov libier vynaložených na charitatívnu reklamu v roku 2023, sa najviac minulo na boj proti rakovine.
Charitatívne organizácie investovali 164 miliónov libier. Na druhom mieste boli neziskovky na ochranu zvierat, ktoré minuli 117 miliónov libier. Nasledovali zdravotnícke charitatívne organizácie s výdavkami vo výške 112 miliónov libier. Detské charitatívne organizácie vynaložili na reklamu 72 miliónov libier.
Zaujímavé kampane
Štúdia poukazuje na rôzne kreatívne reklamy s oceneniami, ktoré dokazujú sociálny dopad reklamy. Príkladom v tomto odvetví je Grub Club, obchod s udržateľným krmivom pre domáce zvieratá, ktorý získal cenu Sky Zero Footprint Fund. To hrá do karát verejnej mienke, keďže viac ako tretina (34 %) respondentov uviedla, že reklama im pomáha robiť ekologickejšie rozhodnutia.
Ďalším pozoruhodným príkladom je kampaň ITV a VegPower “Eat them to defeat them“, ktorá účinne presadila spotrebu 981 miliónov ton ovocia a zeleniny.
Tieto projekty spolu s niekoľkými ďalšími inovatívnymi kampaňami poukazujú na to, ako môže reklama a sofistikované marketingové stratégie inšpirovať k zmene a podporiť udržateľnosť spotrebiteľského správania. Zároveň zdôrazňujú rastúci význam etickej reklamy aj pre e-commerce. Zahrnutie sociálneho vplyvu do vášho marketingového plánu vám pomôže zvýšiť lojalitu zákazníkov, ako aj predaj, pretože zákazníci si čoraz viac cenia spoločnosti, ktoré sú prospešné pre spoločnosť.
Zamyslite sa nad zdôrazňovaním svojich ekologických metód, spoluprácou s neziskovými organizáciami alebo začatím kampaní, ktoré hlásia potrebnú zmenu. Pripomeňte si, že podnikanie je teraz skôr o vytváraní odlišností, než len o predaji výrobkov.