E-commerce opäť rastie
E-commerce v posledných dvoch rokoch klesal, podľa údajov Heureky to bolo v období rokov 2021 a 2022 o 11,7 %. V roku 2023 e-shopy predali tovar v hodnote 185 miliárd eur, čo je o 6,1 % menej ako v roku 2022. Teraz sa český e-commerce opäť dostáva na správnu cestu. V poslednom štvrťroku 2023, ktorý je pre e-shopy tradične najsilnejší, vzrástli tržby o 2 % a v prvom štvrťroku tohto roka dokonca o 4 %.
Aktuálne výzvy a vplyv na české e-shopy
Susedskú online scénu výrazne ovplyvňuje vstup zahraničných trhov, Temu investície do reklamy zvyšujú marketingové náklady e-shopov až o desiatky percent. Ak chcú české e-shopy konkurovať zahraničným gigantom, musia vynaložiť mimoriadne úsilie. Generálny riaditeľ spoločnosti Shopsys Matěj Kapošváry dodáva:
„Čas e-shopov, ktoré mali konkurenčnú výhodu založenú výlučne na nízkej cene, sa pravdepodobne skončil. Je potrebné ponúkať kvalitné služby a držať krok so štandardmi, ktoré stanovujú lídri na trhu.“
Ďalšou výraznou zmenou je zvýšená cenová citlivosť spôsobená makroekonomickými okolnosťami. Podľa údajov APEK sa 66 % spotrebiteľov snaží nakupovať najmä zľavnený tovar a uprednostňuje lacnejšie výrobky, čo opäť zvýhodňuje zahraničné trhy. Český e-commerce čaká ďalší náročný rok, ale pravdepodobne z neho vyjde dobre. Podľa Jana Vetyšku, šéfa asociácie pre elektronickú komerciu, sa česká e-commerce vráti k rastu v rádoch percent.
Ako sa môžu e-shopy pripraviť
České e-shopy očakávajú sľubnú sezónu. Pripraviť sa môžu aj na odvetvových podujatiach, jedným z nich je komunitná konferencia e-commerce ShopCamp. Jej jedenásty ročník sa tento rok uskutoční 12. septembra v Prahe a privíta napríklad Jitku Dvořákovú, bývalú generálnu riaditeľku CZC, ktorá sa podelí o svoje skúsenosti s riadením miliardového e-shopu.
ShopCamp predstaví aj Jana Jirsu, e-commerce riaditeľa B2B e-commerce pre 20 krajín v Legu, ktorý poradí, ako na dodávateľa a vzťahy v B2B. Ondřej Machala, generálny riaditeľ spoločnosti Ovečkárna, sa podelí o svoje skúsenosti s logistickou transformáciou spoločnosti a expert na CX Lukáš Pítra ukáže konkrétne príklady, ako zlepšiť zákaznícku skúsenosť pre lepšie obchodné výsledky. Účastníci sa môžu tešiť aj na praktické workshopy na tému GA4 alebo marketplace od šéfa globálneho obchodu v Expando, Davida Cigánka.
Účasť na ShopCampe je pre majiteľov a zamestnancov e-shopov zadarmo, potrebná je registrácia, ktorá začne v utorok 28. mája o 14:00 na shopcamp.cz. Voľné vstupy zvyknú byť preč už do hodiny. Okrem toho sa registrovaní účastníci môžu podieľať na častiach programu a sami hlasovať o prednáškach, ktoré si chcú vypočuť.
Celodenný program v dvoch halách a troch miestnostiach na workshopy doplnia stánky partnerov, vonkajšia oddychová zóna s občerstvením, posedením a hudbou. ShopCamp sa skončí klasickou afterparty. Pridajte sa k nám na prvom podujatí e-commerce, ktoré odštartuje sezónu.
Tlačová správa