2 min. čítanie

Maloobchodné predajne sa stále držia v boji s e-shopmi

Maloobchodný predaj je v Českej republike stále hlavným spôsobom nakupovania. 39 % ľudí nakupuje výlučne v kamenných obchodoch a typický nákup im trvá približne 20 minút. Okrem technológií, ktoré zjednodušujú nakupovanie, využívajú maloobchodníci aj inteligentné počítanie ľudí, ktoré dokáže určiť vek, pohlavie alebo miesto, kde sa zákazníci v rámci predajne najčastejšie zdržiavajú.

Maloobchodné predajne sa stále držia v boji s e-shopmi

Maloobchod sa pomaly zotavuje z obdobia šetrenia

Podľa Českého štatistického úradu 39 % ľudí stále nakupuje len v kamenných predajniach a stále sa vyhýba nákupom cez internet. Na internete sa najčastejšie nakupujú módne doplnky, výrobky pre zdravie a krásu, obuv a lieky. Česi si zvykli využívať e-shopy najmä počas pandémie, keď bol značný počet obchodov s týmto druhom tovaru zatvorený, a aj po uvoľnení obmedzení sa držali pohodlnejšej možnosti nakupovania z domu.

Nakupujúci sa však stále vracajú do kamenných obchodov pre svoje potraviny, ale navštevujú ich menej často, ich nákupy sú však väčšie a maloobchodné tržby v posledných troch mesiacoch opatrne rastú. Podľa údajov ČSÚ sa maloobchodné tržby v júli medzimesačne zvýšili o 0,1 %, čo predstavuje tretí medzimesačný nárast v rade. Český maloobchodný sektor sa tak pomaly zotavuje z dlhého obdobia šetrenia českých domácností.

Týždenný podcast UPdate

Nakupovanie online je samozrejmosťou

Nakupovanie online považuje väčšina zákazníkov za samozrejmosť, a to najmä u mladšej generácie. Maloobchodné prostredie preto musí nevyhnutne reagovať novými spôsobmi, ako zatraktívniť a uľahčiť návštevu obchodu.

„Pred desiatimi rokmi, ak ste si chceli kúpiť niečo z obchodu so zdravou výživou, bol to jeden malý regál zastrčený vzadu, dnes je tento tovar na prémiovej pozícii. Každý rok sa rekonštruuje päť až sedem percent predajní,“ hovorí Tomáš Prouza, prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu (SOCR).

Významným trendom v modernizácii obchodov je maximalizácia udržateľnosti predajní. Ide napríklad o modernizáciu chladiacich zariadení, efektívne osvetlenie alebo zníženie používania papiera na cenovky a účtenky. Napríklad sieť supermarketov Albert investuje podľa SOCR do udržateľných opatrení stovky miliónov korún ročne.

Prehľadnosť a usporiadanie predajní je tiež významným faktorom, ktorý umožňuje zákazníkom nakupovať efektívnejšie. Ak zákazníci ľahko nájdu svoje obľúbené výrobky a v požadovanom poradí, strávia v predajni menej času a v dôsledku toho je pravdepodobnejšie, že sa vrátia. Podľa vedúceho reťazca LIDL Adama Miszczyszyna je priemerný čas nakupovania v maloobchodných predajniach približne 20 minút.

Credit: Jana Follprechtova

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Finančný audit: Strašiak alebo šanca na zlepšenie?
3 min. čítanie

Finančný audit: Strašiak alebo šanca na zlepšenie?

Keď sa povie finančný audit, mnohým firmám sa vynorí predstava zložitých kontrol a papierovania. Pravda je však taká, že audit nemusí byť len povinnou jazdou, ale aj výbornou príležitosťou na zlepšenie vnútorných procesov a optimalizáciu financií.

Bibiana Zigova Bibiana Zigova
Senior manažér | Informačná bezpečnosť, TPA
Z detskej izby na najväčší e-shop s kávou
5 min. čítanie

Z detskej izby na najväčší e-shop s kávou

Tento článok vychádza z mojej prednášky, ktorú som mal pre Ecommerce Bridge. Je to séria krokov a odhalenie know-how, ktoré ma doviedli k vybudovaniu najväčšieho e-shopu s kávou na Slovensku.

Peter Szabó Peter Szabó
Coffeein
Podnikanie s e-shopom nemusí byť peklo. Naozaj nie
3 min. čítanie

Podnikanie s e-shopom nemusí byť peklo. Naozaj nie

Ak máte e-shop, určite to poznáte: faktúry, kuriéri, platby, účtovníci… V jednu chvíľu máte pocit, že namiesto produktov podnikáte hlavne s papiermi. A keď si už myslíte, že je všetko hotové, zistíte, že ste na niečo zabudli. Alebo že vám zákazník nezaplatil.

Braňo Šimo Braňo Šimo
CEO, SuperFaktura, s.r.o.