Maloobchod sa pomaly zotavuje z obdobia šetrenia
Podľa Českého štatistického úradu 39 % ľudí stále nakupuje len v kamenných predajniach a stále sa vyhýba nákupom cez internet. Na internete sa najčastejšie nakupujú módne doplnky, výrobky pre zdravie a krásu, obuv a lieky. Česi si zvykli využívať e-shopy najmä počas pandémie, keď bol značný počet obchodov s týmto druhom tovaru zatvorený, a aj po uvoľnení obmedzení sa držali pohodlnejšej možnosti nakupovania z domu.
Nakupujúci sa však stále vracajú do kamenných obchodov pre svoje potraviny, ale navštevujú ich menej často, ich nákupy sú však väčšie a maloobchodné tržby v posledných troch mesiacoch opatrne rastú. Podľa údajov ČSÚ sa maloobchodné tržby v júli medzimesačne zvýšili o 0,1 %, čo predstavuje tretí medzimesačný nárast v rade. Český maloobchodný sektor sa tak pomaly zotavuje z dlhého obdobia šetrenia českých domácností.
Nakupovanie online je samozrejmosťou
Nakupovanie online považuje väčšina zákazníkov za samozrejmosť, a to najmä u mladšej generácie. Maloobchodné prostredie preto musí nevyhnutne reagovať novými spôsobmi, ako zatraktívniť a uľahčiť návštevu obchodu.
“Pred desiatimi rokmi, ak ste si chceli kúpiť niečo z obchodu so zdravou výživou, bol to jeden malý regál zastrčený vzadu, dnes je tento tovar na prémiovej pozícii. Každý rok sa rekonštruuje päť až sedem percent predajní,” hovorí Tomáš Prouza, prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu (SOCR).
Významným trendom v modernizácii obchodov je maximalizácia udržateľnosti predajní. Ide napríklad o modernizáciu chladiacich zariadení, efektívne osvetlenie alebo zníženie používania papiera na cenovky a účtenky. Napríklad sieť supermarketov Albert investuje podľa SOCR do udržateľných opatrení stovky miliónov korún ročne.
Prehľadnosť a usporiadanie predajní je tiež významným faktorom, ktorý umožňuje zákazníkom nakupovať efektívnejšie. Ak zákazníci ľahko nájdu svoje obľúbené výrobky a v požadovanom poradí, strávia v predajni menej času a v dôsledku toho je pravdepodobnejšie, že sa vrátia. Podľa vedúceho reťazca LIDL Adama Miszczyszyna je priemerný čas nakupovania v maloobchodných predajniach približne 20 minút.
Credit: Jana Follprechtova