9 min. čítanie

Landing page

Máte zlé cieľové stránky (landing pages)? Vykašlite sa na platené kampane. Vyhadzujete peniaze von oknom! Zistime spoločne, ako na to.

Jozef Búry Jozef Búry
CEO v Zelený Pes
Landing page

Čo je landing page?

Hneď na úvod: landing page je cieľová stránka, kam posielame ľudí po prekliku z reklamy, z emailu, prípadne môže úlohu landing page spĺňať aj homepage (úvodná stránka) webu, ak nemáme na tieto účely pripravenú špeciálnu podstránku.

Landing page nie je celý náš web, ale iba jeho konkrétna podstránka, ktorá je najvhodnejšia na účely zoznámenia návštevníka s našou ponukou a presvedčenia ho, aby sa rozhodol pre nás.

Do určitej miery však každá stránka plní funkciu landing page, pretože môže byť vstupnou stránkou na náš web z rôznych zdrojov.

Prečo sa zaoberať s cieľovými stránkami?

Vyhľadávate cez Google knihu – Joga pre začiatočníkov. Zobrazí sa vám reklama – Joga pre začiatočníkov. Kliknete na ňu a prídete na stránku s knihami o jazykovej literatúre. Toto zrovna nie je stránka, kam ste sa chceli dostať. Knihy ste síce našli, ale aby ste sa dostali ku knihe o Joge, musíte použiť interné vyhľadávanie na webe, filter, menu s kategóriami atď.

Cieľom kvalitnej landing page je zobraziť návštevníkovi presne tie informácie, ktoré hľadal, v ľahko stráviteľnej a logicky usporiadanej podobe a v logickej štruktúre a v na seba nadväzujúcom poradí, aby urobil to, čo od neho očakávame.

Správne cieľové stránky

Odpovede na hlavné otázky

Správna landing page by mala odpovedať na niekoľko základných otázok:

  1. O čom to celé je.
  2. Ako to môže vyriešiť návštevníkov problém.
  3. Ako to celé prebieha.
  4. Prečo by mali riešiť daný problém s nami.
  5. Čo majú urobiť, čo od nich očakávame, aký je ďalší krok.

Príklad:

Máme banerovú reklamu na propagáciu služby brúsenia nožov. Čo by správna landing page takejto služby mala obsahovať?

1. O čom to celé je?

Jedným sloganom (3-4 slová, jedna veta) by sme mali povedať, o čom daná stránka je. V tomto prípade napr.: Vaše nože ostré ako od výroby. Vaše nože ostré ako u šéf kuchára. Profesionálne nabrúsené nože aj u vás doma. Profesionálne nabrúsené nože, ktoré vám vydržia a pod.

2. Ako to môže vyriešiť návštevníkov problém. Aký mám vlastne problém?

Ľudia niekedy ani nevedia, že majú nejaký problém, ktorý by mali riešiť. Správna landing page in ukáže, že ho majú.

Musí navodiť potrebu nakupovať, potrebu niečo vlastniť, získať – túžba po niečom. Potrebujem to.

Kopa ľudí nevie, že (takmer) všetky nože môžu byť ozaj ostré, a že to čím doma krájajú, má od ostrého dosť ďaleko, a že mäso na guláš nekrájajú, ale v skutočnosti ho sekajú, resp. trhajú svojím tupým nožom.
Mali by sme im teda ukázať, že nejaký problém majú, alebo že s naším riešením problém mať nebudú.

Jasne v niekoľkých bodoch by sme mali uviesť a vysvetliť:

  • Čo všetko naše riešenie prináša.
  • Ako dané problémy riešime.
  • Čím je naše riešenie unikátne.
  • Prečo by mali nad tým uvažovať.

Vhodný je ilustračný obrázok/grafika a niekoľko odrážok textu v ideálnom prípade krátke vysvetľujúce a zaujímavé video.

Napr.: Znovu oživíme vaše ostrie noža. Laserové, presné brúsenie. Leštenie ostria uchová jeho ostrosť. Vyrovnáme štrbiny a nerovnosti vášho noža atď.

3. Ako to celé prebieha

V závislosti od nášho biznisu, služby, či produktu ktorý ponúkame, môžeme presnejšie vysvetliť, ako to celé prebieha.

Napr.: Objednáte si ostrenie X nožov online (malý, stredné a veľký). Pošleme vám krabicu na zabalenie a bezpečnú prepravu nožov v daných veľkostiach. Odošlete a do troch dní nože nabrúsime a pošleme späť atď. Znovu ideálne, ak to celé odprezentujeme v krátkom videu.

4. Prečo by do toho mali ísť s nami?

Už sú náchylní kúpiť si naše riešenie. Musíme ich “doklepnúť”. Využiť niekoľko hlavných predajných argumentov a presvedčovacích techník, prečo do toho majú ísť práve s nami.
Napr.: Ukážeme im certifikáty. Predstavíme našu technológiu. Ukážeme našich ľudí ako odborníkov na danú oblasť (Aké majú v danej oblasti skúsenosti). Ideálne sú potvrdenia tretích strán. Referencia spokojných zákazníkov. Prípadové štúdie, ako iní úspešne využili naše služby a pod.

Čokoľvek, čo potvrdí kvalitu a pomôže nám zákazníkov respektíve návštevníkov webu presvedčiť.

5. Čo majú urobiť. Call to action – Výzva na akciu.

Nečakajme, že ľudia sami urobia, to čo by sme chceli, aby urobili. Musíme im to vyslovene povedať, vyzvať ich, naviesť na to. Jasne im povedať, čo majú urobiť ako ďalší krok.

Napr.: Vyplňte formulár. Objednajte ešte dnes. Nechajte nám telefónne číslo, zavoláme vám naspäť. Objednajte ešte dnes do 14 tej hodiny, získate zľavu X % atď.

Nestačí iba nechať kontaktné údaje a čakať, čo sa stane, že sa sami rozhodnú. Tu je naša úloha, ich “doklepnúť”. Pozor, tu sa ozaj hráme so slovíčkami a psychológiou predaja. Je rozdiel, či napíšeme “Vložte do košíka!”, alebo “Kúpte teraz!”. Na podvedomej úrovni to funguje presne tak, ako sme to napísali. Napíšeme im, vložte do košíka a oni to vložia do košíka. V podvedomí majú to, že mám vložiť do košíka. Nikto im nekáže kúpiť a ľahšie môžu neskôr v rámci nákupu z košíka odísť. Ak im dáme vyslovene: “Kúpte ešte dnes!”, v podvedomí majú, že idú nakupovať a je menej pravdepodobné, že ešte z košíka odídu.

Testovať! Testovať! Testovať!

Bohužiaľ máme pre vás zlú správu. Naše cieľové stránky nebudú nikdy dokončené / hotové.

Ide o neustály proces optimalizácie cieľových stránok a o A / B / X testovanie.

Stále sa vyvíja užívateľské správanie. Online svet sa mení. Nemôžeme fungovať stále s rovnakými cieľovými stránkami. Niekedy je to o zmene iba pár slovíčok, či o výmene farby tlačítka, o novom obrázku, o pridaní videa atď. Inokedy o kompletnom prekopaní cieľovej stránky, celej štruktúry, obsahu, formátu obsahu, vizuálu. Záleží, ako dlho sme s našimi stránkami nič nerobili a ako sa online svet zatiaľ posunul.

Vždy treba mať na zreteli nášho návštevníka. Čo od neho očakávame a ako mu to musíme povedať, aby sme ho presvedčili.

Prečo je landing page tak dôležitá?

Jej úlohou je uzavrieť obchod. Ak jej niečo chýba, znižujeme jej šancu na úspech. Rovnako ako náš obchodník.

Landing page nahrádza obchodníka v online svete.

Ak nášmu obchodníkovi chýba napr. schopnosť presvedčiť človeka a nie je dobrý v riešení námietok, nič nepredá. Môže byť akokoľvek dobrý v technických detailoch a vedieť všetky informácie o našich produktoch a službách, príde prvá námietka, rozklepeme sa, nebude vedieť argumentovať a nakoniec nepredá.

Landing page nemá možnosť reagovať na vzniknutú situáciu, buď zaujme a presvedčí hneď, alebo nepredá.

Navyše často si platíme rôzne online kampane. Platíme centy až € za každého jedného návštevníka webu. Naozaj chceme, aby z nich boli iba návštevníci, alebo chceme zákazníkov?

Úlohou landing page je meniť návštevníkov na zákazníkov

Bežne je konverzný pomer (návštevníci vs. zákazníci) pri dobre fungujúcom e-shope 1%. (Ide o všeobecné priemerné čísla z rôznych typov e-shopov, v rôznych odvetviach, celosvetovo. Sú samozrejme aj e-shopy, kde sú tie percentá oveľa vyššie, ale priemerne je 1% považované za dobré.
Ak nám to 1% landing page ešte znižuje, môžeme mať akokoľvek dobre nastavené kampane a meniť agentúry, ktoré ich spravujú.

Nepredáva agentúra, ktorá nám spravuje kampane, ale landing page.

Ak neoptimalizujeme landing page, vyhadzujeme peniaze na platené kampane von oknom. Landing page je rovnako dôležitá, ako správne nastavenie kampaní, či ako dostatočne vysoký rozpočet. Riešte so svojou agentúrou aj svoje cieľové stránky, nepozerajte sa iba na to, ako sú nastavené kampane a akí ľudia sú tam privádzaní.
Dobrá agentúra vás na veci ohľadom vhodných cieľových stránok upozorní sama.

Zdieľať článok
Jozef Búry
CEO v Zelený Pes

Obchodník a marketér. Zakladateľ online marketingovej agentúry Zelený Pes. Dlhé roky pomáham firmám rozbehnúť a rásť ich biznis v online prostredí návrhom a realizáciou správnej online stratégie.

Zelený pes
Tento článok ti prináša

Zelený pes

Zelený Pes je online marketingová agentúra zameraná na výkonnostný online marketing. Pomáha klientom meniť návštevníkov ich web stránok a sociálnych médií na reálnych zákazníkov.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
5 min. čítanie

Prieskum slovenských e-shopov (E-shop Barometer 2022)

E-shop Barometer je pravidelný prieskum realizovaný medzi slovenskými e-shopmi s rôznorodou ponukou produktov a služieb. Aj uplynulý siedmy ročník, pod taktovkou ui42 v spolupráci s KPMG na Slovensku, priniesol náhľad pod pokrievku slovenskej e-commerce scény. Prečítajte si aké očakávania mali e-shoperi na Vianoce poznačené energetickou krízou a vysokou infláciou. Aké kroky plánujú napríklad aj v […]

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Prečítať článok
4 min. čítanie

E-shopy s automatickým odporúčaním predávajú efektívnejšie

Cieľom každého e-shopu je predávať. V mori konkurencie, možnostiach marketingových nástrojov a narastajúcich očakávaní zákazníkov je však stále náročnejšie dosahovať stanovené ciele. Stačí dnes väčší budget na reklamu, lepší marketing alebo redizajn webu k tomu, aby boli zákazníci spokojnejší a predaj efektívnejší? 

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Prečítať článok