Väčšina ľudí si myslí, že A/B testovanie má svoje využitie len z hľadiska malých vylepšení. Napríklad zmeny farieb, textu tlačidiel alebo nadpisov. Jeho zmysel je však oveľa hlbší. A/B testovanie umožňuje výrazne zlepšiť zážitok z nakupovania vašich zákazníkov a šťastní zákazníci prejavujú väčšie miery preklikov, viac konverzií, väčšiu lojalitu, väčší príjem a oveľa viac.
V jednoduchosti, je to metóda, ktorá určuje, ktorý dizajn, obsah alebo funkcia je pre vašich návštevníkov najúspešnejšia. Umožňuje otestovať a vyhodnotiť variáciu stránky (alebo elementu na stránke), ktorá môže ovplyvniť správanie vašich zákazníkov, a tým zvýšiť konverziu.
A/B testovanie je metóda, ktorá určuje, ktorý dizajn, obsah alebo funkcia je pre vašich návštevníkov najúspešnejšia.
Aj malé zmeny na landovacej stránke alebo internetovom obchode môžu mať za následok výrazné zvýšenie počtu nových zákazníkov, tržieb a výnosov.
Veľkou výhodou A/B testovania sú nízke, a často žiadne, náklady, ktoré je nutné vyčleniť, aby sme sa dostali k viditeľným výsledkom.
A/B testovanie nie je jednorazové riešenie.
Je však dôležité uvedomiť si, že A/B testovanie nie je jednorazové riešenie. Je to ako keď sa chcete stať profesionálnym športovcom. Čím viac trénujete, tým sú vaše výsledky lepšie.
Preto efektívne A/B testovanie zahŕňa ideálne opakované testovanie vylepšení, až kým nevytvoríte najlepšiu možnú verziu. Je to iteratívny proces, kde každý vykonaný test porovnávate s výsledkami predchádzajúcich testov, aby ste vedeli vyhodnotiť, ktoré zmeny boli nakoľko efektívne.
Ako majiteľ obchodu máte pred sebou veľa možností, od najjednoduchších po zložitejšie:
Proces A/B testovania je jednoduchý a finančne nenáročný, vyžaduje si však čas. Samotné testovanie môže prebiehať dvomi spôsobmi, na strane klienta a na strane servera, pričom testovanie na strane klienta je bežnejšie.
Zistenie súčasného stavu zahŕňa jednoduchý výskum, vďaka ktorému dokážete ľahko definovať hlavné nedostatky riešenia, spoznať správanie používateľov, a jednoducho tak získať priestor na vytváranie hypotéz pre vaše testovanie.
Pri výskume vám pomôže :
Po analýze správania zákazníkov môžete začať rozvíjať hypotézy o vašom aktuálnom webe a ako by ste mohli zlepšiť celkový zážitok zákazníka.
Na základe zistení z prvého kroku viete definovať, čo brzdí zákazníkov na stránke a odďaľuje ich od konverzie, teda čo predstavuje priestor pre optimalizáciu. Napríklad: “Tlačidlo vložiť do košíka nie je na stránke detailu produktu výrazné”.
Podľa analýzy správania používateľov a definovaného cieľa vytvoríte hypotézu zameranú na zvýšenie počtu konverzií, napríklad: “Zväčšenie tlačidla vložiť do košíka zvýši jeho význam, a tým zvýši počet konverzií.”
Overíte svoju hypotézu. Vytvoríte variant pre svoju hypotézu a otestujete ju s pôvodnou stránkou. V našom prípade by sme A/B testovali pôvodnú stránku detailu produktu s verziou, ktorá má väčšie tlačidlo vložiť produkt do košíka.
Vyhodnotíte výsledky A/B testu a zistíte, ktorá variácia priniesla vyššie konverzie. Ak medzi variantami existuje jasný víťaz, pokračujete v jeho implementácii. Ak test zostáva nejednoznačný, vrátite sa späť na krok 3 a prepracujete svoju hypotézu.
V tomto kroku nasleduje finálne zapracovanie víťaznej verzie z testovania do ostrej prevádzky.
Návštevnosť testovanej stránky je jeden z hlavných atribútov, ktorý ovplyvňuje dĺžku testu a jeho výsledky. Preto si dajte pozor na testovanie stránok, ktoré majú nízku návštevnosť. Vyhnete sa tak zbytočne dlhým testom, ktoré možno nakoniec nedokážete vyhodnotiť.
Návštevnosť testovanej stránky je jeden z hlavných atribútov, ktorý ovplyvňuje dĺžku testu a jeho výsledky
Návštevnosť však môžete dočasne zvýšiť napríklad marketingovými kampaňami. Na to, aby ste vedeli vypočítať, akú veľkú vzorku potrebujete na vyhodnotenie variácie, môžete použiť jednoduchú online kalkulačku. V tomto prípade však postupujte opatrne, pretože hrozí, že takýto test povedie k vysokým nákladom.
Návštevnosť môžete dočasne zvýšiť napríklad marketingovými kampaňami.
Rovnako už počas prípravy je dôležité uvedomiť si rozdiely v návštevnosti a v správaní používateľov s mobilnými zariadeniami a tabletmi, ktorí majú odlišné vzory správania a miera konverzie sa pri nich môže líšiť. Vhodným riešením je vykonanie testu len pre konkrétny typ zariadenia, prípadne zacielenie alebo vylúčenie zariadení, kde je vzor správania používateľov výrazne odlišný.
Čas, ktorý je potrebný na spoľahlivé vyhodnotenie testu sa bude často líšiť a závisí od rôznych faktorov, ako je napríklad počet testovaných variácií, miera konverzie, návštevnosť stránky a podobne. V jednoduchosti sa dá povedať, že váš test skončí vo chvíli, keď nazbierate dostatok údajov na to, aby ste spoľahlivo vedeli vyhodnotiť výsledok testu.
Test skončí vo chvíli, keď nazbierate dostatok údajov.
Každý lepší nastroj na testovanie vás sám upozorní na dĺžku trvania testu. Môžete však použiť aj jednoduché online kalkulačky a vypočítať si predpokladanú dĺžku trvania testu sami. Miera konverzie sa často v rôznych dňoch a rôznych časových intervaloch mení a rozdiely môžu byť obrovské. Preto je vhodné vykonávať testy v priebehu celých období, alebo konkrétnej periódy. Napríklad, ak spustíte test v pondelok ráno, ukončíte ho v nedeľu večer.
Dôležitým krokom po dokončení testu je odstránenie všetkých súvisiacich nastavení a prvkov. Vyhnete sa tak možnej penalizácii alebo prepadu pozícií vo vyhľadávačoch.
Ak testujete rôzne verzie stránok na rôznych URL adresách, používajte atribút rel=”canonical”, označíte tak variácie k pôvodnej verzii testovanej stránky. Zabránite tak tomu, aby si vyhľadávač zamieňal rôzne verzie tej istej stránky.
Ak počas testu využívate presmerovanie používateľov z pôvodnej adresy URL na URL adresu variácie, používajte dočasné presmerovanie 302 a nie permanentné presmerovanie 301. Takto informujete vyhľadávače o tom, že presmerovanie je dočasné, a zachovajú vo svojom indexe pôvodnú URL adresu, ktorú nenahradia tou dočasnou.
Taktiež je v poriadku, ak použijete presmerovanie pomocou javascriptu.
Počas vášho testu nepoužívajte maskovanie na to, aby ste používateľom ukázali iný obsah ako vyhľadávaču, riskujete tak penalizáciu a prepad do nižších pozícií vo vyhľadávaní, v najhoršom prípade odstránenie.
Vyhnite sa tomu, aby ste mali spustených súbežne viac A/B testov. V prípade, že budete mať spustených viac testov ako jeden, nedokážete vyhodnotiť jeho skutočný vplyv na výsledky a konverzný pomer.
Nájsť vhodný nástroj pre A/B testovanie nie je žiadny problém a nezáleží na tom, či pracujete v agentúre, v spoločnosti na strane klienta alebo ako konzultant. Problémom však môže byť, ktorý je pre vás ten správny.
Preto nižšie nájdete zoznam tých najpopulárnejších, od jednoduchých až po tie náročnejšie:
Keď vykonáte dôkladné A/B testy s konkrétnymi cieľmi, umožnia vám postupne zlepšovať celkový dizajn vášho sídla tak, aby ste ho čo najlepšie prispôsobili správaniu vašich používateľov a vašim obchodným cieľom.
Keď začnete, nemusíte ihneď vidieť výrazný nárast ziskov. Keď sa však po niekoľkých mesiacoch pozriete späť, budete ohromení celkovými výsledkami.
UX & Design Team Leader v digitálnej agentúre RIESENIA.com. Špecializuje sa na e-commerce, návrh dizajnovej stratégie, a customer experience. Rád experimentuje a venuje sa používateľskému testovaniu.
Agentúra RIESENIA.com od roku 2005 efektívne spája tímy zabezpečujúce všetko od UX a strategického dizajnu, cez vývoj riešení na mieru až po komunikáciu naprieč jednotlivými kanálmi online ekosystému.
Pravidlené novinky, rozhovory a dlhodobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.
Pravidlené novinky, rozhovory a dlhobobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.