Zaujíma ma
13. marca 2020
13. marca 2020

Koronavírus na ecommerce trhu. Ako ochrániť svoje e-shopy pred „nákazou“?

4 min čítanie

Hlavnou témou súčasných dní je nový koronavírus, ktorý sa šíri naprieč celým svetom a liek proti nemu je zatiaľ v nedohľadne. Nákaza, ktorá vypukla na konci roku 2019 v Číne, zasiahla každodenný život bežných ľudí, ale aj podnikateľov, firmy a svetovú ekonomiku.

Do dnešného dňa sa koronavírusom nakazilo vyše 120-tisíc ľudí na celom svete. Takmer 5000 z nich, bohužiaľ, nákaze podľahlo. Epicentrum je v čínskej provincii Wuhan, kde bolo evidovaných viac ako 80-tisíc nakazených. Vírus sa však výrazne rozšíril aj v Taliansku, Iráne a v Kórejskej republike.

Interaktívna mapa aktuálneho stavu nákazy koronavírusu >>

Dopady na svetovú a domácu ekonomiku

Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) už týždeň bije na poplach. Len zatvorenie tovární v Číne bude totiž znamenať výrazný prepad v globálnom hospodárskom raste.

OECD odhaduje, že SARS-CoV-2, ako sa oficiálne označuje nový koronavírus, zníži rast svetovej ekonomiky z 2,9 na 2,4 percenta.

Pričom každá hodnota nižšia ako 2,5 percenta značí v tomto prípade recesiu. Ak by sa nákaza šírila doterajším tempom ďalej, rast svetovej ekonomiky by mohol spomaliť až na 1,5 percenta.

Rast slovenskej ekonomiky v roku 2020, ktorý bol odhadovaný na zhruba 2,2 percenta, by koronavírus nemal zasiahnuť veľkou silou. Dôvodom sú najmä naše nižšie obchodné styky s Čínou. Import z Číny na Slovensko predstavuje len 6 percent z celkového dovozu, pričom export do krajiny pôvodu koronavírusu zo Slovenska je len niečo viac ako 2 percentá.

Analytička Slovenskej sporiteľne Katarína Muchová v televízii TA3 uviedla, že „predbežný dosah koronavírusu na rast slovenskej ekonomiky vidíme v blízkosti 0,2 až 0,3 percentuálneho bodu. Pri prísnejších obmedzeniach a vyššej miere neistoty, ktorá by ovplyvnila správanie ľudí, by však negatívny vplyv na ekonomický rast bol väčší, radovo až o 0,7 percentuálneho bodu. Momentálne to však považujeme skôr za okrajový scenár.“

Príležitosti a hrozby koronavírusu

Obchodníci s nedostatkovým tovarom, po ktorom je v súčasnosti najvyšší dopyt, čo sú v tejto dobe najmä dezinfekčné prostriedky, rúška, respirátory a samozrejme trvanlivé potraviny na „horšie časy“, nestíhajú naskladňovať. Na niektorých miestach nákazy (aj tam, kde nie je) totiž ľudia podľahli panike.

Nárast online nákupov?

Keďže sa odporúča zdržovať najmä v pohodlí a bezpečí domova, začína sa prejavovať vplyv na online predaj. Mnohým obchodníkom, ktorí v tomto období strácajú zákazníkov z kamenných predajní, sa klientela postupne presúva do e-shopov. Má to však jeden háčik. Dopyt po tovaroch určitého druhu je natoľko veľký, že môže spôsobovať problémy s dostupnosťou a časovou náročnosťou.

Obrovská poklona patrí všetkým, ktorí aj v aktuálnej situácií dokážu zozbierať všetky sily a neustále vylepšujú kvalitu svojich služieb. K aktuálnej situácií sa cez sociálne siete vyjadruje aj Tomáš Čupr, zakladateľ Rohlik.cz, ktorý pomocou videa ďakuje za dôveru svojim zákazníkom. Úprimne priznáva, že na takýto nápor nie sú vybavení, napriek tomu robia všetko preto, aby dokázali zabezpečiť čo najlepší servis. Klobúk dole.

Aktuálne trendy aj prognózy naozaj nasvedčujú tomu, že niektoré e-shopy budú počas koronavírusu zaznamenávať zvýšený počet potenciálnych zákazníkov. Pre iné to bude mať však úplne opačný efekt – v najhoršom scenári devastačné dôsledky.

Jedným z príkladov, ktorý ukazuje konkrétne vzorce správania spotrebiteľa alebo zákazníka v karanténnom stave, sú Číňania na Apple Store.

Od začiatku februára, kedy nákaza v Číne vypukla a vyžiadala si rozsiahlu karanténu, je počet stiahnutí na Apple Store až o 40 percent vyšší ako bol priemer v roku 2019.

Otázne je ako však zvládnu situáciu tie e-shopy, ktoré sú vyslovene stavané na dopytoch “bežne fungujúceho” sveta. Množstvo podnikov, ktoré predávajú cez e-shop napríklad služby, alebo zážitky, či iné formy produktu, ktoré sú priamo závislé od možnosti stretávať sa, či vycestovať, aktuálne zažíva výrazný (často viac ako 50%) pokles dopytu po ich službách.

Zvlášť menší podnikatelia by prípadné problémy nemali rozhodne odkladať, ale naopak v dostatočnom predstihu začať riešiť. Jedným z riešení môže byť aj rokovanie s bankou o dočasných poníženiach splátok, či odklade splácania úverov.

Banky v aktuálnej situácií svojim klientom radia, aby podnikatelia riešili situáciu práve spoločne so svojou bankou. Ešte pred tým ako sa dostanú do omeškania splátok. Práve zásah do splátkového kalendára, sa môže prejaviť reštrukturalizáciou úveru. Tá nesie so sebou negatívny záznam v úverovom registri, ktorý môže mať zásadný dopad pre podnikateľa v budúcnosti jeho podnikania.

Problémy s dodávateľmi

Tie internetové obchody, ktoré sú reálne závislé na zahraničných dodávateľoch budú pravdepodobne pociťovať reálne problémy od druhej polovice marca. Neprejaví sa to však plošne u všetkých obchodníkov. Bude to, samozrejme, závisieť od toho, nakoľko sú sami alebo ich dodávatelia závislí od subdodávateľov z Číny, kde je výroba výrazne obmedzená alebo zastavená.

Vďaka karanténe vo Wuhane v Číne a viac ako tuctu ďalších miest v tomto regióne, ktorý vyrába tovar pre celý svet, je výroba pozastavená už takmer dva mesiace. Mnohé svetové spoločnosti sú nútené zastaviť výrobu hotových produktov kvôli nedostatku dodávaných častí z tejto karanténnej oblasti.

To vedie k problémom s dostupnosťou výrobkov skoro vo všetkých odvetviach (od výrobcov automobilov až po značky odevov), ktoré by sa mohli aj v druhej polovici roku 2020 naďalej zhoršovať.

Ako čo najlepšie zvládnuť toto nevyspytateľné obdobie?

Niekoľko užitočných tipov (ak ste tak ešte neurobili), aby ste svoje e-shopy čo najviac ochránili pred negatívnymi dôsledkami koronavírusu:

  • Sledujte momentálny vývoj situácie u svojich dodávateľov

    Ak budete dostatočne informovaní, dokážete predvídať situáciu.

  • Upevnite si vzťah s vašimi dodávateľmi

    Môžete sa tak vyhnúť zatajovaniu niektorých informácií a následným nepríjemným prekvapeniam.

  • Zdôraznite kontrolu kvality výrobkov

    Ak bude dodávateľ pracovať s veľkým množstvom nevybavených objednávok alebo v obmedzenom počte zamestnancov, môže sa uchýliť k tzv. „núdzovému režimu“ – rýchlosť na úkor kvality.

  • Maximalizujte zásoby

    Ak je to možné a kým je to ešte možné, predvídajte. Ak sa má situácia s dodávkami zhoršovať, nakúpte väčšie množstvo ako obvykle a požiadajte vášho dodávateľa o rýchlejšie dodávky.

  • Strážte si svoje zásoby

    Aj keď sa vám podarí získať naraz väčšie množstvo dodávok, stále sledujte situáciu, informujte sa a v týchto časoch rátajte s najhorším. Upravte propagáciu niektorých výrobkov tak, aby ste sa nepripravili naraz o všetko zásoby.

  • Načúvajte vašim zákazníkom

    Práve v tomto období majú ľudia najväčšie pochybnosti a najviac otázok. Či už ide o kvalitu tovarov, bezpečnosť, hygienu či možné problémy s prepravou, myslite na zákaznícku podporu.

  • Zvážte aj zmenu dodávateľa

    Najmä, ak viete, že budete vy sami alebo vaši dodávatelia závislí na čínskych výrobkoch. Okrem výpadku dodávok môže napr. u zákazníkov vzniknúť aj dočasný odpor voči „Made in China“. Nepodceňujte situáciu.

  • Pripravte si akčné plány

    Či už ide o problémy s dodávateľmi, náhlu zmenu správania zákazníkov alebo dopady hospodárskej recesie, myslite dopredu a majte krízové scenáre. Rátajte s tým, že budete musieť urobiť aj významné zmeny.

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy. marketérov a všetkých fanúšikov ecommerce. Prinášame novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta ecommerce a marketingu.


Posledné
Obľúbené
  • Kategórie

  • Podcasty

  • O nás

    Pravidlené novinky, rozhovory a dlhodobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.