Nemusíte sa obávať – prehodnotiť váš biznis od základov nebude potrebné. Čo však nutné bude je zamyslenie sa nad hodnotovým aspektom vášho podnikania a nad tým, ako tieto hodnoty následne zaradiť do vašich pravidelných marketingových výstupov.
Mnohé štúdie ukázali, že rôznorodejšie organizácie fungujú lepšie ako menej rôznorodé, najmä z hľadiska PR a reklamy. Marketing je v prvom rade o dôvere. Podľa prieskumu by 46 % spotrebiteľov zaplatilo viac za produkty a služby značiek, ktorým dôverujú. Štúdia z roku 2022 ukázala, že asi 60 % zákazníkov vám bude dôverovať viac, ak budete využívať inkluzívnu reklamu.
Číslo 1 – DIVERZITA
Odpoveď na otázku, prečo je diverzita dôležitá, je azda samozrejmá. Nie všetci spotrebitelia zodpovedajú jednému špecifickému profilu. Medzi svojimi sledovateľmi nájdete mladé ženy na materskej dovolenke, generáciu Z a napríklad aj starších pánov, ktorí sa venujú podnikaniu.
To však neznamená, že marketéri nemôžu mať definované cieľové publikum. To, že sa značka zameriava na konkrétnu skupinu ľudí neznamená, že žiadna osoba, ktorá nespadá do tohto publika, nemôže natrafiť na vašu spoločnosť alebo sa zaujímať o vaše produkty.
Nakoniec, cieľom každej marketingovej kampane je osloviť čo najviac koncových používateľov. Práve diverzita zabezpečí, že sledovatelia nadobudnú pocit, že značka nie je len o niekoľkých vyvolených, no nájde sa v nej každý.
Vedeli ste, že…?
- 83 % mileniálov uprednostňuje nákup od spoločností, ktoré reprezentujú ich hodnoty.
- 71 % by za produkt zaplatilo viac, ak výťažok z neho pôjde na charitu.
- 38 % dôveruje značkám, ktoré dobre reagujú na rozmanitosť na svojich trhoch.
Čo teda znamená diverzita? Je to rôznorodosť v obsahu – pre rôzne rasy, pohlavia, ľudí s rozličnými sexuálnymi orientáciami. Do úvahy berie aj ďalšie osobné faktory spotrebiteľov. K jej hlavným výhodám patrí najmä rast publika – v podstate zasiahnete širšiu vzorku a okrem toho urobíte dobrý dojem aj na generáciu mladých (generácia Z, ktorá nasleduje po generácii mileniálov, preukazuje ešte vyššiu mieru empatie a túžby po diverzite ako jej predchodcovia).
Rôznorodá zákaznícka základňa tiež chráni vaše podnikanie pred účinkami ekonomických výziev v jednom zákazníckom segmente. V skratke – ak sa sústredíte len na jednu skupinu, možno prehliadate inú, ktorá by pre vás mohla byť rovnako zaujímavá. Vďaka diverzite môžete rásť a ocitnúť sa ďalej, ako by ste čakali.
Číslo 2 – ROVNOSŤ
Vnímajte drobné odtienky medzi ľuďmi, no zaobchádzajte so všetkými rovnako. Tak by sa dala v skratke definovať rovnosť, ktorá je vo svetle reflektorov najmä v súvislosti s rovnosťou pohlaví.
Digitálny marketing môže byť silným nástrojom na vytvorenie rovnosti pre všetkých. Je len na vás, či sa rozhodnete ísť cestou upozorňovania na nerovnosti (napríklad pri spomínanom zaobchádzaní s rozličnými pohlaviami) alebo tichou a tvrdošijnou cestou zdôrazňovania potreby rovnosti. Vždy sa to v konečnom dôsledku oplatí.
Rovnosť patrí, koniec koncov, k jedným zo základných hodnôt, ktoré majú ľudia vysoko na svojom pomyselnom zozname. Krásnu kampaň o rovnosti mala napríklad spoločnosť NIKE. Dovoľte svojej fantázii pracovať naplno, vezmite do úvahy body číslo 1 a 3 (dostaneme sa tam) a vytvorte obsah, ktorý bude ku všetkým „rovný“ a spravodlivý.
Číslo 3 – INKLÚZIA
Inklúzia – ako už z jej názvu vyplýva, úzko súvisí s bodom číslo 1, diverzitou. Inkluzívny marketing tiež zohľadňuje rozmanitosť vo všetkých jej formách. To zahŕňa nielen vek, vzhľad, rasu a rodovú identitu, ale aj iné špecifiká ako jazyk či citlivú tému sociálneho a ekonomického postavenia. Svoj obsah upravuje tak, aby bol bližšie aj ľuďom s nižšími fyzickými duševnými schopnosťami a aby zaujal napríklad aj skupiny s rozličnými náboženstvami.
Jednoducho povedané, ide o to zahrnúť do svojej marketingovej tvorby aj obsah pre iné skupiny obyvateľstva než tie, na ktoré ste sa doteraz sústredili. Je potrebné si hneď na začiatku uvedomiť, že oslovujete skutočných ľudí žijúcich v reálnom svete. Ak diverzita znamená „čo“, inklúzia v skutočnosti znamená „ako“.
Vďaka inkluzívnemu marketingu napoviete svojmu publiku, že sa naozaj zaujímate. Že ich vidíte a že im rozumiete. Skutočne inkluzívny marketing tým, že pôjde nad rámec predošlých možností, zosilní hlasy nedostatočne zastúpených ľudí.
Celkom ľahko sa môžete v týchto bodoch inšpirovať zahraničnými profilmi, dajte však pozor na to, aby ste obsah náležite upravili podľa regiónu, v ktorom pôsobíte. Téma inklúzie a diverzity môže byť pre určité skupiny sledovateľov veľmi citlivá, dajte si preto veľmi záležať na tom, aby bol váš obsah skutočne diverzný, rovný a inkluzívny ku všetkým.
5 dobrých tipov na záver
- Buďte korektní – v roku 2023 ešte viac ako inokedy dbajte na korektnosť svojich výstupov. Dávajte si pozor na to, aby ste správne označovali a skloňovali transrodové a nebinárne osoby či napríklad jednotlivé rasy. Ocenia to všetci – aj tí, ktorých sa to priamo dotýka, ale aj tí, ktorí z vašej strany uvidia citlivú snahu.
- Buďte osobní – nebojte sa do svojho digitálneho marketingu zaradiť ešte viac svojej osoby, prípadne tváre svojich zamestnancov. Aj keď sa vám zdá, že postujete dosť osobného obsahu, skúste ešte trošku pridať. Vaši sledovatelia to určite ocenia.
- Buďte podporujúci – ako dobre vám padne, keď vás niekto nezištne podporí? Presne tak, vy môžete robiť to isté. Pôsobí veľmi sympaticky, keď z čírej solidarity a podpory prezdieľate profily iných tvorcov. Koniec koncov, vy najlepšie viete, koľko práce je za tým, aby obsah vyzeral tak, ako vyzerá.
- Buďte odlišní – nebojte sa občas zaexperimentovať a uverejniť niečo, čomu sa bežne nevenujete. Prípadne niečo, čo ste už dávno chceli vyskúšať, otvorte témy, ktorým sa chcete venovať, odlíšte sa. V dnešnej dobe sa to naozaj oplatí a odvahe sa tlieska.
- Buďte v strehu – dbajte o to, aby vám nič neušlo. Aj v tomto roku budú sociálne siete a digitálny marketing prechádzať technologickými zmenami, na ktoré musíte striehnuť, aby ste sa udržali nad hladinou v rýchlych vodách konkurencie.