5 min. čítanie

Čo je spam?

Čo sa vám vybaví pri slove spam? Zázračné tabletky z internetových lekární, výhra v záhadnej lotérií, žiadosti o peniaze od "princov" z iných krajín, alebo snáď jedlo Spam? Každý piatok prinášame krátku exegézu často používaných pojmov. Dnes si vysvetlíme definíciu výrazu spam.

Čo je spam?

Definícia spamu 

Spam je akýkoľvek druh nežiaducej, nevyžiadanej digitálnej komunikácie, ktorá sa rozosiela hromadne. Spam sa často posiela e-mailom, ale môže sa šíriť aj prostredníctvom textových správ, telefonátov alebo sociálnych sietí.

spam alebo Spam?

Či už tomu veríte alebo nie, výraz je popkultúrnym odkazom. Inšpiráciou na používanie výrazu “spam” ako označenia nevyžiadaných správ je scénka z filmu Monty Python, v ktorej sa herci presviedčajú, že každý musí jesť jedlo Spam, či už ho chce alebo nie. Podobne aj každý, kto má e-mailovú adresu, musí byť, žiaľ, obťažovaný spamovými správami, či sa nám to páči, alebo nie.

zdroj: Youtube

Typy spamu, na ktoré si treba dávať pozor

Spameri používajú na hromadné rozosielanie nevyžiadaných správ mnoho foriem komunikácie. Niektoré z nich sú marketingové správy predávajúce nevyžiadaný tovar. Iné typy spamových správ môžu šíriť škodlivý softvér, vylákať od vás osobné údaje alebo vás vystrašiť. Pod nátlakom chcú získať vaše peniaze, aby ste sa nedostali do problémov.

E-mailové spamové filtre zachytávajú mnohé z týchto správ, ale aj tak sa niekedy stane, že sa dostanú do obehu. Či už prostredníctvom e-mailu, telefónu alebo sociálnych sietí.

Phishingové emaily

Phishingové emaily sú typom spamu, ktorý kyberzločinci posielajú mnohým ľuďom v nádeji, že sa im podarí “uloviť” niekoľko ľudí. Phishingové emaily podvodom prinútia obete poskytnúť citlivé informácie, ako sú prihlasovacie údaje na webové stránky alebo informácie o kreditných kartách.

Phishing je najjednoduchší a zároveň najnebezpečnejší a najúčinnejší druh kybernetického útoku. Je to preto, že útočí na najzraniteľnejší a najvýkonnejší počítač na svete: ľudskú myseľ.

Podvodné emaily

Podvodné emaily napodobňujú email od legitímneho odosielateľa a žiadajú vás o vykonanie nejakej akcie. Niektoré emaily  môžu zobrazovať obsah od známej značky, ako je PayPal alebo Apple. Tým chcú prekonať bariéru nedôvery. Medzi bežné emailové spoofingové spamy patria:

  • žiadosť o úhradu neuhradenej faktúry
  • žiadosť o obnovenie hesla alebo overenie účtu
  • overenie nákupov, ktoré ste nevykonali
  • žiadosť o aktualizáciu fakturačných údajov

Technická podpora

Pri podvode s technickou podporou sa v spamovej správe uvádza, že máte technický problém a mali by ste kontaktovať technickú podporu zavolaním na telefónne číslo alebo kliknutím na odkaz v správe. Podobne ako pri podvodných emailoch, aj pri týchto typoch spamu sa často uvádza, že sú od veľkej technologickej spoločnosti, ako je Microsoft, alebo od spoločnosti zaoberajúcej sa kybernetickou bezpečnosťou, ako je Malwarebytes.

Týždenný podcast UPdate

Ak si myslíte, že máte v počítači, tablete alebo smartfóne technický problém alebo škodlivý softvér, mali by ste vždy navštíviť oficiálnu webovú adresu spoločnosti a na základe údajov kontaktujte technickú podporu. 

Spam hovory a textové správy

Dostali ste niekedy robotický hovor? Je to telefonický spam. Textová správa od neznámeho odosielateľa, ktorý vás vyzýva, aby ste klikli na neznámy odkaz? To sa označuje ako textový spam alebo “smishing”, kombinácia SMS a phishingu.

Ak dostávate nevyžiadané hovory a textové správy, väčšina veľkých operátorov vám ponúka možnosť nahlásiť spam. Ďalším spôsobom boja proti mobilnému spamu je blokovanie čísel. 

zdroj: Pexels

Ako sa vyhnúť spamu?

Hneď na začiatku musíme povedať, že nie je úplne možné vyhnúť sa spamu, ale môžete podniknúť kroky, ktoré vám pomôžu chrániť sa, aby ste nenaleteli podvodníkom alebo sa nenechali oklamať nevyžiadanou správou:

  • Pozor na emailovú adresu odosialateľa. Ak je e-mail od spoločnosti legitímny, e-mailová adresa odosielateľa by sa mala zhodovať s doménou spoločnosti, ktorú údajne zastupuje. Niekedy je podvod zrejmý, napríklad example@abkljzr09348.biz, inokedy nie, napríklad example@paypa1.com namiesto paypal.com
  • Chýbajúce osobné oslovenie nie je dôkazom podvodného emailu, ale je to jedna z vecí, na ktoré si treba dávať pozor, najmä v správach, ktoré tvrdia, že sú od spoločnosti, s ktorou obchodujete. 
  • Dávajte si pozor na všetky odkazy vrátane tlačidiel v emaile. Ak dostanete správu od spoločnosti, v ktorej máte účet, je rozumné prihlásiť sa do svojho účtu a zistiť, či sa tam správa nachádza, a nie len kliknúť na odkaz bez predchádzajúceho overenia. Ak máte o správe akékoľvek pochybnosti, neklikajte na žiadne odkazy.
  • Gramatické chyby. Spoločnosť, ktorá rozosiela legitímne správy, pravdepodobne nebude mať veľa interpunkčných, gramatických a pravopisných chýb. Tie môžu byť ďalšou červenou vlajkou, ktorá naznačuje, že e-mail môže byť podozrivý.

Nahlásenie spamu

Poskytovatelia emailových služieb sa v odfiltrovaní spamu zlepšili, ale keď sa správy dostanú do vašej schránky, môžete ich nahlásiť. To platí aj pre nevyžiadané hovory a textové správy, pretože mnohí operátori vám dávajú možnosť nahlásiť aj spam. Môžete sa tiež rozhodnúť zablokovať odosielateľa, často v rovnakom kroku ako nahlásenie správy.

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber
Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Vrátenie tovaru v Nemecku sa drží na 11 %
2 min. čítanie

Vrátenie tovaru v Nemecku sa drží na 11 %

Pre e-commerce hráčov je výzva nájsť balanc medzi ústretovosťou voči zákazníkom a udaržaním vratiek v rozumnej hladine. Online nakupujúci v Nemecku vracajú 11 % svojich nákupov, ako ukázal prieskum, nemeckého digitálneho združenia Bitkom.

Prečítať článok
Český zákazník začína byť opäť lojálny, o to zložitejšie však je si jeho dôveru získať
4 min. čítanie

Český zákazník začína byť opäť lojálny, o to zložitejšie však je si jeho dôveru získať

Česká e-commerce sa po dvoch rokoch červených čísel opäť nadychuje. Zákazníci však boli nútení prispôsobiť inflácii svoje rozpočty a nákupné zvyklosti – a mnoho nových návykov si uchovajú aj tento rok, keď očakávajú reálny rast miezd. Skip Pay v rámci svojho panelu pravidelne nakupujúcich zákazníkov analyzoval spotrebiteľské správanie – zákazníci sú pripravení byť opäť lojálni, […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+