Definícia spamu
Spam je akýkoľvek druh nežiaducej, nevyžiadanej digitálnej komunikácie, ktorá sa rozosiela hromadne. Spam sa často posiela e-mailom, ale môže sa šíriť aj prostredníctvom textových správ, telefonátov alebo sociálnych sietí.
spam alebo Spam?
Či už tomu veríte alebo nie, výraz je popkultúrnym odkazom. Inšpiráciou na používanie výrazu “spam” ako označenia nevyžiadaných správ je scénka z filmu Monty Python, v ktorej sa herci presviedčajú, že každý musí jesť jedlo Spam, či už ho chce alebo nie. Podobne aj každý, kto má e-mailovú adresu, musí byť, žiaľ, obťažovaný spamovými správami, či sa nám to páči, alebo nie.
Typy spamu, na ktoré si treba dávať pozor
Spameri používajú na hromadné rozosielanie nevyžiadaných správ mnoho foriem komunikácie. Niektoré z nich sú marketingové správy predávajúce nevyžiadaný tovar. Iné typy spamových správ môžu šíriť škodlivý softvér, vylákať od vás osobné údaje alebo vás vystrašiť. Pod nátlakom chcú získať vaše peniaze, aby ste sa nedostali do problémov.
E-mailové spamové filtre zachytávajú mnohé z týchto správ, ale aj tak sa niekedy stane, že sa dostanú do obehu. Či už prostredníctvom e-mailu, telefónu alebo sociálnych sietí.
Phishingové emaily
Phishingové emaily sú typom spamu, ktorý kyberzločinci posielajú mnohým ľuďom v nádeji, že sa im podarí “uloviť” niekoľko ľudí. Phishingové emaily podvodom prinútia obete poskytnúť citlivé informácie, ako sú prihlasovacie údaje na webové stránky alebo informácie o kreditných kartách.
Phishing je najjednoduchší a zároveň najnebezpečnejší a najúčinnejší druh kybernetického útoku. Je to preto, že útočí na najzraniteľnejší a najvýkonnejší počítač na svete: ľudskú myseľ.
Podvodné emaily
Podvodné emaily napodobňujú email od legitímneho odosielateľa a žiadajú vás o vykonanie nejakej akcie. Niektoré emaily môžu zobrazovať obsah od známej značky, ako je PayPal alebo Apple. Tým chcú prekonať bariéru nedôvery. Medzi bežné emailové spoofingové spamy patria:
- žiadosť o úhradu neuhradenej faktúry
- žiadosť o obnovenie hesla alebo overenie účtu
- overenie nákupov, ktoré ste nevykonali
- žiadosť o aktualizáciu fakturačných údajov
Technická podpora
Pri podvode s technickou podporou sa v spamovej správe uvádza, že máte technický problém a mali by ste kontaktovať technickú podporu zavolaním na telefónne číslo alebo kliknutím na odkaz v správe. Podobne ako pri podvodných emailoch, aj pri týchto typoch spamu sa často uvádza, že sú od veľkej technologickej spoločnosti, ako je Microsoft, alebo od spoločnosti zaoberajúcej sa kybernetickou bezpečnosťou, ako je Malwarebytes.
Ak si myslíte, že máte v počítači, tablete alebo smartfóne technický problém alebo škodlivý softvér, mali by ste vždy navštíviť oficiálnu webovú adresu spoločnosti a na základe údajov kontaktujte technickú podporu.
Spam hovory a textové správy
Dostali ste niekedy robotický hovor? Je to telefonický spam. Textová správa od neznámeho odosielateľa, ktorý vás vyzýva, aby ste klikli na neznámy odkaz? To sa označuje ako textový spam alebo “smishing”, kombinácia SMS a phishingu.
Ak dostávate nevyžiadané hovory a textové správy, väčšina veľkých operátorov vám ponúka možnosť nahlásiť spam. Ďalším spôsobom boja proti mobilnému spamu je blokovanie čísel.
Ako sa vyhnúť spamu?
Hneď na začiatku musíme povedať, že nie je úplne možné vyhnúť sa spamu, ale môžete podniknúť kroky, ktoré vám pomôžu chrániť sa, aby ste nenaleteli podvodníkom alebo sa nenechali oklamať nevyžiadanou správou:
- Pozor na emailovú adresu odosialateľa. Ak je e-mail od spoločnosti legitímny, e-mailová adresa odosielateľa by sa mala zhodovať s doménou spoločnosti, ktorú údajne zastupuje. Niekedy je podvod zrejmý, napríklad example@abkljzr09348.biz, inokedy nie, napríklad example@paypa1.com namiesto paypal.com
- Chýbajúce osobné oslovenie nie je dôkazom podvodného emailu, ale je to jedna z vecí, na ktoré si treba dávať pozor, najmä v správach, ktoré tvrdia, že sú od spoločnosti, s ktorou obchodujete.
- Dávajte si pozor na všetky odkazy vrátane tlačidiel v emaile. Ak dostanete správu od spoločnosti, v ktorej máte účet, je rozumné prihlásiť sa do svojho účtu a zistiť, či sa tam správa nachádza, a nie len kliknúť na odkaz bez predchádzajúceho overenia. Ak máte o správe akékoľvek pochybnosti, neklikajte na žiadne odkazy.
- Gramatické chyby. Spoločnosť, ktorá rozosiela legitímne správy, pravdepodobne nebude mať veľa interpunkčných, gramatických a pravopisných chýb. Tie môžu byť ďalšou červenou vlajkou, ktorá naznačuje, že e-mail môže byť podozrivý.
Nahlásenie spamu
Poskytovatelia emailových služieb sa v odfiltrovaní spamu zlepšili, ale keď sa správy dostanú do vašej schránky, môžete ich nahlásiť. To platí aj pre nevyžiadané hovory a textové správy, pretože mnohí operátori vám dávajú možnosť nahlásiť aj spam. Môžete sa tiež rozhodnúť zablokovať odosielateľa, často v rovnakom kroku ako nahlásenie správy.