V rozhovore sa dozviete:
- 01:19 Aké sociálne siete by si mal e-shop vybrať pri komunikáciu?
- 04:42 Práca so sledovateľmi – Community Management
- 08:19 Dokáže značka fungovať na sieťach len organicky?
- 10:03 Nie je nastavenie reklamy ako nastavenie reklamy
- 11:31 Má zmysel pre spoločnosť aj LinkedIn
- 13:22 Výber influencerov a ambasádorov značky
- 15:12 Je správne robiť sociálne siete len preto, že to chce CEO?
- 22:02 Fungujú na sociálnych sieťach stále aj súťaže?
- 26:30 Dvojfaktorové overenia a bezpečnosť
Aké sociálne siete by si mal e-shop vybrať pre komunikáciu?
Prvým dôležitým bodom v tejto otázke je rozhodne cieľová skupina. Ak sa potenciálny zákazník na danej sieti nenachádza, nemá pre firmu zmysel, aby na nej pôsobila. Druhým veľmi dôležitým faktom sú zdroje. Či už ľudské , alebo finančné. Ak nie je vo vašich silách produkovať pravidelný kvalitný obsah na danú sieť, radšej sa do nej ani nepúšťajte, bude to skôr kontraproduktívne.
Je fajn mať aspoň vyplnený profil na každej sieti, aj keď by ste tam nemali prispievať. Nie je nič horšie, ako keď sa človek snaží z reklamy prekliknúť na profil a nejde mu to. Je to také minimum, ktoré viete spraviť a mať tak aj zarezervované svoje názvy spoločnosti. A následne sa venovať sieťam, ktoré majú pre vaše podnikanie zmysel.
Práca so sledovateľmi – Community Management
O tejto téme by sa dala napísať samostatná kniha. Je veľmi veľa príkladov z minulosti, v ktorých aj veľké spoločnosti nezvládli krízovú komunikáciu na sociálnych sieťach a fanúšikovia im to dali pocítiť. Pre tieto prípady je dobré mať vytvorený plán, čo v prípade krízy robiť. Samozrejme nie je to univerzálny liek. Ale na základné problémy by to malo stačiť. Najdôležitejšie je komunikovať argumentačne a vecne odpovedať. Nenechať za seba hovoriť emócie a skôr s odpoveďou počkať. Tony Dúbravec odporúča hejty alebo negatívne veci riešiť viac súkromne, aby sa ešte viac nevírila negativita.
Ako zvládať hejty na sociálnych sieťach nám už v minulosti vysvetľoval aj Braňo Macko z Ponyhouse.
Dokáže značka fungovať na sieťach len organicky?
Ide o historické uvažovanie ľudí, že sociálne siete sú zadarmo a keď tam majú zrazu za niečo platiť, nepozdáva sa im to. Samozrejme sú špecifické prípady alebo miesta, kedy sa dá ešte aj v dnešnej dobe vyrásť organicky, avšak je to skôr sporadické. Je to reklamná platforma, rovnako ako iné mediálne kanály, takže preto si musíte platiť, pokiaľ svoj obsah chcete dostať k viac ľuďom. Množstvo spoločností to vyskúša v minimálnej miere a po nedostavení okamžitých výsledkov na tieto funkcionality zanevrie.
Nie je nastavenie reklamy ako nastavenie reklamy
Sociálne siete fungujú práve na princípe monetizácie a zjednodušenie procesu nastavovania reklamy bolo spustené čisto len preto, aby viac zarobili. Preto je možné reklamu nastaviť na tri kliknutia cez tlačidlo BOOST. Avšak je veľký rozdiel medzi týmto spustením reklamy a vytvorením kampane cez Meta Business Manager. Ten ponúka viac možností cielenia aj nastavení, takže celkové výsledky kampane budú lepšie.
Má zmysel pre spoločnosť aj LinkedIn?
Za zmienku určite stojí LinkedIn, ktorý v prípade B2B podnikania vie byť stále viac-menej sieťou zadarmo. Viete si zaškoliť zamestnancov, aby prispievali, prepájali sa a interagovali. Táto sieť má rada osobné profily ľudí, preto ich tlačí do popredia. Aj takto viete získať dosah zadarmo.
Výber influencerov a ambasádorov značky
Spoločnosti často robia chybu pri výbere vhodného kandidáta a pozerajú sa len na počty sledovateľov. Sú určite aj lepšie metriky, na základe ktorých môžete vybrať vhodnejšie. Nie je to len o tom, dať influencerovi do rúk 6 produktov, aby spravil nejaký obsah. Malo by ísť aj o celkové prepojenia značky a daného človeka. Jeho stotožnenie sa s produktami a službami, nech je to čo najviac autentické.
Je správne robiť sociálne siete len preto, že to chce CEO?
Väčšinou si takto vysoko postavený ľudia nedajú poradiť od interných zamestnancov, maximálne dajú na názor nejakého externého odborníka. Môže sa to zdať ako dobrý nápad, lebo mu odporučí nejaký známy, alebo vidí dobrú reklamu, avšak treba sa vždy pozerať na význam pre váš biznis. Páliť zbytočne veľa času a peňazí na niečom, čo pre vás nemusí mať v konečnom dôsledku žiadny efekt, je zbytočné.
Dobrým príkladom je Alza, ako najväčší e-shop na slovenskom a českom trhu. Ich sociálne siete sú veľmi slabé, pretože to pre nich nemalo význam sa im viac venovať. Radšej investujú čas a peniaze do kanálov, ktoré im generujú zisky.
E-shopy majú pocit, že je to zadarmo, a preto tam musia byť a pritom nemajú vôbec vyladený performance kanál. Ladiť si sociálne siete je super, ak už je nastavený aj kanál, ktorý ten biznis živí. Ak chce mať biznis najskôr pekný Instagram a až potom aktívne výkonnostné kampane, to je podľa mňa úplne opačný prístup.
Fungujú na sociálnych sieťach stále aj súťaže?
Je to stále prvoplánové a ide len o získanie sledovateľov. Ale je skutočne toto publikum kvalitné? Ľudia sa zapoja do súťaže len pre danú výhru a vôbec ich nezaujíma, čo robí spoločnosť. Väčšinou aj tak po skončení súťaže nazbieraní noví sledovatelia odchádzajú, alebo tí čo aj zostanú, tak sú pasívni. Súťaže sú určite fajn, ale treba ich robiť s rozumom. Napríklad ako odmenu pre zákazníkov, ľudí v newsletteri, cez sociálne siete len dávať vedieť, že sa to koná. Treba sa nad tým zamyslieť hlbšie a nie len rozdávať produkty zadarmo.
Je lepšia agentúra alebo freelancer? Tony nám predstavil aj zaujímavú tému pop-up freelance tímov…
Dvojfaktorové overenia a bezpečnosť
Veľmi dôležité téma, na ktoré stále mnoho ľudí zabúda. V účte to ani nemusíte byť vy, komu bude prelomené heslo a útočník sa dostane do účtu. Následne vás to môže stáť nie len reputáciu, ale taktiež peniaze, keď spustí reklamy na hlúposti cez vašu kartu. Dvojfaktorové overenie je základným prvkom, ako sa takýmto útokom brániť. Bezpečnosť neradno podceňovať a už aj veľké značky prišli o svoje profily len kvôli nezodpovednosti jednotlivcov. Následné riešenie s podporou Meta je boj s veternými mlynmi a len zriedka sa aj podarí dotiahnuť do úspešného konca.