
Situácia začala pred dvoma rokmi, kedy došlo k spomaleniu spotrebiteľského dopytu. Aj napriek tomu, že sa obchodníci domnievali, že sa situácia bude stabilizovať, aktuálne dáta ukazujú, že zákazníci stále neradi nakupujú. „Očakávali sme pozitívnejšie výsledky, vinou obáv z ďalšieho zdražovania a tiež nasýtenosti trhu počas pandémie sa však celkový obrat českého e-commerce v medziročnom porovnaní ani tento kvartál nedostal zo záporných hodnôt,“ zhrňuje posledný kvartál David Chmelař, generálny riaditeľ Heureka Group.
Zmena v správaní = zmena v číslach
Podľa správy Heureky bol celkový obrat e-commerce trhu za tretí štvrťrok roku 2023 záporný a klesol o jedenásť percent. Minulý rok bol prvýkrát v histórii trhu ovplyvnený poklesom o 12 %, v prvom tohtoročnom štvrťroku o 13 % a v druhom o 8 %. Priemerná cena objednávky tiež klesla a teraz je menej ako 1400 Kč. Zákazníci čakajú na výhodnejšie ponuky a porovnávajú ceny.
Česi stále častejšie nakupujú online produkty s nižšou hodnotou, ako sú pracie prášky alebo kozmetika a viac porovnávajú ceny. Zákazníci tiež trávia viac času hľadaním unikátnych produktov a služieb. E-shopy sa snažia prispôsobiť zmene v správaní zákazníkov a ponúkajú kvalitnejšie sprievodné služby, čo vedie k vyššej spokojnosti zákazníkov. Aj napriek súčasnej náročnej situácii v maloobchode niektorí obchodníci veria, že tretí štvrťrok roku 2023 bude odrazovým mostíkom späť k medziročnému rastu online predajov.
Malé a stredné e-shopy rastú
Prevádzkovateľ e-shopových riešení Shoptet s viac ako 30 000 zákazníkmi v ČR registruje výkyvy na úrovni jednotlivých e-shopov. Obrat obchodníkov v poslednom kvartáli vzrástol o 14 % na takmer šestnásť miliárd korún. Súvisí s tým aj nárast počtu objednávok o pätinu. „Pri menších a stredne veľkých e-shopoch vidíme, že rast je medziročne stabilný. Predpokladáme, že v súčte obratu tohto roku dosiahnu e-shopy na Shoptete v Česku šesťdesiat miliárd korún, zatiaľ čo za minulý rok predstavoval celkový obrat takmer päťdesiat miliárd,“ hovorí riaditeľ firmy Samuel Huba.
Výkonný riaditeľ Heureky pre Česko a Slovensko Jan Mayer zhodnotil, že nákupné správanie Čechov sa síce zmenilo, no vníma to pozitívne: „Stále sa porovnávame s covidovými rokmi, ktoré boli pre online prostredie veľmi pozitívne, nemožno ich však brať za štandard. Tým sa naopak stáva porovnávanie cien a častejšie nakupovanie, hodnota objednávok je ale nižšia. Online kupujeme aj bežný spotrebný tovar,“ uzatvára Mayer.