4 min. čítanie

B2B ecommerce na vzostupe

Obchodovanie na internete medzi firmou a koncovým zákazníkom je dnes už štandardom. Avšak tento spôsob obchodovania medzi spoločnosťami cez internet bol donedávna ešte marginálnou záležitosťou. Doba sa rýchlo zmenila, firmy sa začali veľmi svižným tempom obracať smerom k digitálnym technológiám a trh, ktorý má niekoľkonásobný potenciál oproti veľkosti B2C, vykazuje rapídny rast.

Aleš Sekanina Aleš Sekanina
Marketingový konzultant v Nulisec
B2B ecommerce na vzostupe

Veľkoobchod je na rozdiel od toho, čo ako bežní konzumenti a kupujúci v obchodoch na internete alebo mimo neho poznáme, veľmi odlišný po všetkých stránkach. Tovar sa nakupuje a predáva vo veľkých objemoch dosahujúcich sumy až desiatky tisíc eur za jednu transakciu.

Tieto transakcie sa uskutočňujú na pravidelnej báze, čo má základ v dlhotrvajúcich obchodných vzťahoch medzi spoločnosťami. Tie so sebou prinášajú napr. individuálne obchodné a cenové podmienky medzi jednotlivými subjektmi.

Vyššie opísané prvky veľkoobchodu sú len malou časťou toho, čo musia internetové B2B riešenia spĺňať, aby firmy mohli preniesť svoj obchod do moderného online sveta a zanevrieť tak na nákupy cez telefón, fax alebo email, ako to bolo doteraz štandardom.

Búranie prekážok v praxi

Veľkoobchod ako taký bol počas celej existencie internetu od neho na míle vzdialený. Dnes sa iba zriedka objavujú online prezentácie firiem s B2B ponukou či propagáciou. Základom bol vždy obchodný cestujúci a jeho printový katalóg produktov s cenníkom. Objednávky tovaru cez neautomatizované nástroje sú naďalej manuálne ukladané do interných ERP systémov, aby vôbec mohli byť spracované.

  • Ako dostanem svoj tovar na internet?
  • Ako môžem pracovať s individuálnymi cenami?
  • Ako sa objednávka prepíše do mojich systémov?

To sú najčastejšie otázky spoločností, ktoré chcú začať s B2B ecommerce, či už u nás na marketplace alebo kdekoľvek inde. Našťastie digitálne technológie, ako sú napr. XML feedy alebo API, si dnes s týmito prekážkami už dokážu poradiť.

Online veľkoobchodné portály sú budované tak, že do seba integrujú či zapracovávajú každú jednu nevyhnutnú funkčnosť pre veľkoobchodníkov, a tým sa stávajú plnohodnotným prostredím pre tento spôsob obchodovania. Firmy tak vo výsledku môžu obchodovať s ďalšími firmami bez toho, aby to obmedzilo či narušilo ich obchodné vzťahy. 

Čím menšia firma, tým agilnejšia

To, čo vo všeobecnej rovine platí v porovnaní startupov s veľkými korporáciami, platí rovnako aj vo veľkoobchode. Malí producenti, ktorí často prichádzajú s nadčasovými produktmi bez ohľadu na odvetvie a kapitál, vedia, že sa na trhu musia presadiť efektívnym spôsobom bez veľkých nákladov.

Pre tieto firmy je internet prirodzeným obchodným a marketingovým kanálom. Navyše vedia, že nemôžu tvoriť drahé ecommerce riešenia len pre svoj odbyt. Preto si malé spoločnosti hľadajú rýchle, jednoduché a lacnejšie cesty, ako predstaviť svoju značku a získať nových odberateľov.

Z offline do online a priamo za hranice

Obchodné portály alebo marketplaces majú dnes oproti vlastným riešeniam jednu veľkú pridanú hodnotu. Stretáva sa tam totiž ponuka s dopytom. Pre výrobcov, distribútorov alebo dodávateľov je tak oveľa jednoduchšie získať nových obchodných partnerov.

Títo potenciálni zákazníci z ich pohľadu však nemusia byť iba lokálni, často sú práve zo zahraničia. To zase uľahčuje vstup na ďalšie trhy. Mohli by sme povedať, že s registráciou na obchodnom portále sa nám automaticky otvárajú nové trhy.

Čo bolo pre veľkoobchodníkov dlhú dobu nepredstaviteľné, je dnes realitou. Začať obchodovať so svojím tovarom cez internet, či už ako predajca alebo kupujúci, je dostupné v podstate na pár kliknutí. Brána do B2B ecommerce je otvorená a môže rýchlo preskočiť to, čo dnes poznáme pod pojmom B2C ecommerce.

Zdieľať článok
Aleš Sekanina
Marketingový konzultant v Nulisec

Konzultant zameraný na obsah, dáta a marketing s 12-ročnou praxou v ecommerce a médiách.

Nulisec
Tento článok ti prináša

Nulisec

Nulisec je kompletné riešenie pre firemnú prezentáciu a veľkoobchodný predaj cez internet. Jednoduchá platforma umožňuje výrobcom, dodávateľom a distribútorom zvýšenie povedomia o značke, zverejnenie veľkoobchodnej ponuky a oslovenie nových odberateľov. Aktuálne sa na marketplace obchoduje vyše 1000 značiek od českých, slovenských a európskych spoločností.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
4 min. čítanie

Ako pracovať s infláciou v roku 2022 v e-commerce svete?

Rok 2022 priniesol mnohé zmeny. Firmy sa stretávajú s nižším dopytom, neistotou, stagnáciou či prepadmi. Aj keď je inflácia prirodzená, tento rok dosiahla svoje 22-ročné maximum. Zákazníci sa dlhšie rozhodujú a presvedčiť ich o kúpe je čoraz ťažšie. Zistite, ako ustáť vlnu inflácie a udržať svoju značku na očiach verejnosti.

Veronika Svajčiaková Veronika Svajčiaková
Content Specialist v Dexfinity
Prečítať článok
3 min. čítanie

Ako eliminovať nedokončené nákupy?

Kvôli nedokončeným nákupom stoja v opustených košíkoch milióny eur. Podľa štatistík až dve tretiny zákazníkov nedotiahne nákup do konca a e-shop opustí tesne pred zaplatením. Aké faktory ovplyvňujú naše nákupné správanie a dá sa nedokončeným nákupom predchádzať?

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Prečítať článok
7 min. čítanie

Pripravte svoj e-shop na hlavnú sezónu

Prelom septembra a októbra predstavuje ten najvyšší čas zhlboka sa nadýchnuť a naplno sa vrhnúť do top sezóny roka – Black Friday a Vianoc. Prečítajte si rady zo všeobecného pohľadu webu, ale taktiež UX, sociálnych sietí, PPC a analytiky a získajte z hlavnej sezóny maximum. 

Martin Krupa Martin Krupa
Co-founder ui42
Prečítať článok