8 min. čítanie

10 tipov, ako predať alebo kúpiť e-shop

E-shopy sú dnes jednou z TOP tém v podnikaní. Ako si založiť e-shop sme už rozoberali, ale existuje možnosť si uľahčiť cestu? Čo tak kúpiť e-shop? Alebo čo robiť, ak chcete e-shop predať? Dajte si pozor na pár vecí, ktoré sa pri takejto transakcii riešia. Na čo nezabudnúť? Ako kúpiť reálne ziskový e-shop? 

Štefan Polgári Štefan Polgári
Co-founder Ecommerce Bridge
10 tipov, ako predať alebo kúpiť e-shop

1. Uvedomte si, čo akvizíciou sledujete

Kúpou e-shopu môžete získať hlavne:

  1. Zákaznícku bázu (pozor na ochranu osobných údajov)
  2. Zvýšenie objemu predaja, marketingovú pozíciu a know-how
  3. Značku a dodávateľské vzťahy
  4. Sklad, tovar, systém a technické riešenie

Vždy si pri kúpe určite prioritu. Tak isto, ak e-shop predávate, jasne určite výhody, čo akvizíciou kupujúci získa. Ak ani jedna nie je “nič moc”, tak sa e-shop ani nesnažte predať a tobôž nie kúpiť. Investujte energiu inam.

Kupujte alebo predávajte iba zabehnuté e-shopy. Ak e-shop vyrástol za pár týždňov, či mesiacov… niekde je chyba. Buď chyba, alebo niečo čo viete pri kúsku investigatívy zreplikovať a nikoho kupovať nemusíte. 

2. Riešte len väčšie akvizície

Ak niekto predáva maličký e-shop, neoplatí sa to riešiť ani jednej strane. Kúpou musí nový majiteľ niečo významnejšie získať. Pri malých akvizíciach často narazíte na viac problémov ako výhod a nakoniec si poviete “načo som to robil”.

Aj pri e-shope vie byť v skrini kopec kostlivcov. 

3. Stretnite sa osobne

Keď niečo kupujete alebo predávate, trvajte na osobnom stretnutí. Ak keď “ste ďaleko” alebo “vyzerá to dobre, tak načo”. Dajte si kávu na pol ceste medzi Bardejovom a Trnavou (Mýto pod Ďumbierom) a prejdite si to. Oťukáte sa, získate presný obraz a vyhnete sa problémom.

Spravidla budete niečo riešiť aj po predaji. Ak aj si nesadnete ako ľudia, budú z toho smutné oba strany. 

4. Preverte si firmu aj celý e-shop

Ak kupujete e-shop, viete spraviť viacero vecí na to, aby ste sa vyhli legislatívnym problémom.

Na čo by ste nemali zabudnúť?

  1. Overte si, či viete použiť zákaznícku bázu. Je dôležité, ako mal e-shop nastavené VOP, ochranu osobných údajov a celkovo legislatívu okolo ochrany spotrebiteľa. Keďže, ako ste sa dozvedeli vyššie, nemáte riešiť malé akvizície, oplatí sa investovať tých 200€ do právnika.
  2. Pozrite hodnotenia na Heuréke a celkovo na internete. Dajte si hodinu a sledujte, ako e-shop pôsobil, akú má históriu a spokojnosť zákazníkov. Hľadajte čerstvé informácie, lebo už aj len pár mesiacov staré dáta môžu skresliť pohľad na vec.
  3. Skúste nakúpiť. Reálne, inkognito, nakúpte. Sledujte, ako budete spokojný, aké notifikačné emaily chodia. Či dokonca, skúste sa aj niečo opýtať a potom tovar vrátiť. Overíte si tak, akých zákazníkov resp. s akými skúsenosťami kupujete zákazníkov.
  4. Poriadne si preverte si s.r.o. Ak kupujete e-shop aj s firmou, zadajte účtovníkovi, nech ich preklepne. Aj na daňovom, aj na všetkých možných miestach. Verte mi, môžete prísť na zaujímavé veci, ktoré kúpou (spojením) môžu prejsť na vás. A znova, ak predávajúci povie “všetko je OK”, to vlastne nič nezamená. Dôveruj, ale preveruj a FinStat to istí.

5. Zistite vzťah s dodávateľmi

Pýtajte si zoznam dodávateľov (aspoň čiastočný) a overte si to. Ak vám predávajúci nič také nechce dať, niečo skrýva alebo to jednoducho nemá žiadnu pridanú hodnotu. Prípadne skúste zistiť, odkiaľ veci berie a skúmať po vlastnej osi.

6. Sledujte vývoj

Dajte si vyexportovať objednávky za posledný rok a sledujte, čo sa predáva a aký to má trend. Samozrejme, bez osobných údajov.

Na čo môžete prísť?

  1. Že sa e-shop tvári ako veľký, ale pritom predáva úzky sortiment, najčastejšie cez vyhľadávače cien. To nie je dobrá vizitka a ani pozícia, ktorá je veľmi ľahko ohroziteľná.
  2. Predaje stagnujú, alebo upadajú pre stav trhu, nasýtenosť, sezónnosť, dostupnosť, atď.
  3. E-shop funguje na zľavách, čo sa vám nemusí hodiť.

“Nejčastěji se zapomíná pitvat se v číslech. E-shop si připraví krásná data stažená z Analytics, vychválí perfektní spolupráci s agenturami, s dodavateli, s dopravci… A tak jako u auta, motorky či koupě bytu, zájemce podlehne emocím dokonalosti. Přitom e-shop mít a provozovat v černých číslech je dřina a odříkání. A upřímně a na rovinu – pokud někdo prodává e-shop a tvrdí, že je prosperující a super, pak už to je první náznak :)”

Tomáš Ventruba, člen Facebook skupiny Provozovatelé e-shopů – výměna zkušeností

7. Marketingové know-how a návštevnosť

Kúpou e-shopu viete získať domény, kampane, Facebook či Instagram profily, čo nie je zanedbateľná vec. Čo si overiť predtým, ako do toho pôjdete z marketingového hľadiska?

  1. Či má aktívne sociálne siete, ako ich robil, či sa dajú použiť. Sledujte príspevky, ich kvalitu, kvantitu, reach…
  2. Ako je na tom SEO a organické vyhľadávanie. Kúpou silnej domény a správnym presmerovaním viete získať silný SEO efekt a posilnenie v organiku. Je jedno, či chcete e-shopy zlúčiť alebo ponechať samostatne. Pre budúcnosť je SEO kľúčové.
  3. Aký má e-shop jedinečný obsah. Či má blog, vlastné popisky alebo len sťahuje texty z feedov od dodávateľov. Jedinečné texty viete recyklovať alebo ponechať a vylepšiť.
  4. PPC a email kampane a ich história. S kúpou e-shopu by ste mali získať aj kampane, napríklad Facebook Ads, Google Ads, Mailchimp a podobne. Z historických dát sa viete všeličo naučiť. Komunikujte to hneď od začiatku ako nutnosť alebo výhodu pri predaji.
  5. Nastavená komunikácia. S e-shopom získate aj štýl komunikácie, na ktorí sú ľudia zvyknutí. Môžete kúpiť funny Martinus či Zoot alebo konzervatívneho predajcu náradia. Tiež sa môžete veľa naučiť a aplikovať či vylepšiť nadobudnuté informácie v budúcnosti.
  6. Marketingová pozícia. Môžete kúpiť niečo, čo sa vám celkovo hodí do portfólia, či má synergický efekt.
  7. Dajte si pozor na Heuréku. Ak má e-shop viac ako 60, no často aj viac ako 90% návštevnosti a konverzií z Heuréky, ruky preč. Takto vybudovaný e-shop pracuje len s cenou a nemá vysokú, ak vôbec nejakú, pridanú hodnotu. Dá sa veľmi ľahko replikovať. Proste podstrelíte ceny s novým e-shopom a získate do pár týždňov/mesiacov to isté.

Ak si nie ste istý, najmite si freelance konzultanta na online marketing, SEO, sociálne siete či emailing, aby sa na e-shop pozrel. Budete si istý, čo kupujete a vyhnete sa problému. 

8. Sklad a zásoby

Ak kupujete aj sklad, preverte si stav vecí, záruky a všetky papiere s tým spojené. Ľahko sa môže stať, že kúpite odpad. Aj keď vlastne pekne vyzerajúci, ale nepredajný. Otvorte každú krabicu a poriadne ju skontrolujte. Avizujte, že to budete robiť, aby to predávajúci vedel a proste si dajte hodinu v sklade a otvárajte krabice, žiadajte dokumenty.

Ak s tým bude problém, predávajúci niečo zaručene skrýva a to by vás malo zaujímať. 

“Důležitá je kvalita zboží a eventuélně služeb dodavatele. Pokud máte Čínu a sem tam hezké marže, je to na jednu stranu super, ale na druhou vás vratky a reklamace můžou dostat do mínusu opravdu rychle.” Petr Hlaváč, majiteľ F4Y.cz

9. Systém a napojenia

Ak kupujete e-shop, na niečom musí technicky fungovať. Ak na nejakom krabicovom riešení ako Webareal, Shoptet a podobne, viete, čo od toho čakať. No ak je postavený na mieru, viete sa ľahko popáliť.

Firmou (agentúrou) vyrobený e-shop je ešte relatívne bezpečná vec. Hlavne, ak ide o zabehnutú, veľkú dodávateľskú firmu, na ktorú sa dá spoľahnúť. No ak ho naprogramoval nejaký kamarát Jožo, ktorý tu dnes je a zajtra byť nemusí, je to extrémny risk. Je jedno, či sľubuje vernosť vlajke alebo sa dušuje, že všetko je v poriadku. E-shopy sú často urobené na kolene a iba jeden človek vie, čo a ako presne funguje. Neexistuje dokumentácia, komentáre v kóde a často nie je použitý ani žiaden framework.

Na kolene urobený e-shop, skoro určite, nevie žiaden web developer prevziať pod svoje krídla a riešiť prípadné chyby. A tie asi skôr či neskôr prídu. Teda, skôr ako neskôr a určite. 

10. Pár slov na záver

Kým e-shop kúpite, zamyslite sa. Väčšinou pri predaji vstupujú do hry emócie predávajúceho, ktoré “šrubujú” cenu vyššie. Často je to zakladateľ, ktorý tomu dal naozaj veľa času. Úprimne, to vás ale vôbec nemusí zaujímať.

Riaďte sa číslami a zistite hlavne pravú príčinu, prečo je e-shop na predaj. Môže byť na hony vzdialená prezentovanej realite. 

Pravda je taká, že vo väčšine prípadov prídete na to, že za tie peniaze si viete postaviť taký e-shop sami. Na čo teda kupovať? Viete byť šikovnejší, lepší a agilnejší. To, že to niekomu trvalo 4 roky neznamená, že vy to nedáte za rok s prstom v nose. Lebo ste proste lepší. Verte si.

Akvizíciou musíte získať niečo reálne, signifikantné. Niečo čo vás posunie vpred a nebude len guľou na nohe, ktorú ste vlastne nechceli.

“Ne každý prodej je ale chystaný podfuk na kupce. Po 7 letech existence protože se přesouvam pracovně do jiné oblasti a na dvou židlích zároveň nejde sedět. Od začátku jsem v černých číslech – a byla bych víc kdybych se nevěnovala i další činnosti.” členka Facebook skupiny Provozovatelé e-shopů – výměna zkušeností

Zdieľať článok
Štefan Polgári
Co-founder Ecommerce Bridge

Spoluzakladateľ projektu Ecommerce Bridge a riaditeľ affiliate siete Dognet, ktorá aktuálne pôsobí v 13 krajiných strednej Európy a Balkánu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+