Banská Bystrica
24. Október udalosť už prebehla
Poprad
7. November udalosť už prebehla
Zvolen
23. Január už čoskoro
Žilina
13. Február už čoskoro
Prešov
6. Marec už čoskoro
Trnava
27. Marec už čoskoro
Liptovský Mikuláš
24. Apríl už čoskoro
Bardejov
15. Máj už čoskoro
Nitra
5. Jún už čoskoro
Košice
18. September už čoskoro
Banská Bystrica
2. Október už čoskoro
Trenčín
23. Október už čoskoro
Poprad
13. November už čoskoro
Bratislava
4. December už čoskoro
5 min. čítanie

Funkčný vernostný program má máloktorý e-shop. Ako na to pri B2C aj B2B? (Ivan Potančok, Vibration)

Retencia a celkové motivovanie ľudí k uskutočneniu ďalších nákupov sú extrémne náročné. Vernostné systémy vám ale vedia prácu uľahčiť, no musia byť nastavené správne. Ak je takýto systém zlý, môže to skôr uškodiť. Pre koho je vernostný program vhodný, ako si vybrať správne schéma a či môže pomôcť napríklad aj v boji proti marketplaces nám povedal Ivan Potančok, CEO Vibration.

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
|
SLEDUJTE TENTO OBSAH Ako podcast

V rozhovore sa dozviete:

  • 02:33 Pre koho je vhodný vernostný program?
  • 05:09 Mali by byť tieto programy čo najjednoduchšie ?
  • 08:13 Je nejaká dobrá inšpirácia v zahraničí?
  • 09:18 Ako si vybrať správne schéma pre odmeňovanie?
  • 16:22 Záleží nákupcom na takýchto benefitoch? Kde ich vidia?
  • 22:23 Vie dobre nastavený vernostný program pomôcť v boji s marketplaces?
Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Význam vernostných programov v e-commerce

Vernostné programy v e-commerce sú dnes jedným z najefektívnejších nástrojov na zvýšenie lojality zákazníkov a podporu predaja. Avšak, nestačí ich iba spustiť a očakávať okamžité výsledky. Ich úspech závisí na správnej komunikácii, nastavení a dlhodobej starostlivosti. Tento článok vám prináša pohľad na to, ako vernostné programy efektívne využívať, aké princípy dodržiavať a na čo si dať pozor.

Vernostný program ako marketingový nástroj

Vernostné programy samy osebe nezarobia. Ich sila spočíva v tom, ako sú integrované do celkovej marketingovej stratégie. Musia byť viditeľné a ľahko dostupné pre zákazníkov – od umiestnenia informácií o programe v košíku, na detailoch produktov, v e-mailoch či banneroch, až po personalizované pripomienky. Zákazníci musia presne vedieť, aké výhody môžu získať, a ako ich dosiahnuť.

Jednoduchosť je kľúčová. Komplikované programy s neprehľadnými pravidlami zákazníkov odradia. Zákazníci preferujú okamžité výhody, ako je darček pri nákupe, pred dlhodobými prísľubmi, napríklad zbieraním bodov na väčšie zľavy. Úspešné programy by preto mali byť intuitívne a ponúkať jasné výhody už od prvého nákupu.

Rozdiely medzi B2B a B2C programami

Pri B2B zákazníkoch je vernostný program zameraný na budovanie dlhodobých vzťahov. Takíto zákazníci nakupujú pravidelne a vo veľkom objeme, preto je vhodné ponúkať im špecifické výhody, ako sú lepšie ceny po dosiahnutí určitého kumulatívneho obratu. Tieto programy môžu byť menej vizuálne a zamerané skôr na personalizované ponuky.

Naopak, B2C zákazníci uprednostňujú okamžité odmeny a jednoduché mechanizmy. Progres bary, ktoré ukazujú, ako blízko je zákazník k získaniu zľavy alebo darčeka, sú skvelým príkladom vizuálne atraktívneho prvku, ktorý motivuje k ďalšiemu nákupu. B2C programy by mali byť navrhnuté tak, aby zákazník okamžite pochopil, čo môže získať a ako.

Motivácia zákazníkov k opakovaným nákupom

Efektívny vernostný program motivuje zákazníkov k opakovaným nákupom. Jednou z možností je stanovenie časovo ohraničených podmienok, napríklad kupón za tri nákupy uskutočnené v priebehu pol roka. Takéto nastavenie nielenže zvyšuje cash flow, ale aj buduje vzťah medzi e-shopom a zákazníkom.

Komunikácia týchto výhod je kľúčová. E-shopy môžu využívať e-maily, bannery či personalizované správy v používateľskom rozhraní, aby zákazníkom pripomínali ich progres. Ak zákazník vidí, že mu chýba iba jeden nákup na získanie odmeny, často sa rozhodne uskutočniť ďalší nákup, aby výhodu získal.

Budovanie značky cez vernostný program

Vernostné programy sú silným nástrojom na budovanie značky a komunity okolo e-shopu. Zákazníci si prostredníctvom nich môžu vytvárať vzťah so značkou, a to nielen na základe finančných odmien. Exkluzívne darčeky, personalizované ponuky alebo prístup k špeciálnym produktom môžu byť rovnako lákavé ako zľavy.

Príkladom je úspešný slovenský e-shop MTBiker, ktorý popri pôsobení na marketplaceoch aktívne buduje vlastnú značku a komunikuje so zákazníkmi prostredníctvom vernostného programu. Tento prístup im pomáha odlíšiť sa od konkurencie a vytvárať lojalitu medzi zákazníkmi.

Prepojenie s produktovou ponukou

Vernostný program môže byť efektívne integrovaný priamo do produktovej ponuky. Napríklad v porovnávačoch cien môže byť prezentovaný produkt spolu s darčekom, čo zvyšuje atraktivitu ponuky. Aj keď je cena mierne vyššia, zákazník môže preferovať e-shop, ktorý ponúka pridanú hodnotu.

Na samotnom e-shope by mali byť informácie o vernostnom programe viditeľné už pri prvom kontakte zákazníka s produktom alebo kategóriou. Fixné lišty, informačné boxy a bannery môžu účinne komunikovať výhody programu bez toho, aby narušili prehľadnosť stránky.

Ako predísť zneužívaniu programu

Jedným z častých problémov vernostných programov je zneužívanie systému, napríklad vracaním časti objednávky po získaní darčeka. Tieto scenáre je potrebné ošetriť v obchodných podmienkach a systéme. Zákazníci by mali byť informovaní o tom, že v prípade vrátenia tovaru môže byť darček taktiež stiahnutý.

Podobne pri jednorazových veľkých nákupoch, ktoré zákazníkom zaručia dlhodobé výhody, je vhodné zaviesť časové obmedzenia, aby boli výhody spravodlivé pre všetkých zákazníkov.

Boj proti marketplaceom

Vernostné programy môžu byť silnou zbraňou v konkurenčnom boji proti marketplace platformám. Na rozdiel od anonymných predajcov na marketplaceoch, e-shop dokáže budovať osobnejší vzťah so zákazníkmi a ponúkať výhody šité na mieru. Zákazníci tak majú dôvod vrátiť sa späť priamo na stránku e-shopu, namiesto nákupu cez tretie strany.

Záver

Vernostné programy sú neoddeliteľnou súčasťou modernej e-commerce stratégie. Ich úspech závisí na správnej komunikácii, jednoduchosti a schopnosti motivovať zákazníkov k dlhodobému vzťahu so značkou. Či už ide o B2B alebo B2C zákazníkov, vernostný program dokáže byť nielen zdrojom príjmov, ale aj nástrojom na budovanie komunity a posilnenie značky.

Zdieľať článok
Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet

Už od puberty pracujem na vlastných projektoch. Veľmi skoro som pochopil, že robiť “weby pre klientov” je cesta do … nie úplne pre mňa. Tak som začal pracovať na vlastných projektoch. V 17 rokoch som mal portfólio asi 350 webov so zameraním na financie a poväčšine na českom trhu. Boli postavené na organickom vyhľadávaní zo Seznam.cz a keď trošku vylepšili algoritmus, weby “popadali”. Neskôr som sa zamestnal, okúsil prácu vo veľkej agentúre a aj na krásnej pozícii “IT project Manager”, kde by som vydržal do dôchodku, nebyť ambícií. Tak sme spoločne s agentúrou VISIBILITY rozbiehali affiliate sieť Dognet, ktorá úspešne operuje v CEE regióne už viac ako 10 rokov. Síce s VISIBILITY už sieť nepôsobí viac ako 4 roky, no jej kľúčová úloha pri štarte je nepopierateľná. Dognet má viacero podprojektov, ako napríklad knižky o online a affiliate marketingu Super Affiliate Academy, organizuje affiliate meetupy HotDognet (po celej CEE) a spolu organizoval affiliate konferenciu Affilhero. Robíme veľmi veľa pre edukáciu trhu. Medzičasom som spustil projekt Ecommerce Bridge, ktorý verím že v roku 2024 bude tak isto silne etablovaný v rámci CEE. Je to online magazín pre ecommerce scénu, eshopy a celkovo online podnikanie. Prevádzkujem tiež, asi jediné, Múzeum Mobilov v Európe. Som veľmi hrdý na to, akým spôsobom je celá firma a jej projekty postavené. Že už väčšinou nestoja na mojej osobe a mám úžasný team, ktorý vie viesť projekty aj bez môjho “mikromanažmentu”. Moje obľúbené motivačné bláboly: 👍 “Done is better than perfect” 👍 “Nestrelíš, nedáš gól” 👍 “Aj pád na hubu je krok vpred” 👍 “Veci treba robiť a nie sa o nich rozprávať” Ak si to dočítal až sem, gratulujem, máš veľa voľného času. Investuj ho do “strieľania” a nie krčmovým rečiam, ktoré ešte nikomu nepomohli.

Tento článok ti prináša

Vibration

Vibration je softvérové štúdio, ktoré sa zameriava na vývoj webových aplikácií a webových stránok na mieru. Vyvíjajú vlastný produkt sellio – komplexný, modulárny, cloudový systém, vhodný na tvorbu e-shopov, B2B riešení a informačných systémov. Sú na trhu už 11 rokov a dokončili viac ako 1200 projektov.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Instagram miluje carousely, Trendy na rok 2025 a Prečo riešiť video k podcastu | MUDROVAČKA 11/2024
6 min. čítanie

Instagram miluje carousely, Trendy na rok 2025 a Prečo riešiť video k podcastu | MUDROVAČKA 11/2024

Aké budú e-commerce trendy v roku 2025? Dlhé mesiace si rozoberáme jednotlivé z nich v našich mudrovačkách, aby sme vám takto pred koncom roka priniesli akýsi sumár. Okrem toho sme rozoberali aj zvýšený záujem ľudí o Instagram carousely, okresávanie personalizovanej reklamy na platformách Meta či ako sa prispôsobiť omnichannel štandardu. To všetko a ešte omnoho […]

Michal Moricz Michal Moricz
Executive Director v Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Profesionálne vybavenie skladu. Zbytočná investícia alebo vám vie ozaj zarobiť viac? (Vladimír Pikna, BITO)
5 min. čítanie

Profesionálne vybavenie skladu. Zbytočná investícia alebo vám vie ozaj zarobiť viac? (Vladimír Pikna, BITO)

Efektívne skladovanie je kľúčom k úspechu každého rastúceho e-shopu. Prechod od lacných regálov k profesionálnym systémom umožňuje škálovateľnosť, minimalizuje riziko poškodenia tovaru a zvyšuje celkovú efektivitu. Kvalitné riešenia, ako kompatibilné regály či tichšie prepravky, poskytujú flexibilitu pre budúce rozšírenia a umožňujú postupnú integráciu automatizácie. Prípadová štúdia Martinusu dokazuje, že správny výber partnera pre skladové riešenia […]

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+