10 min. čítanie

Ako je možné založiť e-shop do pár dní? So Shoptet-om je to možné (Ivo Mrena)

V tejto časti magazínu Ecommerce Bridge sme sa rozprávali s Ivom Mrenom, riaditeľom slovenského Shoptetu. Poradí všetkým začínajúcim e-shoperom, ktorí sa nevedia rozhodnúť, aké riešenie zvoliť, ako to všetko rozbehnúť aj ako si čo najrýchlejšie získať zákazníkov.

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder Ecommerce Bridge & Dognet

   

V rozhovore sa dozviete:

  • 00:51 Aké riešenie e-shopu je ideálne pre začiatočníka a čo ponúka Shoptet?
  • 04:03 Kto by si mal namiesto Shoptetu vybrať radšej riešenie na mieru?
  • 06:50 S čím všetkým vám pomôže platforma Shoptet?
  • 08:26 Ako rýchlo dokážete cez Shoptet začať predávať?
  • 11:17 Dokážete si sami nastaviť obchodné podmienky, GDPR a ostatné?
  • 13:48 Čo všetko rieši Shoptet poradňa?
  • 16:06 Čo sú Shoptet doplnky a aké možnosti ponúkajú?
  • 19:32 Ako funguje platobná brána Shoptet Pay a aké sú jej výhody?
  • 21:16 Ktoré kroky musí začínajúci e-shoper zvládnuť sám?
  • 23:21 Ako dokážete využiť partnerskú sieť profesionálov?
  • 24:53 Ako vyriešiť dopravu a logistiku?
  • 31:15 Kde sa môžete posunúť, keď sa váš e-shop rozrastie?
  • 34:47 Na ktorých zahraničných trhoch môžete so Shoptetom predávať?
  • 36:24 Záver

Rozhovor je pripravený v spolupráci s firmou Shoptet

Ako začať podnikať na internete: Spoznajte 7 krokov k úspešnému biznisu

Dostali ste skvelý nápad na podnikanie a uvažujete, že spustíte svoj prvý e-shop? Alebo už skúsenosti máte, ale v online svete ste sa trochu zasekli a neviete, ako ďalej? Nech je už vaša štartovacia čiara akákoľvek, tu ste na správnej adrese. V 7 krokoch vám poradíme, ako začať podnikať na internete.

Dnes už azda nikto nepochybuje o tom, že online podnikanie sa oplatí. A jedna z jeho najväčších výhod je, že je dostupné pre každého. Pracujete a chcete mať e-shop len popri zamestnaní? Alebo vás odrádza to, že nemáte žiadne skúsenosti s programovaním? Funkčný a trendy e-shop je otázkou pár kliknutí. Skôr než sa do toho pustíte, by ste sa  však mali zamyslieť nad niekoľkými krokmi.

1. Premyslite si svoj podnikateľský nápad

Máte svoj nápad za milión, a preto zrejme čítate aj tento článok. Na začiatku je však dobré trochu ubrať plyn a dobre sa nad ním zamyslieť. Váš úspech nestojí len na tom, že ste prišli s niečím prevratným a originálnym. Robotický vešiak znie fantasticky, ale vyrieši niečí problém? To by mala byť prvá otázka, ktorú si položíte.

Odpoveď na ňu pritom nemusíte hľadať len u seba, pýtajte sa aj rodiny, známych alebo kolegov v práci. Zisťujte názory na fórach či sociálnych sieťach, kde je ľahké si urobiť malý prieskum. Možno okrem spätnej väzby prídete na niečo, čo trápi veľa ľudí vo vašom okolí a vy máte riešenie.

Samozrejme, nemusíte objaviť nič revolučné, a váš produkt môže riešiť aj existujúce problémy, ako napríklad obyčajné tričko s potlačou. Premýšľajte, čo viete robiť lepšie ako ostatní a v čom budete naozaj vynikať. Dokážete byť rýchlejší, váš tovar má pôsobivejší dizajn alebo je vo vyššej kvalite ako u konkurencie? Pouvažujte aj nad tým, či je pre váš nápad dostatočne veľký trh a či ľudia budú ochotní zaň aj zaplatiť. Zmyslom podnikania je totiž vždy skončiť v plusových číslach.

2. Urobte si prieskum

Pre úspešné podnikanie sú dôležité informácie, preto venujte čas ich získavaniu. Na ktoré oblasti sa zamerať?

Konkurencia

Pokiaľ neprídete s niečím revolučným a neobjavíte úplne nový trh, určite sa stretnete aj s konkurenciou. Oplatí sa zistiť, kto sú vaši konkurenti a ako sa snažia zaujať zákazníkov. Ako na to? Jednoducho. Otvorte si napríklad Google a zadajte slovo, ktoré súvisí s vaším produktom alebo službou. Na prvých pozíciách vo vyhľadávaní nájdete veľkých hráčov.

Uvidíte, aký typ obsahu používajú, ako sa snažia zaujať zákazníkov, a získate predstavu o kľúčových slovách. Zároveň získate základ pre vašu budúcu marketingovú komunikáciu. Odoberajte ich newsletter, sledujte sociálne siete alebo si otestujte ich nákupný proces. Pozrite sa na ich recenzie. Za čo ich ľudia chvália a, naopak, čo sa im nepáči? Môžete sa tak dopredu pripraviť a odstrániť nedostatky, o ktorých ešte ani neviete. Pozrite sa aj na ich ceny, dá vám to predstavu, koľko sú zákazníci ochotní zaplatiť.

Zákazníci

Predstavte si, že milujete rybárčenie a prevádzkujete obchod s rybárskymi potrebami. Budete mať dokonale vyskladaný sortiment a vždy dokážete pomôcť každému zákazníkovi. V takom obchode každý rád nakúpi znova. A teraz si predstavte, že milujete gitary, a postavia vás za pult v spomínanom rybárskom obchode. Ako by to celé dopadlo, si už predstavovať nemusíte.

Ako hovorí Honza Páv, poznať svojho zákazníka je podstata podnikania. Ak ste sa zamysleli nad tým, čí problém riešite, tak ste už vlastne premýšľali, kto bude vaším zákazníkom. Aké sú jeho hobby, nákupné zvyky a vek? Budete predávať primárne mužom alebo ženám? Aká je ich finančná situácia? Ak ponúkate produkt, ktorému sami rozumiete, môžete si model koncového zákazníka poskladať priamo na sebe.

Trendy

Viete, že v roku 2020 až 30 % slovenských zákazníkov odišlo ku konkurencii len preto, že daný tovar nebol na sklade? E-shop by mal byť optimalizovaný pre mobilné zariadenia, pretože až 65 % Slovákov cez ne na internete nakupuje. Naopak, vernostný program využíva iba 10 % zákazníkov. Pozor aj na spätnú väzbu, až 83 % nakupujúcich odradia negatívne recenzie.

A s čím sa oplatí začať podnikať, čo sa týka spotrebiteľského správania? Už dávno neplatí, že niektoré druhy tovaru cez internet nepredáte, lebo je potrebné sa ich najprv dotknúť a vyskúšať si ich. Podľa údajov na Forbes.sk Slováci najviac nakupovali práve módu a na treťom mieste je obuv.

Shoptet obr1

3. Nájdite svoju vlastnú identitu

Začnite tým, že svojmu online podnikaniu dáte meno. Budete pod ním vystupovať aj na sociálnych sieťach a pod týmto názvom vás budú poznať vaši zákazníci. Ak ste si urobili analýzu konkurentov, máte predstavu, ako svoju značku pomenovali oni. Využite to a vymyslite originálny a odlišný názov, ktorý okamžite upúta vašich budúcich zákazníkov.

Zistite, či je pre váš názov voľná doména – overíte to na tejto stránke. Skontrolujte si aj sociálne siete, aby ste boli ľahko vyhľadateľní a názov vášho budúceho e-shopu nebol identický so stránkou, ktorá má tisíce fanúšikov a ani nesúvisí s vaším podnikaním.

Ak sa nechcete stratiť v mori konkurencie, mali by ste byť schopní zaujať na prvý pohľad, a to aj svojím dizajnom. Ten by mal byť jednotný a tvoriť konzistentný celok. To znamená, že ak bude pozadie vášho e-shopu v tmavých farbách, písmo by nemalo byť, naopak, krikľavé. Premyslite si, ako budú vyzerať vaše:

  • logo,
  • farby, ktoré použijete vo vizuáli e-shopu,
  • fotky,
  • typ písma – pozor na Comic Sans,
  • rozloženie prvkov na webovej stránke.

4. Logistika a zásobovanie

Podnikanie na internete sa nezaobíde bez spoľahlivého zásobovania. Je kľúčové, aby ste dodržali dodacie lehoty, mali reálne položky skladom a po ich vypredaní by ste ich mali byť schopní aj rýchlo dopĺňať. Všetko môže byť vo vašej réžii – tovar si vyrobíte, budete ho skladovať a aj sami odosielať. Pripravte sa však na to, že táto možnosť môže byť časovo aj finančne náročná.

Druhou možnosťou je dropshipping. Nebudete potrebovať skladové priestory, ak budete ponúkať tovar od výrobcu, veľkoobchodu, ktorý umožňuje dropshipping. Ako to funguje? Zákazník si objedná, vy zaplatíte výrobcovi veľkoobchodnú cenu a on odošle tovar.

Neplánujete ponúkať tovar z veľkoobchodu a zároveň je pre vás nevýhodné mať vlastné skladové priestory a nechcete riešiť logistiku? Potom využite fulfillment služby. Poskytovateľ od vás prevezme tovar, zabalí ho a postará sa aj o logistiku.

5. Zákony platia aj pre online podnikanie

Bolo by škoda, ak by vaše podnikanie na internete stroskotalo pre chýbajúcu pečiatku alebo dokument. Aj keď e-shop si môže založiť ktokoľvek, platia pre vás pravidlá ako pre iných podnikateľov. Ak budete vo svojom e-shope ponúkať alkohol, erotické pomôcky, rôzne chemikálie a tovar, ktorého predaj podlieha reguláciám, nezabudnite si vybaviť potrebné povolenia.

Zákazníci vám budú počas nakupovania nechávať svoje údaje a zrejme s nimi budete chcieť ostať v kontakte a zasielať im novinky e-mailom – aj na toto budete potrebovať ich súhlas. A ak plánujete svoj tovar posielať mimo Slovenska, budete si musieť dať pozor aj na DPH. Myslieť treba takisto na reklamácie a vrátenie tovaru – zákazník má až 14 dní právo odstúpiť od zmluvy a tovar vám vrátiť. Pár ďalších náležitostí, na ktoré nesmiete zabudnúť:

  • údaje o prevádzkovateľovi e-shopu (IČO, DIČ…),
  • správne ceny, poplatky a korektné dodacie lehoty,
  • obchodné podmienky prispôsobené vášmu e-shopu (vzorové podmienky tu)
  • ochrana osobných údajov,
  • informácie o cookies.

Ako sa hovorí, neznalosť zákona neospravedlňuje. Ak si nie ste 100 % istí, čo všetko potrebujete vybaviť, môžete sa poradiť s právnikmi, ktorí sa venujú špeciálne podnikaniu na internete. Užitočné informácie nájdete aj na stránkach SAEC.

6. „Postavte“ si svoj prvý e-shop

Viete, čo budete predávať, komu to budete predávať a máte už aj všetky potrebné doklady – chýba už len samotný online obchod. Pri jeho zriaďovaní máte tieto možnosti:

  1. Máte potrebné znalosti a e-shop dokážete naprogramovať a nadizajnovať od nuly.
  2. Ste menej technicky zdatní a zaplatíte si ľudí, ktorí e-shop postavia. Budete potrebovať programátora a grafika. S vytvoreným riešením sa musíte naučiť pracovať a počítajte, že bude chvíľu trvať, kým sa do predávania pustíte. Ak sa počas prevádzky vyskytnú chyby, opraviť vám ich opäť musí niekto technicky zdatný.
  3. Postavíte si e-shop na Shoptete a využijete výhody krabicového riešenia. To v dnešnej dobe ponúka široké možnosti customizácie, takže sa nemusíte báť, že váš online obchod bude vyzerať rovnako ako tisíce ďalších na rovnakej platforme. Čo je podstatné, môžete si toto riešenie vyskúšať a otestovať a pri problémoch budete mať celý čas k dispozícii profesionálov, ktorí vám pomôžu. Vy sa tak budete môcť sústrediť len na svoje podnikanie.

Keď bude váš prvý e-shop hotový, je čas naplniť ho prvými produktmi. Nezabudnite na opis a pridajte kvalitné fotografie. Pri výbere platobných metód berte ohľad na momentálne trendy v platení a spôsob, akým váš tovar doručíte k zákazníkovi. Na záver všetko poriadne otestujte:

  • skontrolujte svoj e-shop na viacerých zariadeniach (smartfón, tablet, desktop),
  • rovnako urobte test na viacerých prehliadačoch (Chrome, Firefox…),
  • každý link a tlačidlo musí fungovať a smerovať zákazníka na správnu adresu,
  • môžete si urobiť objednávku nanečisto alebo si vytvoriť svoju prvú objednávku.

7. Dajte o sebe čo najviac vedieť

Ak už máte všetko pripravené, je načase dať vedieť svetu o vašom novom e-shope a o tom, že ste pripravení prijímať prvé objednávky.

  • Profil na sociálnych sieťach: Dbajte aj na to, pre koho predávate. Facebook a Instagram je dnes samozrejmosťou, mladšiu generáciu môžete osloviť cez TikTok.
  • PPC reklama: Investujte aj do platenej reklamy na internete, rýchlejšie tak rozšírite povedomie o svojom e-shope.
  • Influenceri: Pomôžu vám zviditeľniť váš produkt. Vyberajte si takých, ktorých komunikácia súvisí s vaším produktom. Ak má niekto na Instagrame fotky luxusných áut, nemal by pre vás propagovať psie granuly.
  • SEO: Ubezpečte sa, že obsah na vašej stránke je správne optimalizovaný pre vyhľadávače. Vďaka dobrému SEO sa váš e-shop bude objavovať potenciálnym zákazníkom a na prvých priečkach vyhľadávačov. Náš článok vám pomôže a poradí, či pri SEO máte využiť pomoc profesionála.
  • E-mailový marketing: Už od začiatku dajte svojim zákazníkom možnosť odoberať newsletter. Vybudujete si tak sieť ľudí, ktorých môžete informovať o akciách a zľavách na svojom e-shope a cieliť na nich marketingové kampane.
  • Pár tipov na záver: Snažte sa čo najrýchlejšie odpovedať na komentáre. Poproste priateľov, aby zdieľali váš e-shop, a na sociálne siete pridávajte pravidelný obsah.

Zhrnutie na záver: Ako začať podnikať na internete?

  1. Premyslite si, či je váš nápad reálny a zákazníci budú mať záujem o váš produkt alebo službu.
  2. Urobte si prieskum konkurencie, zákazníkov a momentálnych trendov.
  3. Pomenujte svoju značku a vytvorte si vizuálnu identitu.
  4. Nastavte správne procesy logistiky a zásobovania.
  5. Vybavte si potrebné povolenia a pridajte na svoj e-shop potrebné dokumenty.
  6. Vyberte si riešenie, na ktorom vybudujete e-shop.
  7. Zaregistrujte sa na sociálnych sieťach a pripravte sa na propagáciu svojho online podnikania.

Potom už ostáva len posledný krok a paradoxne aj prvý na vašej dlhej ceste. Spustite svoj prvý e-shop a začnite predávať. Podpora Shoptetu na tejto ceste za úspechom tu bude vždy pre vás.

VIAC O TVORENÍ E-SHOPU

Zdieľať článok
Štefan Polgári
Founder Ecommerce Bridge & Dognet

Už od puberty pracujem na vlastných projektoch. Veľmi skoro som pochopil, že robiť “weby pre klientov” je cesta do … nie úplne pre mňa. Tak som začal pracovať na vlastných projektoch. V 17 rokoch som mal portfólio asi 350 webov so zameraním na financie a poväčšine na českom trhu. Boli postavené na organickom vyhľadávaní zo Seznam.cz a keď trošku vylepšili algoritmus, weby “popadali”. Neskôr som sa zamestnal, okúsil prácu vo veľkej agentúre a aj na krásnej pozícii “IT project Manager”, kde by som vydržal do dôchodku, nebyť ambícií. Tak sme spoločne s agentúrou VISIBILITY rozbiehali affiliate sieť Dognet, ktorá úspešne operuje v CEE regióne už viac ako 10 rokov. Síce s VISIBILITY už sieť nepôsobí viac ako 4 roky, no jej kľúčová úloha pri štarte je nepopierateľná. Dognet má viacero podprojektov, ako napríklad knižky o online a affiliate marketingu Super Affiliate Academy, organizuje affiliate meetupy HotDognet (po celej CEE) a spolu organizoval affiliate konferenciu Affilhero. Robíme veľmi veľa pre edukáciu trhu. Medzičasom som spustil projekt Ecommerce Bridge, ktorý verím že v roku 2024 bude tak isto silne etablovaný v rámci CEE. Je to online magazín pre ecommerce scénu, eshopy a celkovo online podnikanie. Prevádzkujem tiež, asi jediné, Múzeum Mobilov v Európe. Som veľmi hrdý na to, akým spôsobom je celá firma a jej projekty postavené. Že už väčšinou nestoja na mojej osobe a mám úžasný team, ktorý vie viesť projekty aj bez môjho “mikromanažmentu”. Moje obľúbené motivačné bláboly: 👍 “Done is better than perfect” 👍 “Nestrelíš, nedáš gól” 👍 “Aj pád na hubu je krok vpred” 👍 “Veci treba robiť a nie sa o nich rozprávať” Ak si to dočítal až sem, gratulujem, máš veľa voľného času. Investuj ho do “strieľania” a nie krčmovým rečiam, ktoré ešte nikomu nepomohli.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Ako postaviť performance oddelenie, ktoré doručuje výsledky (Roman Helt – ui42)
1 min. čítanie

Ako postaviť performance oddelenie, ktoré doručuje výsledky (Roman Helt – ui42)

Večný boj medzi tým, či mať interný tím, agentúru, alebo nebodaj sa spoliehať na freelancera, je stále v kurze. Každá z menovaných možností má svoje výhody aj nevýhody. Ako zákazník by ste si mali vedieť vyhodnotiť, čo sa vám najviac oplatí a samozrejme aj trošku tejto práci rozumieť, pokiaľ nechcete zostať oklamaní… Kedy je vhodné […]

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder Ecommerce Bridge & Dognet
Prečítať článok
Pri exporte sa nepýtajte ČI, ale KEDY… prečo nemusí byť CZ trh vždy prvou voľbou? (Ján Aštary – Dexfinity)
1 min. čítanie

Pri exporte sa nepýtajte ČI, ale KEDY… prečo nemusí byť CZ trh vždy prvou voľbou? (Ján Aštary – Dexfinity)

Čakanie na správny moment nie je v prípade expanzie až tak na mieste. Pokiaľ máte e-shop a vidíte v tom pridanú hodnotu, rozhodne by ste do toho mali ísť. Vie to priniesť obrovský obchodný potenciál a množstvo ďalších benefitov. Či je český trh vždy ideálna voľba pre expanziu, ako by mal prebiehať celý proces a […]

Michal Moricz Michal Moricz
Executive Director v Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+