V tejto časti magazínu Ecommerce Bridge sme sa rozprávali s Ivom Mrenom, riaditeľom slovenského Shoptetu. Poradí všetkým začínajúcim e-shoperom, ktorí sa nevedia rozhodnúť, aké riešenie zvoliť, ako to všetko rozbehnúť aj ako si čo najrýchlejšie získať zákazníkov.
Rozhovor je pripravený v spolupráci s firmou Shoptet
Dostali ste skvelý nápad na podnikanie a uvažujete, že spustíte svoj prvý e-shop? Alebo už skúsenosti máte, ale v online svete ste sa trochu zasekli a neviete, ako ďalej? Nech je už vaša štartovacia čiara akákoľvek, tu ste na správnej adrese. V 7 krokoch vám poradíme, ako začať podnikať na internete.
Dnes už azda nikto nepochybuje o tom, že online podnikanie sa oplatí. A jedna z jeho najväčších výhod je, že je dostupné pre každého. Pracujete a chcete mať e-shop len popri zamestnaní? Alebo vás odrádza to, že nemáte žiadne skúsenosti s programovaním? Funkčný a trendy e-shop je otázkou pár kliknutí. Skôr než sa do toho pustíte, by ste sa však mali zamyslieť nad niekoľkými krokmi.
Máte svoj nápad za milión, a preto zrejme čítate aj tento článok. Na začiatku je však dobré trochu ubrať plyn a dobre sa nad ním zamyslieť. Váš úspech nestojí len na tom, že ste prišli s niečím prevratným a originálnym. Robotický vešiak znie fantasticky, ale vyrieši niečí problém? To by mala byť prvá otázka, ktorú si položíte.
Odpoveď na ňu pritom nemusíte hľadať len u seba, pýtajte sa aj rodiny, známych alebo kolegov v práci. Zisťujte názory na fórach či sociálnych sieťach, kde je ľahké si urobiť malý prieskum. Možno okrem spätnej väzby prídete na niečo, čo trápi veľa ľudí vo vašom okolí a vy máte riešenie.
Samozrejme, nemusíte objaviť nič revolučné, a váš produkt môže riešiť aj existujúce problémy, ako napríklad obyčajné tričko s potlačou. Premýšľajte, čo viete robiť lepšie ako ostatní a v čom budete naozaj vynikať. Dokážete byť rýchlejší, váš tovar má pôsobivejší dizajn alebo je vo vyššej kvalite ako u konkurencie? Pouvažujte aj nad tým, či je pre váš nápad dostatočne veľký trh a či ľudia budú ochotní zaň aj zaplatiť. Zmyslom podnikania je totiž vždy skončiť v plusových číslach.
Pre úspešné podnikanie sú dôležité informácie, preto venujte čas ich získavaniu. Na ktoré oblasti sa zamerať?
Konkurencia
Pokiaľ neprídete s niečím revolučným a neobjavíte úplne nový trh, určite sa stretnete aj s konkurenciou. Oplatí sa zistiť, kto sú vaši konkurenti a ako sa snažia zaujať zákazníkov. Ako na to? Jednoducho. Otvorte si napríklad Google a zadajte slovo, ktoré súvisí s vaším produktom alebo službou. Na prvých pozíciách vo vyhľadávaní nájdete veľkých hráčov.
Uvidíte, aký typ obsahu používajú, ako sa snažia zaujať zákazníkov, a získate predstavu o kľúčových slovách. Zároveň získate základ pre vašu budúcu marketingovú komunikáciu. Odoberajte ich newsletter, sledujte sociálne siete alebo si otestujte ich nákupný proces. Pozrite sa na ich recenzie. Za čo ich ľudia chvália a, naopak, čo sa im nepáči? Môžete sa tak dopredu pripraviť a odstrániť nedostatky, o ktorých ešte ani neviete. Pozrite sa aj na ich ceny, dá vám to predstavu, koľko sú zákazníci ochotní zaplatiť.
Zákazníci
Predstavte si, že milujete rybárčenie a prevádzkujete obchod s rybárskymi potrebami. Budete mať dokonale vyskladaný sortiment a vždy dokážete pomôcť každému zákazníkovi. V takom obchode každý rád nakúpi znova. A teraz si predstavte, že milujete gitary, a postavia vás za pult v spomínanom rybárskom obchode. Ako by to celé dopadlo, si už predstavovať nemusíte.
Ako hovorí Honza Páv, poznať svojho zákazníka je podstata podnikania. Ak ste sa zamysleli nad tým, čí problém riešite, tak ste už vlastne premýšľali, kto bude vaším zákazníkom. Aké sú jeho hobby, nákupné zvyky a vek? Budete predávať primárne mužom alebo ženám? Aká je ich finančná situácia? Ak ponúkate produkt, ktorému sami rozumiete, môžete si model koncového zákazníka poskladať priamo na sebe.
Trendy
Viete, že v roku 2020 až 30 % slovenských zákazníkov odišlo ku konkurencii len preto, že daný tovar nebol na sklade? E-shop by mal byť optimalizovaný pre mobilné zariadenia, pretože až 65 % Slovákov cez ne na internete nakupuje. Naopak, vernostný program využíva iba 10 % zákazníkov. Pozor aj na spätnú väzbu, až 83 % nakupujúcich odradia negatívne recenzie.
A s čím sa oplatí začať podnikať, čo sa týka spotrebiteľského správania? Už dávno neplatí, že niektoré druhy tovaru cez internet nepredáte, lebo je potrebné sa ich najprv dotknúť a vyskúšať si ich. Podľa údajov na Forbes.sk Slováci najviac nakupovali práve módu a na treťom mieste je obuv.
Začnite tým, že svojmu online podnikaniu dáte meno. Budete pod ním vystupovať aj na sociálnych sieťach a pod týmto názvom vás budú poznať vaši zákazníci. Ak ste si urobili analýzu konkurentov, máte predstavu, ako svoju značku pomenovali oni. Využite to a vymyslite originálny a odlišný názov, ktorý okamžite upúta vašich budúcich zákazníkov.
Zistite, či je pre váš názov voľná doména – overíte to na tejto stránke. Skontrolujte si aj sociálne siete, aby ste boli ľahko vyhľadateľní a názov vášho budúceho e-shopu nebol identický so stránkou, ktorá má tisíce fanúšikov a ani nesúvisí s vaším podnikaním.
Ak sa nechcete stratiť v mori konkurencie, mali by ste byť schopní zaujať na prvý pohľad, a to aj svojím dizajnom. Ten by mal byť jednotný a tvoriť konzistentný celok. To znamená, že ak bude pozadie vášho e-shopu v tmavých farbách, písmo by nemalo byť, naopak, krikľavé. Premyslite si, ako budú vyzerať vaše:
Podnikanie na internete sa nezaobíde bez spoľahlivého zásobovania. Je kľúčové, aby ste dodržali dodacie lehoty, mali reálne položky skladom a po ich vypredaní by ste ich mali byť schopní aj rýchlo dopĺňať. Všetko môže byť vo vašej réžii – tovar si vyrobíte, budete ho skladovať a aj sami odosielať. Pripravte sa však na to, že táto možnosť môže byť časovo aj finančne náročná.
Druhou možnosťou je dropshipping. Nebudete potrebovať skladové priestory, ak budete ponúkať tovar od výrobcu, veľkoobchodu, ktorý umožňuje dropshipping. Ako to funguje? Zákazník si objedná, vy zaplatíte výrobcovi veľkoobchodnú cenu a on odošle tovar.
Neplánujete ponúkať tovar z veľkoobchodu a zároveň je pre vás nevýhodné mať vlastné skladové priestory a nechcete riešiť logistiku? Potom využite fulfillment služby. Poskytovateľ od vás prevezme tovar, zabalí ho a postará sa aj o logistiku.
Bolo by škoda, ak by vaše podnikanie na internete stroskotalo pre chýbajúcu pečiatku alebo dokument. Aj keď e-shop si môže založiť ktokoľvek, platia pre vás pravidlá ako pre iných podnikateľov. Ak budete vo svojom e-shope ponúkať alkohol, erotické pomôcky, rôzne chemikálie a tovar, ktorého predaj podlieha reguláciám, nezabudnite si vybaviť potrebné povolenia.
Zákazníci vám budú počas nakupovania nechávať svoje údaje a zrejme s nimi budete chcieť ostať v kontakte a zasielať im novinky e-mailom – aj na toto budete potrebovať ich súhlas. A ak plánujete svoj tovar posielať mimo Slovenska, budete si musieť dať pozor aj na DPH. Myslieť treba takisto na reklamácie a vrátenie tovaru – zákazník má až 14 dní právo odstúpiť od zmluvy a tovar vám vrátiť. Pár ďalších náležitostí, na ktoré nesmiete zabudnúť:
Ako sa hovorí, neznalosť zákona neospravedlňuje. Ak si nie ste 100 % istí, čo všetko potrebujete vybaviť, môžete sa poradiť s právnikmi, ktorí sa venujú špeciálne podnikaniu na internete. Užitočné informácie nájdete aj na stránkach SAEC.
Viete, čo budete predávať, komu to budete predávať a máte už aj všetky potrebné doklady – chýba už len samotný online obchod. Pri jeho zriaďovaní máte tieto možnosti:
Keď bude váš prvý e-shop hotový, je čas naplniť ho prvými produktmi. Nezabudnite na opis a pridajte kvalitné fotografie. Pri výbere platobných metód berte ohľad na momentálne trendy v platení a spôsob, akým váš tovar doručíte k zákazníkovi. Na záver všetko poriadne otestujte:
Ak už máte všetko pripravené, je načase dať vedieť svetu o vašom novom e-shope a o tom, že ste pripravení prijímať prvé objednávky.
Potom už ostáva len posledný krok a paradoxne aj prvý na vašej dlhej ceste. Spustite svoj prvý e-shop a začnite predávať. Podpora Shoptetu na tejto ceste za úspechom tu bude vždy pre vás.
Pravidlené novinky, rozhovory a dlhobobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.