6 min. čítanie

Máme na SK/CZ trhu najviac platobných brán na meter štvorcový? Ako uspieť! (Petr Vaněk – GoPay)

Na prvý pohľad možno ide o zanedbateľnú vec, no využívanie správnej platobnej brány vie vaše podnikanie spraviť výrazne pohodlnejším. Na trhu sú stovky možností, ktoré viete využiť, ale obrátiť sa na skutočných odborníkov je väčšinou tá správna voľba. Aké má spoločnosť GoPay skúsenosti v CEE regióne? Dokáže konkurovať aj na západnom trhu? A prečo si ich zákazníci tak radi vyberajú? To všetko a ešte omnoho viac nám do štúdia Ecommerce Bridge prišiel porozprávať nový CEO GoPay Petr Vaněk.

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
|
SLEDUJTE TENTO OBSAH Ako podcast

V rozhovore sa dozviete:

  • 01:53 Je to na SK/CZ trhu také dramatické v počte platobných brán?
  • 02:54 Je posun v technológii hrozba pre platobné brány?
  • 05:47 Nakoľko sa využíva Apple pay / Google pay?
  • 08:15 Bude vedieť služba Click to pay fungovať rovnako ako Apple pay?
  • 09:57 Kde sa nachádza aktuálne GoPay voči konkurencii?
  • 12:01 Ako prebieha expanzia platobnej brány?
  • 13:37 Je rozdiel medzi zákazníkmi v jednotlivých krajinách?
  • 15:08 Pomohlo upevneniu pozície na trhu spojenie s firmou Worldline?
  • 16:26 Ako vníma GoPay konkurenciu napríklad v podobe Shoptet pay?
  • 20:47 Aké sú rozdiely medzi platobnými bránami?
  • 22:25 Prečo si vyberajú zákazníci GoPay?
  • 24:59 Bude mať GoPay možnosť buy now – pay later?
  • 26:14 Čo je plán GoPay Na najbližších 5 rokov?
Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Je to na SK/CZ trhu také dramatické v počte platobných brán?

V spoločnosti GoPay nedisponujú presnými dátami, ale CEO Petr Vaněk sa vyjadril, že tiež má ten pocit. Pri zadaní vyhľadávacieho výrazu platobná brána do Google vyjde SERP s neuveriteľným množstvom možností a ponúk. V našich končinách sú ľudia zvyknutí platiť kartou, a preto sa vyskytuje aj veľké množstvo poskytovateľov týchto riešení.

Je posun v technológii hrozba pre platobné brány?

Záleží samozrejme od zamerania platobnej brány a aké všetky služby poskytuje. Petr sa vyjadril, že pre nich to bola skôr príležitosť, aj vzhľadom na profil a možnosti, ktorými jeho spoločnosť disponuje. Na druhej strane, príležitosť sa až tak nepotvrdila, ako očakávali. Platby pomocou QR kódy mali zamávať trhom, avšak opak bol pravdou a ľudia aj tak radšej stále platia kartami. Tento podiel tvorí približne 80 %. Ako hlavné negatívum využitia QR kódov na platenie je možné vnímať využitie na mobilných zariadeniach.

Nakoľko sa využíva Apple pay / Google pay?

V medziročnom porovnaní je vidieť nárast používateľov platiacich na mobilných zariadeniach z 50% na 65% v porovnaní rokov 2022 a 2023. Z toho Apple pay využíva približne 15%, Google pay cca 9 % a službu Click to pay asi 1 %.

Bude vedieť služba Click to pay fungovať rovnako ako Apple pay?

Zatiaľ to tak nie je, ale určite na tom pracujú, aby ľuďom čo najviac zjednodušili proces nákupu. Je to projekt priamo od poskytovateľov kariet Visa a Mastercard, avšak nejde o nejaké konkurovanie Google pay či Apple pay. Chcú garantovať pohodlie a bezpečnosť pre svojich zákazníkov.

Kde sa nachádza aktuálne GoPay voči konkurencii?

V regióne Slovenska a Česka patria medzi top tri platobné brány, ale samozrejme by chceli byť číslo jedna. A nezáleží úplne od zamerania e-shopu. Taktiež je dôležitým faktorom, na akej platforme je postavený web. Pokiaľ je to “krabicové” riešenia ako napríklad Shoptet, je tam veľmi jednoduché napojenie platobnej brány cez API. V tomto prípade si človek už len musí vybrať, ktorá mu najviac vyhovuje.

Ako prebieha expanzia platobnej brány?

Tento proces je pomerne náročný a podlieha mnohým kritériám, ktoré musia byť splnené. Na trhoch so silným postavením si vie spoločnosť diktovať podmienky a zákazníci si ju radšej vyberú. Naopak na menej penetrovaných trhoch je to náročné a musia sa omnoho viac snažiť. Za zmienku stojí napríklad maďarský trh, kde už má GoPay nejaké zázemie, ale do roku 2024 by to chceli rozhodne viac rozšíriť. To obsahuje napríklad aj regionálny tím, ktorý sa bude tomuto trhu venovať.

Je rozdiel medzi zákazníkmi v jednotlivých krajinách?

Ako už bolo spomínané predtým, pre SK a CZ trh sa to príliš nelíši, no práve pre maďarský je to diametrálne odlišné. Avšak v poslednej dobe sa GoPay snaží robiť aktivity navyše aj na Slovensku, kde taktiež umiestnili lokálny tím, vďaka ktorému sa vedia dostať lepšie ku zákazníkom.

Pomohlo upevneniu pozície na trhu spojenie s firmou Worldline?

Už v minulosti malo GoPay dobrú pozíciu, takže nebolo to úplne spojením týchto dvoch subjektov. Historicky mali na našom území obchodníkov a silným postavením spoločnosti e-shopy prichádzali samé. To sa ale časom mení a je nutné investovať aj do komunikácie a iných aktivovať, aby sa spoločnosť dokázala udržať v popredí. Spojením s Worldline dokážu byť bližšie zákazníkom a vedia osloviť aj nových potenciálnych klientov.

Ako vníma GoPay konkurenciu napríklad v podobe Shoptet pay?

Pri Stripe to nie je nijako dramatické, pretože sa zameriavajú viac na západný trh. Tu záleží potom na obchodníkovi, akým smerom chce expandovať. Pri Shoptete je to práve naopak a určite je tam cítiť odliv najmä menších začínajúcich zákazníkov, pre ktorých je to jednoduchšia cesta. Pre GoPay sa následne zákazník rozhoduje neskôr, keď začne narážať na limity a obmedzenia v Shoptet pay.

Aké sú rozdiely medzi platobnými bránami?

Rozdiel medzi bránami je v možnostiach, ktoré ponúkajú. Niekto sa sústredí iba na platby kartou, iný na opakované platby… je to veľmi individuálne. Výmena platobnej brány je skutočne jednoduchá. Jedná sa samozrejme o frontend, ktorý sa pre zákazníka líši minimálne. Rozdiel je potom v backende, kde je potrebné prispôsobovať niektoré detaily klientom na mieru.

Prečo si vyberajú zákazníci GoPay?

Je to najmä o produkte, aby dával zákazníkom zmysel. Aj v minulom roku priniesli viacero noviniek. Za zmienku stojí napríklad account updater. Je to veľmi dobrá pri subscription platformách, keď vám exspiruje karta, tak nie je potrebné sa znovu prihlasovať a zadávať novú, ale systém ju automaticky obnoví. Je to o nástrojoch, ktoré podporujú konverziu. Cenou sa nedá dlhodobo konkurovať. A ak chcete mať vyššiu cenu, musíte ponúknuť pridanú hodnotu.

Bude mať GoPay možnosť buy now -pay later?

Premýšľali nad tým, ale bolo by to celkovo pomaly na celú novú spoločnosť. A GoPay tým aktuálne nechce strácať čas, pretože sa sústredí na iné veci vo vlastnom portfóliu.

Čo je plán GoPay Na najbližších 5 rokov?

Chceli by sa sústrediť najmä na zlepšovanie súčasných služieb a zbytočne nerozširovať portfólio, pokiaľ to nebude extra nutné. Zároveň sa chcú spájať s obchodníkmi, ktorí to vnímajú rovnako. Ponúkajú aj zaujímavý model financovania, kde vedia obchodníkovi požičať peniaze na čokoľvek a ten im to následne spláca cez platby, kde sa z každej transakcie len strháva vyšší poplatok. Preto čím viac obchodník predáva, tým skôr to má splatené a tento model je pomerne populárny.

Zdieľať článok
Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet

Už od puberty pracujem na vlastných projektoch. Veľmi skoro som pochopil, že robiť “weby pre klientov” je cesta do … nie úplne pre mňa. Tak som začal pracovať na vlastných projektoch. V 17 rokoch som mal portfólio asi 350 webov so zameraním na financie a poväčšine na českom trhu. Boli postavené na organickom vyhľadávaní zo Seznam.cz a keď trošku vylepšili algoritmus, weby “popadali”. Neskôr som sa zamestnal, okúsil prácu vo veľkej agentúre a aj na krásnej pozícii “IT project Manager”, kde by som vydržal do dôchodku, nebyť ambícií. Tak sme spoločne s agentúrou VISIBILITY rozbiehali affiliate sieť Dognet, ktorá úspešne operuje v CEE regióne už viac ako 10 rokov. Síce s VISIBILITY už sieť nepôsobí viac ako 4 roky, no jej kľúčová úloha pri štarte je nepopierateľná. Dognet má viacero podprojektov, ako napríklad knižky o online a affiliate marketingu Super Affiliate Academy, organizuje affiliate meetupy HotDognet (po celej CEE) a spolu organizoval affiliate konferenciu Affilhero. Robíme veľmi veľa pre edukáciu trhu. Medzičasom som spustil projekt Ecommerce Bridge, ktorý verím že v roku 2024 bude tak isto silne etablovaný v rámci CEE. Je to online magazín pre ecommerce scénu, eshopy a celkovo online podnikanie. Prevádzkujem tiež, asi jediné, Múzeum Mobilov v Európe. Som veľmi hrdý na to, akým spôsobom je celá firma a jej projekty postavené. Že už väčšinou nestoja na mojej osobe a mám úžasný team, ktorý vie viesť projekty aj bez môjho “mikromanažmentu”. Moje obľúbené motivačné bláboly: 👍 “Done is better than perfect” 👍 “Nestrelíš, nedáš gól” 👍 “Aj pád na hubu je krok vpred” 👍 “Veci treba robiť a nie sa o nich rozprávať” Ak si to dočítal až sem, gratulujem, máš veľa voľného času. Investuj ho do “strieľania” a nie krčmovým rečiam, ktoré ešte nikomu nepomohli.

Tento článok ti prináša

GoPay

Platobná brána GoPay je jednotkou na českom trhu v počte obsluhovaných e-shopov. Dôveru si získala aj u slovenských obchodníkov - GoPay využíva už viac ako 4 000 slovenských e-shopov. Hľadáte spoľahlivú platobnú bránu pre váš e-shop? GoPay vám umožní bezstarostný príjem online platieb. 50+ platobných metód, 8 mien a 19 jazykových mutácií v jednom riešení. GoPay navyše umožňuje uloženie karty pre ďalšie nákupy a vďaka tomu šetrí zákazníkom 23 kliknutí naviac.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Ako efektívne vyberať dodávateľov pre e-shop? Férový tender v e-commerce (Libor Toporcer, Invelity)
1 min. čítanie

Ako efektívne vyberať dodávateľov pre e-shop? Férový tender v e-commerce (Libor Toporcer, Invelity)

Na Slovensku nie je príliš zvykom pri výbere dodávateľa využívať tendre. A keď už, nemá to správu formu, rozsah, či vyhodnotenie. Aby to malo zmysel pre všetky zúčastnené stany, ADMA vytvorila Férový tender kde nájdete všetko potrebné, aby ste na nič nezabudli. Ako teda prebieha celý proces, či je v poriadku prizvať si aj externých […]

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
Prečítať článok
Ako sa stať a byť dobrým PPC managerom v dobe AI? (Martin Bulák, Boosters)
1 min. čítanie

Ako sa stať a byť dobrým PPC managerom v dobe AI? (Martin Bulák, Boosters)

Práca PPC človeka sa za posledné obdobie extrémne zmenila. Už to nie je len o vyklikávaní kampaní, hľadaní kľúčových slov, longtailov, mikro cielení… Umelá inteligencia spravila svoju prácu aj tu, a pokiaľ nie je človek dostatočne kreatívny, konkurencia ho ľahko pohltí. Ako sa zmenila práca PPCčkara, prečo by mal človek chcieť vôbec robiť túto prácu […]

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+