Zaujíma ma
15. júla 2019

Peter Németh

Projektový manažér v Treo
15. júla 2019

5 tipov pre úspešný e-shop

5 min čítania

Nie. Toto nie je žiadny clickbaitový článok so zaručenými tipmi, vďaka ktorým začne Váš e-shop zázračne rásť. Sú to tipy, ktoré sa dajú v jemných obmenách odporučiť takmer každému e-shopu. Pokiaľ sú dobre navrhnuté, podložené dátami a následne optimalizované, viete vďaka nim celkom výrazne zvýšiť konverzný pomer.

Transparetné poplatky za dopravu

Buďte transparentní, a cenu za poštovné zobrazujte nielen v pokladni tesne pred samotným nákupom. 28% užívateľov nákupný košík opustí, pokiaľ ich “prekvapíte” s neočakávanými poplatkami za poštovné. Preto moja jednoduchá rada znie – odkomunikujte samotné poštovné, prípadne ďalšie dodatočné poplatky za dopravu už na produktovej stránke. Vaši zákazníci sa potešia aj informácii, kedy im bude daný tovar doručený. Pokiaľ používate open source CMS ako PrestaShop, alebo WordPress, skúste platené moduly tretích strán, ktoré tieto informácie vedia zobrazovať v jednoduchej forme.

Buďte transparentní, a cenu za poštovné zobrazujte nielen v pokladni tesne pred samotným nákupom.

Príklad zobrazovania presného dňa doručenia produktu v závislosti od dňa objednania na e-shope lcdpartner.com

 

Ešte lepšie bude, ak vytvoríte dedikovanú podstránku kde si užívateľ bude môcť nájsť všetky informácie o dodacích a platobných podmienkach.

Nepovinná registrácia

Pamätám si ako sme s Maťom Krupom z ui42 niekedy v roku 2010 o tejto téme diskutovali a klientom radili, aby návštevníkom umožnili nákup aj bez registrácie. Píše sa rok 2018 a niektoré e-shopy stále túto možnosť nemajú. Podľa tohto prieskumu Baymard Institute až 37% návštevníkov opustí košík práve kvôli povinnej registrácii. Priznajme si, že väčšina návštevníkov chce nakúpiť rýchlo a jednoducho,a samotná registrácia je pre nich prekážkou. Nehovoriac o zabudnutom hesle pri opätovnom prihlásení – toto video z Google Analytics YT kanálu to vystihlo presne 🙂

37% návštevníkov opustí košík práve kvôli povinnej registrácii.

Ak návštevníkov nútite vytvoriť si účet pred samotným nákupom, prakticky tým hovoríte “nie” nezanedbateľnému počtu objednávok. Napríklad takému asos.com pomohlo odstránenie povinnej registrácie v roku 2011 znížiť mieru opustenia košíka o 50%.

Aké je riešenie tohto problému ?

Jednoduché 🙂 Umožnite návštevníkom možnosť tzv. guest checkout, t.j. vytvorenie objednávky bez nutnosti samotnej registrácie. Samozrejme, možnosť registrácie majte prístupnú napríklad vo forme checkboxu počas vypĺňania osobných údajov, alebo ešte lepšie – na ďakovnej stránke už po samotnom nákupe.

Unikátne popisy produktov

Veľká téma hlavne pre resellerov, ktorí používajú fotky a popisy z produktových feedov od dodávateľov. Poviete si, že na začiatok môžu takéto popisy a fotky stačiť. Import produktov, ich popisov a fotiek síce uľahčí prácu, ale odporúčam ich okamžite ešte pred zaindexovaním do vyhľadávačov prepísať na svoje vlastné.

Odporúčam popisy produktov okamžite ešte pred zaindexovaním do vyhľadávačov prepísať na svoje vlastné.

Pýtate sa prečo obetovať toľko času / peňazí písaním textov? Popisy produktov z produktových feedov sú väčšinou písané veľmi všeobecne, nezohľadňujú cieľovú skupinu, chýba im váš tone of voice, neobsahujú dôležité kľúčové slová a veľmi často sa stáva, že naopak obsahujú gramatické chyby, prípadne sú často prekladané z iného jazyka.

Pozrime sa, na čo sa zamerať pri vytváraní popisov produktov, ktoré predávajú.

Cieľová skupina
Ak svoje popisy produktov zameriate na veľmi širokú cieľovú skupinu, tieto budú veľmi všeobecné a pre návštevníka e-shopu nezaujímavé. Ideálne popisy sú práve tie, ktoré komunikujú s návštevníkom priamo a osobne. Každá cieľová skupina používa svoj vlastný jazyk, preto by sa aj vaše popisy mali čítať tak, ako keby ste so svojim ideálnym zákazníkom viedli konverzáciu v kamennom obchode.

Ideálne popisy sú práve tie, ktoré komunikujú s návštevníkom priamo a osobne.

Benefity
Každý z predajcov predpokladá, že návštevníkov ich e-shopu zaujímajú vlastnosti a parametre produktu. Ak nepredávate produkty technického charakteru, nie je tomu tak – potenciálnych zákazníkov zaujíma hlavne to, ako vedia daný produkt použiť a čo kúpou produktu získajú. Skúste si preto pri tvorbe popisov položiť tieto otázky – ako dokáže váš produkt spraviť zákazníka šťastným, zdravším, alebo produktívnym? Aké problémy váš produkt rieši? Nepredávajte produkt, predávajte zážitok.

Nepredávajte produkt, predávajte zážitok.

SEO
Vo všeobecnosti platí, že ideálne je začať prieskumom kľúčových slov a mať aspoň základnú predstavu o tom, ako ľudia tieto slová vyhľadávajú. Na tento prieskum existuje viacero nástrojov. Ja osobne používam Keyword Explorer od Google. Osvedčenou taktikou je takisto samotné vyhľadávanie jednotlivých kľúčových slov priamo vo vyhľadávači. Táto vám dá lepšiu predstavu aj o tom, čo robí konkurencia vrámci TOP 10 výsledkov. Treba samozrejme myslieť na to, že jednoduchým kopírovaním nedosiahnete rovnaké výsledky. Čo treba teda optimalizovať? V zásade platí, že samotné kľúčové slovo by mali byť v “title” nadpise a v H1 tagu. V popise je tiež žiadúce, ale s jeho požívaním to nepreháňajte 🙂

Ideálne je začať prieskumom kľúčových slov a mať aspoň základnú predstavu o tom, ako ľudia tieto slová vyhľadávajú.

Live chat

Ak prevádzkujete menší e-shop, viete aké dôležité je premeniť návštevníka na (ideálne) opakovaného zákazníka. Vo svete kamenných obchodov toto dosiahnete osobným kontaktom – od samotného privítania zákazníka až po poradenstvo pri nákupe. Práve takýto osobný kontakt môžete v online svete zabezpečiť pomocou live chatu. Podľa výskúmu spoločnosti twilio 9/10 respondentov očakáva live chat pre nadviazanie komunikácie na firemných weboch.

Podľa econsultancy je práve live chat najviac preferovaným spôsobom nadviazania konverzácie so zákazníckym servisom.

Preferované kanály pre kontakt so zákazníckym centrom. Zdroj : econsultancy.com

 

Live chat nemusí byť len nástroj ako zodpovedať návštevníkom e-shopu otázky ohľadom vašich produktov. Viaceré live chat nástroje umožňujú proaktívne zobrazovanie automatizovaných správ na špecifických stránkach, alebo v špecifických časoch, čím dokážete iniciovať konverzáciu v reálnom čase. Niektoré riešenia zvládajú aj analytiku vďaka ktorej na karte konverzácie vidíte z akého zariadenia na váš e-shop prišiel, aké podstránky navštívil, alebo sa so zákazníkom môžete spojiť cez vzdialenú obrazovku.

Personalizácia

To najlepšie na záver. Horúci ecommerce trend, ktorého dôležitosť ešte narastie, keďže podľa janrain, až 74% ľuďom prekáža, ak je im zobrazovaný irelevantný obsah (ponuky, reklamy..)

Tí, ktorí nakupujú na Amazone, určite poznajú skvelý systém, ktorý vám odporúča produkty, ktoré by vás mohli zaujímať na základe vašich nákupných návykov (alebo na základe návykov podobných zákazníkov). Takúto úroveň personalizácie možno vidieť už aj na väčších slovenských e-shopoch.

Až 74% ľuďom prekáža, ak je im zobrazovaný irelevantný obsah

Áno, systém trošku náročnejší na implementáciu, ale začať sa dá aj s niečím jednoduchším a už teraz sú dostupné hotové riešenia pre viaceré platformy, ako PrestaShop, WooCommerce, Shopify, Magento. Tu ale pozor – technológia je len nástrojom, preto pred samotným rozhodovaním o možnostiach personalizácie zohľadnite najskôr potreby vašich zákazníkov, ich zákaznícku skúsenosť (customer experience) a až neskôr samotnú technickú stránku veci. Určite odporúčam začať najskôr otázkou či a ako vašim zákazníkom prinesie personalizácia zlepšenie ich zážitku.

Začanite najskôr otázkou či a ako vašim zákazníkom prinesie personalizácia zlepšenie ich zážitku.

Poďme sa ale pozrieť na príklady rôznych úrovní personalizácie. Tieto môžu zahŕňať :

  • Odporúčania založené na predchádzajúcom správaní (napríklad predošlé nákupy)
  • Odporúčania založené na základe podobného správania rôznych návštevníkov e-shopu (napríklad zákazníci, ktorí nakúpili rovnaký tovar)
  • Odporúčania založené na základe informácií priamo od zákazníka (napríklad cez online prieskum)
  • Komunikácia založená na základe užívateľského správania na e-shope (viď. predošlý bod o live chate)
  • Špeciálne ponuky pre zákazníkov (založené napríklad na dátume narodenia) alebo ponuky z vernostného programu
  • Personalizácia založená na udalostiach v reálnom čase (napríklad lokalita alebo čas)

Možnosti personalizácie sú takmer neobmedzené – samotné obmedzenia sú limitované len predstavivosťou a samotnými dátami. Aj keď na pohľad vyzerá personalizácia v ecommerce ako zaručený úspech pre každého prevádzkovateľa e-shopu, kritické je implementovať ju správne.

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Peter Németh

Projektový manažér v Treo

Webovým technológiám sa venuje viac ako 10 rokov. V TREO sa stará o projektové riadenie a klientsky servis.

Tento článok prináša

Sme malé štúdio s veľkými skúsenosťami. Milujeme použiteľné weby, zarábajúce e-shopy a funkčné webové a mobilné aplikácie.

Posledné
Obľubené
  • Kategórie

  • Podcasty





  • O nás

    Pravidlené novinky, rozhovory a dlhodobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.

  • Tlačové správy

  • Získaj novinky ako prvý

    Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.