S rastom objemu tovaru predaného cez eshopy rastie i objem odpadu, ktorý zákazníkom po rozbalených balíčkoch zostane. Niektoré eshopy si preto povedali dosť. Namiesto, aby nákup zabalili do plastovej obálky na jedno použitie, hľadajú riešenie šetrné k životnému prostrediu. Pozrite sa, aké fígle a obaly používajú.
Najobľúbenejšou cestou, ako dnes baliť šetrnejšie, je papierovy baliaci materiál. Ekologicky zmýšľajúci eshop vám preto najčastejšie pošle tovar v kartónovej krabici, ktorú vyplnil papierovou výplňou a zalepil papierovou páskou.
Čudujete sa, prečo práve papier, keď jeho výroba spotrebuje obrovské množstvo vody? Jeho veľkou výhodou je, že pochádza z obnoviteľného zdroja – zo stromov. V prírode sa navyše bez problémov rozloží za 1 mesiac, zatiaľ čo jeho protivníkovi, plastu, to trvá 200 až 1000 rokov!
V praxi sa však eshopy plastu nevyhýbajú za každú cenu. „Po pravde občas použijeme aj bublinkovú fóliu, ktorá nám prišla od dodávateľov,“ priznáva Ivon Fraňková z eshopu BIOneeds s tým, že je škoda ju vyhodiť.
Zaujímavejšie než to, do akých obalov balia, je celkový prístup eshopov k obalovým materiálom. Najlepšie ho vystihuje filozofia eshopu NuSpring: „Nekupujeme zbytočne nové obaly. Radšej maximálne využívame to, čo už máme k dispozícii“
Filozofia zero-waste je vlastná väčšine eshopov. Podporujú opätovné využívanie všetkých zdrojov bez tvorby odpadov a snažia sa používať hlavne obaly z druhej ruky – od dodávateľov, okolitých firiem i zákazníkov. Niektorým eshopom obaly dokonca nosia sami zákazníci.
Baliť do obalov z druhej ruky má aj odvrátenú stranu – zásielky nepatria k najkrajším. Nie je výnimkou, že sa na zákazníka zo zásielky vysype skartovaný papier z kancelárie, staré noviny alebo pokrčená stretch fólia, ktoré ešte nedávno končili v odpadkoch.
Niektoré eshopy sa už stretli so zákazníkmi, ktorí sa sťažovali na to, že im prišla zásielka plná odpadu. Jedným z nich je eshop so semenami. „Zákazníci sa sťažovali, že skartovaný papier práši, že sa páska odlepuje a že na nich šetríme,“ vysvetľuje jeho majiteľ.
Riešenie prekérnej situácie bolo ľahšie, než by ste možno čakali. „Vyriešili sme to listom, ktorý dávame do zásielky,“ hovorí majiteľ. V liste vysvetľujú dôvody, ktoré ich viedli k ekologickému baleniu. Čo na to zákazníci? Od toho času im balenie zásielok naopak chvália.
Na ekológiu sa dnes dáva čoraz viac e-shopov a majú na to nielen ekologický, ale aj ekonomický dôvod – 62 % ľudí dnes radšej nakúpi v eshope, ktorý balí udržateľne a ekologicky, zistila štúdia DotCom.
Baliť do papiera a obalov z druhej ruky však nie je jediným krokom, ako eshopy môžu znižovať svoju ekologickú stopu. K tomu však môžu optimalizovať logistiku a znížiť tak záťaž pre životné prostredie.
Eshopy ďalej môžu zmenšiť zásielky a neprevážať v nich vzduch, môžu vyberať recyklované a ľahko recyklovateľné materiály alebo môžu minimalizovať nadbytočnú prepravu tovaru.
Nielenže tieto opatrenia znižujú ekologickú stopu, v praxi šetria aj peniaze. Dá sa preto očakávať, že zodpovedný prístup k baleniu zásielok sa stane novým štandardom, ktorý sa bude očakávať od každého internetového obchodu.
Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy. marketérov a všetkých fanúšikov ecommerce. Prinášame novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta ecommerce a marketingu.
Pravidlené novinky, rozhovory a dlhobobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.