4 min. čítanie

Zelený predvoj v ecommerce: Pozrite sa, ako eshopy balia ekologicky

S rastom objemu tovaru predaného cez eshopy rastie i objem odpadu, ktorý zákazníkom po rozbalených balíčkoch zostane. Niektoré eshopy si preto povedali dosť. Namiesto, aby nákup zabalili do plastovej obálky na jedno použitie, hľadajú riešenie šetrné k životnému prostrediu. Pozrite sa, aké fígle a obaly používajú.

Michaela Kašperová Michaela Kašperová
Produktová špecialistka
Zelený predvoj v ecommerce: Pozrite sa, ako eshopy balia ekologicky

Eshopy sa vracajú k papieru

Najobľúbenejšou cestou, ako dnes baliť šetrnejšie, je papierovy baliaci materiál. Ekologicky zmýšľajúci eshop vám preto najčastejšie pošle tovar v kartónovej krabici, ktorú vyplnil papierovou výplňou a zalepil papierovou páskou.

Čudujete sa, prečo práve papier, keď jeho výroba spotrebuje obrovské množstvo vody? Jeho veľkou výhodou je, že pochádza z obnoviteľného zdroja – zo stromov. V prírode sa navyše bez problémov rozloží za 1 mesiac, zatiaľ čo jeho protivníkovi, plastu, to trvá 200 až 1000 rokov!

V praxi sa však eshopy plastu nevyhýbajú za každú cenu. „Po pravde občas použijeme aj bublinkovú fóliu, ktorá nám prišla od dodávateľov,“ priznáva Ivon Fraňková z eshopu BIOneeds s tým, že je škoda ju vyhodiť.

Zero-waste prístup je samozrejmosťou

Zaujímavejšie než to, do akých obalov balia, je celkový prístup eshopov k obalovým materiálom. Najlepšie ho vystihuje filozofia eshopu NuSpring: „Nekupujeme zbytočne nové obaly. Radšej maximálne využívame to, čo už máme k dispozícii“

Filozofia zero-waste je vlastná väčšine eshopov. Podporujú opätovné využívanie všetkých zdrojov bez tvorby odpadov a snažia sa používať hlavne obaly z druhej ruky – od dodávateľov, okolitých firiem i zákazníkov. Niektorým eshopom obaly dokonca nosia sami zákazníci.

Krása nevzhľadných zásielok

Baliť do obalov z druhej ruky má aj odvrátenú stranu – zásielky nepatria k najkrajším. Nie je výnimkou, že sa na zákazníka zo zásielky vysype skartovaný papier z kancelárie, staré noviny alebo pokrčená stretch fólia, ktoré ešte nedávno končili v odpadkoch.

Niektoré eshopy sa už stretli so zákazníkmi, ktorí sa sťažovali na to, že im prišla zásielka plná odpadu. Jedným z nich je eshop so semenami. „Zákazníci sa sťažovali, že skartovaný papier práši, že sa páska odlepuje a že na nich šetríme,“ vysvetľuje jeho majiteľ.

Riešenie prekérnej situácie bolo ľahšie, než by ste možno čakali. „Vyriešili sme to listom, ktorý dávame do zásielky,“ hovorí majiteľ. V liste vysvetľujú dôvody, ktoré ich viedli k ekologickému baleniu. Čo na to zákazníci? Od toho času im balenie zásielok naopak chvália.

Jedna cesta, jeden cieľ?

Na ekológiu sa dnes dáva čoraz viac e-shopov a majú na to nielen ekologický, ale aj ekonomický dôvod – 62 % ľudí dnes radšej nakúpi v eshope, ktorý balí udržateľne a ekologicky, zistila štúdia DotCom.

Baliť do papiera a obalov z druhej ruky však nie je jediným krokom, ako eshopy môžu znižovať svoju ekologickú stopu. K tomu však môžu optimalizovať logistiku a znížiť tak záťaž pre životné prostredie.

Eshopy ďalej môžu zmenšiť zásielky a neprevážať v nich vzduch, môžu vyberať recyklované a ľahko recyklovateľné materiály alebo môžu minimalizovať nadbytočnú prepravu tovaru.

Nielenže tieto opatrenia znižujú ekologickú stopu, v praxi šetria aj peniaze. Dá sa preto očakávať, že zodpovedný prístup k baleniu zásielok sa stane novým štandardom, ktorý sa bude očakávať od každého internetového obchodu.

Zdieľať článok
Michaela Kašperová
Produktová špecialistka

Jej rukami prejdú všetky krabice, pásky a fólie, než ich dáme do predaja. Míša stráži kvalitu a hľadá nové možnosti ako majiteľom e-shopov pomôcť baliť lepšie. O svoje znalosti sa pravidelne delí na blogu. Vďaka štúdiu environmentalistiky sa vyzná v bludisku vplyvu obalov na životné prostredie.

Top-obaly.sk
Tento článok ti prináša

Top-obaly.sk

Rozumieme obalom do poslednej krabice. Od roku 2008 zjednodušujeme a zrýchľujeme majiteľom e-shopov nákup obalových materiálov tak, aby mali čas venovať sa svojmu biznisu. Skladom u nás nájdete stovky typov obalov, ktoré sme pripravení doručiť do 24 hodín k vám.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
5 min. čítanie

Prieskum slovenských e-shopov (E-shop Barometer 2022)

E-shop Barometer je pravidelný prieskum realizovaný medzi slovenskými e-shopmi s rôznorodou ponukou produktov a služieb. Aj uplynulý siedmy ročník, pod taktovkou ui42 v spolupráci s KPMG na Slovensku, priniesol náhľad pod pokrievku slovenskej e-commerce scény. Prečítajte si aké očakávania mali e-shoperi na Vianoce poznačené energetickou krízou a vysokou infláciou. Aké kroky plánujú napríklad aj v […]

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Prečítať článok
4 min. čítanie

E-shopy s automatickým odporúčaním predávajú efektívnejšie

Cieľom každého e-shopu je predávať. V mori konkurencie, možnostiach marketingových nástrojov a narastajúcich očakávaní zákazníkov je však stále náročnejšie dosahovať stanovené ciele. Stačí dnes väčší budget na reklamu, lepší marketing alebo redizajn webu k tomu, aby boli zákazníci spokojnejší a predaj efektívnejší? 

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Prečítať článok