Spotrebitelia prestávajú šetriť, ich nákupy s príchodom jari rastú
„Po dvoch rokoch poklesu vnímame, že zákazníci odkladajú prílišnú opatrnosť a že český e-commerce by mal opäť smerovať k tradičnému rastu. Potvrdzuje to aj náš najnovší prieskum, podľa ktorého nakupujúci v apríli minuli za tovar v e-commerce výrazne viac ako v predchádzajúcich mesiacoch. Kým v prvom štvrťroku tohto roka sa priemerné výdavky na tovar v internetových obchodoch pohybovali pod hranicou štyroch tisíc korún, v apríli to bolo o sedemsto korún viac. To znamená nárast približne o 20 %, čo je veľmi pozitívny signál pre všetkých internetových predajcov,“ hovorí výkonný riaditeľ APEK Ján Vetyška.
“Česi viac utrácali za tovary a služby a s blížiacimi sa letnými prázdninami očakávame ďalší posun týmto smerom, najmä v súvislosti s nákupom zájazdov, ubytovania, cestovných lístkov a leteniek.“
Zvýšili sa výdavky na jednorazové nákupy nad 5 000 korún
Okrem priemerných výdavkov sa APEK každý mesiac zaoberá aj tým, či a v akej výške spotrebitelia uskutočňujú mimoriadne jednorazové nákupy. Pre lepšiu diferenciáciu stanovila asociácia vo svojom prieskume spodnú hranicu päťtisíc korún, ktorou sa môžu respondenti prieskumu riadiť. V apríli uskutočnilo online nákupy spĺňajúce tieto parametre viac ako 12 % nakupujúcich, čo je v porovnaní s predchádzajúcimi obdobiami obvyklý podiel.
„Kým v prvých troch mesiacoch roku 2024 sa hodnota jednorazových drahších nákupov pohybovala v priemere medzi desiatimi a dvanástimi tisíckami, v apríli spotrebitelia na tieto objednávky vyššej hodnoty minuli viac ako 16 000 korún. To opäť potvrdzuje väčšiu ochotu zákazníkov nakupovať v e-shopoch s väčšou mierou odvahy,“ dodáva Jan Vetyška.
Výsledky aktuálneho prieskumu tak potvrdzujú optimizmus, s ktorým zástupcovia českých e-shopov pristupujú k tomuto roku. „Sme presvedčení, že po dvoch náročných rokoch bude naše e-commerce opäť medziročne výrazne rásť. Predpokladám, že v porovnaní s vlaňajškom bude zvýšenie obratov za predaný tovar najmenej v rade vyšších jednotiek percent,“ uzatvára Vetyška.
Asociácia pre elektronickú komerciu (APEK) najzaujímavejšie výstupy z výskumu zverejňuje pravidelne každý mesiac. Výskum bol realizovaný prostredníctvom internetového zberu (CAWI) agentúrou Nielsen v spolupráci s agentúrou ResSOLUTION na vzorke 1096 respondentov.
Tlačová správa