8 min. čítanie

Tvorba webovej stránky a čo vedieť, keď nič neviem

Článok je určený pre začiatočníkov, ktorí si chcú vytvoriť prezentačnú webovú stránku alebo e-shop a nevedia, kde začať. Pre lepšiu predstavivosť budem prirovnávať pojmy k vlastnému bývaniu a podnájmu. Potrebujeme vybrať vhodnú veľkosť pozemku a prístup k nemu, súpisné číslo domu či jeho názov, projektanta, ktorý navrhne a poradí zlepšenia domu podľa vašich predstáv a želaní, stavebnú firmu… Alebo budeme hľadať len vyhovujúci podnájom. 

Miroslava Ižová Miroslava Ižová
Account manager
Tvorba webovej stránky a čo vedieť, keď nič neviem

Pojmy, ktoré budete potrebovať 

Doména – pri tvorbe webovej stránky potrebujeme názov – alebo inak povedané – názov domény a zabezpečiť jej kúpu. Odborný termín je URL (Universal Resources Locator). Ide o jednotnú adresu zdroja, ktorá popisuje umiestnenie stránky v internetovom vyhľadávači. Môže však ísť aj o dokument, obrázok alebo čokoľvek iné s vygenerovanou URL adresou. V našom prepojení s domom ide o súpisné číslo domu, ktoré je jedinečné a nikto iný ho nemôže vlastniť.

Dôležitý tip na zváženie: V prípade rozšírenia vášho podnikania na medzinárodný trh je potrebné zakúpiť domény s koncovkami pre všetky krajiny hneď na začiatku, aby sa predišlo situácii, že ju kúpi niekto iný. 

Keď si taký istý dom či stavbu postavíte v inej krajine, ľudia si vás budú vedieť jednoduchšie nájsť. Napríklad známy reťazec rýchleho občerstvenia po svete má zakúpené potrebné domény. 

Názov domény sa riadi rôznymi pravidlami. Mal by byť krátky, jedinečný, zapamätateľný a dobre prezentujúci váš biznis. Pozor na spodobovanie a pomýliteľnú diakritiku. Je tu však oveľa viac alchýmie ako by začiatočník mohol zniesť, a preto je vhodné venovať  čas obšírnejšiemu štúdiu pre voľbu vhodného názvu domény. 

Dátový priestor, čiže hosting zakúpite podľa veľkosti plánovaného webu (domu). Hosting mnohokrát máte možnosť zakúpiť už ku doméne. Pozor, poplatok musíte pravidelne uhrádzať – spravidla na ročnej báze. Určite si strážte dátum budúcej platby.

Ak sa platba neuskutoční včas, doména bude voľná pre kúpu inému záujemcovi. Toto by mohlo byť zdrvujúce pre váš biznis. Veď si predstavte, niekto u Vás pravidelne “kávičkuje” a chce prísť opäť, ale váš dom tam už nestojí. Proste ho zbúrali a nahradili iným a nikto nevie, kde ste sa presťahovali.

Áno, svoj biznis môžete znovu postaviť na novej doméne, ale starým kávičkárom nedáte ceduľu na pozemok nového majiteľa “nájdete nás na Javorovej 5”. Tak to, žiaľ, nefunguje. Môžete to urobiť len v prípade, že meníte názov vašej stránky, a teda aj domény. Vtedy postupne informujete užívateľov o tom, kde sa sťahujete, pretože vy ste vlastníkom domény a môžete si to dovoliť. 

Ustrážte si meno a tvár

Nie je na škodu overiť aj ochranné značky. Či názov nie je náhodou chránený a patentovaný niekým iným. Poprípade či nie je obsadený na sociálnych sieťach. Tam by ste potenciálne komunikovali so svojím publikom alebo cielili v budúcnosti reklamu. 

Taktiež je vhodné pracovať priamo s grafikom už od začiatku, aby sa názov dal užitočne využiť v logu a použili sa farby, ktoré budú jasne reprezentovať ciele vašej služby. Súhrn loga, písma, farieb a rôznych vzorov sa nazýva vizuálna identita. Je to ako práca s projektantom.

Štýl či architektúra domu a jeho osobité črty, pod ktorý,i si vás každý zapamätá a odlíši od konkurencie. V oblasti marketingu vie príbeh značky pomôcť, zvlášť, keď je jasne daný od začiatku a pracuje sa s ním.

Technické zázemie pre váš web

CMS systém(Content Management System) je systém pre administráciu dát, kde sa nezrozumiteľný kód programátora presunie do CMS systému. Vďaka tomu vznikne rozhranie, kde sa po zaškolení bude ľahko orientovať aj začiatočník. Sú svetovo známe systémy, ktoré neustále pracujú na vylepšeniach a zjednodušovaní, aby sa aj obyčajný smrteľník bez technickej odbornosti vedel priblížiť a porozumieť tajomstvám webovej stránky. 

Je to ako s prístupom na pozemok k vášmu domu. Rovinatý či do kopca? S prístupovou cestou pre auto či na pešo? Za mňa nech sa tam dá dôjsť aj keby traktory padali. 🙂  

Týždenný podcast UPdate

Plugin – nadstavba kódu alebo určitá pridaná funkcionalita. Čo si môžeme predstaviť ako eskalátor v dome namiesto normálnych schodov. Môžu byť nahradené všetky schody, poprípade pôjde len o ich vylepšenie. Vhodný plugin si vyberiete na základe použiteľnosti či preferencií k vášmu podnikaniu v knižniciach CMS systému. 

Ponúkajú sa 3 možnosti ako webovú stránku vytvoriť:

  • Využitie portálu pre tvorbu webu,
  • vytvorenie webu na šablóne,
  • riešenie na mieru (Custom made web).

Ak sa rozhodnete využiť možnosť portálu, spoločnosti majú pripravené balíky/tarify od základného až po pokročilé. Balíky obsahujú rozloženia, vizuály aj funkcionality stránky. Čo sa bude nachádzať v menu, koľko kategórii a podkategórii, rozloženie rôznych elementov obsahu (textu, obrázkov a iných súborov).

Financovanie funguje formou opakovanej mesačnej platby. Cenovo je to dostupnejšia možnosť, ktorá začína od cca 13 € mesačne. Je vhodná pre jednoduchý biznis model. V prípade, že chcete pridať nejakú funkcionalitu či niečo zmeniť, programátori vybraného portálu vystavajú potrebný balíček a ceny sa priamo úmerne zvyšujú až do niekoľko stoviek eur.

Veľkou nevýhodou je, že keď v budúcnosti budete chcieť svoju stránku preniesť inakam, dáta v podobe programovacieho jazyka nevlastníte a ostávajú u poskytovateľa. Je to ako krátkodobý prenájom bytu aj s nábytkom. So sebou si zoberiete len oblečenie a rámiky s fotkami.

Web na úrovni šablóny je vhodný pre ľudí, ktorí sa technicky orientujú, poprípade majú programátora, ktorý im vie poradiť na čo sa pri výbere konkrétnej šablóny zamerať. Následne sa šablóna nainštaluje do zvoleného CMS systému. Ak šablóne chýba nejaká funkcionalita, vhodným riešením sú pluginy.

Napr. napojenie platobnej brány pri e-shopoch, ošetrenie voči spamu pri e-mailovej komunikácii cez kontaktný formulár alebo plugin pre meta popisky (popisy, ktoré sa zobrazia v internetovom vyhľadávači pri zadaní hľadanej frázy). Výhodou tejto možnosti je určitá dávka kontroly, avšak keďže zlučujeme šablóny a pluginy od rôznych ľudí či spoločností, nemusia si so sebou pri rôznych aktualizáciách a vylepšeniach v budúcnosti vyhovovať a časom sa môžu stať aj nezlučiteľné.

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Je to ako kúpa už postaveného domu. Krátky čas to funguje bez vylepšovania, ale pri zatepľovaní a zmene kúrenia a výmene kachličiek budete musieť aj tak dom v značnej miere vybúrať a upraviť. Finančne sa táto možnosť pohybuje v stovkách až tisíckach eur. 

V prípade riešenia na mieru si môžete web vyskladať podľa vašich detailných predstáv. Je to síce riešenie v pár tisíckach eur, ale zároveň najstabilnejšia možnosť. Máte voľnú ruku pri prevedení stránky od dizajnu, štruktúry, funkcionality, ba dokonca prispôsobenie administrácie obsahu (ako sa vám to v CMS zobrazí). 

Niektoré z pojmov pre proces tvorby prezentačnej webovej stránky na mieru a čo jednotlivé fázy obsahujú sme priblížili v nedávnom článku

Je to dom podľa vašich predstáv. Starostlivo si naplánujete rozmiestnenie, farby a štýl prevedenia miestností. Je to riešenie na dlhú dobu. Snáď aj na celý život s malými úpravami. Ak nás dovtedy nezhltne svojimi doteraz nepredstaviteľnými možnosťami nákupu na internete s priestorovým vnímaním metaverse – ale to už je na inú tému. 

Dúfam, že po prečítaní môjho článku už o čosi viac rozumiete možnostiam, ktoré máte. 

Niekedy je dobré mať veci rýchlo a lacno, kým si nenašetríte na svoj vlastný vysnívaný dom. 🙂 Ale taktiež pozor, aby ste sa neprepočítali s investíciou a budete platiť hypotéku niekomu inému, namiesto tej Vašej.

Prajem vám veľa úspechu v správnom rozhodovaní. 

Zdieľať článok
Miroslava Ižová
Account manager

Po 12 rokoch strávených v Anglicku si po návrate na Slovensko našla uplatnenie vo firme ako idea maker a account manager. Manažuje viaceré projekty súbežne a prináša skúsenosti zo zápaného sveta. Posúva firmné štandardy a vylepšuje procesy.

Seduco
Tento článok ti prináša

Seduco

Z našej dielne vychádzajú technologicky moderné a nadupané weby, trefne mierený marketing, ale aj šťavnaté vizuály s hlbokým citom pre dizajn.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
5 min. čítanie

Prieskum slovenských e-shopov (E-shop Barometer 2022)

E-shop Barometer je pravidelný prieskum realizovaný medzi slovenskými e-shopmi s rôznorodou ponukou produktov a služieb. Aj uplynulý siedmy ročník, pod taktovkou ui42 v spolupráci s KPMG na Slovensku, priniesol náhľad pod pokrievku slovenskej e-commerce scény. Prečítajte si aké očakávania mali e-shoperi na Vianoce poznačené energetickou krízou a vysokou infláciou. Aké kroky plánujú napríklad aj v […]

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Prečítať článok
4 min. čítanie

E-shopy s automatickým odporúčaním predávajú efektívnejšie

Cieľom každého e-shopu je predávať. V mori konkurencie, možnostiach marketingových nástrojov a narastajúcich očakávaní zákazníkov je však stále náročnejšie dosahovať stanovené ciele. Stačí dnes väčší budget na reklamu, lepší marketing alebo redizajn webu k tomu, aby boli zákazníci spokojnejší a predaj efektívnejší? 

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Prečítať článok