Banská Bystrica
24. Október udalosť už prebehla
Poprad
7. November udalosť už prebehla
Bratislava
3. December udalosť už prebehla
Zvolen
23. Január udalosť už prebehla
Žilina
13. Február udalosť už prebehla
Trnava
27. Marec už čoskoro
Liptovský Mikuláš
24. Apríl už čoskoro
Bardejov
15. Máj už čoskoro
Nitra
5. Jún už čoskoro
Košice
18. September už čoskoro
Banská Bystrica
2. Október už čoskoro
Trenčín
23. Október už čoskoro
Poprad
13. November už čoskoro
Bratislava
4. December už čoskoro
4 min. čítanie

Tretina Čechov nakupuje tovar, ktorý videli na sociálnych sieťach, pričom Facebook vedie

Platobná a nákupná služba Klarna zverejnila rozsiahly prehľad nákupného správania spotrebiteľov na celom svete. V rámci prieskumu Shopping Pulse uskutočnila spoločnosť Klarna v spolupráci s výskumnou agentúrou Nepa rozhovory s viac ako 19 000 nakupujúcimi v 18 krajinách vrátane Českej republiky, pričom v každej krajine bola vybraná vzorka minimálne 1 000 nakupujúcich.

Tretina Čechov nakupuje tovar, ktorý videli na sociálnych sieťach, pričom Facebook vedie
Zdroj: Klarna

Platobná a nákupná služba Klarna zverejnila rozsiahly prehľad nákupného správania spotrebiteľov na celom svete. V rámci prieskumu Shopping Pulse uskutočnila spoločnosť Klarna v spolupráci s výskumnou agentúrou Nepa rozhovory s viac ako 19 000 nakupujúcimi v 18 krajinách vrátane Českej republiky, pričom v každej krajine bola vybraná vzorka minimálne 1 000 nakupujúcich.

Prieskum, ktorý sa pýtal na nákupné zvyklosti a preferencie respondentov v druhom štvrťroku tohto roka, ukázal, že takmer tretina Čechov (28 %) nakupuje produkty, ktoré videli na sociálnych sieťach, pričom 40 % z nich uskutočnilo nákup priamo na tejto platforme. Najobľúbenejšou sociálnou sieťou na nakupovanie v Českej republike je Facebook.

Podľa prieskumu Shopping Pulse spoločnosti Klarna viac ako štvrtina opýtaných Čechov (27 %) nakupuje online aspoň raz týždenne, väčšinou na počítači (59 %). Mobilné telefóny sú na druhom mieste s 35 %. To sa líši od celkového priemeru, z ktorého vyplýva, že mobilné telefóny tento rok prvýkrát predbehli ostatné zariadenia a so 47 % sú najpreferovanejším spôsobom online nakupovania. Českí nakupujúci uvádzajú ako najväčšie výhody online nakupovania jednoduchšie porovnávanie cien (87 %), úsporu času (87 %), väčší výber produktov (83 %) a nižšie ceny (81 %).

Týždenný podcast UPdate

Rastúci vplyv sociálnych sietí

Viac ako polovica generácie Z (53 %) a takmer tretina mileniálov (32 %) si za posledný mesiac kúpila nejaký tovar po tom, čo ho uvidela na sociálnych sieťach. Pre generáciu Z (62 %) a mileniálov (64 %) sú najväčšou inšpiráciou na nákup samotné značky a generácia X najviac reaguje na správy od predajcov (65 %). Influenceri majú čoraz väčší vplyv na mladých ľudí, inšpirujú k nákupu 39 % nakupujúcich z generácie Z a 30 % mileniálov. Najobľúbenejšou sociálnou sieťou, na ktorej Česi nakupujú, je Facebook (64 %), nasleduje Instagram a YouTube (obe 32 %), pričom Facebook preferujú českí mileniáli (68 %), príslušníci generácie X (75 %) a Baby Boomers (73 %). Generácia Z nakupuje najviac na Instagrame (59 %), Facebooku (37 %) a čoraz častejšie aj na Tik Tok (35 %).

Zdroj: Klarna

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Udržateľnosť

Význam environmentálne udržateľného správania značiek a maloobchodníkov sa považuje za dôležitý naprieč generáciami. Mileniáli sú však viac zastúpení, pokiaľ ide o všetko od zvažovania vplyvu spôsobov doručenia na životné prostredie pri nakupovaní online až po vyhľadávanie značiek, ktoré sú etickejšie a udržateľnejšie. Najdôležitejším aspektom udržateľnosti pre českých spotrebiteľov (40 %) je, či spoločnosť ponúka možnosť opravy v rámci záručnej doby. 36 % spotrebiteľov zaujíma, či značka pri výrobe používa recyklované alebo udržateľné materiály, a 28 % Čechov označilo za najdôležitejší aspekt program spätného výkupu.

Viaceré možnosti platby a rozloženie platby

Ďalším dôležitým faktorom pri nakupovaní online je, že zákazníci majú viac možností platby ako v kamennom obchode. Takmer tri štvrtiny respondentov to uviedli ako jednu z hlavných výhod v porovnaní s kamennými obchodmi. Čoraz obľúbenejšie sú “odložené platby” (BNPL), ktoré umožňujú kúpiť tovar okamžite, ale zaplatiť zaň neskôr, alebo platbu rozložiť na viacero príležitostí. Prieskum ukázal, že zákazníci vo všetkých zúčastnených krajinách okrem USA by uprednostnili tento spôsob pred nákupom kreditnou kartou. V Českej republike by túto možnosť využilo 40 % respondentov v porovnaní s 19 %, ktorí by si zvolili platbu kreditnou kartou. Českí zákazníci uvádzajú ako hlavnú výhodu (60 %) BNPL možnosť zaplatiť plnú cenu za objednaný tovar až po jeho doručení a rozhodnúť sa, či si ho ponechajú. Pre 38 % respondentov je dôležité, že im nebudú chýbať peniaze v prípade, že sa s objednávkou niečo pokazí.

Veľký nárast popularity podľa spoločnosti Klarna predstavuje možnosť okamžitého nákupu obľúbených produktov rozloženého do troch bezúročných platieb, ktoré sa vyplácajú každých 30 dní od nákupu. To ocenia s blížiacim sa začiatkom školského roka napríklad rodičia budúcich prváčikov, ktorých výbava môže tento rok presiahnuť 5 000 Kč, čo pre mnohé rodiny môže znamenať výrazný zásah do mesačného rozpočtu. Podľa minuloročného prieskumu spoločnosti Sodexo celkovo 26 % rodičov tvrdí, že nebudú mať dostatok peňazí na všetky výdavky spojené so školou, a mnohé domácnosti musia obmedziť niektoré krúžky, kúpiť lacnejšie vybavenie, využiť bazáre alebo si nechať pomôcť od rodiny. Ďalších 36 % respondentov uviedlo, že tieto výdavky výrazne ovplyvnia rodinný rozpočet.

Spoločnosť Klarna v súčasnosti komunikuje možnosť riešenia podobných situácií v rámci prebiehajúcej kampane “späť do školy”, v rámci ktorej si zákazníci môžu náklady na nákup základných školských potrieb a jesenného oblečenia rozložiť na tri mesiace, čo im umožní zaobstarať svojim deťom kvalitnejšie výrobky, ktoré vydržia dlhšie bez toho, aby sa znížila ich nákupná cena. Kampaň prebieha od 14. augusta do 4. septembra v spolupráci s kľúčovými obchodnými partnermi v regióne strednej a východnej Európy (SVE).

Tlačová správa

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Prieskum o zákazníckej skúsenosti Slovákov odhaľuje dôležité oblasti. Ako to využiť v e-commerce?
5 min. čítanie

Prieskum o zákazníckej skúsenosti Slovákov odhaľuje dôležité oblasti. Ako to využiť v e-commerce?

Zákazníci sú náročnejší než kedykoľvek predtým. Očakávajú rýchlosť, pohodlie a zároveň osobný prístup. Ak chcete osloviť zákazníkov, nestačí len predávať – oplatí sa budovať vzťahy a prinášať hodnotu, inak riskuje stratu lojality. Prieskum zákazníckej skúsenosti KPMG Customer Experience Excellence 2024 odhaľuje, ktoré faktory dnes rozhodujú o úspechu značiek a ako sa im prispôsobiť. Aké ponaučenia […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+